Урок "Узагальнення та систематизація знань про граматичні ознаки іменника. Традиції українського народу."

Про матеріал
Я пропоную конспект інтегрованого уроку узагальнення і систематизації знань за темою «Іменник» відповідно до програми з української мови для учнів 3 класу. Мета цього інтегрованого уроку – формування в учнів цілісного світосприйняття, активізація їх пізнавальної діяльності; підвищення якості засвоєння сприйнятого матеріалу; виявлення здібностей учнів та їх особливостей; формування навичок самостійної роботи школярів з довідковою літературою, таблицями міжпредметних зв’язків, опорними схемами; підвищення інтересу учнів до матеріалу, що вивчається; виховання поваги до традицій українського народу. Узагальнення за темою «Іменник» я побудувала на основі матеріалу «Вишитий рушник – оберег українського народу» («Я у світі»), «Пісні про рушник» А. Малишка («Музичне мистецтво»), текстів підручника «Літературне читання». Для кращого засвоєння і запам'ятовування навчального матеріалу застосовувала сучасні методи і прийоми навчання, як-от: « Мозковий штурм», «Сенкан», «Ментальна карта».
Перегляд файлу

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ, Я У СВІТІ, МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В 3 КЛАСІ

Тема: Узагальнення та систематизація знань про граматичні ознаки іменника. Традиції українського народу.

Мета

Формування предметних компетентностей:

- систематизувати та узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, його граматичні ознаки;

- удосконалювати вміння визначати рід і число іменників;

-розвивати мовлення, логічне мислення, пізнавальний інтерес;

-виховувати  повагу до традицій українського народу, до українського рушника.

Формування ключових компетентностей:

-уміння вчитися: планувати роботу на уроці, аналізувати, робити висновки, оцінювати свою діяльність;

-комунікативної: вміння застосовувати знання мови;

-соціальної: навички роботи в групі, набуття досвіду взаємного навчання, почуття колективізму;

-загальнокультурної: аналізувати та оцінювати досягнення національної  культури

Обладнання: плакат для створення ментальної карти, мультимедійна презентація, завдання для груп , фонограма пісні “Рідна мати моя”, українські рушники,

Тип уроку: Урок узагальнення.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  • Я вас вітаю. Посміхніться один одному. Я бажаю вам впевненості, інтересу, творчості і активності. Якими ж ви повинні бути на уроці щоб максимально показати свої знання?
  • У-важними
  • Р-озумними
  • О-рганізованими
  • К-мітливими

А для того, щоб урок був плідним, ми будемо дотримуватись  правил:

  1. Правило піднятої руки.
  2. Працювати активно, творчо.
  3. Цінувати час.
  4. Співпрацювати у групах.
  5. Слухати вчителя.

1. Робота в парах. Гра «Склади план уроку».

Щоб робота на уроці була організованою, складемо план .У вас на партах лежать аркуші, на яких записано прислів’я. Попрацюйте в парах. Ваше завдання:прочитайте прислів’я, пронумеруйте їх в такому порядку, щоб відтворити послідовність дій нашого уроку.

         2.Хто багато робить, той і багато вміє.

3.Зробив діло – гуляй сміло.

1.Добрий початок – половина роботи.

  • Молодці. У нас добрий початок і я сподіваюсь, що ми з вами виконаємо багато цікавих завдань.
  • Прочитайте, будь ласка, девіз нашого уроку.

                             Мову українську

                                       Треба нам вивчати.

                                        Рідну Батьківщину

                                        Будем прославляти.

  1. Каліграфічна хвилинка.
  • Каліграфічно спишіть  першу частину девізу.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Сьогодні, діти, ми з вами поглинемо в історію України і дізнаємось багато цікавого про традиції нашого народу. І одночасно  повторимо  вивчений матеріал з теми «Іменник».
  • ІІІ.Оголошення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа „Мозковий штурм”.

  • Іменник — це…
  • На питання хто? відповідають…
  • На питання що? відповідають…
  • Власні іменники пишуть…
  • Загальні іменники пишуть…
  • Синоніми- це…    Антоніми-це…
  • Якого роду бувають іменники?
  • Як змінюються іменники?
  • За допомогою чого встановлюється зв'язок іменника з іншими словами?
  • Яким членом речення буває?

Складаємо ментальну карту

 

 

       

 

  

     

 

     

 

 

Матеріал до уроку "Історія української вишивки". Презентація "РУШНИК  ВИШИВАНИЙ"    Отже, як ви вже зрозуміли, сьогодні ми будемо узагальнювати знання про граматичні категорії іменника. А допоможе нам в цьому подорож до історії традицій та обрядів, пов’язаних з нашими українськими вишитими рушниками.

 

 

 

1.Розрізнення іменників за власними і загальними назвами.

      Рушник на стіні – давній наш звичай. Його можна порівняти з піснею, витканою чи вишитою нитками на полотні. Не було на Україні оселі, яку не прикрашали б рушниками. В різних районах України рушники відрізнялися своїми візерунками. Назвіть райони України, які ви знаєте.(Буковина, Поділля, Полісся, Закарпаття, Галичина)

 Презентація на тему «Вишитий рушник» - Слайд #15 Презентація на тему «Вишитий рушник» - Слайд #19

Слова записують у зошити.

  • Як ми написали ці слова і чому?

До загальних іменників допишіть власні назви:

Місто –       Вулиця -

Річка –                                                            Учень –

Подивіться, які чудові рушники прикрашають сьогодні нашу класну світлицю. Як вони оздоблені квітками, зірками, пташками. Скільки вони промовляють серцю кожного з нас. Від сивої давнини і до нашого часу, в радості і в горі, рушник був невід’ємною часткою нашого побуту, без нього не відбувалася жодна подія в житті народу.

 

https://naurok.com.ua/uploads/files/28534/84877/90656_images/thumb_3.jpg

 

2. Розрізнення іменників за істотами і неістотами

Прочитайте, будь ласка.  вірш на екрані, знайдіть в ньому всі іменники, поставте  їх у початкову форму.

Все життя рушник нас супроводить:

Як народився ти, то на рушник кладуть.

До армії підеш – матуся рушника подасть,

А як сватів зашлеш – рушник пов’яжуть там,

Весілля буде в вас – рушник розстелять друзі,

Помремо ми – то до могили на рушникові нас опустять.

  • На які питання вони відповідають? Чому? Виписати в 1ст. назви істот, в 2ст. – неістот.

(Матуся, рушник , свати,  життя, армія, весілля, друзі,  могила )                                  

 - Які іменники є назвами істот, а які – неістот?

3.Змінювання іменників за числами.

- Які з цих іменників позначають один предмет, а які багато? Підкреслити їх.

Як змінюються іменники?

ІУ. Фізкультхвилинка.

  • Пригадайте вірш, який ми з вами вчили на уроці читання, вірш, який став піснею. (А. Малишко “Пісня про рушник”.) Давайте разом її заспіваємо.

4.Розрізнення іменників за родами.

Українська народна вишивка

  • Мати давала рушник синові, як оберіг в житті.

Рушник                           Матуся                              Життя

  • За якою граматичною категорією відрізняються ці іменники?
  • Зверніть увагу на цей рушник. Він весільний. Коли його стелили перед молодятами, то обов’язково говорили побажання.

Рушник на весілля (23 фото): яким має бути весільний рушник для ікони і що  з ним робити після церемонії?

- З підручника прочитати побажання. Знайти іменники, поставити їх у три колонки за родами. (Один учень на дошці.)

 - До яких родів належать іменники?

5.Визначення синтаксичної ролі іменника

      Рушник у нашому побуті живе й сьогодні. З хлібом-сіллю на рушникові зустрічають дорогих гостей, бо це одвічні людські символи, висока ознака гостинності українського народу. І ми за цим звичаєм зустрічали сьогодні гостей з хлібом-сіллю на рушникові.

Хліб і рушник – одвічні людські символи. | OK.RU

 Учень на дошці записує речення з коментуванням.

Цей звичай пройшов віки і став традицією в наш час.

  • Розібрати за членами речення. Якими членами речення можуть бути іменники?

6.Морфологічний розбір іменника. Самостійна робота.

Зробити морфологічний розбір слова  “ традицією”.      

У. Підсумок уроку.

    Ось ми з вами і повторили граматичні ознаки іменника, склали ментальну карту. А про які традиції українського народу ви дізналися на уроці?

  1. Вправа «Сенкан»

Перший варіант про іменник.    Другий варіант про рушник

 

 

 

 

 

  1. Вправа «Мікрофон»

Група, яка правильно відповідь на питання,  прикрашає  рушничок на дошці  квіткою, зробленою на уроці праці.

        - Яку частину мови називають іменником?

  • Які назви має іменник?
  • Як називаються іменники, які відповідають на питання хто?, що?
  • Як змінюються іменники?
  • Які роди мають?
  • Якими членами речення можуть бути?
  • Назвіть відмінки іменників з питаннями.

 Ось і ми з вами вишили рушничок із ваших мовних знань про іменник.

Як підсумок можу одне лиш сказати

 Зробили багато – знання будемо мати.

УІ. Домашнє завдання.

Написати твір про рушник.

 

 

 

docx
Додано
2 лютого 2021
Переглядів
528
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку