Розроблено планування з української мови, 8 клас, відповідно до вимог програми, затвердженої наказом МОНУ від 07.06.2017 № 804. Виділено уроки розвитку зв"язного мовлення, контрольних робіт, аналізу контрольних робіт, уроки тренувальних вправ.
Українська мова. 8 клас
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
№ уроку |
Зміст програмового матеріалу |
Дата |
Вступ (1 год) «Мова — втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова» (М. Рильський).
|
||
1 |
Мова — найважливіший засіб спілкування, пізнання та впливу. Питання до теми. Складання роздуму про важливість ґрунтовного знання державної мови та майстерного володіння мовленням. Обговорення важливостіз нання іноземних мов у житті сучасної молоді. Записування й коментування висловлень відомих людей, прислів’їв про мову як засіб спілкування, пізнання та впливу. Колективне складання плану (складного) розповіді про Вікіпедію як унікальний міжнародний інтернет-проект енциклопедії, що твориться 250-ма мовами світу. Складання тексту-роздуму в публіцистичному стилі «Вікіпедія: простір необмежених можливостей і прихованих обмежень».
|
|
2 |
Зв’язне мовлення № 1.Повторення відомостей про мовлення, текст, стилі, жанри ітипи мовлення; засоби міжфразового зв’язку в тексті.
|
|
Повторення та узагальнення вивченого. Пунктуація (2 год) «Мова — втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова» (М. Рильський).
|
||
3 |
Лексикологія. Фразеологія. Аудіювання тексту, що містить слова різних груп: за значенням (синоніми, антоніми), запоходженням(власне українські і запозичені, зокрема іншомовного походження), активну і пасивну лексику (застарілі слова та неологізми), за вживанням (загальновживані та стилістично забарвлені, діалектні, професійні слова і терміни). Складання висловлення про значення словників у здобутті освіти з використанням застарілих слів і неологізмів. Складання інструкції щодо користування електронними мовними словниками. Складання роздуму «Чому більшість неологізмів у мові — слова іншомовного походження».
|
|
4 |
Морфологія й орфографія. Основні правила правопису(за вибором вчителя). Читання мовчки і вголос текстів, що містять фразеологізми, з’ясування їхньої ролі в мовленні. Складання розповіді з елементами роздуму «Яким я уявляю своє майбутнє» з використанням фразеологізмів (наприклад: докласти сил, показати себе на ділі; виросли крила і под.). Складання тексту, епіграфом до якого є слова «Національна фразеологія — душа кожної мови» (І.Огієнко). Редагування речень, що містять неправильно відтворені або недоречно вжиті фразеологізми.
|
|
Синтаксис. Пунктуація.Словосполучення і речення (6 год). Архітектурна традиція на теренах України.
|
||
5 |
Словосполучення. Будова і види словосполучень за способами вираження головного слова.
|
|
6 |
Тренувальні вправи. Складання висловлення «Покрова — козацьке свято» з використанням запропонованих вчителем словосполучень (наприклад: цікавість до минулого, гідність народу, козацька слава, збирати інформацію, цифрове покоління патріотів).
|
|
7 |
Зв’язне мовлення № 2. Різновиди аудіювання: ознайомлювальне, вивчальне, критичне. Конспект прочитанного науково-навчального тексту; тематичні виписки.
|
|
8 |
Речення. Речення прості і складні (повторення), двоскладні й односкладні. Граматична помилка та її умовне позначення (практично).
|
|
9 |
Тренувальні вправи. Складання проекту статті до Вікіпедії «Українські козаки: історія і сучасність» із використанням простих і складних, двоскладних й односкладних речень. Редагування словосполучень, речень, текстів, у яких допущено граматичні помилки. Аудіювання тексту, що містить опис пам’ятки історії й культури. |
|
10 |
Зв’язне мовлення № 3. Особливості будови опису пам’ятки історії і культури. Вибірковий усний переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в художньому стилі.
|
|
11 |
Контрольний диктант № 1.
|
|
12 |
Контрольна робота № 1. Повторення та узагальнення вивченого. Синтаксис. Пунктуація. Словосполучення і речення (тестування).
|
|
13 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. Зв’язне мовлення № 4. Складання і розігрування діалогу – обміну думками та враженнями від телепередач (матеріалів відеохостинга YouTube), присвячених вивченню та збереженню пам’яток історії та культури. Тематична
|
|
Просте речення. Двоскладне речення (11год) Найвизначніші архітектурні споруди в Україні.
|
||
14 |
Повторення вивченого про речення: просте речення; двоскладне речення; речення поширені і непоширені; підмет і присудок; означення, додаток і обставина як другорядні члени речення. Складання висловлення-роздуму на актуальну тему з використанням простих двоскладних речень. Виразне читання речень різних видів з акцентуванням уваги на виділенні слів логічним наголосом для передавання змістових та емоційних відтінків значення.
|
|
15 |
Зв’язне мовлення № 5. Ділові папери. План роботи. Складання плану роботи над проектом. Оформлення рубрик, стислих описів етапів роботи, аналіз результатів діяльності.
|
|
16 |
Головні і другорядні члени речення.Підмет і присудок. Способи вираження підмета. Простий і складений присудок (іменний і дієслівний). Способи вираження присудка.
|
|
17 |
Тренувальні вправи. Складання тексту листа-запрошення на відкриття шкільного краєзнавчого музею (меморіальної дошки, пам’ятника історичній особі) з уживанням речень із простими та складними підметами.
|
|
18 |
Зв’язне мовлення № 6. Повідомлення на тему про мову (наприклад: дієслівний та іменний складений присудки), що вимагає зіставлення й узагальнення матеріалу в науковомустилі.
|
|
19 |
Тире між підметом і присудком. Узгодження головних членів речення. Порядок слів у реченні. Логічний наголос. |
|
20 |
Тренувальні вправи. Виконання проекту «Українське козацьке бароко в пам’ятках історії та культури».Створення висловлення про відомого науковця-дослідника (педагога, митця), що містить речення, граматичні основи яких включають іменний складений присудок (наприклад: став першим, вважається першовідкривачем, був працьовитий).
|
|
21 |
Прикладка як різновид означення. Написання непоширених прикладок через дефіс; прикладки, що беруться в лапки.
|
|
22 |
Тренувальні вправи. Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки (в узгодженні головних членів речення та ін).
|
|
23 24 |
Зв’язне мовлення № 7-8. Контрольний докладний письмовий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії і культури в публіцистичному стилі(за простим або складним планом) з використанням прикладок.
|
|
25 |
Види обставин (за значенням), способи вираження їх. Порівняльний зворот. Виділення порівняльних зворотів комами.
|
|
26 |
Тренувальні вправи.
|
|
27 28 |
Зв’язне мовлення № 9-10. Контрольний письмовий твір-опис пам’ятки історії і культури за картиною в публіцистичному стилі (за простим або складним планом) з використанням порівняльних зворотів «Володимирський собор – перлина українського церквобудування».
|
|
29 |
Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Просте речення. Двоскладне речення». Тренувальні вправи.
|
|
30 |
Контрольна робота № 2. Просте речення. Двоскладне речення(тестування).
|
|
31 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. Зв’язне мовлення № 11. Аналіз письмових робіт. Тематична Усний переказ Діалог
|
|
Односкладні прості речення. Неповні речення (7 год) Любов до природи.
|
||
32 |
Односкладне речення. Односкладне речення як частина складного речення. Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка і підмета (називні).
|
|
33 |
Тренувальні вправи. Аудіювання поетичних текстів, щоденникових записів та уривків із листування відомих людей, аналіз ролі односкладних і неповних речень у них. Формулювання висновків про значення односкладних речень у мовленні. Аудіювання текстів, які містять прямо виражену спонукальну інформацію.Особливості орієнтування в ситуації спілкування в інтернет-просторі, зокрема в соцмережах.
|
|
34 |
Означено-особові та неозначено- особові односкладні речення. Узагальнено-особові та безособові речення.
|
|
35 |
Тренувальні вправи. Добір для постерів-мотиваторів актуальних девізів (цитат), виражених означено-особовими реченнями. Складання інструкції для учнів початкових класів «Як у мережі Інтернет розшукати потрібну інформацію» з використанням неозначено-особових речень. Складання та розігрування діалогу дискусійного характеру в розмовному стилі з використанням прислів’їв — узагальнено-особових речень.
|
|
36 |
Зв’язне мовлення № 12. Особливості будови опису місцевості. Усний твір-опис місцевості (вулиці, села, міста) на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі (за складним планом) з використанням називних речень для позначення місця «Моя вулиця». Складання та розігрування діалогу-розпитування або домовляння (телефонної розмови) з використанням неповних речень та односкладних речень.
|
|
37 |
Повні і неповні речення. Тире в неповних реченнях.
|
|
38 |
Тренувальні вправи. Складання і розігрування діалогів (телефонних розмов), що передбачають уникання небажаного і небезпечного спілкування, протистояння маніпулятивним впливам (з використанням односкладних і неповних речень).
|
|
39 |
Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Односкладні прості речення. Неповні речення».Тренувальні вправи.
|
|
|
|
|
Речення з однорідними членами (6 год) Екологічний стан природи в Україні. Охорона довкілля. |
||
40 |
Повторення: просте ускладнене речення; однорідні члени речення. Однорідні члени речення (зі сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком). Поширені і непоширені однорідні члени речення. Смислові відношення між однорідними членами речення (єднальні, протиставні, розділові). Кома між однорідними членами речення.
|
|
41 |
Тренувальні вправи. Читання мовчки текстів різних стилів, що містять однорідні члени речення. З’ясуванняз начення однорідних членів речення в мовленні. Створення відгуку про розміщену в мережі Інтернет віртуальну екскурсію до музею або історичної місцевості (з використанням речень, ускладених однорідними членами речення).
|
|
42 43 |
Зв’язне мовлення № 13-14. Письмовий твір-опис місцевості (вулиці, села, міста) на основі особистих спостережень і вражень або за картиною в художньому стилі (за складним планом) із використанням речень, ускладнених однорідними членами речення «Моє село».
|
|
44 |
Речення з кількома рядами однорідних членів. Однорідні і неоднорідні означення.
|
|
45 |
Тренувальні вправи. Складання тексту для розміщення на шкільному веб-сайті про корисні для школярів лінгвістичні онлайн-словники (з використанням речень, ускладнених однорідними членами). Складання переліку необхідних для вашої родини закупівель (продуктів харчування, промислових товарів тощо) на поточний місяць із використанням узагальнювальних слів при однорідних членах речення.
|
|
46 47 |
Зв’язне мовлення № 15-16. Контрольний стислий письмовий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі (за складним планом). |
|
48
|
Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Речення з однорідними членами». Тренувальні вправи. Створення висловлення-роздуму «Кого з літературних героїв я маю за зразок» з використанням речень, ускладнених однорідними членами. |
|
49 |
Контрольна робота № 3.Односкладні прості речення. Неповні речення. Речення з однорідними членами (тестування).
|
|
50 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. Зв’язне мовлення № 17. Аналіз письмового твору і переказу. Тематична
|
|
Речення зі звертаннями, вставними словами (словосполученнями, реченнями) (6 год) Роль народних традицій, вірувань, релігії, християнської моралі, свят, міфології, фольклорної творчості, художньої літератури у формуванні світогляду українців.
|
||
51 |
Повторення вивченого: звертання, вставні слова. Звертання непоширені і поширені. Риторичне звертання. Розділові знаки при звертанні.
|
|
52 |
Тренувальні вправи. Аудіювання аудіозаписів уривків з виступів відомих ораторів (у публіцистичному стилі), з літературних творів (у художньому стилі), з побутових розмов (у розмовному стилі), в яких ужито звертання. Формулювання висновків стосовно ролі звертань у мовленні, зокрема значення риторичних звертань. Виразне читання речень, що містять звертання.
|
|
53 |
Вставні слова (словосполучення, речення). Групи вставних слів і словосполучень за значенням. Розділові знаки при вставних словах.
|
|
54 |
Тренувальні вправи. Створення висловлення розповідного характеру з елементами роздуму «Техніка в моєму житті» з використанням самостійно дібраних вставних слів.
|
|
55 |
Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Речення зі звертаннями, вставними словами (словосполученнями, реченнями)». Тренувальні вправи. Виконання проекту «Роль і значення звертань у творах українського фольклору».
|
|
56 |
Контрольний диктант № 2.
|
|
57 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. Зв’язне мовлення № 18.Інтерв’ю в публіцистичному стилі.
|
|
Речення з відокремленими членами (8 год) Шляхи самопізнання і життєтворчості
|
||
58 |
Поняття про відокремлення. Відокремлені другорядні члени речення. Відокремлені уточнювальні члени речення. Розділові знаки при відокремлених членах речення.
|
|
59 |
Тренувальні вправи. Читання мовчки і вголос тексту художнього стилю, що містить речення, ускладнені відокремленими членами. Формулювання висновків щодо ролі відокремлених членів речення в мовленні.
|
|
60 |
Відокремлені означення. Відокремлені прикладки.
|
|
61 |
Тренувальні вправи. Створення висловлення-роздуму «Кого із сучасників я вважаю успішною людиною» з використанням відокремлених означень . Створення висловлення про улюблені українцями рослини з використанням уточнювальних прикладок додаванням до народних назв наукових (наприклад: нагідки —календула; татарське зілля —аїр, петрові батоги — цикорій звичайний; смерека — ялина європейська).
|
|
62 63 |
Зв’язне мовлення № 19-20. Контрольний письмовий твір-опис пам’ятки і сторії і культури на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі (з використанням відокремлених означень та обставин) «Монумент загиблим воїнам».
|
|
64 |
Відокремлені додатки та обставини.
|
|
65 |
Тренувальнівправи. Складання допису дискусійного характеру до блога «Чи переможе книжку комп’ютер, а бібліотеку — Інтернет?» з використанням відокремлених обставин.
|
|
66 |
Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Речення з відокремленими членами». Тренувальні вправи. Створення висловлення «Родина — це вся Україна з глибоким корінням, високим гіллям» із використанням речень, ускладнених відокремленими уточнювальними прикладками зі словами на ім’я, на прізвище.
|
|
67 |
Контрольна робота № 4. Речення зі звертаннями, вставними словами (словосполученнями, реченнями). Речення з відокремленими членами (тестування).
|
|
68 |
Аналіз контрольних робіт. Зв’язне мовлення № 21. Аналіз письмового твору.
|
|
Повторення в кінці року відомостей про просте речення (2 год) «Ми є. Були. І будем ми. Й Вітчизна наша з нами» (І.Багряний)
|
||
69 |
Повторення вивченого: словосполучення; речення, його види. Редагування словосполучень і речень, у яких допущено граматичні помилки.
|
|
70 |
Повторення вивченого: головні та другорядні члени речення; розділові знаки у простому ускладненому реченні. Написання речень (текстів) з поясненням правопису слів та вживання розділових знаків. Тематична Усний твір Читання вголос
|
|
|
|
|