Урок "Узагальнення та систематизація знань з теми «Будова слова. Орфографія»"

Про матеріал

Урок має на меті узагальнити та систематизувати знання учнів про значущі частини слова, вміння виділяти значущі частини слова, добирати спільнокореневі слова, утворювати форми слова; формувати ключові компетентності: комунікативну, особистісну, творчу, пізнавальну; розвивати творче і логічне мислення, пізнавальну активність учнів, уяву, уміння узагальнювати й систематизувати вивчений матеріал, підвищувати мовну й мовленнєву культуру п'ятикласників.

Перегляд файлу

Урок української мови в 5 класі

Узагальнення та систематизація знань з теми «Будова слова. Орфографія»

 

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про значущі частини слова, вміння виділяти значущі частини слова, добирати спільнокореневі слова, утворювати форми слова; формувати ключові компетентності: комунікативну, особистісну, творчу, пізнавальну; розвивати творче і логічне мислення, пізнавальну активність учнів, уяву, уміння узагальнювати й систематизувати вивчений матеріал, підвищувати мовну й мовленнєву культуру п'ятикласників; виховувати любов до рідної природи, її краси, бережливе ставлення до неї, повагу до українських звичаїв, традицій, бажання вивчати минуле українського народу, любов до рідної мови, її краси і милозвучності.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.
 

Хід уроку


I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
           Фронтальна бесіда

Який розділ науки про мову вивчає будову слова?

Яка частина слова містить лексичне значення слова?

Які частини слова можуть входити до основи?

Яка змінна значуща частина слова виражає його граматичне значення?

Для чого служить закінчення?

  Чи мають закінчення незмінні слова? Наведіть приклади незмінних слів.

Яке закінчення називається нульовим? Наведіть приклади слів з нульовим закінченням.

  Наведіть приклади спільнокореневих слів, визначте в них корінь. Дайте визначення кореню.

Що називається префіксом? суфіксом?

 

           Мовний аналіз

Запишіть речення, вставляючи пропущені букви. Поясніть орфограми. Зробіть морфемний аналіз слів. Знайдіть слова з нульовим закінченням. Доведіть свою думку.

Пр..красний лелека в польоті, і пр..красний його політ, ..хожий на бе. .звучну мелодію, що завжди викликає захват (Є. Гуцало).

 

           Робота зі спільнокореневими словами

Дібрати спільнокореневі слова. Складіть із ними речення.

Дорога, край, сонце, лелека.

 

          Стилістичне дослідження

Прочитайте виразно вірш. Укажіть слова, що найбільше увиразнюють текст. За допомогою чого це відбувається?


Малесенька,                  

Малюсінька,                  

Манюнька,                    

Одним одна,                  

Самісінька-сама            

На яблуньці                  

Розкрила дзьобик          

Брунька,                         

А навкруги —                

Куди не глянь —            

Зима.  

Така стоїть у світі

Холоднеча!

Такі снігиі

А брунька — за своє:

Лишень розкрила дзьобик —

 І щебече,

Витьохкує,

Цвірінькає,

Кує.

Та все про те,

Що літо — недалечко.

А. Кичинський

 


V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ УМІНЬ І  НАВИЧОК

            Гра «Допиши прислів'я»

3 указаних слів (описувати, бандура, батько, державний, весна, хлібороб, надійна, калина, ароматний) випишіть лише слова з суфіксами. Якщо правильно буде виконане завдання, то з початкових літер виписаних слів вийде слово, яке є закінченням пропонованого вислову про Вітчизну:

«Вітчизни є різні на світі, а в мене найкраща — ...» (одна).

 

           Дослідження-зіставлення

Прочитайте слова. Визначте усно в них суфікси та префікси і з'ясуйте, як ці морфеми впливають на значення слів.

Становлення, формулювання, посередництво, упертюх, бурмило, тонісінький, рівнесенький, гостинчик, порозходитись, прадавній, дійсність, нездара, хлопчисько, хатиночка, звірятко, вовчище, водиця.

 

           Позмагайтеся!

Хто утворить від слова бабуся найбільше слів із новим відтінком значення за допомогою суфіксів позитивної оцінки?

           Робота в парах

Доберіть кожен по 5-7 слів із суфіксами, що мають зменшувально-пестливе значення або вживаються на означення згрубілості, збільшення. Прочитайте ці слова однокласнику (однокласниці), запропонуйте пояснити значення й емоційне забарвлення слів, а з одним словом (на вибір) скласти речення.

 

            Поміркуйте над запитаннями.

Скільки префіксів у слові навздогін?

Чи однакове значення має словотворча частина авто в словах автопортрет, автовідповідач, автомобіль?

 

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Утворить від слова кіт якомога більше слів із новими відтінками значення за допомогою суфіксів.

 

 

doc
Додано
1 листопада 2018
Переглядів
1969
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку