Даний матеріал допоможе учням усвідомити основні тенденції розвитку української літератури за її межами; навчить їх бачити й відчувати красу навколишнього світу, виховуватиме високу культуру почуттів.Поглибить вміння висловлювати власну думку; виховуватиме прагнення до самоосвіти, духовного збагачення засобами мистецтва.
Урок української літератури 11 клас
Тема.Українська література за межами України. Література в Західній Україні (до 1939 року). (Огляд)
Мета: допомогти учням усвідомити основні тенденції розвитку української літератури за її межами; ознайомити із життям і творчістю поета, зацікавити ними; розвивати навички вирізнення провідних тенденцій і рис у розвитку літератури, світогляді письменника; розкрити особливості поетичного таланту митця; навчити учнів бачити й відчувати красу навколишнього світу, розвивати мовлення, навчити виразного читання; виховувати високу культуру почуттів.Поглиблювати вміння висловлювати власну думку; виховувати прагнення до самоосвіти, духовного збагачення засобами мистецтва.
Цілі та завдання уроку:зацікавити особистістю поета; формувати самоосвітню, комунікативну, художньо – естестетичну компетентності; удосконалення вміння працювати в групі, конспектувати лекційний матеріал; удосконалювати вміння лаконічно висловлювати свої думки, робити висновки, мотивувати школярів до кращого пізнання глибинного змісту творів Богдана – Ігоря Антонича.
Очікувані результати: учні вміють розповідати про розвиток української літератури за межами України, в Західній Україні ( до 1939 року); знають матеріал про життєвий і творчий шлях митця, уміють характеризувати його поезії.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Жанр уроку: урок – конференція
Методи й прийоми: інтерактивна лекція, дослідницька робота в групах, проблемне запитання, інтерактивна вправа «Мікрофон», усне монологічне висловлювання, вибіркове конспектування
Обладнання:мапа Європи першої третини 20 століття, мультимедійні презентації, створені учнями, підручник, виставка творів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Створення емоційно – позитивної атмосфери на уроці
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вступне слово вчителя
Сьогодні ми проводимо урок – конференцію,для цього ви об’єдналися у кілька груп, які досліджуватимуть та готуватимуть матеріал за різними аспектами: «історики», «літературознавці», «бібліографи», «дослідники». У процесі роботи кожен із вас заповнює індивідуальну картку навчальних досягнень
ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку
Вступне слово вчителя
Так історично склалося, що частина людей, які відчували себе українцями, мислили й говорили українською мовою, опинилися за межами своєї держави. Йдеться про західноукраїнські землі, що були й австро – угорськими, й польськими й іншими через переділ територій «сильного світу цього». Але, як не дивно, вони зберегли своє українство, ще й збагатили літературу та мистецтво завдяки відкритості зарубіжним традиціям і новітнім модерновим процесам. Саме тому можна відзначити, що автономність сприяла високому розвиткові літератури в Західній Україні до 1939 року.
Про ці літературні процеси, а також одного з найяскравіших поетів цієї доби Богдана – Ігоря Антонича ми будемо говорити сьогодні на уроці.
IV.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалуСоціалізація результатів дослідницької роботи учнів
1. Виступ групи «історики»
Історична ситуація на західноукраїнських землях до 1939 року 20 століття.
У першій третині 20 століття більшу частину земель Західної України було розділено між владою декількох держав: Польщею, Румунією, Чехословаччиною. До складу Польщі входили землі Східної Галичини, Західної Волині, Полісся, Холмщини й Підляшшя. Північна Буковина й Бессарабія перебували під румунською владою, Закарпаття – Чехословацької Республіки. На цих територіях політичне, соціально – економічне становище корінного населення українського населення (а це майже 7 млн) було важким. Пригнічувались і будь – які національні прояви: закривали українські школи, забороняли використання української мови в державних установах і під час церковних, нищили православні храми. Тому національно – визвольний рух на цих окупованих землях ніколи не припинявся – його не було приспано жодними процесами, подібними до «українізації» в УСРР.
Недавні січові стрільці, вояки Армії УНР часто ставали вчителями, просвітянами, відкривали приватні школи. Вони вчили дітей самовіддано любити Україну, бути справжніми українцями – нащадками славних русичів і запорожців. Подібну функцію виконували й священики українських церков.
(Мультимедійний проект «Лідери національно – визвольного руху на західноукраїнських землях (1921 – 1938 р)».
У 1921 р. в Галичині було відкрито таємний Український університет, а згодом і Вищу технічну школу. Розпочинає свою дослідницьку й видавничу діяльність Наукове товариство ім.. Т.Г. Шевченка, яке підтримує зв’язки з подібними закордонними товариствами.
Усе це сприяло тому, що тотальну полонізацію українців було дещо пригальмовано. У всій Західній Україні стає масовою діяльність культурницького товариства «Просвіта», педагогічного товариства «Рідна школа», жіночих і дитячих організацій тощо. Відкриваються українські театри, служба Божа все частіше правиться українською. Тодішня галичанська періодика нараховує десятки різноманітних видань.
2. Виступ «літературознавців»
«Видатні постаті літературного процесу Західної України»
(мультимедійна презентація)
І сьогодні відкриємо для себе нову зірку на небосхилі нашої поезії. Познайомимося з однією визначною особистістю, про яку Дмитро Павличко сказав: « Антоничева поезія – це негаснучий перстень життя, який передаватимуть із покоління в покоління здивовані читачі, щоб зачудування сонцем і людиною не пропало ніколи».
Тому епіграфом до нашого уроку можна взяти слова Б.І. Антонича
Мої пісні – над рікою часу калиновий міст,
Я – закоханий в життя прочанин
Пізніше, ми з вами повернемося до цих слів і пропоную вам висловити своє розуміння цього епіграфу.
3. Виступ групи «бібліографів» із демонстрацією слайдів презентації
- Розповідь про життєвий шлях Богдана – Ігоря Антонича. Мультимедійна презентація
- Народився Антонич на Лемківщині, а що це за край?
(Розповідь про лемків та їхню доля (історична довідка)
- Показ фільму «Антонич»
4. Творча робота (під час перегляду фільму створюємо «психологічний» портрет письменника).
(Заглиблений у себе, нерідко замкнутий, наїжачений, гордовитий, самовпевнений і водночас – зніяковіло усміхнений, сором’язливий.)
- Отже, поет прожив 28 років, літературна спадщина невелика, але яскрава зоряного творчості не втомлюється вабити нові й нові покоління, відкривати красу поетичного слова й самого буття у всіх його виявах.
5. Виступ групи «дослідники творчості»
1. Виразне читання поезії «Автопортрет». Обмін враженнями щодо прочитаного
- Який загальний настрій, тональність поезії?
- Як епіграф перегукується з основною думкою твору ? ( Ключові слова- «захоплений у життя»).
- Які вірування відбиваються у творі? (Язичницькі).
- У чому знаходить відгук у вірші Антонича антична традиція?
(У Діонісійському світобаченні).
2. Аналіз твору «Автопортрет» (збірка «Три перстні»)
«Автопортрет» за жаром – медитація. Митець міркує над своїми пракоренями. Цей вірш за обсягом невеликий – усього дві строфи, проте висловлені в ньому думки важливі для розуміння світоглядних та естетичних засад творчості Б.- І. Антонича. Як відомо, поет народився на Лемківщині - у самобутньому, незвичайному краї, природа, звичаї та обряди, пісні якого не могли не вплинути на обдарованого юнака, його творчу уяву. За визначенням поета, це земля, у якій дивовижно переплелися залишки язичницьких вірувань, давнини й незбагненно – чарівний світ природи. У перших рядках вірша якраз і звучить мотив захоплення людини красою природи: «… невже ж тобою не п’янить?».
Наступна строфа – про те, що він – людина для якої Бог є природа.
Ця думка підсилюється самовизначенням автора: «… я - закоханий в житті поганин».
Язичництво поета не тільки зумовлене суб’єктивними уподобаннями митця, а й прагненням висвітлити свій ідеал, свій духовний вимір, намалювати ситуацію, схожу на первісну, справжню, освітивши її своїми думками й почуттями. Таким було його естетичне бачення й розуміння світу людини. В основі Антоничевого світовідчуття лежить та картина світобудови, у якій є місце й еллінському відчуттю буття як гармонії, і первісне, язичницьке бачення світу, і духовно – активне його освоєння, невіддільне від розумного проникнення в його таємниці. Прикметно, що як епіграф до поезії «Автопортрет» узяті рядки з поезії «Автобіографія» ) з книжки «Привітання життя»).
3. Словникова робота ( робота в зошитах)
Міфологізм – певна пов’язаність із міфами.
Асоціативність – наявність наведеного чи використаного за подібністю до чогось.
Пантеїзм – обожнення природи, відчуття присутності Бога в усьому довкіллі.
4. Виразне читання поезії Антонича «Вишні». Обмін враженнями щодо прочитаного
- Як ви думаєте, чому поет звертається до образу – символу вишні?
Дослiдження учня з народознавства
Вишня — символ свiтового дерева життя, сонця, святе Боже дерево, утiлення образу дiвчини, матерi, рiдної домiвки, рiдного краю, любовi, злагоди, символ України.
Наш народ здавна шанував й оберігав вишню. У давнину нашi пращури-хлiбороби святкували Новий рiк у березні, у час весняного рiвнодення (з 21 на 22 березня).
Вишню мали за ритуальне дерево. Звичаю прикрашати ялинку тодi ще не було. Ще восени невеличку рослину садили з коренем у дерев’яну дiжечку із землею, поливали тiльки водою, принесеною в ротi, а в березні з’являвся бiлий, біло-рожевий цвіт. За ним родина визначала врожайність, а дівчата пророкували собі долю: вийдуть заміж чи нi? Можливо, первiсно саме до дерева, а не до матерi, було звернено слова доньки, гiлка якої чомусь не зацвіла: «Мамо, моя вишне, чи я в тебе лишня?» З вишневих гiлок, зрiзаних навесні, нашi предки варили ритуальний напiй, який уживали на Новий рiк, Зеленi свята, Купала тощо.
Чулий до краси наш народ склав багато пiсень, оспiвавши вишню, вишневий садок — найбiльш поширений образ з багатою, значущою символікою. Яких тiльки несподiванок не вiдкриє цей сад, чого тiльки в ньому не діється, і насамперед — кохання.
Стала пiдростати, стала пiдростати,
Стала усiм хлопцям принаду давати.
Найпершу принаду, найпершу принаду —
Нарвала ягiдок з вишневого саду,–
каже дiвчина в баладi «За нашим городом зацвiла калина».
Ночувала нiчку в вишневiм садочку,
Із тобою, сивий соколочку,–
зiзнається iнша.
В вишневiм саду
Я ж твого коня пасла,–
звертається дiвчина до милого.
У вишневому саду копає козак криниченьку, сподiваючись на зустрiч з дiвчиною. А якi рiчки з цього саду витiкають, якi почуття, ситуації з ними узгоджуються.
Вишневий сад — це i окраса обійстя, що вабить прохолодою, де приємно відпочити, особливо пiсля лiтнього спекотного дня, i ознака маєтностi, достойності.
Образ вишнi — архетип рiдної оселi, краю, України — пiднiс до вершини національної символiки в поезії «Садок вишневий коло хати» Т. Г. Шевченко. Ще глибшого символiчного осмислення набуває дерево у вiршi Богдана-Ігоря Антонича«Вишні».
5. Коментар учителя
Вишня – символічне для українців дерево. Про нього складено багато пісень, балад, на його гілочках ворожили: ставили гілочку взимку в хаті й чекали, щоб зацвіла, пророкуючи дівчині швидке щасливе заміжжя, а в родині – врожай та добробут. Вишневий сад – це й окраса сільського подвір’я, й ознака заможності, потягу господарів до краси.
Образ вишні – архетип рідної оселі, краю, України – до вершин національної символіки підніс у поезії «Садок вишневий коло хати» Т. Г. Шевченко.
У тогочасній ліриці, особливо авангардистській, традиційні символи вважалися застарілими, такими, що не відповідають урбаністичному світові. Але в митця інша думка, і він знаходив в архетипних образах ознаки нашої ментальності, що не втрачають свіжості й до нашого часу.
6. Словникова робота
Архетип – прообраз, закономірний у глибинах колективної свідомості.
Символ – художній образ, який умовно відбиває певну думку, ідею, почуття, поняття.
Сфарагіта – уживання імені чи прізвища певного автора у написаному ним творі
7.Бесіда
- Знайти сфарагiту у творi.
-Чому лiричний герой назвав себе хрущем?
(Усвiдомлює себе не паном природи, а рiвним будь-якiй iстотi чи рослинi. Цей образ уводить його у свiт Шевченкої лiрики.)
- Знайти головнi образи вiрша
- Назвати художнi засоби, їх роль у твореннi образiв (метаморфоза, епiтети, риторичне вокативне звертання метафори).
8. Опрацювання таблиці
Заповніть таблицю, виписавши образи поезії, пояснивши їхнє значення та визначивши художні засоби їх творення.
Образи поезії «Вишні»
Образ
|
Значення |
Художній засіб |
Антонич - хрущ |
Ліричний герой відчуває себе скромним малим створінням, невіддільним від природи, яку оспівав Шевченко. Підкреслюється спадкоємність поколінь |
Метаморфози |
Україна |
Пряме значення, рідний край, у який разом з автором залюблений ліричний герой. |
Епітети, інверсія, поетичне звертання |
Вишні |
Символічне значення рідного дому, краю, батьківщини, природи; Образ має життєрадісний, життєстверджуючий пафос |
Символ, епітети, інверсія, метафора |
Віршовий розмір: шестистопний ямб з допоміжною стопою пірихієм.
Вірш написано16 квітня 1935 року.
- Повернемося до слів Дмитра Павличка
- Чи згодні ви з такою оцінкою поезії Б.- І. Антонича ?
V. Закріплення вивченого
- Стисло, використовуючи хронологічну таблицю, розкажіть про життєвий і творчий шлях Богдана – Ігоря Антонича.
- Що спільного між Богданом – Ігорем Антоничем і Павлом Тичиною? (Ритмічність мелодики вірша на грунті національної традиції, метафоричність і символічність образів)
- Чи можна назвати метафори в поезіях Б. І. Антонича особливими? Чому?
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Оцінювання
Домашнє завдання:
1. Складіть «паспортну анкету» Богдана – Ігоря Антонича (роки, місце народження, освіта, факти формування як поета та громадянина, назви збірок, жанри, у яких писав, захоплення, громадська робота та інше)
2. Вивчити напа’ять вірш «Вишні»
3. Написати твір – мініатюру на одну з тем: « Моє розуміння поезії Антонича» або «Український образ світу в поезії Антонича.