Урок "Уживання великої букви в іменах людей, по батькові та прізвищах."

Про матеріал
Урок розроблений у формі дидактичних ігор, діткам буде цікаво поринути у казковий світ Великої букви у власних назвах.
Перегляд файлу

 

Тема : Уживання великої букви в іменах людей, по батькові та прізвищах.

Мета:

  •                   Навчальна: вчити учнів розрізняти поняття: «ім’я», «по батькові», «прізвище», вчити писати їх з великої букви.
  •                   Корекційно - розвиваюча:  розвивати вміння аналізувати і доводити; розвивати мовлення; закріплювати знання про слова-назви предметів.
  •                   Виховна: виховувати людяність та повагу.

 Обладнання : презентація, картки.

                                       Хід  уроку

I.  ЗАГАЛЬНОКОРЕКЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ

1. Організаційна підготовка учнів до уроку

Пролунав уже дзвінок

час почати наш урок.

Ми часу дарма не гаймо.

Вивчати мову вирушаймо.

2. Нервово-психологічна підготовка до роботи

Любі діти.

У наш клас

Завітали гості щирі

Привітаймо в добрий час

Гостей посмішкою й миром

Привітайтесь!

- Кому дозволимо сісти першим?

- Дівчаткам

- Правильно, спочатку краса, а потім сила. 

- Сьогодні перепусткою на урок будуть добрі слова – мир, добро, дружба, милосердя, вірність, любов. (Слайд 2)

- Яке питання поставимо до цих слів? (Що?)

- Кому притаманні риси, вчинки, які я назвала? ( Людям )

- На яке питання відповідає слово «людина»? (Хто ? )

- Що означають слова, які відповідають на питання  хто ? або  що ?(назви предметів)

3. Перевірка раніше вивченого матеріалу

- Послухайте уважно вірш і скажіть про що в ньому розповідається?(Слайд 3)

Сонце щось засумувало,

Промінчики поховало,

Будем промінці шукати

Сонечко розвеселяти.

  •                   Діти, сьогодні протягом уроку з нами буде сонечко і ми спробуємо відшукати його промінці!
  •                   Прочитайте виділені слова.
  •                   Скільки предметів називають ці слова? (один-багато).
  •                   Запишемо слово «сонце» і зробимо звукобуквенний аналіз цього слова.
  •                   Складемо речення з словом «сонце» (промінець 1)

4. Перевірка домашнього завдання. (с.77, вправа 33)(промінець 2) (Слайд 4)

ІІ. ОСНОВНИЙ ЕТАП УРОКУ

1. Вивчення нового матеріалу.

Ознайомлення з написанням імен, по батькові  та прізвищ.

Каліграфічна хвилинка.

- Діти, як ви розумієте слово «людяність»?від якого слова воно походить?

- Діти, закрийте очі і спробуйте відчути, яке на дотик слово «людяність» (тепле,  пухнасте, ласкаве, приємне). У мене воно асоціюється з…….( звучить звукозапис плачу немовляти).

- Як маленьке немовля

 у світ цей двері відчиня.

То дарують йому слово  .

Слово це – його ……….(ім`я) (Слайд 5)

Так, у кожної людини є ім`я,   по – батькові, прізвище.

- Сьогодні на уроці ми будемо вчитися розрізняти «ім'я», « по батькові», «прізвище».  Навчимося писати з великої букви імена, а також по батькові та прізвища людей.

Метод «Мікрофон» (Слайд 6)

- Назвіть своє ім`я  та  прізвище. Як вони пишуться? (З великої букви )

- Назвіть моє ім`я, по батькові, прізвище.

- Назвіть імя, по батькові, прізвище нашого директора.

- Ви поважаєте вчителів нашої  школи ? ( Так )

- Тоді відкрийте зошити й каліграфічно запишіть число та класну роботу, проведемо спочатку хвилинку каліграфії.

ната  лія      васил   івна   войт   ович

Наталія Василівна Войтович

- На вашу думку, яка спільна орфограма    у  цих словах? (Всі слова пишуться  з великої букви). А чому  вони так пишуться, ви дізнаєтесь, коли прослухаєте казку. («Казка про велику букву»)

Казка про велику букву (Слайди 8, 9, 10)

Жила собі маленька буква. Її часто пропускали, не дописували, а іноді просто не помічали. Засмутилася маленька буква і вирішила все змінити. Подумала: «А що, коли я перейду з середини речення на початок?». І сталося диво –дивнеє. Стали поважати малу букву, писали її великою. Але й цього їй було мало. Захотілося їй дати ймення містам, вулицям, річкам і морям, горам і долинам.  Після цього її почали шанувати більше. Але і цього їй було мало. Задумала вона приєднатись до імен, по батькові, прізвищ. Від цього вона стала ще більшою. З тих пір всі слова, в які потрапила вона, пишуться з великої букви.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Бесіда.

- У людей можуть бути однакові імена. В нашому класі два Романи. Тому,  щоб знати до кого я звертаюсь, я називаю крім імені ще прізвище. Наприклад, Роман Дулько, Роман Стоянович. Людей, які мають однакові імена, називають тезками.  Але буває й так, що й прізвища у людей бувають однакові.

- Діти, назвіть своє прізвище та прізвище вашого сусіда.

- В кожного з вас є тато. Коли ви будете дорослими вас будуть звати по батькові. Мого тата звали Василь . Тому мене ви називаєте як?(Наталія Василівна ). А як вашого тата звуть? Як будуть звати вас по батькові? (Діти називають ім’я та по батькові).

- Діти, запам'ятайте ці три слова: ім'я, по батькові, прізвище. Так от, всі ці три слова пишуться з великої букви.

- Назвіть своє прізвище, ім'я, по батькові. Запишіть в зошиті ці три слова з великої букви. (Діти записують в зошиті своє прізвище, ім'я та по батькові). (промінець 3)

ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА

2. Робота за підручником. С. 81, вправа 1(промінець 4)

3. Працюємо в групах. (Слайд 11)

 - Чи можна іменем передати вік людини ? (Так ).

Якщо дорослого чоловіка звати Микола, то в дитинстві – Миколка.

(Кожна група отримує завдання з іменами дорослих людей. Потрібно назвати

імена дітей ). (промінець 5)

- От ми і позбирали промінчики нашого сонечка, за що вона вам дуже дякує.

4. Гра «Загубилась буква» (Слайд 13)

5.  Гра «Утвори імя та по батькові» (Слайд 14, 15)

ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА

Тема: Письмо рядкової букви з  та складів з нею.

Мета:

-навчальна: вчити учнів писати рядкову букву з ("зе"), поєднувати її з вивченими літерами; продовжувати формувати правильну поставу під час письма, вміння писати букви і правильно розташовувати їх у рядку;

-корекційно - розвиваюча: виробляти навички побудови звуко-складових моделей слів; збагачувати словниковий запас дітей, розвивати мовлення, вміння зіставляти графічну форму друкованих і рукописних букв; розвивати дрібну моторику руки;

-виховна: виховувати інтерес до навчання, охайність, старанність, шанобливе ставлення до рідної мови.

ІІІ. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП УРОКУ

1.Підсумок уроку.

- Чи сподобався урок ?

- Як пишемо імена , по батькові та прізвища людей ?

Гра - інтерв’ю «Скажи, як тебе звати по дорослому» (Слайд 16)

2. Домашнє завдання.

С. 81, ВПРАВА 3

3. Відеоролик від Мовки і Суржика«Легенда про імена»

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 березня 2019
Переглядів
927
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку