Урок - узагальнення вивченого за темою "Дієслово". Урок нестандартний. Знайомить учнів з професією журналіста. Протягом уроку створюється газета "Новини Дієслова."
Тема: Узагальнення і розширення уявлень про лексичне значення дієслів.
Дієслова – синоніми, дієслова – антоніми.
Вживання дієслів у прямому і переносному значенні.
Мета: поглиблювати знання учнів про дієслово, його синтаксичну роль; закріплювати вміння виділяти дієслова в усному і писемному мовленні,добирати до дієслів синоніми і антоніми; розвивати зв’язне мовлення,образне мислення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати працелюбність.
Хід уроку
І . Повідомлення теми й мети уроку
— На сьогоднішньому уроці ми продовжимо працювати над дієсловом. Будемо спостерігати за роллю дієслів у реченнях, текстах, добирати до дієслів синоніми і антоніми. Але урок буде незвичайним, наш клас перетвориться на редакцію газети, яку ми назвемо «Новини дієслова”.
Отже з учнів ми перетворюємося на журналістів. Наші групи перетворюються на відділи. Я на головного редактора, а гості на консультантів.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Кожний номер газети має свою певну тему якій присвячують всі публікації. Тема нашої газети – дієслово. І всі публікації будуть пов’язані саме з цією темою. Відповідно сьогоднішньої теми ми оберемо і статус – ключову фразу нашого видання і запишемо її у своїх блокнотах – зошитах якомога краще.
Дієслово — слово діє:
Ходить, робить, носить, сіє,
Слово плаче і радіє,
Усміхається і мріє.
Дієслово — слово діє:
Вірить, любить і жаліє,
Не злословить, не лукавить,
Серця ближнього не ранить.
Дієслово — слово діє:
Народилось і зоріє,
Розвивається і квітне,
Слово любе, слово рідне!
Ді іє сл ово діє дієслово
Каліграфічно записати виділену частину вірша за пам’яттю.
Поясніть вживання ком у записаному уривку.
А зараз ми починаємо збір матеріалів для першого номера нашої газети. Всі відділи отримали завдання на виконання якого я даю вам 5 хвилин.
Діти отримують завдання і виконують його. Для виконання завдання можна користуватися словниками, Інтернетом, підходити за інтерв’ю до наших гостей.
І відділ – науковий. Завдання – дати визначення дієслову, назвати основні граматичні значення. Не забувайте, ви можете відправляти журналістів взяти інтерв’ю у консультантів.
> Дієслово називає ...
> Дієслово відповідає ...
> Початкова форма дієслова ...
> Дієслова змінюються за ...
> Дієслово найчастіше зв’язане з ...
> Неозначена форма дієслова відповідає ...
> НЕ з дієсловами пишеться ...
> Всі дієслова можна розділити на дві групи…
> Дієслова змінюються за родами лише у ….
- Частка НЕ з дієсловами пишеться …
ІІ відділ – синонімічний
Дати визначення словам – синонімам, дібрати синоніми до поданих слів
Іти -
Розмовляти -
Бити -
ІІІ відділ – антонімічний
Дати визначення слів – антонімів. Дібрати антоніми до слів:
Будує -
Починає –
Знайде –
Біжить –
Взяти –
ІVвідділ – Словниковий
Знайти значення слова творчість, синоніми, спільнокореневі слова.
V. Спортивний відділ.
Придумати фізкультхвилинку, яка складається тільки з дієслів.
(встати, присісти, піднятися, покрутитися, підстрибнути, крокувати, нахилитися, випрямитися, нагнутися, виструнчитися, поскакати, зупинитися, сісти)
VІ. Відділ « Метафора».
Дати визначення метафорі.
Навести приклади уживання в прямому і переносному значенні
Пливе –
Дрімає –
Плаче –
ІІІ. Сприйняття та засвоєння матеріалу уроку.
Отже починаємо заповнення макета нашої газети. Перша рубрика «Знайомтесь – дієслово». Наш науковий відділ зібрав матеріали для неї.
Учні нагадують все, що знають про дієслово. Вивішують свої висновки у макет газети.
Завдання від головного редактора – граматичний розбір дієслова, як частини мови.
Я так керую вправно дієсловом:
Воно від мене у небес блакить
Метеликом з орнаментом казковим
Ледь випорхне і сміло полетить.
Продовжуємо роботу над змістом нашої газети. Переходимо до рубрики»Сім'я дієслів»Матеріали для неї готував відділ «Синоніми»
На дошку вивішується визначення синонімів. Синонімічні ряди.
Журналісти відділу синонімів побували в командировці і привезли цікаві відомості про нашу мову, які ми помістимо у рубрику «Цікаво про мову»
Цікавинка:
Згідно з «Коротким словником синонімів української мови», найбільшу кількість синонімів має слово «бити» - 45.
Завдання редактора: Корегувати статтю про мову(додати синоніми) Робота проводиться у вигляді творчого диктанту.
Моя Мова – одна з наймелодійніших мов у світі.
Моєю Мовою мовлять, речуть,( розмовляють, говорять, балакають, оповідають, кажуть, гомонять, моралізують, лепечуть, белькотять, бовкають, гаркають, гиркають) оточуючі мене люди… У якій мові є ще така багата лексика?
Як відомо, синоніми збагачують нашу мову. Роблять її більш виразнішою, дозволяють передавати всі відтінки значення слів. Синоніми називають «скарбами мови», «багатими самоцвітами»
І ще одна цікавинка вд наших кореспондентів.
Цікавинка
Українська входить до трійки найкрасивіших мов у світі. На мовному конкурсі в Італії її визнали другою за мелодійністю мовою світу (після італійської). На мовному конкурсі, який пройшов у Парижі у 1934 році, українську мову визнано третьою найбільш красивою мовою в світі (після французької та перської).
Ми з вам створюємо сьогодні газету. А що означає саме слово – творчість? Про це дізнавалися журналісти відділу Словниковий.
Творчість — діяльність людини, спрямована на створення якісно нових, невідомих раніше духовних або матеріальних цінностей (нові твори мистецтва, наукові відкриття тощо). Необхідними компонентами творчості є фантазія, уява.
Синоніми- винахідливість, оригінальність, талант, креативність.
Спільнокореневі – творити, творець, перетворювати, створення.
Записати в блокноти – зошити слово ТВОРЧІСТЬ, синоніми, спільнокореневі слова.
4. Звіт групи «Антоніми»
Продовжуємо нашу роботу. Працюємо над створенням рубрики «Сім'я дієслова». Послухаємо, що підготували журналісти відділу Антоніми
Діти вивішують висновки своєї групи. Антонімічні пари.
Завдання від редактора. Доповнити статтю про вживання антонімів в мовленні.
Антоніми підсилюють виразність мови. Особливо широко антоніми використовуються у фольклорі. Наприклад, в прислів'ях і приказках:
Згода дім будує, а незгода руйнує.
5. Звіт групи «Спортивна» Фізкультхвилинка
6. Звіт групи «Метафора»
Продовжуємо роботу над створенням рубрики «Сім'я дієслів». Послухаємо звіт журналістів, які дізнавалися про слова з переносним значенням або метафори
Переносне вживання слова відбувається в мові у вигляді метафори.
Метафора — перенесення назви з одного предмета, або явища на інший предмет, явище за їхньою схожістю.
Метафора є не тільки одним із засобів посилення образності й виразності мови, а й могутнім джерелом збагачення лексики.
Ну а майстрами метафори поправу вважаються художники слова – письменники і поети.
Наближається весна. А найперше свято весни для всього українського народу – це день народження нашого Кобзаря - Тараса Григоровича Шевченка. Прочитайте його вірш. Який ми теж розмістимо на сторінці нашої газети. і
Завдання редактора: знайдіть слова, вжиті в переносному значенні.
Вибіркове списування Списати словосполучення, де дієслова вжито в переносному значенні.
За сонцем хмаронька пливе,
Червоні поли розстилає
І сонце спатоньки зове
У синє море: покриває
Рожевою пеленою,
Мов мати дитину.
Очам любо. Годиночку,
Малую годину
Ніби серце одпочине,
З Богом заговорить...
VІ. Підсумок уроку
1. Домашнє завдання
В газетах часто буває сторінка розваг. У нас теж буде така. Вдома ви складете кросворд, ключовим словом якого буде ДІЄСЛОВО. Кросворд має містити питання, пов’язані з темою нашого уроку. Можна скласти ребус.
2. Отже майже готова до друку наша газета. Ми плідно попрацювали. Але на нас чекають нові номери. Ще багато чого цікавого ми дізнаємося про дієслова на уроках української мови.
3.Створення сенкану 5 хв.
Дієслово.
Активне, працелюбне.
Діє, творить, розвивається.
Без нього немає мови!
Трудівник.
1. Мені було цікаво…
2. Ми сьогодні розібралися в…
3. Я сьогодні зрозумів…
4. Мені було важко…
5. Завтра на уроці я хочу…
Завдання науковому відділу
Закінчити речення
> Дієслово називає _____________________________________
> Дієслово відповідає на питання _____________________________________
_____________________________________
> Початкова форма дієслова _____________________________________
> Дієслова змінюються за _____________________________________
_____________________________________
> Дієслово найчастіше зв’язане з _____________________________________
> Неозначена форма дієслова відповідає на питання__________________________
> НЕ з дієсловами пишеться _____________________________________
> Всі дієслова можна розділити на дві групи _____________________________________
> Дієслова змінюються за родами лише у _____________________________________
- Частка НЕ з дієсловами пишеться ____________________________
Завдання відділу «Синоніми»
Синоніми – це _________________________________________________________________________
_____________________________________
Іти - ______________________________
__________________________________
__________________________________
__________________________________
Розмовляти - ______________________
__________________________________
__________________________________
__________________________________
__________________________________
Бити - ____________________________
__________________________________
__________________________________
__________________________________
Завдання відділу «Антоніми»
Антоніми – це_______________________
____________________________________
____________________________________
Будує - ____________
Починає – __________
Знайде – ____________
Біжить – ____________
Взяти – ____________
Завдання для відділу»Словниковий»
Творчість- це _______________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Синоніми ___________________________
____________________________________
____________________________________
Спільнокореневі слова _____________
_________________________________
_________________________________
_________________________________
Завдання для відділу «Метафори»
Дати визначення метафорі. Дописати словосполучення, щоб подані слова було вжито в прямому і переносному значенні.
____________________________________________________________________
__________________________________
__________________________________
Пливе –___________________________
__________________________________
Дрімає – __________________________
__________________________________
Плаче –___________________________
__________________________________
Завдання для відділу фізкультури і спорту
Доберіть дієслова для зарядки
_________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________