Тема : Уживання великої букви в іменах людей, по батькові та прізвищах.
Мета:
Обладнання : презентація, картки.
Хід уроку
I. ЗАГАЛЬНОКОРЕКЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ
1. Організаційна підготовка учнів до уроку
Пролунав уже дзвінок
час почати наш урок.
Ми часу дарма не гаймо.
Вивчати мову вирушаймо.
2. Нервово-психологічна підготовка до роботи
Любі діти.
У наш клас
Завітали гості щирі
Привітаймо в добрий час
Гостей посмішкою й миром
Привітайтесь!
- Кому дозволимо сісти першим?
- Дівчаткам
- Правильно, спочатку краса, а потім сила.
- Сьогодні перепусткою на урок будуть добрі слова – мир, добро, дружба, милосердя, вірність, любов. (Слайд 2)
- Яке питання поставимо до цих слів? (Що?)
- Кому притаманні риси, вчинки, які я назвала? ( Людям )
- На яке питання відповідає слово «людина»? (Хто ? )
- Що означають слова, які відповідають на питання хто ? або що ?(назви предметів)
3. Перевірка раніше вивченого матеріалу
- Послухайте уважно вірш і скажіть про що в ньому розповідається?(Слайд 3)
Сонце щось засумувало,
Промінчики поховало,
Будем промінці шукати
Сонечко розвеселяти.
4. Перевірка домашнього завдання. (с.77, вправа 33)(промінець 2) (Слайд 4)
ІІ. ОСНОВНИЙ ЕТАП УРОКУ
1. Вивчення нового матеріалу.
Ознайомлення з написанням імен, по батькові та прізвищ.
Каліграфічна хвилинка.
- Діти, як ви розумієте слово «людяність»?від якого слова воно походить?
- Діти, закрийте очі і спробуйте відчути, яке на дотик слово «людяність» (тепле, пухнасте, ласкаве, приємне). У мене воно асоціюється з…….( звучить звукозапис плачу немовляти).
- Як маленьке немовля
у світ цей двері відчиня.
То дарують йому слово .
Слово це – його ……….(ім`я) (Слайд 5)
Так, у кожної людини є ім`я, по – батькові, прізвище.
- Сьогодні на уроці ми будемо вчитися розрізняти «ім'я», « по батькові», «прізвище». Навчимося писати з великої букви імена, а також по батькові та прізвища людей.
Метод «Мікрофон» (Слайд 6)
- Назвіть своє ім`я та прізвище. Як вони пишуться? (З великої букви )
- Назвіть моє ім`я, по батькові, прізвище.
- Назвіть імя, по батькові, прізвище нашого директора.
- Ви поважаєте вчителів нашої школи ? ( Так )
- Тоді відкрийте зошити й каліграфічно запишіть число та класну роботу, проведемо спочатку хвилинку каліграфії.
ната лія васил івна войт ович
Наталія Василівна Войтович
- На вашу думку, яка спільна орфограма у цих словах? (Всі слова пишуться з великої букви). А чому вони так пишуться, ви дізнаєтесь, коли прослухаєте казку. («Казка про велику букву»)
Казка про велику букву (Слайди 8, 9, 10)
Жила собі маленька буква. Її часто пропускали, не дописували, а іноді просто не помічали. Засмутилася маленька буква і вирішила все змінити. Подумала: «А що, коли я перейду з середини речення на початок?». І сталося диво –дивнеє. Стали поважати малу букву, писали її великою. Але й цього їй було мало. Захотілося їй дати ймення містам, вулицям, річкам і морям, горам і долинам. Після цього її почали шанувати більше. Але і цього їй було мало. Задумала вона приєднатись до імен, по батькові, прізвищ. Від цього вона стала ще більшою. З тих пір всі слова, в які потрапила вона, пишуться з великої букви.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Бесіда.
- У людей можуть бути однакові імена. В нашому класі два Романи. Тому, щоб знати до кого я звертаюсь, я називаю крім імені ще прізвище. Наприклад, Роман Дулько, Роман Стоянович. Людей, які мають однакові імена, називають тезками. Але буває й так, що й прізвища у людей бувають однакові.
- Діти, назвіть своє прізвище та прізвище вашого сусіда.
- В кожного з вас є тато. Коли ви будете дорослими вас будуть звати по батькові. Мого тата звали Василь . Тому мене ви називаєте як?(Наталія Василівна ). А як вашого тата звуть? Як будуть звати вас по батькові? (Діти називають ім’я та по батькові).
- Діти, запам'ятайте ці три слова: ім'я, по батькові, прізвище. Так от, всі ці три слова пишуться з великої букви.
- Назвіть своє прізвище, ім'я, по батькові. Запишіть в зошиті ці три слова з великої букви. (Діти записують в зошиті своє прізвище, ім'я та по батькові). (промінець 3)
ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА
2. Робота за підручником. С. 81, вправа 1(промінець 4)
3. Працюємо в групах. (Слайд 11)
- Чи можна іменем передати вік людини ? (Так ).
Якщо дорослого чоловіка звати Микола, то в дитинстві – Миколка.
(Кожна група отримує завдання з іменами дорослих людей. Потрібно назвати
імена дітей ). (промінець 5)
- От ми і позбирали промінчики нашого сонечка, за що вона вам дуже дякує.
4. Гра «Загубилась буква» (Слайд 13)
5. Гра «Утвори імя та по батькові» (Слайд 14, 15)
ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА
Тема: Письмо рядкової букви з та складів з нею.
Мета:
-навчальна: вчити учнів писати рядкову букву з ("зе"), поєднувати її з вивченими літерами; продовжувати формувати правильну поставу під час письма, вміння писати букви і правильно розташовувати їх у рядку;
-корекційно - розвиваюча: виробляти навички побудови звуко-складових моделей слів; збагачувати словниковий запас дітей, розвивати мовлення, вміння зіставляти графічну форму друкованих і рукописних букв; розвивати дрібну моторику руки;
-виховна: виховувати інтерес до навчання, охайність, старанність, шанобливе ставлення до рідної мови.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП УРОКУ
1.Підсумок уроку.
- Чи сподобався урок ?
- Як пишемо імена , по батькові та прізвища людей ?
Гра - інтерв’ю «Скажи, як тебе звати по дорослому» (Слайд 16)
2. Домашнє завдання.
С. 81, ВПРАВА 3
3. Відеоролик від Мовки і Суржика«Легенда про імена»