Урок-віночок.Повторити відомості з теми «Синтаксис і пунктуація», удосконалити знання, уміння й навички п ятикласників щодо практичного використання знань із синтаксису і пунктуації; закріпити вміння вживати розділові знаки в реченнях з однорідними членами речення, звертанням,вставними словами, прямою мовою; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, естетичні почуття, навички самостійної роботи, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати патріотичні почуття, любов та бережливе ставлення до природи, почуття пошани до народних традицій.
Тема: Повторення та узагальнення матеріалу з теми «Синтаксис і пунктуація»
Мета: Повторити відомості з теми «Синтаксис і пунктуація», удосконалити знання, уміння й навички п ятикласників щодо практичного використання знань із синтаксису і пунктуації; закріпити вміння вживати розділові знаки в реченнях з однорідними членами речення, звертанням,вставними словами, прямою мовою; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, естетичні почуття, навички самостійної роботи, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати патріотичні почуття, любов та бережливе ставлення до природи, почуття пошани до народних традицій.
Тип уроку: Урок повторення.
Форма проведення: Урок-віночок.
Обладнання: дидактичний матеріал, роздатковий матеріал: картки-завдання, кружечки для самооцінювання, квіти, український віночок, рушник.
Методи і прийоми: малюнкове вітання, психологічна настанова «Самоналаштування», поетична хвилинка,дослідження-пошук(робота з сигнальними картками), «Так» чи «ні»,творче конструювання. Бесіда, фронтальне опитування , робота біля дошки, самостійна робота,робота в парах, опитування за схемою-алгоритмом.
Епіграф: Ваші квіти – замріяна казка,
Ваші квіти – зупинена мить.
З ними можна радіти й страждати,
З ними можна крізь роки іти.
Синтаксис – душа народу.
М.Рильський
Хід уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Доброго дня! А тепер за парту всі сідайте рівно. І до роботи візьмемось сумлінно.
Малюнкове вітання.
На партах в учнів лежать смайлики: один – радісний, другий-сумний.
( Учні показують). Учням, що обрали «сумні» смайлики, раджу налаштуватись на роботу. А тим, хто обрав радісний, кажу: «Я сподіваюсь, що ваш настрій на протязі уроку не погіршиться».
Психологічна настанова «Самоналаштування»:
-Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:
-Я зможу добре сьогодні попрацювати на уроці.
-Я особистість творча.
-Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.
ІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ (прочитати епіграф)
---Сьогодні на уроці ми не лише повторимо знання з теми, а й одночасно будемо плести віночок. Віночок – це плетене коло із квітів, листя, гілок.
Український віночок – не просто краса, а й оберіг, «знахар душі», бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже. Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини.
Вірш «Український віночок»
---Всього у вінку українському 12 видів квітів. Дівчаткам, яким минуло 9 років, плели віночки із 7 квіточок. І ми будемо вплітати по одній квіточці – тим самим виконувати певні завдання, бо кожна квіточка нашого віночка «ховає» різні завдання з теми. Лише виконавши певні види робіт,ми зможемо вплести нову квіточку у наш віночок.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ. Прочитати епіграф
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
1.А що вивчає синтаксис?
2.Як пов'язана пунктуація з синтаксисом?
V. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
1.Вплітаємо у віночок першу квіточку – цвіт яблуні.
-А що вона означає у вінку?
Цвіт яблуні – ніжний, п янкий, цвіт яблуні-щирий, миттєвий,
Цвіт яблуні – просто легкий, цвіт яблуні –просто життєвий.
На світі немає краси зрівняної з яблуні цвітом,
На світі немає душі зрівняної з птахів перелітом.
Тема: Словосполучення
---Цвіт яблуні, переліт птахів, краса незрівнянна. Що це я назвала? Чому? Які словосп. бувають?
Виконуючи завдання, ми повторимо загальні відомості про словосполучення. (Викликати до дошки двох учнів, дати завдання на картках, класу – прочитати завдання з третьої картки. Завдання виконують самост.,потім-перевірка)
Робота біля дошки – 2 учні, індивідуальна робота в зошитах.
Завдання: виконати синтаксичний розбір словосполучення.
1 картка: цвіт яблуні
2 картка: віночок українських пісень
3 картка(сам.): вплітати квітку (сон квітучої яблуні)
Робота з сигнальними картками (смайлики).
Вчитель читає сполучення слів. Якщо воно є словосполученням, діти показують «радісний» смайлик, якщо ні – «сумний».
Український віночок, символ краси, вишивають на рушниках, червона калина, мак і любисток, дівчата вплітають, чарівна квітка, прикрашають барвінком, росте в природі, поміж квітами, яблуневий цвіт.
2. Вплітаємо другу квіточку – барвінок.
Всю зиму бачив теплі сни і сонцю слав привіт. Я – синя квіточка весни, я – барвінковий цвіт. Зелений килим на стежині я для весни зіткав. І ніжні квіти сині-сині у нього повплітав.
Тема: Просте речення . --Що ж таке речення? Чому воно називається простим?
Ти знаєш, які це квіти - мальви? З давніх-давен українські ружі росли коло кожної хати, сягали під стріху пурпуровими дзвониками. Скільки про них пісень створено! Особливо любили ці вогнисті квіти дівчата і часто заплітали у свої вінки, пускаючи їх на воду в ніч на Івана Купала. Любіть природу всім серцем!
(В картці виконайте синтаксичний розбір 2-го речення).
З давніх-давен українські ружі росли коло кожної хати, сягали під стріху пурпуровими дзвониками. (можна написати на перерві на дошці)
3.Узагальнення. «Так» чи «ні»? (Якщо так – підніміть руку.)
1)Слово або група слів, що передають повідомлення, пораду, наказ, називається реченням. (Так)
2)Просте речення може складатися з одного слова або сполучення слів, які поєдн-ся між собою за змістом та граматично. (Так)
3)Речення не має граматичної основи. (Ні)
4)Речення має головні і другорядні члени речення. (Так)
Синтаксис вивчає односкладні, двоскладні, трискладні речення.(Ні)
5)За метою висловлювання речення є розповідні, питальні, спонукальні.(Так)
6)Речення за емоційним забарвленням – це окличні і неокличні.(Так)
3.Вплітаємо третю квітку – любисток
-- У віночку ця квітка- символ людської відданості, уміння бути корисним.
Край вікна любисток проросте весною,
Тягнеться до сонця голубе стебло.
Заросла стежина рутою травою,
Де моє дитинство вперше зацвіло.
Тема: Речення з однорідними членами речення. ---Ми з вами повторили вже головні і другорядні члени речення, а однорідні – чому вони так називаються? Які слова узагальнюють ці члени речення?
--На уроках української мови ми з вами виконували багато різноманітних вправ, які стосуються цієї теми. Зараз ми повторимо, що ви знаєте.
1. Робота з дидактичним матеріалом. Робота в групах.
(На дошці 3 аркуші А4 з реченнями, на столі - картки з словами перемішані. Учні підходять і чіпляють слова до потрібного речення)
Завдання: Визначте узагальнююче слово, доберіть потрібні однорідні члени речення.
1 група: Золотом виблискують на осінніх вулицях дерева: …(каштани, тополі, клени, ясени). 2 група: (Калину, виноград, троянди, волошки) - ці рослини дуже часто зображує українська вишивка хрестиком . 3 група: Почувся передсвітанковий перегук лісових пташок:…(зозулі, дрозда, солов’я, синиці.)
Накреслити схеми речень. Учень з кожної групи біля дошки креслить схему.
2.Фронтальне опитування.
1)Чим може бути ускладнене речення?
2) Які члени речення називаються однорідними?
3)Що таке узагальнююче слово?
3) Які розділові знаки ставимо при однорідних членах речення і при узагальнюючому слові?
4.Вплітаємо четверту квіточку – калину.
--У центрі віночка було гроно калини.
Калина у віночку – символ краси та дівочої вроди, символ нашої України. Правду каже прислів’я: «Без верби і калини нема України». Квітки і ягоди цієї чудової рослини вишивають на рушниках, серветках, на одязі.
Тема: Звертання.
---Як багато в нашій мові звертань ! До кожної людини можна звернутися по-різному. Кожний вид звертання характеризує особистість з певної сторони.
3.Опитування за схемою-алгоритмом:
Звертання
Що означає Види за будовою
Чим виражене Місце у реченні
Розділові знаки
Вибірковий диктант
(Прослухайте речення, виберіть і запишіть звертання, визначте їх вид.)
Прекрасні квіти пести, охороняй, юначе! Ти стоїш на узбіччі дороги, калино! Цвітіть, сади! Вечірнє сонце, дякую за день! Не стелись, барвінку, не стелись низенько.
--- Наведіть свої приклади звертань. А тепер спробуйте скласти з ними речення:
2.Творче конструювання. усно
1 (ряд) група: звертання на початку речення
2 група: звертання в середині речення
3 група: звертання в кінці речення
Перевірка складених речень
--Де вживаються звертання?(в розм.. мові, в худ.літ.,діалогах)
Фізкультхвилинка :руки вбоки, руки так, руки вгору, як вітряк,знову вбоки, знову так, знову вгору,як вітряк. Вправа з головою, очима.
5.Вплітаємо п’яту квіточку – волошку
Волошка у вінку – це символ людського прозріння, краса і велич неба, чистота і радість. Вилітають із пшениці синьо-жарі птиці. Сяють злотом колоски, синім цвітом волошки.
Тема: Вставні слова
1.Вибіркова робота
--Послухайте речення, скажіть, чим вони ускладнені.
Здавалось, загримів десь на небі грім. Кажуть, дощ завжди щастя приносить. Погода, на щастя, була хмарна, і вони не зазнали спеки. Ти привези мені, будь ласка, пшеничну зірочку з небес.
---А тепер давайте з вами з’ясуємо, що виражають вставні слова в прослуханих реченнях? ---Давайте згадаємо визначення вставним словам.(це слова або сполучення слів,Які виражають ставлення мовця до змісту повідомлення).
Чи відповідають вони на питання? Місце в реченні
2.Самостійна робота (на картках)
Прочитайте речення. Встановіть відповідність:
(стрілочками)
Барвінок супроводжує людину від колиски до могили. Волошки й жито нерозлучні в природі. Біля хати росли квіти: мальви та жоржини. Кажуть, дощ приносить щастя. Не стій, вербо, над водою рано-рано.
1 – просте речення
2 – речення із вставними словами
3 – речення з однорідними членами речення
4 – речення із звертанням
5 – речення з узагальнюючим словом
3.Перевірка.
4.Узагальнення
6.Вплітаємо шосту квіточку – мак.
--Мак у віночку – символ боротьби українського народу за волю.
Розцвіли червоні маки вранці на росі. Я піду і назриваю маків для краси. А тоді найкращу квітку в коси заплету І сама посеред поля маком зацвіту.
Тема: Пряма мова.
1 Робота з текстом. Плакат з реченням з прямою мовою.
-Які розділові знаки ви бачите?
-Чи знайомі вони вам?
-Де вони вживаються?
-В яких реченнях?
2.Робота на картках. Самостійна робота
Прочитайте текст. Розставте пропущені розділові знаки в реченнях.
Одягну вінок з барвінку,
заплету червону стрічку і скажу я мамі
Мамо, люба і хороша, глянь на мене,
чи я схожа на весну-веснянку?
Моя мама так сказала
Цвіт весна подарувала,
цвіт весна розкрила, але ти, маленька дочка,
в барвінковому віночку українка мила
2.Як ставимо розділові знаки при Пм.?
7.Вплітаємо сьому квіточку – безсмертник
Безсмертник дарує здоров’я роду людському. Через те і славлять цю квітку в піснях. У віночку – це символ довголіття.
Тема: Складне речення
За цією квіткою ми будемо розглядати складне речення. Протягом минулих уроків ми оглядово розглядали цю тему, тому що детальне вивчення чекає вас у майбутньому.
А зараз ми з вами повторимо набуті знання.
1.Пригадаймо,що таке складне речення?
2.Скільки граматичних основ може бути у складному реченні?
3.Як поєднуються прості речення у складному?
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
1. Домашнє завдання: скласти розповідь на тему: «Український віночок», використовуючи однорідні члени речення, звертання, вставні слова, речення з прямою мовою.
2. Самооцінювання учнів.
Учні ставлять собі оцінки в підписаних кружечках.
3. «Малюнкове вітання»
---Чи змінився ваш настрій наприкінці уроку? Покажіть це смайликами.
Учні показують.
4.Нагородження учнів.