Протягом уроку говоримо про чергування на основі матеріалу про українські народні пісні. Епіграф - слова О.Довженка, мотивація - мій власний вірш. Використовую казку "Пісня горобця", легенду про дівчину Україну, прислів'я та приказки про пісню.
Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів
План-конспект
уроку української мови
у 5 класі
на тему:
Чергування голосних
та приголосних звуків
Підготувала
Хоменко Н.М
Тема: Чергування голосних та приголосних звуків
Мета:
Епіграф уроку:
Українська пісня —
це бездонна душа українського народу,
це його слава.
О. Довженко
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Ми жить не можемо без мови,
Завжди спілкуємося ми.
І від чудесної розмови
Не відчуваємо й зими.
Кричим, говоримо, співаєм,
Весь час вчимо нові слова.
Багато ще чого не знаєм,
Але щодня – нові дива!
Сьогодні дізнаємось про чергування,
Про зміну літер у словах,
Про слів старих нове вживання,
Про вислови в рідних піснях.
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
ЧЕРГУВАННЯ – це заміна одного звука в слові іншим заради
правильної вимови.
ІІІ. Спостереження над мовним матеріалом
Скочити – скакати [о] – [а]
Плести – заплітати [е] – [і]
Стелю – застилати [е] – [и]
Брести – бродити [е] – [о]
Сходжу – схід [о] – [і]
Лізти – лазити [і] – [а]
Берег – прибережний [г] – [ж]
Ріка – річний [к] – [ч]
Рух – рушити [х] – [ш]
Книга – книзі [г] – [з]
Річка – річці [к] – [ц]
Муха – мусі [х] – [с]
Слово вчителя:
Про українську пісню
Завжди у селах наших так було -
Після закінчення, та і під час роботи,
Піснями наповнялося село,
Бо пісня проганяє всі турботи.
І в довгії зимові вечори,
І в літнії короткі теплі ночі,
Завжди мої співали земляки -
Про козаків, калину, карі очі...
Весь час жилося тяжко на селі,
Та пісня душу людям зігрівала,
Пісень співать навчали дочок матері,
Батьки синів співать пісень навчали.
Століттями складалися пісні -
Пісні народні - жартівливі і серйозні,
Вони єднали в мирі й на війні,
Звучали на весіллі і в поході.
Що ж сталося? Чому в наш час не так?
Невже нам жити важче, аніж предкам?
Чому ж пісні сьогодні в селах не звучать
Про козаків, про чорнобривці, чорну редьку?
Згадаємо ж давайте у цю мить,
Що українці - це народ співучий -
Ніщо не може нашу пісню зупинить,
Наповним піснею наш край квітучий!
ІV. Практична робота
Дорога, поріг, нога.
Допомога – допомагати [о] - [а].
Перемогти, ломити, вискочити, захопити, котитися.
Жив колись у великому лісі мале-е-енький горобець. Він усе вмів, тільки не міг співати як інші птахи. Бувало, вони співають-заливаються, а він тихенько заб'ється в куток і уважно слухає.
Одного разу, перед якимось святом, пташиний цар видав указ, щоб всі лісові птахи показали йому свою співочу майстерність.
Горобця це теж стосувалося – і став він пісеньку вчити. Хоча саму просту. Але не стільки і вчить-то, скільки квапить себе: «Вчи-вчи-вчи-вчи ...». Ось птахи почали збиратися у зграї, щоб показати своє вміння цареві, а горобець все поспішає: «Вчи-вчи-вчи-вчи ...».
Птахи, звичайно ж, добре заспівали, захопливо. Але ось приходить, нарешті, і черга горобця. Викликав його цар. Але горобець нічого від страху не чує, тільки квапить себе ще швидше: «Вчивчивчивчивчивчивчи». Пісню навіть забув від хвилювання. Розгнівався тоді цар і наказав, щоб горобець забирався з його лісу в село жити і повертався тільки тоді, коли заспіває йому пісню.
Полетів горобчик. Він і досі у селах мешкає, примушуючи себе вчити пісеньку, але так швидко і ретельно, що людям замість «вчи» вже просте «Чиу» чується. Вчиться, вчиться горобець співочій майстерності…
Берегти – зберігати [е] - [і].
Брехати, чесати, шептати, плести.
До слів летіти і плести дібрати спільнокореневі слова з [і].
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність i красу, угорці — любов до господарювання, німці — дисципліну i порядок, росіяни — владність, поляки — здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики... Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону i раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини.
— Хто ти? Чого плачеш? — запитав Господь.
Я — Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.
Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же допомогти тобі?
Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
— Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це — пісня.
Узяла дівчина — Україна дарунок i міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому i з ясним обличчям i вірою понесла пісню в народ.
Прочитати прислів’я, пояснити їх значення.
До виділених слів підібрати спільнокореневі, у яких би відбувалося
чергування.
Записати в зошит.
Гора, передгір’я, гірський, гірка, нагірний, гірник, міжгір’я.
V. Спостереження над мовним матеріалом
При зміні слів і при творенні від даних коренів нових слів приголосні чергуються, а саме:
Подруга – подрузі [г] – [з]
Ріг – на розі [г] – [з]
Рух – у русі [х] – [с]
Друк – у друці [к] – [ц]
Бік – на боці [к] – [ц]
Ходити – ходжу [д] – [дж]
Возити – вожу [з] – [ж]
Плакати – плачу [к] – [ч]
Колихати – колишу [х] – [ш]
Графити – графлю [ф] – [фл]
Губити – гублю [б] – [л]
Ловити – ловлю [в] – [вл]
Крапати – крапля [п] – [пл]
Гребу – гребля [б] – [бл]
Творчий диктант
Підібрати спільнокореневі слова з чергуванням, записати
На Волзі, рука, сніг, ушний, ручний, у воросі, книжний, калач, сонячний,
кришити, у крузі, лечу, котять.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
Виписати 4 рядки з української народної пісні, виписати слова, у яких можливе чергування
VІІІ. Заключне слово вчителя:
Хай лунає пісня українська,
Хай у кожну хату шле тепло,
Як дітям ласка материнська
Хай всім дарує ніжність і любов.