Урок української мови у 7 класі "Усний твір-опис процесу праці за власними спостереженнями"

Про матеріал
Ознайомити учнів з вимогами до складання твору-опису процесу праці, розвивати вміння семикласників усно складати твори-описи процесу праці за власними спостереженнями.
Перегляд файлу

Тема:  Усний  твір-опис  процесу  праці  за  власними  спостереженнями

Мета:  Ознайомити  учнів  з  вимогами  до  складання  твору-опису  процесу  праці,

             розвивати  вміння  семикласників  усно  складати  твори-описи  процесу  пра-                                                                      

             ці  за  власними  спостереженнями;  удосконалювати  вміння  аналізу-

             вати  тексти-описи,  викладати  матеріал  послідовно,  логічно;  підви-

             щувати  мовну  й  мовленнєву  культуру  семикласників;  виховувати 

             інтерес  до  праці,  повагу  до  трударів.

Тип  уроку:  Розвиток комунікативних навичок.

Форма проведення: Урок-ярмарок.  

Обладнання: презентація, підручник, дидактичний матеріал, виставка «Український ярмарок».

 

Хід  уроку

  1. Організаційний  момент
  2. Мотивація  навчальної  діяльності  учнів

   Сьогодні  у  нас  незвичайний  урок.  Я  всіх  вас  запрошую  на  веселий  український  ярмарок.  З  різних  куточків  України  з*їхались  сюди  люди.  Одні  продавати,  другі – купувати,  а  треті – подивитись  та  себе  показати.  Скільки  товару  привезли  на  продаж,  і  все  це  зроблено  своїми  руками.  Кожен  господар,  кожна  господиня  приклали  зусиль,  щоб  показати  свою  майстерність.  Славиться  наша  земля  умільцями.  А  чи  знаєте  ви  скільки  труда,  скільки  знань,  скільки  душі  треба  вкласти  в  кожну  роботу?  Недарма  говорять: «Землю  красить  сонце,  а  людину – праця»,  «Праця  звеличує  людину».

  ІІІ.     Повідомлення  теми  та  завдань  уроку

               Отже,  тема  нашого  уроку  «Усний  твір-опис  процесу  праці  за  власними      

            спостереженнями».  І  завдання  уроку  такі:

  • ознайомитись  з  вимогами  до  складання  твору-опису  процесу  праці;
  • вчитися  складати  твори-описи  процесу  праці  за  власними  спостереженнями;
  • удосконалювати  вміння  аналізувати  тексти-описи,  викладати  матеріал  послідовно,  логічно;
  • підвищувати  мовну  культуру;
  • виховувати  любов  до  праці,  повагу  до  трударів.

    IV.   Актуалізація  опорних  знань

                Ну  що  ж,  скоріш  всі  на  ярмарок!  А  чи  знаєте  ви,  що  на  ярмарку  мож-

            на  не  лише  купувати,  продавати  якісь  речі?  Тут  можна  придбати  корисну

            пораду.  Давайте  пригадаємо:

  1. Який  твір  називається  описом?

(Твір-опис – це  текст,  який  дає  словесне  зображення  основних  ознак  предмета,  явища,  особи  в  усній  чи  писемній  формі) 

 

  1.  Яку  особливість  має  розвиток  дії  у  творах-описах  процесу  праці?

(Розвиток  дії  відбувається  за  рахунок  того,  що  кожна  наступна  думка  додає  до  сказаного  щось  нове)   

  1.  З  яких  основних  структурно-композиційних  частин  складається  опис  процесу  праці?

 

            Підготовчий  етап  для  виконання  якоїсь  роботи

            Опис  послідовного  виконання  праці

            Опис  результатів  роботи

 

               А  щоб  опис  послідовного  виконання  трудових  дій  був  зв*язним,  пропо-

           ную  вам  звернути  увагу  на  слова  для  позначення  послідовності  дій:    

           спочатку,  передусім,  потім,  згодом,  пізніше,  після  цього,  тепер,  насам-

          кінець, нарешті.

  V.   Робота  над  темою  уроку

               Корисну  пораду  ми  придбали.  А  полюбуйтесь  на  працю  славетних  укра-

           їнців!  Ось  ці  вироби,  які  славлять  таке  ремесло,  як  гончарство,  мистецтво 

           розписувати  писанки.

  1.  Робота  над  текстом

-прослухати  текст;

-дібрати  заголовок;

-знайти  основну  частину  опису  праці;

-переказати.

     Для  писанок  відбираються  чисті  й  гарної  форми  яйця – найчастіше  курячі,  гусячі,  качині  та,  як  у  сиву  давнину,  яйця  голубів  чи  горлиць.

    Для   виготовлення  власне  писанок  яйця  перед  роботою  трохи  підігрівають,  потім  розтоплюють  бджолиний  віск  і  за  допомогою  писачків  різної  конструкції  розписують  їх.  Писачки – це  здебільшого  металеві  трубочки,  прикріплені  дротом  до  дерев*яного  патичка,  а  також  кістки  риб,  булавки,  голки,  навіть  цвяшки.

     Як  же  народжується  писанка?  Спочатку  писачком  наносять  на  нефарбоване  яйце  ті  елементи  орнаменту,  які  мають  бути  білими.  Потім  яйце  занурюють  у  найсвітлішу  фарбу  (ясно-жовту).  Затим  на  просохлу  поверхню  пофарбованого  яйця  наносять  воскові  лінії,  які  повинні  бути  ясно-жовтого  кольору  і  знову  занурюють  яйце  у  фарбу  (темно-жовту);  далі  пишуть  елементи  темно-жовтого  кольору  й  опускають  яйце  до  ще  темнішої  фарби – червоної,  тоді  відповідно  до  темно-вишневої,  коричневої  або  чорної.  Нарешті  яйце  підігрівають  у  печі  чи  гарячій  воді,  аби  зійшов  віск – і  писанка  готова.  Аби  одержати  білі  писанки,  після  нанесення  кольорового  орнаменту  поверхню  яйця  знебарвлювали  міцним  капустяним  квасом.  Перед  розписуванням,  щоб  знежирити,  яйце  обробляють  оцтом.

- Який  трудовий  процес  описано?

- Перекажіть  ту  частину  тексту,  яка  безпосередньо  розповідає  про   трудовий  процес.

- Які  слова  вказують  на  послідовність  виконання  дій?

2)  Творче  спостереження

    Робота  з  підручником  с. 132,  впр. 238.

-Прочитайте  тексти.

  якому  з  них  ідеться  про  процес  праці?

Чи  можна  ці  тексти  використати  як  зразок  опису  процесу  праці?

-Відповідь  аргументуйте.

3)  Складання  усного  твору-опису  процесу  праці

Робота  в  групах.

  1.    А  який  же  ярмарок  без  вишиванок?  Тут  і  рушники,  і  серветки,  і  сорочки.  Гарні  українські  сорочки!

   Чи  знаєте  ви  як  доглядали  наші  прабабусі  за  виробами  із  тканини,  чим  їх  прасували?  Ось  такими  прасками.  А  зараз  у  наш  час  жодна  господиня  не  може  обійтись  без  сучасного  електропобутового  приладу  і  крім  цього  повинна  правильно  доглядати  за  ним,  щоб  він  міг  служити  довго.

    Пропоную  І  групі  скласти  на  основі  алгоритму  «Чистка  і  догляд  за  електропраскою»  усний  твір-опис  процесу  праці.(При  цьому  користуючись  пам*яткою  «Як  працювати  над  твором-описом  процесу  праці»).

  1.    Столяр – одна  найбільш  масових  професій  деревообробної  промисловості.  Вона  з*явилась  дуже  давно.  Столярі  займались  виготовленням  домашніх  меблів:  лавок,  табуретів,  столів,  шаф.  Про  людей  цієї  професії  можна  сказати,  що  у  них  «золоті  руки».

     Пропоную  ІІ  групі  подивитись  ось  на  цей  табурет  і  за  допомогою  «Інструкції  до  виготовлення  табурета»  скласти  твір-опис  процесу  праці.

  1.    Ну  і  який  же  ярмарок  без  різноманітних  традиційних  українських  страв?  А  скільки  рецептів  приготування  смачних  блюд  можна  знайти  в  цій  книзі  «Українська  кухня»!

    Завдання  для  ІІІ  групи:  на  основі  рецепта  приготування  вареників  скласти  усний  твір-опис  процесу  праці.

    VI.   Рецензування  творів-описів  процесу  праці  за  власними  спостереженнями

    VII.  Підсумок  уроку

                      Сьогодні  на  уроці  ми  побували  на  українському  ярмарку,  і  як  ви  

                побачили  на  ярмарку  можна    не  лише  продавати  та  купувати,  а  й 

                придбати  найцініше – знання.   Ми  вчилися  складати  усний  твір-опис 

                процесу  праці.

                       Результат  кожної  роботи  повинен  приносити  людині  задоволення, 

                радість.  В  той  же  час  задоволення  і   втіху  від  вашого  труда  повинні 

                відчувати  ваші  рідні,  друзі,  знайомі.                            

     VIII.   Домашнє  завдання

             Пропоную  вам  скласти  твір-опис  процесу  праці  на  основі  власних  спостережень,  у  якому  б  описувався  процес  праці,  що  приносить  задоволення  і  радість  вашим  рідним.

                                             

Додаток

                 Чистка  і  догляд  за  електропраскою

  1.  Вимкніть  вилку  з  розетки  і  дайте  прасці  охолонути.
  2.  Зітріть  залишки  накипу  чи  будь-які  інші  відкладення  з  підошви  вологою  ганчіркою  та  рідким  миючим  засобом.
  3.  Верхню  частину  праски  слід  протирати  вологою  тканиною.
  4.  Регулярно  промивайте  водою  резервуар  праски  для  води.  Після  закінчення  промивки  злийте  воду  з  резервуару.

      

 

                 Інструкція  до  виготовлення  табурета

  1.  Ознайомитись  зі  схемою  виготовлення  табурета.
  2. Виготовити  кришку.
  3. Виготовити  каркас  табурета.

А) Розпиляти  дошки  на  відрізки  потрібної  довжини  та  на  бруски  з  припуском  на  обробку.

Б)  На  виструганих  деталях  розмістити  з*єднувальні  елементи.

В)  Відшліфувати  деталі.

        4.  Скласти  каркас  табурета  поетапно  на  клею.

        5.  Прикріпити  кришку  до  каркасу  за  допомогою  клею.

 

                             Вареники  з  картоплею

          Тісто:    1  склянка  води,

  1. яйце,

 0,5  ч.л.  солі,

Борошно.

          Начинка:   картопля,

                              сіль,

                              цибуля,

                              олія.

 

1

 

docx
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
2451
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку