Урок "Урок-огляд. Сучасні книжки для дітей українських та зарубіжних письменників. Твори сучасного мистецтва (кіно, театр та ін.) для дітей і про дітей"

Про матеріал
Конспект уроку- огляду. Сучасні книжки для дітей українських та зарубіжних письменників. Твори сучасного мистецтва (кіно, театр та ін.) для дітей і про дітей
Перегляд файлу

 

УРОК  58

Тема. Урок-огляд. Сучасні книжки для дітей українських та зарубіжних письменників. Твори сучасного мистецтва (кіно, театр та ін.) для дітей і про дітей

Мета. Формувати ключові компетентності: усвідомлювати взаємозв’язок усього живого на землі (НЛ-1); формувати готовність до міжкультурного діалогу, відкритість до пізнання різних культур (НЛ-2); осмислювати необхідність дотримання здорового способу життя, важливість ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-3); оцінювати креативність як важливу рису людського характеру (НЛ-4).

Формувати предметні компетентності: називати імена популярних сучасних письменників, їхні твори для дітей; переказувати близько до тексту зміст прочитаних творів; розкривати особливості сюжету; визначати актуальні ідеї творів; висловлювати власне судження щодо подій і вчинків героїв; розрізняти  поняття  «сучасна література» та «класична література», «персонаж» і «герой»; розповідати про свої улюблені твори сучасної літератури, пояснювати, чому саме вони привернули увагу; прищеплювати інтерес до сучасної книги; сприяти розширенню ерудиції учнів; навчати ефективно шукати інформацію; розвивати навички дослідницької діяльності; формувати вміння стислого запису засвоєних на уроці знань; виховувати любов до мистецтва й театру; відчувати потребу у саморозвитку, полікультурне мислення, здійснювати естетичне виховання, інтерес до світової історії та культури.

Обладнання: виставка сучасних книжок для дітей українських та заруібжних письменників, презентація вчителя «Книжкові виставки та фестивалі, сучасні книги для дітей», учнівська презентація «Найкращі екранізації сучасних дитячих книг».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Не сподівайтеся позбутися книжок.

Умберто Еко

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Протягом навчального року ми вивчали твори, які відносять до класичної літератури. А останній розділ присвячений сучасній літературі.

 - Які книги можна вважати сучасними, які класичними?

Словникова робота

 Класична література - твори перевірені роками, надбання світової літератури, в них порушуються питання актуальні за будь-яких часів, образи мають загальнолюдський зміст.

Сучасна література – літературні твори, що з`являються в наш час (тобто в останні десятиліття і сьогодні); привернули увагу широкого кола читачів; набули популярності; сповнені проблем, які нині хвилюють людство.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІV. Мотивація навчання

 (Слово вчителя супроводжується презентацією «Книжкові виставки та фестивалі, сучасні книги для дітей»: 4-5 слайдів по виставках і фестивалям, 6-7 слайдів по сучасних дитячих книгах на вибір учителя або рекомендовані програмою – додаток 1.)

 Писемність існує понад 5000 років. Згідно з дослідженням Google, у світі 129864880 книг. Здається, все важливе сказано та написано. З появою телебачення говорили про зникнення книг. Інтернет теж вважали загрозою книзі. А вона все існує.

Одна з наймасштабніших у світі літературних подій – Франкфуртський книжковий ярмарок, вперше проведений понад 500 років тому. Його заснування пов'язують з першодрукарем Йоганном Гуттенбергом. Щороку учасниками свята книги стають представники 102 країн. Відвідують ярмарок щороку до 300 тисяч відвідувачів. Для читачів побувати на ньому – заповітна мрія.

У 2017 році Україну представляли у Франкфурті 17 видавництв, зокрема доробок «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГИ», «Видавництва Старого Лева», Фонду ArtHuss, «Родоводу», «Фоліо», «Смолоскипа», Книжкового клубу «Сімейне дозвілля», «Либідь» та ін.

 Українські видання на Франкфуртському книжковому ярмарку увійшли у шорт-лист конкурсу "Найкращий книжковий дизайн" і визнані одними з найгарніших.

Існує і всесвітня виставка дитячої книги – проходить він у Болоньї. Останні роки Україну гідно представляють на ній наші книговидавці.

Робота з епіграфом

 – Умберто Еко  - відомий сучасний італійський письменник, вчений-історик, стверджував, що новітні технології не зможуть витіснити книгу. Погоджуєтесь ви з його думкою, винесеною в епіграф? Так чи ні, аргументуйте.

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Евристична бесіда

 - Чому у людей виникає потреба в нових книгах?

 - Де ви шукаєте нові книги? (Магазини, Інтернет, книжкові фестивалі та ярмарки).

Учитель (Розповідаючи про книжкові фестивалі, доцільно звернути увагу на територіально наближені.)

Головна книжкова подія України – Міжнародний фестиваль «Книжковий Арсенал», що об’єднує літературу й мистецтво, представляє новинки понад 150 видавництв. Це справжнє свято, яке запрошує відвідати авторські, тематичні програми та спецпроекти, сформовані командою культурних менеджерів та відомих письменників.

Львівський «Форум видавців» є найбільшим книжковим фестивалем Східної Європи.

Мета фестивалю – розвиток літератури, мистецтва і культурних традицій народів різних країн, створюючи умови для повноцінного діалогу української та іноземної літератури.

Перший «Черкаський книжковий фестиваль» відбувся у 2017 році. Свою друковану продукцію на ньому представило 38 видавництв. Черкасці мали змогу придбати книги, "добрі" листівки, плакати та календарі. Паралельно на різних локаціях письменники та видавці проводили лекції для відвідувачів. На зустрічах із читачами письменники відповідали на всі запитання аудиторії, розповідали про свою творчість та новинки.

2. Парад книжок

  - Розкажіть про сучасні дитячі книги, які ви принесли сьогодні. Відповідь побудуйте за планом.

               План

  1.                Назва книги.
  2.                Автор, з якої країни.
  3.                Як відбулася Ваша зустріч із книгою? (Ви читаєте всі книги цього автора, порада батьків, продавців, рекомендація друзів, подарунок, випадковість, оформлення книги, схвальні відгуки в інтернеті, це ваш улюблений жанр.)
  4.                Чому книга може бути цікава вашим одноліткам?
  5.                Як ви думаєте, чи пройде ця книга випробовування часом? Чи стане вона в майбутньому класикою дитячої літератури? Чому?

3.  «Форум видавців». Диференційоване творче завдання.

  1.      Придумати слоган чи сюжет рекламного ролика, за допомогою якого можна було б прорекламувати принесену вами книгу. (Завдання можна виконувати індивідуально чи у групі).
  2.      Уявіть, що ви представник нової медичної галузі – книжкотерапевт. Книга – це ліки. Від чого б ви прописали Вашу книгу, від якої хвороби? (Смуток, поганий настрій, непевність у собі, байдужість, занудство та ін.).

4. Словникова робота

 Пригоди, фантастика, детективи, анімалістичні твори – успіх книги залежить від того, наскільки цікавими для читача є дійові особи.

 - Назвіть дійову особу літературного твору одним словом? (Герой. Персонаж.)

 -  Це слова синоніми чи їхні значення відрізняються?

Персонаж – будь-яка дійова особа літературного твору. Персонажами можуть бути люди, тварини, олюднені образи речей, явища природи тощо. За своїм призначенням у сюжеті персонажі бувають головні (які впливають на розвиток сюжету, виконують провідну роль у розвитку подій) і другорядні (які не впливають на розвиток подій, але необхідні для розуміння головних персонажів, середовища тощо).

Герой – головний персонаж, який відіграє активну роль у розвитку сюжету, наділений яскравим характером, виразними індивідуальними рисами, змальований багатогранно у вчинках, зв’язках із середовищем, з іншими персонажами. Героїв у творі може бути не один, а декілька.

5. «Кіно\Театр»

Евристична бесіда

 - Книга тісно пов’язана з іншими видами мистецтва. Якими саме? (Кіно, театр, образотворче мистецтво.)

 - Режисери, сценаристи, художники – це, передовсім, читачі. І їм теж дуже хочеться поділитись зі світом своїм захопленням від книги, чи своїм смутком після прочитаного, чи показати іншим, як вони все собі уявили.

 - Чи бували ви на театральних постановках, які призначались для дитячої публіки, для юнацтва?

 - Чи існують дитячі театри?

 - Вам відомо, в якому місті існує Перший український театр для дітей та юнацтва? (Львів.)

Театр - дітям

У Першому українському театрі для дітей та юнацтва, попри його назву, можна знайти вистави й для дітей дошкільного віку, і для дорослих. Репертуар може задовольнити абсолютно всі вікові категорії, зокрема, зацікавити й підлітків.

Він відкрив свою сцену для режисерських експериментів із сучасною українською та зарубіжною драматургією, дитячою драматургією. «Beautiful Карпати», «Дюймовочка+», «Зоряний хлопчик», «Таїна буття», «Втеча з реальності», «Вільні метелики», «Зерносховище», «Personal Jesus», «Одкровення Іванки», «Оскар та Рожева Пані» – репертуар Першого українського театру для дітей та юнацтва повний естетично, тематично та художньо різноманітних вистав.

(Розповідь про театральні вистави, які могли б відвідати учні 5 класу цієї школи. Якщо в населеному пункті немає театру, то можна розповісти про постановки дитячих самодіяльних колективів. І обов`язково домовитись про екскурсійну поїздку з відвідуванням театру.)

Наприклад. У місті Черкаси долучитись до театрального мистецтва можна змалку. Ось перелік дитячих вистав, які можуть бути прийнятними для перегляду глядачами 9 -10 років:

Черкаський академічний театр ляльок Черкаської обласної ради.

«Чарівна скрипочка» казка – фентезі, «Каліф – лелека» по казці В. Гауфа, «Йшла собака через міст» - за мотивами українського дитячого фольклору, віршами українських поетів та живопису Марії Приймаченко.

Музично-драматичний театр ім. Т. Г. Шевченка.

«Дванадцять місяців або хранителі року», «Візок чудес» за мотивами казки «Лис Микита» Івана Франка та українських народних казок, «Аладдін», «Король Дроздобород».

Зразковий дитячий музичний театр «Ліра» (ЦДЮТ).

«Барвінок проти Осота» (за мотивами казки Б. Чалого) – це історія про боротьбу добра і зла, про світ рослин та комах, про дружбу та взаємодопомогу.

Театр-студія «Сучасник» (ЦДЮТ)

«Один дома»

 - Як частіше буває, ви спершу побачили кінофільм по книзі чи, навпаки, спочатку прочитали книгу, а потім дивитесь кінофільм?

 - Назвіть випадки, коли книга, прочитана після перегляду кінофільму, сподобалась вам більше, ніж фільм. Чому книга виявилась кращою?

 - Чи є книга, яка вам дуже подобається, і ви б порадили режисерам зняти по ній фільм?

6. «Найкращі екранізації сучасних дитячих книг» - учнівська презентація

 У цьому навчальному році ми з вами теж вивчаємо книги, які відносять до категорії сучасних. Але кількість екранізацій та анімаційних фільмів зроблених на основі їх сюжету свідчать про те, що на наших очах вони переходять в категорію класики: повість Роальда Дала та Туве Янссон.

VІ . Підсумок уроку

  1.                Запланувати екскурсію в театр.
  2.                Метод «Телеграма». Коротко написати найважливіше, що засвоєно з уроку, з побажанням сусіду по парті й обмінятися з ним.

VІІ. Домашнє завдання

  1.                Розрізняти поняття «класична література» та «сучасна література», «герой» та «персонаж».
  2.                Прочитати повість Туве Янссон «Капелюх Чарівника».
  3.                Індивідуальне завдання учню-біографу: «Як виник образ Мумі-троля?»та учню-літературознавцю «Успіх Мумі-тролів»

Додаток 1. Книги, рекомендовані програмою

Екгольм Я. У. «Людвігові хитрому – ура! ура! ура!»

Ліндґрен А. «Пеппі Довгапанчоха», «Малюк і Карлсон», «Пригоди Калле Блюмквіста»

Маар П. «Пан Белло і блакитне диво», «Що не день, то субота», «Китобус, або Нові цятки для Суботика»

Нанетті А. «Мій дідусь був черешнею»

Cтарк У. «Чи вмієш ти свистати, Юганно?»

Стронґ Дж. «Кімнатні пірати», «Розшукується ракета на чотирьох лапах», «Гармидер у школі», «Канікули з близнятами».

 

docx
Додано
2 лютого 2022
Переглядів
2909
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку