Завдяки уроку прагну виховати любов до казок як до виду усної народної творчості. На основі знань про казки використовую коментоване письмо, самостійну роботу, відгадування загадок і запис їх в алфавітному порядку, творчу роботу, творчо-пошукову роботу.
Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів
План-конспект
уроку української мови
у 5 класі
на тему:
Позначення звуків мовлення на письмі.
Алфавіт
Підготувала
Хоменко Н.М
Тема. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт
Мета:
Тип уроку: урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок, на основі набутих знань.
Обладнання: підручник «Українська мова» 5 кл., таблиці, роздавальний матеріал.
Епіграф:
Десь на дні мого серця
заплела дивну казку любов.
П. Тичина
Хід уроку
Слово вчителя:
Хто з нас не любить казок? У дитинстві мама чи бабуся розповідала нам чудернацькі історії, під які ми солодко засинали. Зараз ми самі читаємо казки, хоч і знаємо, що все то вигадка. Але ж яка цікава!
Сьогодні ми вивчатимемо нову тему і згадуватимемо про казки нашого дитинства.
Робота з епіграфом
Звуки мови на письмі позначаються буквами. Розташовані у прийнятій послідовності букви становлять алфавіт (від назв перших букв грецького алфавіту альфа і віта). Інші назви —азбука (від назв перших давніх слов'янських букв аз і буки та абетка (від сьогоднішніх назв букв а і бе).
В українському алфавіті 33 букви.
Слово вчителя:
Знання алфавіту полегшує користування словниками.
Колективна робота з підручником с.96-97
Зробити звуковий запис слів, розташувавши їх в алфавітному порядку
Колобок, Лисичка, Півник, Котигорошко, Котик, Зайчик.
2. Самостійна робота
Запишіть в алфавітному порядку назви літературних казок:
«Про жар – птицю та вовка», «Василина Прекрасна», «Фарбований Лис», «Розумна жінка», «Снігова королева», «Хуха - Моховинка», «Цар Плаксій та Лоскотон», «Кіт у чоботях».
3.«Відгадай загадки»:
Відгадки записати в алфавітному порядку:
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене… (Лисиця)
Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься?... (Їжачок)
Я веселенький звірок,
Плиг з ялинки на дубок. (Білка)
Не князівської породи,
А ходить в короні,
Не їздець, а зі шпорами,
Не сторож, а рано будить. (Півень)
Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину. (Ведмідь)
Довгі ноги - довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Лелека)
Звірята рогаті,
Та ще й бородаті,
Ходять пастись в лози.
Хто? Вгадайте! (Кози)
Сірий, ікластий,
Хоче вівцю вкрасти. (Вовк)
Дуже товсті ноги маю,
Тихо їх переставляю.
Височезний я на зріст,
Біля рота маю хвіст! (Слон)
Маленьке, сіреньке,
А хвостик як шило. (Миша)
Куди повзе –
За собою хату везе. (Черепаха)
По горах, по долинах
Ходить шуба і свитина. (Вівця)
Не ходжу я, а скакаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня. (Заєць)
4. Творча робота
Складіть речення, в якому кожне наступне слово буде розміщене в алфавітному порядку
Наприклад. Андрій був веселим хлопчиком.
Запишіть риси характеру героїв народних казок, поставивши їх в алфавітному порядку. Зробити звуковий запис двох слів.
(«Коза-дереза», «Пан Коцький», «Котик та півник»)
VІІ. Домашнє завдання
§ 30, вправа 212.
VІІІ. Заключне слово вчителя
Закаріас Топеліус (фінський письменник-казкар) говорив:
«Як настане літо, вийдіть дуже рано в поле, коли роса лежить на траві – там блищать тисячі казок, мов діаманти. Потім на берег моря, де на воді граються маленькі кучеряві хвилі з білими баранцями - то й є казки. Восени прислухайтесь до шуму дерев, що розповідають предковічні казки про велетнів. Узимку можна читати чудові морозяні вірші – візерунки на шибках або на вкритих інеєм деревах, а напровесні казки грають барвами на вечірньому небі. І восени, і взимку, і навесні ви можете читати сріблясто-зоряні казки. Природа може розповісти силу-силенну казок .»
1