Урок українського читання на тему «Українська народна казка «Кривенька качечка»

Про матеріал

Урок формує читацьку компетентність учнів, компетентність уміння вчитися.

Діти вчаться розрізняти основні ознаки чарівних казок, правильно називати героїв казки, аналізувати характер і поведінку героїв;розвиваються навички виразного свідомого читання, образне мислення , пам'ять, увага;збагачується словниковий запас;формуються комунікативні здібності;виховується ціннісне ставлення до себе, до рідних і близьких людей;любов до рідної мови, інтерес до читання.

Перегляд файлу

Тема. Українська народна казка «Кривенька качечка»

Мета:

  • формувати читацьку компетентність учнів, компетентність уміння вчитися

Основні завдання:

  • учити розрізняти основні ознаки чарівних казок, правильно називати героїв казки, аналізувати характер і поведінку героїв;
  • розвивати навички виразного свідомого читання, образне мислення , пам'ять, увагу;
  • збагачувати словниковий запас;
  • формувати комунікативні здібності;
  • виховувати ціннісне ставлення до себе, до рідних і близьких людей; виховувати любов до рідної мови, інтерес до читання.

Очікувані результати:

  • знати ознаки чарівних казок, сюжет казки «Кривенька качечка»;
  • уміти аналізувати характер та поведінку героїв;
  • застосовувати трансформувати сюжет казки в умови повсякденного життя.

Обладнання: підручник (Савченко О. Я. Літературне читання. 3 клас),ілюстрації до казок, ТЗН, маски для інсценування, картки з тестовими завданнями, аудіозапис казки.

 

 

http://skripnikmarina.ucoz.ua/_ph/9/2/284961275.jpg                        http://s02.yapfiles.ru/files_pic/8/9/6/38698.jpg

 

 

Хід уроку

Діяльність учителя

Діяльність учнів

І.Самовизначення до діяльності

Звучить музика «В гостях у казки»

  • Який настрій викликала музика?
  • Подаруйте посмішку один одному.
  • Віршик-привітання (читає вчитель)

(слайд 2)

Схилились голівки до праці мерщій.

Ти всі перешкоди здолати зумій!

Працюй наполегливо, швидко, старанно.

Щоб жодна хвилинка не втратилась марно.

 

 

Відповіді дітей

ІІ.Актуалізація опорних знань

1.Удосконалення читацьких навичок Робота зі скоромовкою  (слайд 3)

Казав казку – казочку, 
Приказку – приказочку .
Косарикам – косарям, 
Казкарикам – казкарям.

Гра «Плутаниця» (слайд 4)

Вірний, як вовк.                 

Голодний, як їжак.            Для хорошего настроения

Неповороткий, як заєць. http://pictures.ucoz.ru/_ph/3/2/301769570.png

 

lovelyanimals014.gif 

Колючий, як пес.

ннн.jpeg 

 

Хитрий, як ведмідь

Впертий, як лисиця. http://kotygoroshko.com.ua/_dr/6/618.jpg

hare021.gif 

 

Полохливий, як осел.

 

 

Читання прислів’їв на одному видиху  (слайд 5)

Яке частування – таке й дякування. http://maminosolnishko.by/wp-content/uploads/2013/04/%D0%9B%D0%B8%D1%81%D0%B8%D1%87%D0%BA%D0%B0-%D0%B8-%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D1%8C3.png

Без трудів не їстимеш пирогів. http://julia-petrenko.at.ua/_ld/0/90705774.jpg

 Чия відвага, того й перемога. http://shkola.ua/web/uploads/book/54/images/UASpbHim.jpg  

На язиці медок, а на думці – льодок. http://kotygoroshko.com.ua/_dr/4/481.jpg

- До яких казок підходять ці прислів’я?                                                                   (слайд 6)

2. Асоціативний кущ  (слайд 7)

- Які бувають казки? (створення асоціативного куща)

- Скажіть, які слова вам приходять на думку, коли чуєте слово казка?

- Доберіть спільнокореневі слова до слова казка.

 

Учні слухають

Читають:

  • повільно хором,
  • швидше хором,
  • самостійно,
  • у парах,
  • індивідуально

 

Учні підбирають порівняння

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді дітей:

 («Лисиця та Журавель», «Колосок», «Кирило Кожум’яка», «Лисичка  та їжак»)

 

 

Відповіді дітей

(Казка: бабуся, дідусь, матуся, чари, фантастика, добро, зло, чарівність.)

Відповіді дітей                                          

(Казковий, казкар, казочка)

 

ІІІ.Постановка навчального завдання

  1. Відгадай загадку (слайд 8)

В неї ноги — наче ласти,

Дзьоб плескатий, червонястий,

— Кря-кря-кря, — пливе по річці,

Їсть зерно, скубе травичку…

Ви вгадали цю босячку?

Хто це, діти? Звісно, …  (качка)

http://levko.info/wp-content/uploads/2012/02/kryvenka_kachechka.png

(Демонстрація малюнка качечки)

-  Що ви знаєте про качок? (слайд 9,10)

http://board.lutsk.ua/uploads/monthly_06_2011/post-6972-0-10893800-1308807226_thumb.jpg

-  Що ви знаєте про диких качок?

2.Гра «Згадай казку»  (слайд 11)

Буква“Ка” казки складає,

А тому у вас питає:

- Розкажіть, в яких казках

 Є герої з букви “Ка”?      (слайд 12)

- Назвіть героїв казок, у яких імена починаються на букву Ка. 

- Чи знаєте ви казки, у яких зустрічається качечка?

- Як ви думаєте, на кого може перетворитися качечка?

 

 

Слухають загадку, відгадують її

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді дітей

Качки є дикі й свійські.

 

 

 

Дикі качки відлітають в теплі краї.

Відповіді дітей

(Котигорошко, Кирило Кожум’яка,Колобок, Котик, Коцький, Качечка, Курочка, Коза, Козенята, Круть.)

 

Відповіді дітей.

«Івасик-Телеик»

Передбачення дітей.

ІV.Визначення теми уроку. Цілепокладання

- А чи можете передбачити тему уроку?

- Які завдвння ви ставите собі на урок?

 

 

Сьогодні на уроці ми ознайомимося з новою казкою про качечку, будемо її читати, відповідати на запитання, виконувати творчі завдання тощо.

V.Відкриття дітьми нового знання

1.Прослуховування аудіозапису казки(слайд13)

2. Діалог

- Так які чудові перетворення відбулися в казці?

- До якого жанру належить ця казка?

- Доведіть.

 

Учні слухають

 

 

Відповіді дітей

Це фантастична казка, тому що…

(Казка – це цікава вигадана історія про події, яких не може бути в реальному житті. Рослини і тварини в ній уміють розмовляти і робити все те, що й люди. У казках трапляються незвичайні чарівні пригоди. Казки мають повчальний характер. )

VІ.Фізкультхвилинка  (слайд14)

 

http://pochclass.ucoz.ru/2/zdorovye.gif

 

 

 

VІІ. Первинне закріплення

1.Словникова робота       (слайд 15)

Веретенце . Починочок . Кужілочка . Іва-діва.                     

Полинули.  Жалувати.  Галочка . .Коромисло .

- Щоб вам у казці все було зрозуміло, я ознайомлю вас з окремими словами, які будуть зустрічатися у казці. (Вчитель читає слова і пояснення їх.)

 

2. Завдання «Причепи пір’їнку»(слайд16)

 - На пір’їнці  написані слова, а на дошці пояснення. Причепіть пір’їнку навпроти пояснення свого слова.

- Молодці! З цим завданням ви справились.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Читання казки(слайд 17)

- А зараз будемо читати казочку різними способами.

 

 

 

4.Бесіда за змістом

- Розкажіть, із чого дивувалися дід із бабою?

- Що вони згодом з'ясували?

- Чому дівчина не схотіла більше в них залишатися?

- Де в казці зачин, а де – кінцівка?

- Що в цій казці схвалюється, а що засуджується?

- Якою ви уявляєте дівчинку?(Портрет, характер)

- Якими уявляєте діда, бабу? (Портрет, характер.)

Діти читають визначення слів у підручнику, малюнки демонструються на слайдах

 

 

 

 

 

Робота дітей біля дошки

1. Веретенце - дерев’яний пристрій для ручного прядіння.

2. Починочок - пряжа намотана на веретено.

3. Кужілочка - частина прядки у вигляді кілка, на який намотують пряжу.

4. Іва-діва - звертання до дівчини.

5. Полинули - полетіли.

6. Жалувати – шанувати.

7. Галочка - пестливе звертання до дівчини.

8. Коромисло - дерев’яна дугоподібна палиця для перенесення           двох  відер води.

 

 

Діти читають різними способами

а) Читання «Небо і земля»;

б) Читання «Луною»;

в) Читання «Ланцюжком»;

г) Читання «Мовчки».

 

Відповіді дітей

VІІІ. Фізкультхвилинка

ІX. Самостійна робота з самоперевіркою

1. Тестування    (слайд 18)

1.Дід з бабою пішли в ліс

а)по гриби; б)по дрова.

2. Чим дід з бабою обложили гніздечко?

а)травою; б)пір’ячком.

3. Чого дивувалися дід і баба?

а)що у них прибрана хата; б)що у качечки уже ніжка не крива.

4. Сховавшись за коморою дід і баба помітили

а)що багато людей у них господарюють; б)що дівчина йшла до криниці.

5. Дід і баба

а)спалили гніздечко; б)не зізналися, що усе бачили.

6. Дівчина

а)залишилася у стареньких; б)полетіла з табунчиком.

 

Діти виконують тестові завдання.

Перевірка тестування (1.а; 2.б; 3.а; 4.б; 5.а; 6.б. )

 

 

 

 

X.Включення нового знання в систему знань і повторення

1.Узагальнююча бесіда

- Яка тема твору?

- Чого вчить ця казка?

 

 

Ставлення до рідних (турбота, розуміння, тактовність, прийняття іншого таким, який він є, уміння поставити себе на місце іншого, не втручатися в справи).

2.Робота в групах

Інсценізація уривків казки

Діти інсценізують уривки казки

XІ.Рефлексія діяльності

-Яку казку читали на уроці?

- До якої групи казок можна віднести її?

 Чому?

-Що народ засуджує у цій казці?

-Чого нас навчає ця казка?

 

 

 

- Як слід поводити себе з рідними?

- Що вас найбільше вразило на уроці?

Продовжіть речення:

- Сьогодні на уроці я зрозумів(ла) …

Відповіді дітей на запитання

До чарівних. Качечка перетворюється на дівчину.

Поведінку та вчинки діда і баби.

Не можна діяти проти волі інших.

Потрібно завжди приходити на допомогу один одному і віддячувати за добро лише добром.

 

 

XІ І.Домашнє завдання( за вибором учня)(слайд 19)

 Прочитати казку.

Розказати казку вдома рідним.

- Качечка дуже рада,що  ви справились із завданнями. Вона знову звертається до вас.

    - Уявіть собі, що ви потрапили у казку і можете її змінити. Напишіть продовження до казки:

- Що було б, як би дід з бабою не спалили гніздечка?

Намалюйте ілюстрацію до казки.

 

 

docx
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
825
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку