Урок української мови в 5 класі на тему:"Правила вживання апострофа"

Про матеріал

Крім вивчення і засвоєння нового матеріалу, прагну виховати почуття національної свідомості, обізнаність в національній кухні українців. Використовую мовну розминку, творчу роботу, роботу біля дошки, вибірковий диктант.

Перегляд файлу

Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів

 

 

 

 

 

                                       План-конспект

уроку української мови

у 5 класі

 на тему:

 

 

 

 

 

Правила вживання апострофа

 

 

 

                                          

                                                            Підготувала

                                                                                      Хоменко Н.М

 

 

Тема. Правила вживання апострофа

 

Мета:

 

  • повторити й систематизувати знання, здобуті в початко­вих класах, та засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом;

 

  • формувати  вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати  головне, робити  висновки;

 

  • вихову­вати  почуття національної свідомості, обізнаність в національній кухні українців.

 

Тип уроку: урок  засвоєння  нових  знань.

 

Епіграф уроку:

 

Українська народна кухня - це така ж культурна спадщина українського народу, як мова, література, мистецтво, це неоціненний здобуток, яким можна і треба пишатися, який не слід забувати.  

Українська кухня створювалася протягом багатьох віків, тому вона  відбиває не тільки історичний розвиток українського народу, а й його звичаї, традиції та культуру.

 

           

 

 

ХІД УРОКУ

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

Українці —  хліборобський народ, відтак і традиційна українська культура  ґрунтується на цінностях хліборобської праці та шануванні хліба.  

Любов до хліба відобразилася й у традиційному меню українців, яке у всіх районах України в основному складалося з хлібних страв і борошняних виробів. Це і традиційні вареники, галушки, гречаники, млинчики, і обрядові - коровай, паска, шишки.

Доповненням до борошняних страв для наших предків були риба, ягоди, молоко та молокопродукти, олії, рідше - м’ясо. У щоденному побуті м'ясо використовували переважно у вигляді сала та смальцю, а ковбаси й інші м'ясні продукти можна було побачити на столі лише святкового дня — ними ласували зрідка...

 

(Робота з епіграфом уроку)

 

Моя мати борщ варила,

Його салом задобрила,

Сікла моркву і буряк

І томати м’яла,

Потім смажену цибулю

В чавунець кидала.

І капусту, і часник,

Зелену петрушку,

А тоді дала мені

Скуштувати юшку.

Ой, який же борщ смачний!

Український, запашний!

Всю каструлю з’їв би я,

Та велика в нас сім’я!

 

 

  1. Повідомлення  теми, мети  і  завдань  уроку

 

Вступне  слово  вчителя:

 

  • Дорогі  діти! Сьогодні  на  уроці  ми  з  вами  працюватимемо  над  темою «Вимова  та  написання  слів  з  апострофом». Тема  ця  для  вас  не  нова, але  нам  доведеться  познайомитися  ще  з  кількома   правилами, крім  тих, які  відомі  вам  з  початкових  класів. На  кінець  уроку  ви  повинні  знати правила  вживання  апострофа, вміти  правильно  вимовляти  і  писати  слова  з   апострофом, вільно  користуватися  ними  у  мовленні.
  •  Сподіваюся, всі  ви  отримаєте  величезне  задоволення  від  уроку, вкотре  переконаєтеся, що   ви  багато  знаєте  і  вмієте. Тож  бажаю  всім  гарного  настрою  і  успіхів.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

Загадки  про  апостроф

 

Я  такий  же, як  знак  розділовий,

Я  відомий  усій  дітворі.

Та  в  словах  української  мови 

Я  пишусь  не  внизу, а  вгорі.

 

Що  за  особливий  знак,

Що  не  вимовляється  ніяк,

Але  з  ним  поруч  звуки  інші

Звучать  при  вимові  твердіше.

 

Я  такий  собі  графічний  знак,

Але  не  вимовляюся  ніяк.

Відгадайте, діти, хто  я,

Живу  у  слові  я  сім'я.

 

Я  є  в  під'їзді  і  в  сім'ї,

Є  я  і  в  слові  солов'ї.

А  от  зі  слова  п'ять

Мене  не  витягнеш   ніяк.

 

 

Бесіда:

 

1. Яку роль виконує м’який знак у мовленні?

2. Навести приклади слів, у кінці яких м’який знак не вживається ніколи.

 

ІV. Опрацювання  нового  матеріалу

 

1. Слово вчителя:

 

Апостроф – це надрядковий знак, яким позначається роздільність вимови я, ю, є, ї та попереднього твердого приголосного.

 

        2. Робота з таблицею № 8.

 

        3. Мовна  розминка (усно)

 

   Скоромовка: У  Лук’яна  в’язка  м’яти.

        У  Дем’яна  дев’ять  в’язок.

 

       4. Творча робота з текстом:

 

 Прочитати. Дібрати заголовок. Визначити тему та головну думку.

 

В Україні здавна невід’ємно важливою була піч, тому наші предки готували переважно варену, тушковану й печену їжу. 

Навіть чумаки та запорозькі козаки, від’їхавши з дому,  робили у землі тимчасову пічечку — кабицю і готували в ній традиційні страви — куліш і кашу, лемішку й галушки. А з упольованої дичини переважно варили юшку, а не смажили її.

Багато зі страв української кулінарії набуло етнічної символіки, яка визначалася насамперед через усвідомлення українцями окремих страв як своєрідного коду національної культури, вписаних в систему етнічної історії.

Деякі страви стали зразками українського кулінарного мистецтва. Такі, наприклад, як червоний борщ, вареники, деруни, зрази, пампушки, кров’янка.

 

Виписати слова з апострофом, пояснити орфограми

 

   

 

 

5. Слово вчителя:

 

-  У кого з вас росте удома м’ята?

-  Які страви з м’яти можна приготувати? Які напої?

 

 

 

6. Самостійне виконання вправи № 322 («М’ята»)

 

7. Творчо-пошукова робота:

 

 Прочитати, визначити тему.

 

У XVIII столітті в Україні дуже широко поширилася картопля, що використовується для приготування перших та других страв та духмяних гарнірів до рибних та м'ясних страв. Цей овоч став в Україні «другим хлібом» і знайшов широке застосування — практично всі перші страви починають готуватися з картоплею.

Вчені з’ясували, що налічується близько трьохсот страв із картоплі.

 

Записати слова з апострофом та одне слово, що вживається без апострофа у колонку та пояснити їх лексичне та граматичне значення.

 

 

8. Робота  біля  дошки і самостійно на місці:

 

КАРТКА № 1

 

Подані в  транскрипції  слова  записати  відповідно  до  орфографічних  норм

[бйуть’], [арфйарка].

 

 

КАРТКА № 2

 

Подані в  транскрипції  слова  записати  відповідно  до  орфографічних  норм

           [р’із’б’ар], [подв’ірйа].

 

 

КАРТКА № 3

 

Подані в  транскрипції  слова  записати  відповідно  до  орфографічних  норм

            [п’івйаблука], [в’ідйізд].

 

 

КАРТКА № 4

 

Подані в  транскрипції  слова  записати  відповідно  до  орфографічних  норм

           [звйазати], [кавйарн’а].

 

 

V. Закріплення нового матеріалу

 

 

 

1.Вибірковий диктант

 

Виписати слова з апострофом:

 

Дев'ятсот, хуторянин, зв'язок, духмяне, порядок, бур'ян, без'язикі, тьмяно, цвях, присвята, реп'ях, п'ятдесят, з'ясовано, Соловйов.

 

2.Слово вчителя:

 

«Вареники-хваленики, усі хвалять, та не усі варять» - , каже народне прислів’я. Вареники – зокрема зроблені на пару, страва переважно святкова, бо сам процес приготування вимагає неабиякої кулінарної вправності.

Особливої слави зажили вареники з сиром у сметані, вареники з маком, вишнями та чорницями, политі медом.

Є «ліниві» вареники. Вони робляться з тіста, перемішаного разом з начинкою і варяться у казані.

Вереники вважаються, нарівні з борщем, найтиповішою стравою в української національної кухні. І так уже вони полюбились народу, що не лише оспівав він їх у піснях, а й відвів панівне місце у значних обрядах.

Наприклад, на Щедрий вечір (14 січня) на столі обов’язково мала стояти макітра вареників з капустою.

На Масляну головними обрядовими стравами були млинці та вареники. Бо уособлювали у собі символи Сонця та Місяця.

На Варвари (17 грудня) сільська молодь збиралася на вечорниці. Хлопці приносили наливку, а дівчата готували вареники з сиром. Проте кілька вареників начиняли клоччям з попелом, а на Поліссі – борошном. Хлопці не поспішали хапати вареники з макітри, бо знали таку штуку. Тому уважно придивлялися до кожного виробу. При надкушуванні такий вареник «пирхав», запорошуючи хлопцеві обличчя. Це викликало загальний сміх, а до бідолаги приліплювалось прізвисько «пирхун», яке інколи залишалось на все життя.

Начиняли вареники картоплею, капустою, грибами, квасолею, солодким чи солоним сиром, фруктами або ягодами.

Подекуди в Україні вареники з сиром кличуть пирогами. Наш народ влучно підмітив чоловічу пристрасть до цих кулінарних виробів та дотепно оспівав її у піснях на зразок: «А мій милий вареничків хоче» та «Із сиром пироги».

 

 

3.Вибіркова робота

 

 Прослухати текст, виписати слова з апострофом, зробити їх фонетичний розбір

 

Не менш тривалу традицію пов’язують з українськими напоями. Хоча чаю, кави та горілки наші предки колись не знали, проте добре вміли зробити смачний напій з того, чим тішила їх родюча земля, які зміцнювали здоров’я.

Так, улюбленими напоями українців з давніх часів були квас і мед. Мед подавали на Різдво, медом пригощали на весіллях. Готували його з натурального бджолиного меду та варячи з водою, сухими фруктами та ягодами і подальшого бродіння у дерев’яній посудині. Такий мед ще називали варенухою. Квас же  готували з житнього хліба, а також з фруктів і ягід: сирівець (хлібний квас), буряковий, грушевий, яблучний, а також борошняний.

З напоїв домашнього виробництва поширеними були й солодкі напої - узвари з сушини, або свіжих фруктів чи ягід.  З сушених або свіжих яблук, груш, вишень, малини та абрикосів готували наші предки й киселі, холодці та фруктові бабці. Заварювали й пили настої цілющих рослин: м'яти, звіробою, ромашки, липового цвіту. Любили українці й молочні напої - особливо користувалися популярністю пряжене молоко та ряжанка..

 

VІ. Підсумок уроку

 

  • Сьогодні ми дізналися про…
  • Паралельно ми зрозуміли, що українці…
  • Мені найбільше сподобалося…

 

V. Домашнє завдання

 

§ 45, вправа 323.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
13 липня 2018
Переглядів
869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку