Урок української мови в 5 класі на тему: "Позначення м'якості приголосних на письмі буквами Ь, І, Є, Ю, Я. Сполучення ЬО, ЙО"

Про матеріал

Основний матеріал уроку про тварин-символів України для розширення знань учнів про національні символи. Є легенда про лелеку, прикмети та повір'я про ластівку, легенда-казка "Соловей та зозуля".

Перегляд файлу

Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів

 

 

 

 

План-конспект

уроку української мови

у 5 класі

на тему:

 

 

 

ПОЗНАЧЕННЯ М'ЯКОСТІ ПРИГОЛОСНИХ НА ПИСЬМІ

БУКВАМИ Ь, І, Є, Ю, Я. СПОЛУЧЕННЯ ЬО, ЙО

 

 

 

                                      Підготувала

                                                                                      Хоменко Н.М

 

ТЕМА. ПОЗНАЧЕННЯ М'ЯКОСТІ ПРИГОЛОСНИХ НА ПИСЬМІ

БУКВАМИ Ь, І, Є, Ю, Я. СПОЛУЧЕННЯ ЬО, ЙО

 

Мста:

 

  • поглибити й систематизувати знання п'ятикласників щодо позначення м'якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я, уживання ьо, йо;

 

  • формувати вміння правильно визначати приголосні звуки щодо твердості і м'якості;

 

  • за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розширити знання п'ятикласників про національні символи України, сприяти формуванню національної свідомості школярів, виховувати почуття патріотизму.

 

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок з елементами повторення

 

Епіграф уроку:

 

Летять  великі  птахи,

 Ліси,  поля  минають. 

 Ту  хату, де  осядуть  -

 Щасливою  вважають.

 Лелека-чорногузка

 Це  -  символ  України,

 Як  оберіг  у  хаті

 Великої  родини.

 

ХІД УРОКУ

 

  1. Організаційний момент

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

 

         На попередньому уроці ми говорили про дерева-символи.

Але й тваринних символів у нас також є багато. У княжі часи улюбленою твариною був тур. У козацькі часи - кінь. У багатьох думах, піснях оспівували козака і тут же згадували його коня:

 

  • Гладь коня вівсом, а не батогом.
  • Дарованому коневі в зуби не дивляться.
  • З доброго коня не шкода і впасти.
  • Лучче з доброго коня впасти, ніж на поганому їхати.
  • На чужому коні далеко не поїдеш.
  • Не можна одноразово на двох конях сидіти.

 

                             

 

  1. Повідомлення теми, мети та завдань уроку

 

(Запис у зошити)

 

Улюбленим птахом-символом українців є лелека. Його назвали на честь божества добра і кохання - Леля. Ну, а як відомо - від кохання народжуються діти. От і приносить їх у наші домівки лелека. Говорили колись, що Лель живе у душі доброї людини, а лелека мостить гніздо на подвір'ї добрих людей.

 

  • Робота з епіграфом
  • Легенда про лелеку

 

      Колись на світі панували звірі, а люди тільки-тільки з'явились з глини.

      Коли народилась перша дитина, зібрались усі звірі, птахи та риби і стали радитись: а хто ж принесе її батькам.

      Першим вийшов Лев, і сказав:

      - Я сам принесу людям їхнього первістка.

      Усі погодились, але виникла проблема, потрібно було далі перенести дитину через Море. Тоді з води випірнула Риба-Кит і мовила:

      - Я перенесу дитя на своїй спині.

      Добре,- сказали звірі. - Але за Морем є великий непрохідний Ліс-Праліс, потрібно якось перенести немовля і через нього.

      Тут наперед вийшов чорний Орел.

      - Я перенесу через Ліс-Праліс.

      Звірі погодились, та старий Вовк заперечив:

      - Ти, Орле, - сказав він, - сильний і сміливий птах, але Ліс-Праліс дуже великий. Чи вистачить тобі сили донести дитину, подолавши таку відстань?

      Орел задумався.

     - Гаразд, - погодився Орел. - Дійсно, це для мене може стати перешкодою. Тому, замість мене полетить Лелека. Він долає дуже великі відстані, він подужає.

      Наперед вийшов білий-білий Лелека. Поклонився усім присутнім, та подякував за честь і довіру.

      - А для того, щоб тебе ніхто не посмів зачіпати чи ображати по дорозі, - мовив далі Орел, - я дам тобі свою відзнаку.

      І провів своїм чорним крилом по крилі Лелеки. Кінчики крил білого Лелеки почорніли - тепер усі знали, що то ознака Орла, і не варто зачіпати цю птицю.

      Вирішили відправити усіх у дорогу наступного ранку.

      А зранку впав сніг - прийшла Зима.

      Звірі знову зібрались і зажурились. Як бути тепер? Зима, Сніг та Мороз можуть зашкодити.

      Думали, думали і вирішили, що необхідно сповити дитину в білі пелюшки. Саме білий колір захистить, зігріє та сховає немовля від зимової негоди. Та і Лелека також білий - зима його не помітить.

Так і зробили звірі. Спочатку Лев приніс дитину до Моря-Океану, потім  

Риба-Кит несла її на своїй спині, а далі Лелека переніс через Ліс-Праліс.

      Немовля було закутане в білі пелюшки і Зима не помітила ні її, ні білого Лелеку. А чорні відзнаки на крилах птиці відлякували недоброзичливців.

      З того часу і повелось, що дітей нам приносить Лелека, бо люди його бачать останнім. Насправді ж до цієї справи причетні і інші звірі, як от Лев чи Риба-Кит. І навіть, коли настає Зима, вона не може завадити, тому що білий колір ховає усіх від її негод. А Лелека прилітає і взимку, просто його не видно...

 

 

     IV.    Актуалізація опорних знань, умінь і навичок п'ятикласників

 

Бесіда за питаннями:

 

 

1) Що вам відомо про букви ї, я, ю, є?

2) Яка буква українського алфавіту не позначається звуком?

3) Чи можуть букви ї, я, ю, є якимось чином впливати на попередні  

    приголосні? Як саме? Навести приклади.

 

 

 

 

  1.  Вивчення нового матеріалу

 

  • Слово вчителя

 

У сучасній українській мові (залежно від ступеня наближення стінки язика до твердого піднебіння) виділяють приголосні м'які і пом'якшені. При вимові м'яких приголосних середня частина спинки язика зближується з твердим піднебінням, а при вимові пом'якшених — підноситься до твердого піднебіння. Пом'якшені виразного протиставлення м'яким не мають: кіт — кит, білий — болить, вітер — ворота, гірко — горох. М'які приголосні, як окремі фонеми, здатні розрізняти лексичне і граматичне значення.

 

  • Колективна робота з підручником (с.131)

 

  • Символом туги за рідним краєм є журавель. Це щемливе відчуття, яке чути у курликанні журавлів, відчуває людина, коли вона далеко від Батьківщини.

 

 

  • Пояснювальний диктант

 

         Прочитати уривок з пісні, знайти слова з м’якими чи пом’якшеними приголосними, пояснити, завдяки чому відбувається пом’якшення:

 

"Журавлі кру, кру,

 

В чужині умру,

 

Доки море перелечу,

 

Крилонька зітру"

 

  • Робота з таблицею (с.132)

 

 

 

VІ.       Повторення й усвідомлення здобутих знань у процесі практичної   

             роботи

 

  • Творчо-пошукова робота

 

Прочитати текст. Визначити тему та головну думку. Підібрати заголовок. Виписати слова з м’якими та пом’якшеними приголосними звуками. Пояснити.

 

Символом матері є ластівка.

22 вересня святкували свято Рожаниці - покровительки матері - породілі. В цей день діти ліпили з глини ластівку і дарували матері. Мати зберігала її протягом року до наступного свята.

Якщо мама помирала, то діти клали ластівочку їй у домовину, а на воротях ставили перевернуті граблі, зверху прикріпляли ластівку. Так вони стояли 40 днів і всі, хто йшов мимо двору знали, що померла та, на якій трималася вся родина.

З ластівкою пов'язано багато прикмет, повір’їв:

 

  • Звиті ластівками гнізда в будинку віщують щастя сімейству, руйнувати їх вважається за гріх.
  • Коли ластівка скупалась, то вже можна купатися.
  • Ластівки низько літають – буде дощ.

 

 

  • Творче дослідження

 

Прочитати. Визначити тему та головну думку. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією

 

Легенда-казка «Соловей та зозуля»

 

 Одна дівчина дуже запала в серце вужеві. Та й сама закохалася в нього. Він і повіз її до себе в палац. А в нього палац весь був з кришталю. Стояв він під землею.

Старенька мати спершу побивалася за донькою, а потім змирилася.

Через деякий час народилися в пари близнята – хлопчик і дівчинка. Молода жінка й каже: «Як уже наші діти людьми народилися, то ми їх у людей і перехрестимо».

Сіла в золоту карету, поклала діток собі на коліна й поїхала в село до священика. Іще карета не доїхала, а матері вже хтось розказав про це. Стара зчинила галас на все село, схопила косу та й побігла назустріч. Бачить дочка неминучу смерть, та як заголосить до діток, а тоді й каже: «Літайте ж ви, мої дітки, пташками по світу: ти сину, соловейком, а ти, донечко, зозулею».  

Випурхнули — соловейко у праве, а зозуля в ліве віконце карети. Карета, коні та інше все зникло. Не стало й доньки, тільки понад шляхом на тому місці виросла глуха кропива.

 

            

 

 

 

  • Самостійна робота

 

Прочитати. Зробити звуко-буквений аналіз виділених слів

 

          Голуб – свята, «божа пташка», символ чистоти, очищення та весільно-ритуальних обрядів.

Уява про голуба як про святу пташку бере початок у християнській традиції: у вигляді голуба Святий Дух зійшов з небес під час хрещення Ісуса. Біблійний сюжет є джерелом легенди про голуба, який приніс Ною звістку про кінець потопу. З давніх колядок ми дізнаємось, як священні голуби допомагають Усевишньому творити світ.

Як символ добра та покірності, голуб є противагою хижим, чорним птахам і нечистим тваринам (змії, козі). Є заборона вбивати голуба, чинити йому шкоду, вживати в їжу.

Любовно-шлюбна символіка голуба представлена у повір’ях, магії, весільних обрядах і піснях. Фігурками голуба прикрашали коровай. Голуб з голубкою, що воркочуть, – символ закоханих. Широко розповсюджені вони і як поетичні образи нареченого та нареченої у весільних піснях. Вважалося, що в оселі, де є голуби, буде щастя та удача і не буде пожежі. Два голуби – символ любові.

 

 

VІІ      Підсумок уроку

 

  • Лелека є символом…
  • Ластівки…
  • У зозулі є звичка…
  • Пом’якшуть приголосні звуки…

 

VІІІ       Домашнє завдання

 

          § 43, вправа 304.

 

ІХ   Заключне слово вчителя

 

   Василь Симоненко

 

          ЛЕБЕДИНА ВІРНІСТЬ

 

 Вдвох вони долають, розсікають хмари,

 Вдвох вони у щасті, вдвох вони в біді.

 Лебідь і лебідка все життя у парі,

 Лебеді кохають тільки назавжди.

 

 

 Лебедину ніжність дати б для людини,

 Менш було б розлучень, менш було б образ.

 Люди - не постійні. Пари ж лебедині

 У житті кохають вірно й тільки раз.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Рицька Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
13 липня 2018
Переглядів
10827
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку