Узагальнення і систематизація вивченого про службові частини мови. 10 клас. (Урок за технологією осмислювально-концентрованого навчання)
Мета: узагальнити і систематизувати знання про службові частини мови; закріпити вивчені орфограми; удосконалювати вміння і навички діалогічного та монологічного мовлення з використанням вивченого лінгвістичного матеріалу; збагачувати словниковий запас, розвивати мовленнєву культуру, зокрема з’ясувати особливості вживання окремих прийменників та сполучників у мовленні; розвивати логічне мислення, уяву; виховувати творчу особистість.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань (осмислювально-концентроване навчання)
Обладнання: технологічна картка, словники, роздатковий матеріал, додаткова лінгвістична література, підручник „ Українська мова 10-11 кл.”( авт. О.Олійник)
Основний зміст роботи:
І етап. Лекція.
У чому – найвища насолода життя? На мою думку, у творчій праці, що чимось наближується до мистецтва. Людей бездарних – позбавлених творчого обдарування – не буває. Треба лише знати себе і ніколи не гребувати навіть найпростішою роботою – з неї й починається творчість, яка, безумовно, принесе вам і задоволення, і насолоду. Ваша щоденна праця – навчання.
--- Що для вас означає це слово?
Так, це пошук нових знань, зерна істини – шлях до відкриття. Отже, навчання – це теж творчість.
Людина, завдяки наполегливій праці, обов’язково стане особистістю. Талант завжди дарує людям красу. Сьогодні ми поговоримо про красу поетичного слова... Василя Симоненка.
Девіз уроку:
Найпрекрасніша мати щаслива,
Найсолодші кохані вуста,
Найчистіша душа незрадлива,
Найскладніша людина проста.( В.А. Симоненко)
План
1). Повторення теоретичних відомостей про службові частини мови.
2). Особливості правопису службових частин мови.
3). Чергування сполучників і-й та прийменників у-в.
4). Співзвучність сполучників та інших частин мови.
5). Типові порушення у використанні службових частин мови.
4. Ознайомлення із змістом технологічної картки.
5. Актуалізація опорних знань:
-- Назвіть службові частини мови.
-- Які спільні морфологічні ознаки вони мають?
6. Робота з опорним текстом:
Василь Симоненко
Василь Симоненко, як і його ровесники другої половини ХХ століття, не обмежувався лише оспівуванням рідної хати. Він сягав думками в космос, його бентежили проблеми війни і миру, в його серце стукав попіл спалених у крематоріях, а також турбувало майбутнє. Але, на відміну від тих, хто, залітаючи в абстрактний світ, забував рідну землю і людей. Симоненко сповідав істину „ найскладніша людина проста” , бо з неї все починається, на ній тримається світ.(Б.Олійник).
На основі здобутих раніше знань і матеріалу підручника ( О.Олійник .Теми 10, 11, 12) систематизуйте інформацію про правопис прийменників і сполучників, частки.
8.Підсумок лекції:
-- Що нового прозвучало в лекції?
-- Що незрозумілого було подано в матеріалі?
-- Чи лишилися нез’ясовані питання?
9.Оцінювання відповідей.
ІІ етап. Самозанурення
1.Організаційний момент.
2.Визначення мети етапу. Робота з технологічною карткою.
3.Завдання:
а) Підібрати потрібний сполучник чи прийменник.
Розвели нас дороги похмурі, (і-й) немає жалю (і-й) гіркоти. Тільки часом (у-в) тихій зажурі випливаєш з-(за) обрію ти. Тільки часом (у-в) многоголоссі, (у-в) суєті поїздів (і-й) авто спалахне твоє біле волосся, сірі очі (і-й) каре пальто.
Джерела інформації:
О.Олійник. Українська мова 10-11кл. с.213
Українська мова. Практикум с.245
Індивідуальні завдання:
б) Розказати про співзвучність складних сполучників (щоб, проте, якби та інших) із самостійними частинами мови. Проілюструйте відповідь.
в) Як правильно сказати: „Рекомендації з проблеми” чи „Рекомендації по проблемі” ?
г) Розкажіть про вживання і правопис часток б (би), ж (же).
д) Визначити, якою частиною мови є слово „а”. Зробити висновок.
А, і ви тут, Миколо Івановичу.
А йди ,Лукашу, сюди!
Стиха долітають звуки піаніно, а думки своє снують.
е) Пояснити розділові знаки в реченні:
І якщо впадеш ти на чужому полі, прийдуть з України верби і тополі.
4.Підсумок етапу.
5.Оцінювання знань.
6.З’ясування незрозумілого матеріалу.
ІІІ етап. Практикум
1.Організаційний момент.
2.Постановка мети і завдань етапу.
Мета: практичне застосування вивченого матеріалу; удосконалення вмінь і навичок з теми, закріпити знання, одержані під час лекції та етапу самозанурення, формувати вміння роботи учнів у нестандартних ситуаціях, творчий підхід до застосування знань.
а) Вибірково-розподільний диктант.
Із речень (за творами В.Симоненка) виписати службові частини мови. Записати їх у три колонки.
б) Словниковий диктант ( з’ясувати правопис окремих слів).
Задля, близько, всупереч, опріч, біля, межи, коло, крім, понад, над, для, між, наперекір, з, побіля, із, кругом, заради, проміж, навколо, край, серед, зі, навкруг, окрім.
Згрупувати прийменники в синонімчні ряди .
в) Диктант- переклад : (за підручником О.Олійник – с.227, впр. 213)
учитель по образованию – вчитель за освітою
по собственном желанию – за власним бажанням
по примеру – за прикладом
по приказу – за наказом
тетрадь по математике – зошит з математики
лекция по физике – лекція з фізики
экзамен по истории – екзамен з історії
по поводу – з приводу
по последним данным – за останніми даними
по причине – з причини
назвать по имени – назвати по імені.
г) Скласти вправу, за якою можна було б перевірити правопис службових частин мови. (Групова робота).
д) Лінгвістичний аналіз тексту: пояснити правопис службових частин мови, розділові знаки при них та значеннєві функції.
І тут ні сліз, ні відчаю не треба,
І тут не треба страху і ниття –
Живе лиш той, хто не живе для себе,
Хто для других виборює життя.
е) Творче завдання: Скласти діалог на тему: „Поезія В.Симоненка”.
5. Підсумок уроку: складання таблиці узагальнюючого характеру.
6.Оцінювання знань.
7.З’ясування незрозумілого.
ІV етап. Контроль знань.
Мета: перевірка знань, умінь і навичок учнів, виявлення прогалин у знаннях, оцінювання знань, умінь, навичок.
Як мало він жив! Немов літак, що ховається за обрієм швидше, ніж доб’ється до нашого слуху шум його двигунів, Василь Симоненко зник за пругом життя скоріше. ніж долинув до нас могутній гук його серця. Поет своїм коротким життям заробив безсмертя, хоч про славу ніколи не думав.
У його душі відбивалась будь-яка несправедливість. але найбільше мучив сором за безбатченків, що зреклися своєї батьківщини, своєї мови.
Василь Симоненко писав просто. І цим він виділявся з-поміж своїх літературних ровесників. Не варто та й неможливо накидати кому-небудь з письменників чужу простоту як взірець для наслідування, але треба говорити про істинну демократичність поезії Василя Симоненка.( За Д.Павличком).
Завдання: підкреслити службові частини мови.
Продовжити речення: „На уроці я засвоїла(в)...”
7. Заключне слово вчителя:
Хочу ще раз звернутися до девізу нашого уроку і продовжити його:
Але правди в брехні не розмішуй,
Не ганьби все підряд без пуття,
Бо на світі той наймудріший,
Хто найдужче любить життя.
Отож, будьте наймудріші, і тоді перед вами відкриються всі таємниці життя. Дякую за співпрацю.