Урок "Узагальнення знань про дієслово" за технологією розвитку критичного мислення

Про матеріал
Розробка уроку української мови для 4 класу з використанням технології розвитку критичного мислення учнів.
Перегляд файлу

Тема: Узагальнення знань про дієслово

Мета уроку: узагальнити та розширити знання дітей про дієслово як самостійну частину мови; розвивати вміння працювати в парах; в групах; порівнювати, аналізувати, формулювати питання, робити вставки, образне мовлення; виховувати бажання переосмислити власні знання з теми, що вивчається і їх практично застосовувати.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Хід уроку

І. Організація класу

1. Привітання

Доброго дня, діти! Ми як завжди раді бачити один одного і готові до спільної творчої роботи. Перед вами на столах лежать кольорові смужки: червона, жовта, синя, зелена, чорна. Подивіться на них уважно і виберіть ту з них, якій відповідає ваш емоційний настрій саме зараз.

  1. Оголошення теми уроку

Клас ділиться на групи. Кожній групі роздаються картки, на яких записані слова.

Завдання для груп: знайдіть зайві слова. Поясніть, чому ви вибрали саме ці слова. (Слайд № 1)

Образа, прикрість, жорстокість, вдаритм.

Сміх, посмішка, реготати, радість.

Журиться, смуток, настрій, веселощі.

Зрада, допомогти, підказка, дружба.

Звіт кожної групи в результатах своєї роботи. Решта дітей дискутують, задають питання.

Вчитель:

  • Слова якої частини мови назвали? (Дієслова)

 

  • Сьогодні ми поговоримо про дієсловах.

IІ. Етап актуалізації

1.Метод «Мозковий штурм»

- Діти, дайте відповідь на питання, які представлені на слайді «Хто що робить?» (Слайд № 2)

Кухар - ..., лікар - ... .., вчитель - ..., учень - ..., художник - ..., кравчиня - ..., продавець - ..., пекар - .., вітер - ..., грім - ..., блискавка -.., трава - .., дощ - ..., вогонь - ..., сонце - .., вода - ..

Зробіть висновок.

(Дієслово - одна з найбільш вживаних частин мови. Дієслово зазвичай позначає дію, процес). (Слайд №3)

Учитель:

- Учні, сьогодні ми повторимо і узагальнювати всі відомі відомості про дієслово, і, обов'язково, дізнаємося щось нове. Для цього вам необхідно налаштуватися і згадати все, що ми вивчили раніше.

Девізом нашого уроку буде речення, яке написане на дошці «Викликаю вас на думку ...». Отже, напишіть, будь ласка, все, що вам відомо про дієслово (Для допомоги учням, які сумніваються, на слайді записані питання, які допомагають дітям працювати) (Слайд № 4).

Питання:

1. На які питання може відповідати дієслово?

2. Що означає дієслово як частина мови?

3. Які морфологічні ознаки має дієслово?

4. Як воно змінюється?

5. Яким членом речення зазвичай буває?

2. Обмін інформацією в парах

- Час уже минув. Тепер обговоріть з сусідом по парті інформацію, яку ви записали в зошит. Нічого НЕ закреслюємо, навіть якщо це неправильно.

 

3. Прийом «Кошик ідей»

- Тепер назвіть по черзі яке-небудь правило по даній темі, при цьому постарайтеся не повторювати раніше сказаного. Зберемо в кошику ідей, все, що ви знаєте з даної теми (учні називають відомості, а вчитель записує всі ідеї у вигляді тези без коментарів, навіть якщо вони помилкові).

- Давайте перевіримо, чи все правильно ви сказали.

IIІ. Етап осмислення

1. Складання кластера

- Щоб зв'язати в логічний ланцюг всі ваші думки, ми спробуємо скласти кластер. Нагадайте, будь ласка, що це таке.

(Кластер-це пучок, сузір'я, грона).

Спочатку пишемо слово «дієслово» в центрі листа, сторінки. Від нього малюємо стрілки-промені в різні боки, які з'єднують це слово з іншими.

2. Фізкультхвилинка під музичний супровід

3. Робота з інформаційним текстом (прийом «Маркування тексту»)

- Діти, у кожного з вас на столі лежить лист з текстом. Речення там пронумеровані. Ви читаєте його і відзначаєте маркувальними позначками інформацію. В кінці листа знаходяться умовні позначення. Від вас, школярі, буде потрібна активне і уважне читання, тому що ви повинні внести всю інформацію в таблицю «ЗХД» (Знаю. Дізнався. Хочу дізнатися).

Інформаційний текст (Слайд № 5)

Дієслово - це самостійна частина мови, яка позначає дію і відповідає на питання що робити? що зробити?

Дієслово має початкову форму, яка називається невизначеною формою дієслова (або інфінітивом): ходити, стояти.

Дієслова бувають доконаного (побудувати, досягти) і недоконаного виду (будувати, робити)

Дієслова змінюються за часами:

минулий час – погасив, теперішній – гасить, майбутній час – погасить.

 

Дієслова змінюються по способами: дійсний, умовний, наказовий (світить, проспівали, збережемо; написав би; читайте, говорите). У дійсного способу дієслова змінюються за часами, особах і числах.

Зміна особи дієслів та чисел називається дієвідміною. Відмінюються дієслова тільки в дійсному способі в теперішньому і майбутньому часі. В минулому часі дієслова змінюються за родами і числами.

У реченні дієслово зазвичай служить присудком і разом з підметом утворює його граматичну основу. Наприклад, Микита поспішає на урок.

Дієслова змінюються за числами і відмінками.

(Дане речення містить неправдиву інформацію, для того, щоб учні критично підходили до вивчення інформації).

Маркувальні знаки:

- інформація, яка вже була відома тобі;

+ нова інформація;

! неймовірна інформація інформація;

? інформація, яку ти не зрозумів.

Заповнення «маркувальної таблиці ЗХД»

- Діти, постарайтеся записати своїми словами відомості, поняття або інші факти.

4. Індивідуальна робота. (Учні роблять записи в таблиці, спираючись на запитання, записані на слайді № 6) (Слайд № 6)

Питання:

  • Що з того, що ви прочитали, вам було вже знайоме?
  • Що виявилося новим?
  • З чим ви не згодні?
  • Що викликало сумнів? Чому? Доведіть свою точку зору.
  1. Написання сенкану

Згадайте, що таке сенкан? (В перекладі з французького слово «сенкан» означає вірш, що складається з п'яти рядків і написане за певними правилами. Суть сенкана – в коротких висловлюваннях резюмувати навчальний матеріал, інформацію) (Слайд № 7).

Які правила існують для його написання?

На 1-ій сходинці – одне слово - іменник - це і є тема сенкану.

На 2-ий – два прикметників, які розкривають тему сенкану.

На 3-ій – три дієслова, що описують дії, які стосуються теми сенкану.

На 4-ій – ціла фраза, речення, за допомогою якого учень висловлює своє ставлення до теми. Це може бути крилатий вислів, цитата або складена учнем фраза.

Остання фраза – це слово-резюме, яке дозволяє висловити особисте ставлення до теми сенкана.

  • Який сенкан вийшов у вас?

(Учні читають сенкани, які вони написали)

  1. Дієслово
  2. Важливе, необхідне.
  3. Діє, позначає, змінюється.
  4. Дієслово часто використовується у мовленні.
  5. Вчення.

IV. Етап рефлексія

1. Практичне завдання по картках

1.Прочитайте вірш. М.Познанської «Конвалії». Знайдіть і підкресліть в тексті дієслова, вжиті в переносному значенні. Згадайте, як вони називаються в художній літературі. З якою метою автор використовує їх у віршованому тексті? Виконайте морфологічний розбір одного з дієслів.

Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки.

Як зовуть їх – угадай.

Це конвалії у гаї

На галявині цвітуть.

І ніде, ніде немає

Кращих квіточок, мабуть.

М. Познанська

2. Підведення підсумків

- Чи досягли ви поставленої перед собою мети?

- Яка інформація відклалася у вас в пам'яті?

3. Домашнє завдання

Повторити матеріал по кластеру.

(В кінці уроку поводиться той же колірний тест, що і на початку уроку, для того, щоб мати об'єктивну оцінку, зворотний зв'язок.)

 

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
1 листопада 2021
Переглядів
941
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку