Весь урок базується на знайомстві учнів з ремеслами українців. Виховую повагу та цікавість до історії та культури рідного краю, до минулого українського народу.
Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів
План-конспект
уроку української мови
у 5 класі
на тему:
Правила вживання м’якого знака
Підготувала
Хоменко Н.М
Тема . Правила вживання м’якого знака
Мета:
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
Епіграф уроку:
Ремесло на плечах не висить
і хліба не просить, а хліб дає.
Народна мудрість
ХІД УРОКУ
І. Перевірка домашнього завдання
Зачитування корисних порад з обґрунтуванням.
Фронтальне опитування:
II. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя:
(Ремесло — дрібне промислове виробництво, що базувалося на ручній
праці)
З давніх-давен у нас на Україні з покоління в покоління народні майстри передають своє ремесло, яке і донині ще існує і радує людей своєю чарівною принадою. Недарма мистецтво нашого народу визначене одним із найбагатших у світі. Вишивальниці і ткалі, гончарі та різьбярі, килимарі та бондарі, що жили і працювали в селах і містах, виробляли різноманітні речі побуту. Ці речі, традиційно оселившись у сільських хатах та міських квартирах, творять у них святковість, затишок і красу, приносять насолоду дорослим і дітям.
(Люди, які самі навчилися від своїх батьків, дідусів, бабусь робити речі
побуту)
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
ІV. Основний зміст уроку
Які народні ремесла ви знаєте?
2. Пошуково-фонетична робота (дошка):
Прочитати прислів’я, виписати слова з м’яким знаком, зробити фонетичну транскрипцію слів.
Про яке ремесло йде мова?
Виписати у колонку слова, які містять м’який знак. Виконати їх будову, визначити, до якої частини мови належать.
Пасічники, яких колись називали бортниками, завжди мали свого покровителя — Святого Зосима, якого вони вшановують і понині.
У давні часи на кожній пасіці вивішували ікони захисника бджіл, біля них читали молитви, влаштовували різноманітні обряди. Крім того, у побуті було багато пасічницьких молитов та заклинань від злодіїв, хижаків. Що б там не було, але святий Зосим міцно перебрав покровительство над «божими мухами» — бджолами до своїх рук, і пасічники віддавали йому свою хвалу. Про це говорить і давнє прислів'я: «Вітай бджолу на Зосима, то будуть рої і вощина».
Зважаючи на те, що бортництво ще з княжих часів мало важливе значення в житті наших предків і як продукт харчування, і як промисел, і як товар для продажу, то пасічництву належить і нині важлива роль у житті українців. На жаль, деякі моменти використання меду або забуті, або й утрачені.
Понині бджолярі стежать за поведінкою бджіл, аби передбачити погоду. Наприклад: ранній виліт бджіл — буде гарна весна, бджоли обсіли акацію — буде дощ. Ще є такі примовки: «Раді люди літу, а бджоли цвіту», «Якщо влітку дощ рідко буває, то у вулики мед прибуває», «Літо з квітами — вулик із медом».
4. Навчальний диктант
Плетіння — це виготовлення виробів із лози, кори молодої липи, берези, верболозу. Плели різноманітні кошики, рибальське знаряддя, меблі, дитячі коляски, іграшки.
Існувало сіре плетіння, коли кора з деревини не знімалася, і біле плетіння зі зніманням кори. Білі вироби майстри часто фарбували в різні кольори.
Прочитати. Визначити кількість букв і звуків у виділених словах
Столярство — виготовлення з дерева лав, ослонів, скринь, столів, табуреток та стільців, мисників, ліжок, віконних рам та рамок для вуликів.
Столярні вироби на Русі коштували дорого, але й краси були невимовної. Столяр докладав неймовірних зусиль, щоб його виріб став справжнім витвором мистецтва.
V. Удосконалення вмінь і навичок з теми
Ігрове творче завдання «Відгадай загадку»
Відгадати загадки, відгадки записати, пояснити орфограми
V. Підсумок уроку
VІ. Оцінювання роботи учнів на уроці
VIІ. Домашнє завдання:
Спитати в рідних про писанкарство на Україні, записати короткі повідомлення про писанки.