ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ, Я У СВІТІ, МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В 3 КЛАСІ
Тема: Узагальнення та систематизація знань про граматичні ознаки іменника. Традиції українського народу.
Мета
Формування предметних компетентностей:
- систематизувати та узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, його граматичні ознаки;
- удосконалювати вміння визначати рід і число іменників;
-розвивати мовлення, логічне мислення, пізнавальний інтерес;
-виховувати повагу до традицій українського народу, до українського рушника.
Формування ключових компетентностей:
-уміння вчитися: планувати роботу на уроці, аналізувати, робити висновки, оцінювати свою діяльність;
-комунікативної: вміння застосовувати знання мови;
-соціальної: навички роботи в групі, набуття досвіду взаємного навчання, почуття колективізму;
-загальнокультурної: аналізувати та оцінювати досягнення національної культури
Обладнання: плакат для створення ментальної карти, мультимедійна презентація, завдання для груп , фонограма пісні “Рідна мати моя”, українські рушники,
Тип уроку: Урок узагальнення.
Хід уроку
А для того, щоб урок був плідним, ми будемо дотримуватись правил:
1. Робота в парах. Гра «Склади план уроку».
Щоб робота на уроці була організованою, складемо план .У вас на партах лежать аркуші, на яких записано прислів’я. Попрацюйте в парах. Ваше завдання:прочитайте прислів’я, пронумеруйте їх в такому порядку, щоб відтворити послідовність дій нашого уроку.
2.Хто багато робить, той і багато вміє.
3.Зробив діло – гуляй сміло.
1.Добрий початок – половина роботи.
Мову українську
Треба нам вивчати.
Рідну Батьківщину
Будем прославляти.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Вправа „Мозковий штурм”.
Складаємо ментальну карту
Отже, як ви вже зрозуміли, сьогодні ми будемо узагальнювати знання про граматичні категорії іменника. А допоможе нам в цьому подорож до історії традицій та обрядів, пов’язаних з нашими українськими вишитими рушниками.
1.Розрізнення іменників за власними і загальними назвами.
Рушник на стіні – давній наш звичай. Його можна порівняти з піснею, витканою чи вишитою нитками на полотні. Не було на Україні оселі, яку не прикрашали б рушниками. В різних районах України рушники відрізнялися своїми візерунками. Назвіть райони України, які ви знаєте.(Буковина, Поділля, Полісся, Закарпаття, Галичина)
Слова записують у зошити.
До загальних іменників допишіть власні назви:
Місто – Вулиця -
Річка – Учень –
Подивіться, які чудові рушники прикрашають сьогодні нашу класну світлицю. Як вони оздоблені квітками, зірками, пташками. Скільки вони промовляють серцю кожного з нас. Від сивої давнини і до нашого часу, в радості і в горі, рушник був невід’ємною часткою нашого побуту, без нього не відбувалася жодна подія в житті народу.
2. Розрізнення іменників за істотами і неістотами
Прочитайте, будь ласка. вірш на екрані, знайдіть в ньому всі іменники, поставте їх у початкову форму.
Все життя рушник нас супроводить:
Як народився ти, то на рушник кладуть.
До армії підеш – матуся рушника подасть,
А як сватів зашлеш – рушник пов’яжуть там,
Весілля буде в вас – рушник розстелять друзі,
Помремо ми – то до могили на рушникові нас опустять.
(Матуся, рушник , свати, життя, армія, весілля, друзі, могила )
- Які іменники є назвами істот, а які – неістот?
3.Змінювання іменників за числами.
- Які з цих іменників позначають один предмет, а які багато? Підкреслити їх.
Як змінюються іменники?
ІУ. Фізкультхвилинка.
4.Розрізнення іменників за родами.
Рушник Матуся Життя
- З підручника прочитати побажання. Знайти іменники, поставити їх у три колонки за родами. (Один учень на дошці.)
- До яких родів належать іменники?
5.Визначення синтаксичної ролі іменника
Рушник у нашому побуті живе й сьогодні. З хлібом-сіллю на рушникові зустрічають дорогих гостей, бо це одвічні людські символи, висока ознака гостинності українського народу. І ми за цим звичаєм зустрічали сьогодні гостей з хлібом-сіллю на рушникові.
Учень на дошці записує речення з коментуванням.
Цей звичай пройшов віки і став традицією в наш час.
6.Морфологічний розбір іменника. Самостійна робота.
Зробити морфологічний розбір слова “ традицією”.
У. Підсумок уроку.
Ось ми з вами і повторили граматичні ознаки іменника, склали ментальну карту. А про які традиції українського народу ви дізналися на уроці?
Перший варіант про іменник. Другий варіант про рушник
Група, яка правильно відповідь на питання, прикрашає рушничок на дошці квіткою, зробленою на уроці праці.
- Яку частину мови називають іменником?
Ось і ми з вами вишили рушничок із ваших мовних знань про іменник.
Як підсумок можу одне лиш сказати
Зробили багато – знання будемо мати.
УІ. Домашнє завдання.
Написати твір про рушник.