Урок української мови в 5 класі на тему: "Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт"

Про матеріал

Завдяки уроку прагну виховати любов до казок як до виду усної народної творчості. На основі знань про казки використовую коментоване письмо, самостійну роботу, відгадування загадок і запис їх в алфавітному порядку, творчу роботу, творчо-пошукову роботу.

Перегляд файлу

Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів

 

 

                                      План-конспект            

уроку української мови

у 5 класі

на тему:

 

 

Позначення звуків мовлення на письмі.

Алфавіт

 

                                                                         Підготувала

      Хоменко Н.М

 

Тема. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт

    Мета:

  • поглибити знання учнів про український алфавіт, позначення звуків мовлення на письмі, навчити відрізняти звуки від букв; формувати загально пізнавальні вміння порівнювати одні букви, звуки з іншими та робити висновки;
  • розвивати вимову та слухову культуру,  дикцію;
  • виховувати культуру мовлення, любов до казок як виду усної народної творчості

Тип уроку: урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок, на основі набутих знань.

Обладнання: підручник «Українська мова» 5 кл., таблиці, роздавальний матеріал.

Епіграф:

Десь на дні мого серця

заплела дивну казку любов.                               

                                                                                 П. Тичина

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Слово вчителя:

Хто з нас не любить казок? У дитинстві мама чи бабуся розповідала нам чудернацькі історії, під які ми солодко засинали. Зараз ми самі читаємо казки, хоч і знаємо, що все то вигадка. Але ж яка цікава!

Сьогодні  ми вивчатимемо нову тему і згадуватимемо про казки нашого дитинства.

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Робота з епіграфом

  1. Пояснення нового матеріалу

        Звуки мови на письмі позначаються буквами. Розташовані у прийнятій послідовності букви становлять алфавіт (від назв перших букв грецького алфавіту альфа і віта). Інші назви —азбука (від назв перших давніх слов'янських букв аз і буки та абетка (від сьогоднішніх назв букв а і бе).

В українському алфавіті 33 букви.

 

Qzl4aWiC.jpg

 

Слово вчителя:

Знання алфавіту полегшує користування словниками.

 

Колективна робота з підручником с.96-97
 

  1.  Закріплення вивченого

 

  1. Коментоване письмо:

Зробити звуковий запис слів, розташувавши їх в алфавітному порядку

Колобок,  Лисичка,  Півник,  Котигорошко, Котик, Зайчик.

 

2. Самостійна робота

Запишіть в алфавітному порядку назви літературних казок:

 

«Про жар – птицю та вовка», «Василина Прекрасна», «Фарбований Лис», «Розумна жінка», «Снігова королева», «Хуха - Моховинка», «Цар Плаксій та Лоскотон», «Кіт у чоботях».

 

3.«Відгадай загадки»:

 

Відгадки записати в алфавітному порядку:

 

Я руда, низького росту,

Хитра я і довгохвоста.

На курей я вельми ласа –

В них таке смачненьке м'ясо…

Вовку-брату я сестриця,

А зовуть мене… (Лисиця)

 

Гостроносий і малий,

Сірий, тихий і незлий.

Вдень ховається. Вночі

Йде шукать собі харчі.

Весь із тонких голочок.

Як він зветься?... (Їжачок)

 

Я веселенький звірок,

Плиг з ялинки на дубок. (Білка)

 

Не князівської породи,

А ходить в короні,

Не їздець, а зі шпорами,

Не сторож, а рано будить. (Півень)

 

 Буркотливий, вайлуватий,

 Ходить лісом дід кошлатий:

 Одягнувся в кожушину,

 Мед шукає і ожину. (Ведмідь)

 

 Довгі ноги  - довгий ніс.

 Прилетів – обід приніс.

 Смачних жабеняток

 Для своїх маляток. (Лелека)

 

 Звірята рогаті,

 Та ще й бородаті,

 Ходять пастись в лози.

 Хто? Вгадайте! (Кози)

 

 Сірий, ікластий,

 Хоче вівцю вкрасти. (Вовк)

 

Дуже товсті ноги маю,

 Тихо їх переставляю.

 Височезний я на зріст,

 Біля рота маю хвіст! (Слон)

 

 

Маленьке, сіреньке,

 А хвостик як шило. (Миша)

 

 Куди повзе –

 За собою хату везе. (Черепаха)

 

 По горах, по долинах

 Ходить шуба і свитина. (Вівця)

 

 Не ходжу я,  а скакаю,

 Бо нерівні ноги маю.

 Через поле навмання

 Перегнав би я коня. (Заєць)

 

  • До якої частини мови відносяться слова – відгадки?
  • Доведіть свою думку.
  • Чому до слів ставимо питання хто?

 

4. Творча робота

 

Складіть речення, в якому кожне наступне слово буде розміщене в алфавітному порядку

 

Наприклад. Андрій був веселим хлопчиком.

 

  1. Вправа 206.
  2. Колективний розгляд таблиці на с.98.
  3. Робота в парах:

Запишіть риси характеру героїв народних казок, поставивши їх в алфавітному порядку. Зробити звуковий запис двох слів.

 

  1. Творчо-пошукова робота « З якої це казки?

 

 

 

(«Коза-дереза», «Пан Коцький», «Котик та півник»)

 

 

  1.  Підсумок уроку

 

VІІ. Домашнє завдання

§ 30, вправа 212.

 

VІІІ. Заключне слово вчителя

Закаріас Топеліус (фінський письменник-казкар) говорив:

  «Як настане літо, вийдіть дуже рано в поле, коли роса лежить на траві – там блищать тисячі казок, мов діаманти. Потім на берег моря, де на воді граються маленькі кучеряві хвилі з білими баранцями - то й є казки. Восени прислухайтесь до шуму дерев, що розповідають предковічні казки про велетнів. Узимку можна читати чудові морозяні вірші – візерунки на шибках або на вкритих інеєм деревах, а напровесні казки грають барвами на вечірньому небі. І восени, і взимку, і навесні ви можете читати сріблясто-зоряні казки. Природа може розповісти силу-силенну казок .»

 

 

1

 

doc
Додано
13 липня 2018
Переглядів
4743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку