Виховую повагу до українських традицій завдяки матеріалу, що базується на народознавчій основі. Досліджуємо спрощення паралельно з обрядами хрещення дитини, пострижинами. Використовую творчу роботу, вибірковий диктант, прислів'я та приказки про дітей.
Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів
План-конспект
уроку української мови
у 5 класі
на тему:
Спрощення
в групах приголосних
Підготувала
Хоменко Н.М
Тема. Спрощення в групах приголосних
Мета уроку:
Епіграф уроку:
Дива трапляються тільки в дитинстві
Владислав Гжегорчик
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1.Зробити звуковий запис слів (дошка)
Сім’я, щедрий, щасливий, життя, молодість.
2. Назвіть орфограми в словах:
Вечірній, блищать, високий, кривавий, блискавиця, календар, степовий, шелестіти, серпень, череда, хлопець, оселитися, черешня, апельсин, писати, математика, киянин.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя про дітей і дитинство
Робота з епіграфом
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Слово вчителя:
Українська мова є однією з наймилозвучніших мов світу. Милозвучність досягається різними засобами:
Окрім того, милозвучність досягається шляхом спрощення у групах приголосних
Іноді при творенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що ускладнює вимову. Тоді один із звуків випадає.
Спробуємо дослідити це явище.
2. Творча робота:
Прочитати вислови, пояснити їх значення. Виписати підкреслені слова і утворити від них прикметники
Сім п’ятниць на тиждень.
Проїзд коштує 2 гривні.
Діти – найбільша радість у житті.
Щастя – це трикутник, а в нім три боки: віра, надія, любов.
Дослідити, які букви «випали» зі слів.
3. Пояснення нового матеріалу вчителем:
Спрощення - це випадання середнього звука в групах приголосних.
Робота з таблицею № 5
Але є слова-винятки, які не підлягають цьому правилу.
Запишіть їх до зошита і запам'ятайте.
Щоб краще запам'ятати є ключ-символ "Рука". Лівою рукою обхопіть зап'ястя правої руки "зап'ястний"; проведіть рукою від зап'ястя до згинів пальців правої руки - "пестливий"; потім проведіть по фалангах пальців - "кістлявий"; зігніть і розігніть кілька разів пальці правої руки - "шістнадцять"; зробіть рух, ніби щось берете, збираєте - це символ слова "хворостняк"; і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словом "хвастливий".
Не піддаються спрощенню слова іншомовного походження: контрастний (протилежний), баластний (зайвий), форпостний (передовий)
ІV. Закріплення знань, формування умінь і навичок
1. Слово вчителя:
Українські звичаї, пов’язані із народженням дитини, насичені обрядністю і з забобонами, яких у нас немало.
Наприклад, породіллям не можна зустрічатися з хворими, дивитися на змій або стригтися, шити чи різати, купувати щось майбутній дитині.
Надзвичайно важливим є український обряд хрестин. Відмовитися від кумівства вважається гріхом.
Традиційні українські пострижини – стриження волосся навхрест – проводять в річницю народження. У цих обрядових діях народні українські повір’я тісно перетинаються з православними.
2. Колективна робота з текстом:
Прочитати текст, підібрати заголовок, визначити тему та головну думку
Хрестини — комплекс обрядових дій, спрямованих на прилучення дитини до християнського світу. На Україні спочатку дитину хрестять у церкві, а потім у родині влаштовують гостину – куми й сусіди збиралися до хати новонародженого за святковий стіл, щоб поділитися з усіма радістю. Обов'язковою стравою на гостинах була каша з маслом.
В обряді хрестин важливу роль відігравали хрещені батьки, яких запрошував батько немовляти.
Відмова від кумівства вважалася за гріх. Але й відповідальність у кумів була великою: вони пестили немовля, справляли для похресника усі хрестильні обряди, пострижини, весілля. Батьки похресника несли кумам пироги.
Батьки немовляти і його хрещені батьки все життя підтримували дружні стосунки.
Хрестини ніколи не справляли у піст.
Записати виділені слова, підібравши до них прикметники, у дужках вказати спрощення.
3. Самостійна робота
Утворіть від поданих слів прикметники. Слова запишіть парами. Позначте орфограми. З одним утвореним прикметником скласти речення про дитинство
Якість -
Почесть -
Ненависть -
Совість -
Доблесть -
Пристрасть -
Заздрість -
Швидкість -
4. Гра «Я – редактор» (усно)
Знайдіть, де є, помилки в словах:
Злістний, областний, жалісливий, улестливий, перехрестний, тиждня, хрустнути, пестливий.
5. Слово вчителя:
В Україні існують свої традиції святкування річниці дня народження.
Дитину садовлять на розстеленому кожусі вовною доверху, а обряд Пострижин виконує кум: вистригає трохи волосся з чотирьох сторін; спереду, ззаду та з обох боків біля вух. Батько на кожуха кидає трохи грошей, щоб дитина багата й щаслива була.
Спершу вистригали волосся на маківці у вигляді хреста,
а потім – по всій голові, як у хлопчиків, так і у дівчаток.
Острижене волосся не можна було викидати. Згідно з повір’ям, волосся підбиралося птахами для будівництва гнізд, через що у дитини боліла голова. Острижене волосся залишалося на пам’ять, або кидалося у воду, чи засовувалося в солом’яну стріху.
Кидаючи зістрижене волосся на воду, казали: «Щоб дитина росла»,
спалюючи їх: «Хай іде за димом, щоб дитина горя не знала»,
закопуючи під деревом, просили: «Щоб коси росли і кучерявою була».
6. Робота з текстом
Виписати виділені прикметники, підібрати до них іменники. Пояснити спрощення
На пострижини обов'язково запрошують хрещених батьків, яких вибирають лише серед чесних і добрих, сердечних людей.
У гуцулів такий обряд називався обтинанням і проводився двічі: через місяць після народження і в рік повноліття, символізуючи перехід підлітка до нового соціального стану.
У більш давні часи обтинання виконували сокирою, пізніше для цього стали використовувати ножиці.
Дівочий різновид пострижин — це обряд заплітання, урочисте плетення навхрест перших кісок, щоб щасливою виросла.Для цього ритуалу батьки запрошують хрещену матір, яку після виконання обряду обдаровують подарунками.
Пострижини – радісний день, коли куми добросовісно виконують свою роль.
V. Узагальнення вивченого на уроці. Оцінювання учнів
VІ. Домашнє завдання:
§36, вправа 258.
VІІІ. Заключне слово вчителя:
1