Урок узагальнення вивченого матеріалу з теми "Будова слова"

Про матеріал
Конспект уроку містить вправи до розділу "Будова слова.Орфографія" в 5 класі. Деякі завдання підібрано в ігровій та усній формах на знання теоретичного матеріалу з теми, а також вправи творчого характеру, завдання на пояснення значень фразеологізмів української мови, вмінням редагувати текст, завдання в тестовій формі, що дає змогу орієнтувати п'ятикласників на засвоєння навчального матеріалу, підготовки до контрольної роботи, ЗНО.
Перегляд файлу

Підсумковий урок 

Тема: Урок узагальнення вивченого матеріалу з розділу «Будова слова. Орфографія»

ЦІЛІ УРОКУ: повторити, поглибити, узагальнити і закріпити знання учнів про будову слова, знаходити у словах вивчені орфограми, пояснювати їх за допомогою правил,з удосконалювати навички правильної вимови та написання слів,  розбору їх за будовою; розвивати в учнів зв’язне мовлення, самостійність, критичне мислення, творчі здібності у творенні нових слів та їх форм; виховувати любов і шану до рідного краю, рідної мови, рідного народу.

 Обладнання: підручник, сигнальні картки, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.

Тип уроку : урок закріплення вивчених знань.

Хід уроку:

І Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель:                                                                                                             Доброго ранку! Доброго дня!

Доброго вечора, сьогодні, щодня…

Хай не псується годинник на вежі

Хай буде на землі все, як належить.

Сонце – як сонце, літо – як літо,

Дощик - як дощик, діти – як діти.

Кожному дому щастя бажаю.

Маку – цвітіння, житу – врожаю.

Небові – миру, голубу – небу,

Кожній дитині – всього, що треба.

Хай усміхаються діти щодня!

Доброго ранку! Доброго дня!

Діти, у нас сьогодні незвичайний урок, до нас завітали гості. Поверніться і посміхніться їм будь ласка. А тепер посміхніться один одному і подумки побажайте всім гарного дня. Даний урок – це урок закріплення тих знань, які ми здобули під час вивчення теми «Будова слова».

 Скажіть, чого ви очікуєте від уроку? (відповіді дітей)

 Я ж в свою чергу, сподіваюсь, що ви будете правильно і зв’язано висловлювати свої думки, робити висновки, злагоджено працювати. А для того, щоб впоратися із завданнями будьте старанними і уважними.     Девіз наш буде таким:

Не просто слухати, а чути

Не просто дивитися, а бачити

Не просто відповідати, а міркувати

Дружно й плідно працювати.

А ще зверніть увагу на вислови, які перед вами на дошці.

Не помиляється той, хто нічого не робить

Поруч зі мною мої друзі

У мене все вийде!

Отож, мої дорогі, давайте почнемо наш урок зі шкали емоцій. Прошу кожного із вас почепити свою емблемку на  нашу символічну шкалу настрою, тобто на смайлик, який відповідає вашому .

Діти, послухайте пісню. (Кліп про Україну)

Чи сподобалася вона вам?

Що ви можете сказати про нашу країну?

Уявіть, що до вас приїхав у гості ровесник з іншої країни і попросив розповісти вас про свій рідний край. Щоб ви розповіли йому про Україну? (відповіді дітей)

Вчитель:  Україна –  це мальовничий та співучий край. Її історію зіткано із світла і темряви, з радості і жалоби. Та для кожного українця немає землі милішої від тої, на якій він живе, бо це наша земля, наша доля.

Завдання 1 Складіть речення про Україну і зробіть морфемний розбір цього слова.                       Україна

ІІІ Актуалізація опорних знань.

Завдання 2Для того, щоб ми повторили теоретичний матеріал пропоную вам пограти  гру «Чи правда, що…»  Визначте правильну відповідь. Якщо ви вважаєте, що відповідь правильна, піднімайте картку зеленого кольору, а якщо ні – червону.

  • Основа слова – це частина слова із закінченням. (ні)
  • Суфікс – значуща частина слова, що стоїть після кореня (так)
  • За допомогою кореня утворюються нові слова (ні)
  • Префікс – частина слова, що стоїть після кореня (ні)
  • Морфема – найменша частина слова (так)
  • Морфологія – це наука, що вивчає морфеми слів.( ні)

 

 Ви гарно впоралися із завданням. Продовжимо гру, але дещо змінимо правила.

Тепер уважно подивіться на екран і  дайте відповідь. Знову ж своїми сигнальними картками.

Праця, робота, труд ….. – це спільнокореневі слова

Праця, працівник, працьовиті – синоніми

Праця, праці, працею… - форма слова.

Які слова називаються синонімами?   Які слова називаються спільнокореневі?

Завдання 3 Складіть речення із одним із цих слів і розберіть його за будовою. Розібране слово прикріплюємо на дошку під емблемою своєї гупи. Хто швидше?

1 група – слово праця,

2 група – працівник.

3 група  – робота

4 група -  працювати

Вчитель:  З давніх давен українська земля славилася працьовитими людьми. Дуже добре вправлялися українці у всіх ремеслах. Були вони і бондарі, і стельмахи, і гончарі, і ковалі. Українські майстри були відомі далеко за її межами.

Завдання 4

Давайте попрацюємо із фразеологізмами про працю. На вітряках макету  млина  записано  фразеологізми. Ваше завдання  розкрити їх значення. По одному представнику з команди підійти і взяти собі фразеологізм.

Жити з пучок  ( жити з власної праці, заробляти своїми руками)

І швець, і жнець, і на дуду грець   (людина , що вміє все робити)

Майстер на всі руки  (людина, яка вміє все робити, вправна і тямуща у всякому ділі)

Маг і чарівник  (людина, яка  робить все дуже легко, вправно. Спритно)

 

Вчитель: А ще любили українці прикрашати свої обійстя. На подвір’ях у них до пізньої осені квітували різні квіти. Діти, як ви думаєте, які квіти милували око наших предків?

Так, це мальви, чорнобривці, айстри, соняшники та багато інших. Зараз я пропоную вам вибрати картинку з квіткою, яка вам найбільше сподобалася. Добре. А тепер сядьте в групи за малюнками.  

Завдання 5 Робота в групах  з підручником. Вправа 178 

Вчитель: Не тільки працьовиті наші предки, а ще й волелюбні, сміливі та винахідливі.  Я переконана , що всі знають про героїчні походи козаків, про їх звичаї та закони. Пригадайте народний переказ, який ми читали на уроці української літератури, про  звичаї наших  славетних предків. («Прийом у запорожці»)

Добре. А тепер перегляньте мультфільм про те,  як козаки слова будували. ( мультфільм з інтернету)

Завдання 6  Тепер продовжимо нашу роботу в групах. Гра « Склади схему слова»

 Кожній групі я даю по два слова. Вам потрібно зробити їх морфемний розбір і розмістити розібране слово під схемою, яка йому відповідає.

 Дніпро, калинонька, дніпровський, Київ,  козацький, підводний, Запоріжжя, осінній.

 

А зараз, щоб бути вправними як козаки давайте проведемо фізкультхвилинку.

Фізкультхвилинка

Коли я називаю іменник із префіксом – руки вгору

                                         прикметник  - руки в сторони

                                          дієслово – руки вперед

Безкорисливий, сфотографувати, розклад, прибережний, переходити, безлад, розказати, безмежний, прадід, підводний, вписати.

Завдання 7 Самостійна робота. Тестування. Зараз попрацюйте самостійно.

Тепер уявіть, що ви вчителі. Візьміть в руки олівці, поміняйтеся зошитами  і перевірте роботу вашого сусіда. Перевірте правильні відповіді з слайдом.

Взаємоперевірка

Завдання 8 (усно)  Зараз послухайте казку  «Родичі».  Проблемна ситуація.

Йшла якось стежкою гусак, гуска і гусенята, а назустріч їм повзе гусінь.

  • Ви хто такі? – запитала гусінь.
  • Я гусак, це гуска, а то – наші гусенята, - ввічливо відповів гусак. – А ти хто?
  • А я ваша тітка, - похвалилася гусінь.

Гуси ображено загелготати.

Діти, чому образилися гуси?     Хто вважає, що гуси і гусінь родичі?   А хто – ні?    Які слова називаються спорідненими?

Завдання 8  Гра «Я – редактор»

Відредагуйте  текст.

Привіт другу!

Я сьогодні ходив у кіно. Там йшло кіно про козаків. В кіні мені сподобалося. Після кіна ми пішли в кафе. Раджу тобі подивитися це кіно.

 

Відредагований текст на екрані. Перевірте.

Привіт друже!

Я сьогодні ходив у кіно. Там йшов фільм про козаків. В кіно мені сподобалося. Після перегляду фільму ми пішли в кафе. Раджу тобі подивитися це кіно.

 

Рефлексія

Наш урок дійшов до кінця. У кожного з вас є листок самооцінювання. Оцініть свою роботу на уроці. Напишіть  на листочках  чи збулись ваші очікування від уроку? Чого ви навчилися на уроці? Яку тему вивчали?   Заповніть відерце  очікувань.

А ще скажіть у кого змінився настрій під час уроку і хто хоче перевісити свій значок на інший смайлик.  Шкала настрою.

 

ІV Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

Діти! Я дякую вам за урок. Ви гарно працювали. Я пишаюся вами і  вірю, що ви у майбутньому станете  гарними людьми, справжніми українцями,  патріотами своєї рідної землі.  Любіть свою Вітчизну, пишайтесь нею, прославляйте її.

 ІV Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

V Домашнє завдання. Повторити вивчений матеріал з теми. Підготуватися до контрольної роботи.

Література:

  1. Українська мова. 5 клас. ІІ семестр (за підручником О. В. Заболотного, В. В. Заболотного) / Л. П. Марецька, К. Ю. Голобородько, Т. Г. Окуневич, М. В. Чаловська / за ред. Є. П. Голобородько. — Х. : Вид. група «Основа», 2014. — 132, [4] с.
  2. Періодичне видання  «Бібліотечка Дивослова»
  3. Лазарчук Л.Ю. Українська мова. 5клас. Збірник завдань, вправ, диктантів, загадок, лінгвістичних казок, мовних ігор. – Тернопіль: Підручники і посібники,1998. – 112,  91 с.
  4. Інтернет – ресурс

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Скомороха Наталія Анатоліївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
22 січня 2019
Переглядів
1423
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку