Тема: Усний твір-опис процесу праці за власними спостереженнями
Мета: Ознайомити учнів з вимогами до складання твору-опису процесу праці,
розвивати вміння семикласників усно складати твори-описи процесу пра-
ці за власними спостереженнями; удосконалювати вміння аналізу-
вати тексти-описи, викладати матеріал послідовно, логічно; підви-
щувати мовну й мовленнєву культуру семикласників; виховувати
інтерес до праці, повагу до трударів.
Тип уроку: Розвиток комунікативних навичок.
Форма проведення: Урок-ярмарок.
Обладнання: презентація, підручник, дидактичний матеріал, виставка «Український ярмарок».
Хід уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок. Я всіх вас запрошую на веселий український ярмарок. З різних куточків України з*їхались сюди люди. Одні продавати, другі – купувати, а треті – подивитись та себе показати. Скільки товару привезли на продаж, і все це зроблено своїми руками. Кожен господар, кожна господиня приклали зусиль, щоб показати свою майстерність. Славиться наша земля умільцями. А чи знаєте ви скільки труда, скільки знань, скільки душі треба вкласти в кожну роботу? Недарма говорять: «Землю красить сонце, а людину – праця», «Праця звеличує людину».
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
Отже, тема нашого уроку «Усний твір-опис процесу праці за власними
спостереженнями». І завдання уроку такі:
IV. Актуалізація опорних знань
Ну що ж, скоріш всі на ярмарок! А чи знаєте ви, що на ярмарку мож-
на не лише купувати, продавати якісь речі? Тут можна придбати корисну
пораду. Давайте пригадаємо:
(Твір-опис – це текст, який дає словесне зображення основних ознак предмета, явища, особи в усній чи писемній формі)
(Розвиток дії відбувається за рахунок того, що кожна наступна думка додає до сказаного щось нове)
Підготовчий етап для виконання якоїсь роботи |
Опис послідовного виконання праці |
Опис результатів роботи |
А щоб опис послідовного виконання трудових дій був зв*язним, пропо-
ную вам звернути увагу на слова для позначення послідовності дій:
спочатку, передусім, потім, згодом, пізніше, після цього, тепер, насам-
кінець, нарешті.
V. Робота над темою уроку
Корисну пораду ми придбали. А полюбуйтесь на працю славетних укра-
їнців! Ось ці вироби, які славлять таке ремесло, як гончарство, мистецтво
розписувати писанки.
-прослухати текст;
-дібрати заголовок;
-знайти основну частину опису праці;
-переказати.
Для писанок відбираються чисті й гарної форми яйця – найчастіше курячі, гусячі, качині та, як у сиву давнину, яйця голубів чи горлиць.
Для виготовлення власне писанок яйця перед роботою трохи підігрівають, потім розтоплюють бджолиний віск і за допомогою писачків різної конструкції розписують їх. Писачки – це здебільшого металеві трубочки, прикріплені дротом до дерев*яного патичка, а також кістки риб, булавки, голки, навіть цвяшки.
Як же народжується писанка? Спочатку писачком наносять на нефарбоване яйце ті елементи орнаменту, які мають бути білими. Потім яйце занурюють у найсвітлішу фарбу (ясно-жовту). Затим на просохлу поверхню пофарбованого яйця наносять воскові лінії, які повинні бути ясно-жовтого кольору і знову занурюють яйце у фарбу (темно-жовту); далі пишуть елементи темно-жовтого кольору й опускають яйце до ще темнішої фарби – червоної, тоді відповідно до темно-вишневої, коричневої або чорної. Нарешті яйце підігрівають у печі чи гарячій воді, аби зійшов віск – і писанка готова. Аби одержати білі писанки, після нанесення кольорового орнаменту поверхню яйця знебарвлювали міцним капустяним квасом. Перед розписуванням, щоб знежирити, яйце обробляють оцтом.
- Який трудовий процес описано?
- Перекажіть ту частину тексту, яка безпосередньо розповідає про трудовий процес.
- Які слова вказують на послідовність виконання дій?
2) Творче спостереження
Робота з підручником с. 132, впр. 238.
-Прочитайте тексти.
-У якому з них ідеться про процес праці?
Чи можна ці тексти використати як зразок опису процесу праці?
-Відповідь аргументуйте.
3) Складання усного твору-опису процесу праці
Робота в групах.
Чи знаєте ви як доглядали наші прабабусі за виробами із тканини, чим їх прасували? Ось такими прасками. А зараз у наш час жодна господиня не може обійтись без сучасного електропобутового приладу і крім цього повинна правильно доглядати за ним, щоб він міг служити довго.
Пропоную І групі скласти на основі алгоритму «Чистка і догляд за електропраскою» усний твір-опис процесу праці.(При цьому користуючись пам*яткою «Як працювати над твором-описом процесу праці»).
Пропоную ІІ групі подивитись ось на цей табурет і за допомогою «Інструкції до виготовлення табурета» скласти твір-опис процесу праці.
Завдання для ІІІ групи: на основі рецепта приготування вареників скласти усний твір-опис процесу праці.
VI. Рецензування творів-описів процесу праці за власними спостереженнями
VII. Підсумок уроку
Сьогодні на уроці ми побували на українському ярмарку, і як ви
побачили на ярмарку можна не лише продавати та купувати, а й
придбати найцініше – знання. Ми вчилися складати усний твір-опис
процесу праці.
Результат кожної роботи повинен приносити людині задоволення,
радість. В той же час задоволення і втіху від вашого труда повинні
відчувати ваші рідні, друзі, знайомі.
VIII. Домашнє завдання
Пропоную вам скласти твір-опис процесу праці на основі власних спостережень, у якому б описувався процес праці, що приносить задоволення і радість вашим рідним.
Додаток
Чистка і догляд за електропраскою
Інструкція до виготовлення табурета
А) Розпиляти дошки на відрізки потрібної довжини та на бруски з припуском на обробку.
Б) На виструганих деталях розмістити з*єднувальні елементи.
В) Відшліфувати деталі.
4. Скласти каркас табурета поетапно на клею.
5. Прикріпити кришку до каркасу за допомогою клею.
Вареники з картоплею
Тісто: 1 склянка води,
0,5 ч.л. солі,
Борошно.
Начинка: картопля,
сіль,
цибуля,
олія.
1