Урок "Узагальнення і систематизація вивченого з теми "Складнопідрядне речення"

Про матеріал

Урок побудований на соціокультурній змістовій лінії" Національна історія і культура взаємин (дитяча етнопедагогіка)". матеріал зіставлено на основі кн. Г.С. Лозко "Українське народознавство" -К.: Зодіак-ЕКО, 1995. - С.310-316.

Перегляд файлу

 

Тема. Узагальнення і систематизація вивченого з теми: «Складнопідрядне речення».

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про складнопідрядні речення та розділові знаки при них; удосконалювати вміння правильно інтонувати складнопідрядні речення, доцільно використовувати їх у мовленні; розвивати вміння узагальнювати й систематизувати матеріал; виховувати любов та повагу до батьків, доброзичливість, привітність у ставленні до оточуючих.

Соціокультурна змістова лінія: Національна історія і культура взаємин (дитяча етнопедагогіка).

Обладнання:  Г.С.Лозко.Українське народознавство.- К.: Зодіак-ЕКО, 1995. - С.310-316.

                                            

                                                 Хід уроку

 

І. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

IІ. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу

  1. Клоуз-тести

Закінчити речення:

 - Складнопідрядним називається речення…

 - Складнопідрядне речення відрізняється від складносурядного тим, що…

 -  Вказівні слова – це…, вони стоять… у складнопідрядному реченні.

 - Різниця між сполучниками підрядності і сполучними словами полягає у тому, що…

 - Складнопідрядні речення поділяються на такі види…

 - Підрядні обставинні речення бувають...

 - Складнопідрядні речення з кількома підрядними діляться на такі типи підрядності…

 

   2. Списати текст, ставлячи, де треба, коми. Назвати складнопідрядні речення.

Діти наслідували сімейні традиції звичаї погляди ставлення до різних подій. У своїх розвагах вони часто відтворювали те що спостерігали навколо себе. Насамперед «господарювали». Із задоволенням вони сіяли косили збирали хліб варили обід ставили затинку з піску робили човники потім влаштовували «весілля» «хрестини» «похорони». Разом з тим було багато й дитячих ігор що призначалися окремо для хлопчиків («коні» «пиж» «журавель») і для дівчаток («ляльки» «ластівка» «маківочки») а також спільних («горюдуб» «квач» «гуси-лебеді»).

 - Як ви гадаєте, чому діти, граючись, наслідували дорослих? Що ви знаєте про названі у тексті  дитячі ігри?

 

 3. Скласти складнопідрядні речення за схемами, визначити їх вид.

     ( Коли б…), [   ].                                                   [, (звідки), ].

     […так], (що).                                                        [     ],  (як), (як).

     (Якщо), [        ], (які ).                                          [      ], ( бо), (що).

 

4.  Виконання тестових завдань

 1. Серед поданих речень знайти складнопідрядне речення, визначити його вид:

    а) Українська етнопедагогіка бере свій початок десь у далеких глибинах кількатисячолітньої історії нашої землі.

    б) Психологія мирного хлібороба з роду в рід передавалася наступним поколінням, проте потреба захищати цю землю від чужоземних зайд виробляла стійкість і мужність, вимушену войовничість і патріотизм.

     в) Риси, притаманні народові Причорноморя та Подніпровя, записав для нас Геродот  ще в V ст. до н.е.

     г) Насамперед йшлося про те, щоб не піддаватися чужим культурним впливам, чужій вірі.

 

2. Серед поданих складнопідрядних речень знайти підрядне означальне речення:

   а) У сучасній педагогічній науці виділяється окрема галузь етнопедагогіка,  яка досліджує конкретні етнічні традиції виховання.

  б)  Всі найвидатніші педагоги світу визнавали, що виховання дитини  завжди має грунтуватися насамперед на культурно-історичних цінностях своєї нації.

  в) Оскільки саме виховання повинно готувати дитину до самостійного життя, то слід насамперед навчити дітей пристойно поводитися, здобувати освіту, розширювати світогляд, моральні норми.

  г) Повноцінну, цілісну, національно свідому особистість з почуттям власної гідності, з високими моральними якостями можливо виховати, яшо буде правильно організована система вивчення національних ідеалів, традицій, звичаїв.

 

3.  Записати подане складнопідрядне речення. У дужках вказати літеру, що відповідає таким характеристикам: а) підрядна частина міститься після головної; б) підрядна частина міститься перед головною; в) підрядна частина міститься в середині головної. Скласти схему такого речення.

   Певні традиції етнопедагогіки, які застосовуються починаючи з грудного

   віку, впливають на весь психологічний розвиток дитини в майбутньому.

 

 4 . Записати речення, замінюючи засіб підрядного звязку синонімічним. Визначити різновид складнопідрядного речення за значенням.

    Виховання підростаючого покоління для кожної нації є найважливішим   складником національної культури, оскільки передача всіх культурно-історичних традицій батьків, дідіві прадідів завжди гарантувала вічність життя нації.

 

5.  Доповнити наведені головні частини підрядними способу і ступеня дії,  підрядними  мети (де це більш доречно).

 1. Багатовіковий педагогічний досвід народу відображений у фольклорі, іграх, танцях, у мистецьких творах, обрядах, традиціях. 2. Про виховання дітей складено безліч приказок та прислівїв.

 

6. У якому складнопідрядному реченні виділено головну частину? Визначити вид такого складнопідрядного речення.

  а) «Поучение» Володимира Мономаха, яке він склав для своїх синів, можна віднести до перших педагогічних праць.

  б)  Твір пересипаний цитатами із Біблії, хоча в праці безліч і посилань до мудрості народу, народної моралі.

  в)  «Якщо ви при силі, хоч раз поклонітесь до землі».

  г)  «Недужого одвідайте, за мерцем ідіте, тому що всі ми смертні єсмо».

 

 7. Серед прислівїв про виховання дитини знайти складнопідрядне  обставинне умовне речення:

  а) «Учи сина, як годуєш».

  б) «Як не навчиш дитину в пелюшках, то не навчиш і в подушках».

  в)  «Не навчив батько, то не навчить і дядько».

 

8. Прочитати наведені складнопідрядні речення. Визначити їхній різновид,

   використавши відповідні позначення: а) означальне; б) зясувальне; в) обставинне способу і ступеня дії; г) обставинне місця; д) обставинне часу; е) обставинне порівняльне; є) обставинне причинове; ж) обставинне умовне; з) обставинне мети; и) обставинне допустове; і) обставинне наслідкове.

 1. Коли діти виростали, в громадських стосунках вони перевірялися на громадянську зрілість. 2. Традиції української етнопедагогіки розвивали й козацькі січові школи, так що хлопчики з девяти років проходили навчання грамоти, військової виправи, поводження в громадському середовищі, музики і співу.

 

9. Використати наведене просте речення як головну частину і доповнити її можливими видами обставинних підрядних частин. Вказати вид утворених складнопідрядних речень.

Козацька педагогіка грунтувалася на ідеях національної свободи, людської гідності, почутті господаря своєї землі.

 

10. Визначити тип підрядності у поданому складнопідрядному реченні, накреслити його схему.

Традиції української етнопедагогіки творчо розвинув видатний філософ Григорій Сковорода, який гостро засуджував відірвану від практичного життя систему виховання, що ігнорувала природу дитини, пригнічувала в ній людські нахили й прагнення.

 

11. Списати складнопідрядне речення, розставляючи розділові знаки.  Визначити тип підрядності. Підкреслити засоби звязку між головною та підрядною частиною.

  Які риси характеру слід  виховувати в дітей щоб вони стали людьми з високою національною свідомістю гордістю і гідністю що одвіку була  притаманна українському народові?

 

12.  Виконати синтаксичний розбір речення. Пояснити розділові знаки.

   Національне виховання, включаючи одну з найсуттєвіших його галузей – етнопедагогіку, спроможне в недалекому майбутньому відродити генетичний код українського народу, сформувати новий тип українця, що здатний вивести свою державу на світовий рівень культури.

 

 ІІI. Підведення підсумків уроку

 IV. Домашнє завдання: повторити § 10-§13.

 

                                                        високий рівень:

   За репродукцією картини В.Зарецького «Поєдинок» (с. 105) написати міні-твір,  використовуючи складнопідрядні речення різних видів.

 

                                                     достатній рівень:

  Вправа 224 (письмово).

 

                                           середній рівень:

  Вправа  222 (письмово).

 

                                           початковий рівень:

  Вправа 221(письмово).

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Поліщук Олена
    Гарний матеріал. Дякую, колего!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Москаленко Світлана Борисівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
31 липня 2018
Переглядів
4039
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку