Урок української мови в 5 класі на тему:"Правила вживання м'якого знака"

Про матеріал

Весь урок базується на знайомстві учнів з ремеслами українців. Виховую повагу та цікавість до історії та культури рідного краю, до минулого українського народу.

Перегляд файлу

Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів

 

 

 

 

 

                                       План-конспект                         

уроку української мови

у 5 класі

 на тему:

 

 

Правила вживання м’якого знака

 

 

                                          

 

 

                                                            Підготувала

                                                                                      Хоменко Н.М

 

 

Тема . Правила вживання м’якого знака

 

Мета:

 

  • повторити і систематизувати знання про правила вживання м’якого знака;
  • вдосконалювати правописні вміння учнів, розвивати усне і писемне мовлення, мислення дітей;
  • виховувати повагу та цікавість до історії та культури рідного краю, до минулого українського народу.

 

Тип уроку: урок  узагальнення та систематизації знань

 

Епіграф уроку:

 

 

Ремесло на плечах не висить

 і хліба не просить, а хліб дає.

 

Народна мудрість

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Перевірка домашнього завдання

 

Зачитування корисних порад з обґрунтуванням.

 

Фронтальне опитування:

 

  • Яку роль виконує м’який знак ?
  • Як позначається м’якість приголосних на письмі?

 

II. Мотивація навчальної діяльності

 

Слово вчителя:

 

  • Що означає слово «ремесло»?

 

           (Ремесло — дрібне промислове виробництво, що базувалося на ручній        

           праці)

 

З давніх-давен у нас на Україні з покоління в покоління народні майстри передають своє ремесло, яке і донині ще існує і радує людей своєю чарівною принадою. Недарма мистецтво нашого народу визначене одним із найбагатших у світі. Вишивальниці і ткалі, гончарі та різьбярі, килимарі та бондарі, що жили і працювали в селах і містах, виробляли різноманітні речі побуту. Ці речі, традиційно оселившись у сільських хатах та міських квартирах, творять у них святковість, затишок і красу, приносять насолоду дорослим і дітям.

 

  • Хто такі народні умільці?

(Люди, які самі навчилися від своїх батьків, дідусів, бабусь робити речі  

побуту)

 

  • Сьогодні на уроці ми поговоримо про ремесла українців та народних умільців.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

 

  • Запис теми в зошити.
  • Оголошення мети.
  • Робота з епіграфом.

 

ІV. Основний зміст уроку

 

  1. Слово вчителя:

 

Які народні ремесла ви знаєте?

 

  • Хліборобство — галузь, пов'язана з вирощуванням хліба.
  • Тваринництво — галузь сільського господарства, що займається розведенням і використанням сільськогосподарських тварин.
  • Вівча́рство — галузь тваринництва з розведення овець.
  • Бортни́цтво — галузь сільського господарства, яка займається розведенням бджіл, отриманням меду, воску та інших продуктів бджільництва.
  • Мисливство — спеціальне добування мисливських тварин, що перебувають у стані природної волі у межах мисливських угідь.
  • Рибальство — приватна або промислова ловля риби.
  • Чумацтво — купецький, торговельно-візницький промисел українців.
  • Золотарство — обробка золота, срібла.
  • Теслярство — робітник, що займається грубою обробкою деревини.
  • Столя́рство — деревообробне ремесло, що полягає у виробленні хатнього начиння.
  • Плетіння — ремесло з виготовлення господарсько-побутових та художніх виробів з різноманітної еластичної сировини.
  • Стельмаство — виготовлення коліс, возів та саней.
  • Гончарство — виготовлення виробів з гончарної глини: посуду, кахлів, іграшок, прикрас, сувенірів
  • Ковальство — обробка металу куванням.
  • Ткацтво — виготовлення тканини на ткацькому верстаті.
  • Гутництво — виробництво скла.
  • Килимарство — виготовлення килимів.
  • Бондарство — виготовлення бочок, відер.
  • Писанкарство — виготовлення писанок.

 

     2. Пошуково-фонетична робота (дошка):

 

 Прочитати прислів’я, виписати слова з м’яким знаком, зробити фонетичну транскрипцію слів.

 

  • Як будеш рано орать, то не будеш бідувать.
  • Щоб лиха не знать, треба сіять і орать.
  • Посій рідко, то вродить дідько.
  • Де господар не ходить, там нивка не родить.

 

Про яке ремесло йде мова?

 

  1. Вибірковий диктант:

 

Виписати у колонку слова, які містять м’який знак. Виконати їх будову, визначити, до якої частини мови належать.

 

Пасічники, яких колись називали бортниками, завжди мали свого покровителя — Святого Зосима, якого вони вшановують і понині.

У давні часи на кожній пасіці вивішували ікони захисника бджіл, біля них читали молитви, влаштовували різноманітні обряди. Крім того, у побуті було багато пасічницьких молитов та заклинань від злодіїв, хижаків. Що б там не було, але святий Зосим міцно перебрав покровительство над «божими мухами» — бджолами до своїх рук, і пасічники віддавали йому свою хвалу. Про це говорить і давнє прислів'я: «Вітай бджолу на Зосима, то будуть рої і вощина».

Зважаючи на те, що бортництво ще з княжих часів мало важливе значення в житті наших предків і як продукт харчування, і як промисел, і як товар для продажу, то пасічництву належить і нині важлива роль у житті українців. На жаль, деякі моменти використання меду або забуті, або й утрачені.

Понині бджолярі стежать за поведінкою бджіл, аби передбачити погоду. Наприклад: ранній виліт бджіл — буде гарна весна, бджоли обсіли акацію — буде дощ. Ще є такі примовки: «Раді люди літу, а бджоли цвіту», «Якщо влітку дощ рідко буває, то у вулики мед прибуває», «Літо з квітами — вулик із медом».

4. Навчальний диктант

Плетіння — це виготовлення виробів із лози, кори молодої липи,  берези, верболозу. Плели різноманітні кошики, рибальське знаряддя, меблі, дитячі коляски, іграшки.

Існувало сіре плетіння, коли кора з деревини не знімалася, і біле плетіння зі зніманням кори. Білі вироби майстри часто фарбували в різні кольори.

  1. Самостійна робота:

 

Прочитати. Визначити кількість букв і звуків у виділених словах

 

Столярство — виготовлення з дерева лав, ослонів, скринь, столів, табуреток та стільців, мисників, ліжок, віконних рам та рамок для вуликів.

Столярні вироби на Русі коштували дорого, але й краси були невимовної. Столяр докладав неймовірних зусиль, щоб його виріб став справжнім витвором мистецтва.

 

 

V. Удосконалення вмінь і навичок з теми

 

Ігрове творче завдання «Відгадай загадку»

 

Відгадати загадки, відгадки записати, пояснити орфограми

 

  1. Вміє вишивати, шити, може ґудзики пришити, та без одягу донині рукодільниця-кравчиня. (Голка)

 

  1. Не хижак, а зуби має. Не гризе і не кусає, а розчеше кіски Олі, чубчик Петрикові й Толі. (Гребінець)

 

  1. Справно йде, хоч ніг немає, цоки-цок, усім співає. І секунди, і хвилини нам рахує він щоднини. (Годинник)

 

  1. Що за тітонька довгенька на язик така гостренька? По лужку лишень пройшла —вся травиця полягла. (Коса)

 

  1. Дивний журавель стоїть, що нікуди не летить. Можеш ти води напиться, називається... (Криниця).

 

  1. Є у голочки подружка, що прив’язана до вушка. Слід у слід за нею ходить, візеруночки виводить. (Нитка)

 

  1. Якщо вчасно засівати, нивку вправно доглядати, восени лишень встигай весь зібрати … (Урожай).

 

  1. Стоїть тітка на сторожі, розглядає перехожих. З ким за руку привіталась, в двір пустила, не вагалась. (Хвіртка)

 

V. Підсумок уроку

 

  • Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
  • Що найбільше сподобалося? Не сподобалося?
  • Для чого в мові м’який знак?
  • Коли він пишеться?

 

VІ. Оцінювання роботи учнів на уроці

 

VIІ. Домашнє завдання:

 

Спитати в рідних про писанкарство на Україні, записати короткі повідомлення про писанки.

doc
Додано
13 липня 2018
Переглядів
942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку