Урок в 4 класі на тему "Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні"

Про матеріал

Конспект уроку містить цікаві інтеративні завдання з теми "Прикметник", має народознавчий аспект; використовуються міжпредметні зв'язки (природознавство - українська мова та література)

Перегляд файлу

Урок 1

 

Тема: Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні

Мета: закріпити в учнів поняття про прикметник як частину мови, про його роль у мовленні; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до природи.

Хід уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап

1. Привітання вчителя

Стали, дітки, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

 

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім класі

Діти просто молодці!

 

Сідайте, діти! На уроці

Зустрілися ми знову,

Про нашу мову чарівну

Поведемо розмову.

 

2. Девіз уроку

Учитель:                                                          Діти:

Сидимо - …                                                    рівно.

Пишемо - …                                                   старанно.

Слухаємо - …                                                 уважно.

Відповідаємо - …                                           правильно.

 

3. Мотивація навальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

- Сьогодні ми пригадаємо все про прикметник і дізнаємося про те, яку важливу роль відіграють вони у мовленні. А ще будемо на уроці «плести віночок», прикрашати його стрічками.

Сплетемо віночок український сьогодні

З мальв, чорнобривців, калини,

З барвінку та жита, із м’яти, нагідок,

З жоржин, чебрецю та вербени.

- Віночок – це плетене коло із квітів, листя, гілок. Терновий вінок, наприклад, є символом страждань. Лавровим вінком здавна нагороджували переможців. А український віночок символізує молодість, красу, кохання. Він не просто прикраса дівчини, а й оберіг, що має цілющі властивості – знімає біль, захищає від різних хвороб, злих духів, зберігає волосся від випадіння.

Сьогодні ми з вами також довідаємось, які саме квіти впліталися у віночок, від чого вони оберігали. Дізнаємось про символічну роль стрічок. Виконуючи завдання, будемо в'язати у наш віночок кольорові стрічки.

 

ІІ. Організація навчальної діяльності, спільної творчої роботи

1. Повторення вивченого про прикметник

Завдання 1. Робота в парах

Діти І варіанту будуть «вчителями», діти ІІ варіанту – «учнями».

«Вчителі» нагадують «учням» вивчений у попередніх класах матеріал про прикметники.

  • Що таке прикметник?
  • На які питання відповідає?
  • Які має значення, властивості? (може мати антоніми, синоніми, пряме і переносне значення)

Завдання 2. Перевірка. Гра «Мікрофон»

«Учні» кожної пари відповідають на запитання «вчителів».

- Діти, ви добре впоралися з цим завданням. А чи знаєте ви, що дівчата починали носити віночок з трьох років? Перший віночок для трирічної дівчинки плела мама. В нього вплітали такі квіти: барвінок – квітка-тато, який оберігає доньку, годує її; чорнобривець – квітка-мама, яка захищає дитину від усього лихого та виховує її; незабудка – це сама дівчинка.

Завдання 3. Каліграфічна хвилинка

  • Щоб букви правильно писати,

Хвилинку каліграфії

Нам треба розпочати.

Писатиму букви рівнесенько,

Щоб були красиві й гарнесенькі.

ві     він        ок        очок

В українському дворку, як у гарному вінку.

- Поясніть, як ви розумієте зміст цього речення.

- Знайдіть в речення прикметники і підкресліть їх хвилястою лінією.

- В’яжемо у віночок коричневу стрічку – символ землі-годувальниці.

Завдання 4. Робота з підручником

а) спостереження за роллю прикметників у мовленні.

Робота над загадками, вправа 190.

  • Які слова у загадках допомогли вам правильно відгадати їх?
  • Якою частиною мови є ці слова?
  • Спробуйте самостійно зробити висновок про те, яку роль відіграють прикметники у нашому мовленні.

б) колективна робота над віршем «Прикметник» (за вправою 191)

- Чому прикметник має таку назву?

- Яку основну роль прикметника в мові розкрила поетеса?

- Запишіть одну строфу вірша, багату на прикметники, і підкресліть їх хвилястою лінією.

-  Молодці! Добре впоралися з цим завданням! В’яжемо у віночок жовту стрічку.

А чи знаєте ви, що у віночок семирічної дівчинки вперше вплітали гроно калини – символ дівочої краси, а по боках – незабудки, барвінок, чорнобривці, цвіт яблуні, ромашки і волошки; щоб зір берегти – червоний мак. А всього в українському вінку 12 квітів.

Завдання 5. Поетична хвилинка

«Хто квіти знає, той відгадає»

Заздалегідь підготовлені учні загадують загадки.

Цвіте синьо, лист зелений,

Квітник прикрашає.

Хоч мороз усе побив,

Його не зламає.

У народі його вважають символом життя … (Барвінок)

 

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою дівочу вроду.

Символ краси та дівочої вроди… (Калина)

 

Навесні зацвітає білим цвітом,

А в жнива – червоним плодом.

Символ материнської любові. (Вишня)

 

Стоїть півень на току

У червонім ковпаку.

Оберіг від нечистої сили. (Мак)

 

Жовте сонечко, білі промінці.

Символ доброти, ніжності. (Ромашка)

 

На просторах поля золотого

Сині зірочки тремтять.

То – шматочки неба голубого

Виграють у житі, синім полум’ям горять.

Символ чистоти, ніжності. (Волошка)

В’яжемо у віночок зелену стрічку – символ краси і молодості.

Завдання 6. Робота з підручником

а) порівняльний аналіз текстів (за вправою 192)

- Прочитайте перший варіант тексту, з якого вилучені прикметникові форми.

(Вчитель підкреслює, що в цьому описі досить добре змальовано картину зимової ночі, коли земля заквітчалась інеєм. Проте ця картина стане кращою, привабливішою, якщо до зображення зими використати різні прикметники.)

- Прочитайте опис, створений автором. Зверніть увагу на те, як прикметники поліпшують його.

б) складання опису сьогоднішнього дня

- Придумайте опис сьогоднішнього дня, не вживаючи при цьому прикметників.

Висновок. Прикметники дають можливість краще розповісти про предмет, точніше його описати, допомагають яскравіше уявити цей предмет. Без прикметників важко, а то й неможливо описати якийсь предмет або явище.

Завдання 7. Робота з прислів’ями (записані на дошці)

Лиш до доброї криниці йдуть люди пити водицю.

Без вірного друга велика туга.

Дружній череді вовк не страшний.

  • Як ви розумієте зміст кожного прислів’я?
  • Знайдіть у прислів’ях прикметники і доберіть до них спільнокореневі іменники.

В’яжемо у віночок синю стрічку.

Завдання 8. Кросворд «Назви прикметник»

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                    Доброзичливий, приязний, чуйний. (Добрий)
  2.                    Непотрібний; той, без якого можна обійтись. (Зайвий)
  3.                    Той, що буде згодом, настане пізніше. (Майбутній)
  4.                    Той ,який каже правду; чесний, справедливий. (Правдивий)
  5.                    Сліпучий, сяючий. (Яскравий)
  6.                    Приємний на смак. (Смачний)

- Прочитати слово у виділеному стовпчику (Ознака)

Завдання 9. Гра «Впіймай прикметник»

Що прикметник означає?

Він прикмети називає –

Всі ознаки визначає.

Розуміється на всьому:

Який смак в кого буває,

І за кольором впізнає,

І за розміром, і віком,

Яким стане чоловіком.

Почуття він розпізнає,

Про характер думку має,

Про красу і про вроду,

Про навколишню природу,

І про місяць, і про сонце,

Ще  й загляне у віконце.

Всі ознаки добре знає,

Слово точне добирає –

Їх багато дуже має.

Коли хтось по щось спитає,

Тут же він відповідає:

  • Яка мама? – Добра, щира,

І привітна, співчутлива…

- Який тато? – сильний, мужній,

Гарний, чуйний, дужий…

Всіх ознак не перелічиш,

Перевір, якщо лиш хочеш.

- В’яжемо фіолетову стрічку – символ мудрості.

Завдання 10. Розвиток зв’язного мовлення

Робота над текстом (за вправою 193)

а) читання тексту і визначення його теми (Синички – зимуючі пташки) та мети (Як треба допомагати взимку пташкам);

б) добір заголовка (Як Дмитрик підгодовував синичку. Годівничка для пташок. Синичка буде жити. Врятована синичка.);

в) розгляд ілюстрацій до тексту;

г) розповідь про синичку на основ власних спостережень;

ґ) добір синонімів і антонімів (весела - сумна, радісна, бадьора; маленька – велика, крихітна, мініатюрна)

Учням пропонується розглянути різні зразки годівничок для птахів і розповісти, яку годівничку вони влаштують у себе вдома.

- Молодці, ви добре впоралися і з цим завданням. В’яжемо тепер у віночок рожеву стрічку – символ щирості, привітності.

Завдання 11. «Передбачення»

- Подивіться на наш віночок. Ми вже знаємо про символічне значення стрічок. Тільки про те, що означають жовтий і синій кольори, ми не говорили. Як ви вважаєте, чому? Пригадайте, якого кольору прапор України. Отже, що символізують жовтий, синій кольори? Правильно, синій колір – це колір неба, води, а жовтий – це колір пшениці, достиглого збіжжя, сонця.

 

ІІІ. Оціночно-результативний етап. Рефлексія

1. Складання сенкану за планом:

1. Тема.

2. Опис – 2 слова.

3. Дія – 3 слова.

4. Ставлення, почуття з приводу обговорюваного.

5. Узагальнення, підсумок.

 

Віночок

Гарний, чудовий.

Дивує, прикрашає, оберігає.

Бережемо, пишаємося, використовуємо.

Оберіг, символ дівочої краси.

- В’яжемо у віночок останню, червону стрічку – символ добробуту, багатства, достатку.

 

ІV. Організаційно-пов’язуючий етап

1. Підсумки уроку

  • Ось і закінчується наш урок. Пригадайте, що ви дізналися на уроці?
  • Які квіти вплітають  віночок?
  • Яке завдання було найцікавішим?
  • Яке завдання  для вас виявилося складним?
  • Символічне значення яких кольорів запам’ятали?
  • Яку тему ми вивчали?
  • Яку роль відіграють прикметники у мовленні?

Збіг урок наш, як коротка мить.

Дуже швидко час біжить.

Та попереду у нас багато кроків,

Безліч веселих, серйозних уроків…

2. Домашнє завдання

Вправа 193 (третє завдання), с. 97

 

 

doc
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
791
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку