Урок в початковiй школi до дня зустрiчi птахiв. Трудове навчання 4 клас

Про матеріал

Народне іграшкарство . Птаха - Мотанка – саморобна дитяча народна іграшка. Звичаї і традиції українського народу пов'язані з птахами. Поглиблення уявлення дітей про птахів, їх значення у природі та житті людини; розвивати пізнавальні та творчі інтереси, екологічне мислення; виховувати в дітей дбайливе ставлення до пернатих друзів, дбайливе ставлення до природи; навчити конкретним трудовими навикам при роботі з тканиною, нитками на прикладі виготовлення Птахи–Мотанки; познайомити учнів з історією появи народної іграшки, з обрядами і традиціями, пов'язаними з виготовленням пташок; виготовленням іграшки чи способом мотання («на вихвал- ку», прийомом закрутки, скручування — «вузликова» тощо) поєднувати практичний досвід художньо-трудової діяльності й естетичного, образного світобачення дитини, що невідривно пов'язано з життям народу. Розвивати образне мислення, творчі здібності, прищепити інтерес до культури своєї Батьківщини, до витоків народної творчості;

Перегляд файлу

Підготувала і провела

вчитель початкових класів НВК № 37

 м. Кам'янського

 Євдокімова В.В.

 

ТЕМА: Народне іграшкарство . Птаха - Мотанка – саморобна дитяча народна іграшка. Звичаї і традиції українського народу пов'язані з птахами.

 

МЕТА: поглибити уявлення дітей про птахів, їх значення у природі та житті   людини; розвивати пізнавальні та творчі інтереси, екологічне мислення; виховувати в дітей дбайливе ставлення до пернатих друзів, дбайливе ставлення до природи;

навчити конкретним трудовими навикам при роботі з 

тканиною, нитками на прикладі виготовлення Птахи

Мотанки; познайомити учнів з історією появи народної 

               іграшки, з обрядами і традиціями, пов'язаними з виготовленням 

пташок; виготовленням іграшки чи  способом мотання («на вихвал-    ку», прийомом закрутки, скручування — «вузликова» тощо) поєднувати практичний досвід художньо-трудової діяльності й естетичного, образного світобачення дитини, що невідривно пов’язано з життям народу. Розвивати образне мислення, творчі здібності, прищепити інтерес до культури своєї Батьківщини, до 

витоків народної творчості;

 

      УСТАТКУВАННЯ: зразки виробів, виставка мотанок, карти  

               інструкцій по виготовленню птаха.

      ІНСТРУМЕНТИ І МАТЕРІАЛИ: клаптики тканини, нитки різного 

               кольору,  ножиці, запашні трави, поліетилен.

      ТИП ЗАНЯТТЯ: комбінований

 

 

                             Хід уроку

 

     I. Організаційний момент

      Перевірка готовності учнів до учбового заняття.

    II.    Актуалізація опорних знань:

Яка прекрасна наша Україна! У будь-яку пору року вона чарує око – то яскравими барвами літа або золотої осені, то казковою красою зими або буйним цвітінням весни,але найгарніший куточок природи залишається мертвим, якщо його не оживляють…

Прилетіли гості,

Сіли на помості,

Без сокири, без лопати

Поробили собі хати.

Здогадалися усі?

Ну, звичайно, це… (птахи)

 

Сьогодні ми будемо не тыльки говорити тільки про птахів, а й власноруч виготовимо  свій власний оберіг.

Бесіда.

Птахи – непосиди, скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево. Але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім знову повертатися можуть лише птахи, і то не всі.

Мандрують птахи по-різному. Одні поодинці, інші – великими зграями. Але якби птахи не летіли вони завжди летять одним і тим же шляхом. Як же пташки знають куди летіти? Хто їм показує дорогу?

Більшість вчених вважає, що птахи звіряють напрям по сонцю і зіркам. Довгий час вважали, що молоді птахи летять за старими. Але виявилося, що це не так.

У зозуль, наприклад, старі птахи летять окремо від молодих. Отже, з’являючись на світ, птахи уже знають, куди вони повинні летіти з настанням холоду і за яким маршрутом.

Знають вони і те, коли потрібно вирушати в дорогу і що перед великим шляхом потрібно “нагуляти” жир, щоб підтримувати сили в далекому важливому перельоті. Адже, є такі птахи, які можуть долати відстань 8000 км без жодної зупинки.

 

Невідємною частиною лісів, луків, степів є птахи. Вони є найкращою прикрасою парківі садів. Але птахи не тільки прикрашають наше життя. Вони є першими помічниками людини в боротьбі за високий урожай полів, садів, лісів.

Вивчення нового

Сьогодні  – Вербна неділя, а за тиждень ми святкуватимемо світле свято Пасхи. Зазвичай в переддень Великодня українці ретельно прибирають оселю, а в Чистий четвер прикрашають.

 Серед великодніх прикрас – пташки, зокрема, великодній голуб. Його робили із писанки, тіста та кольорового паперу.Три аркуші паперу складають як віяло удвоє і внутрішню частину склеюють. Виходить щось схоже на 265гофрований півкруг – це крила і хвіст голуба. Тоді замішують трохи пісного тіста з борошна та води і приклеюють ним крила до боків писанки. З тіста виліплюють шию з головою і дзьобиком і кріплять до тулуба. Готового голуба на нитці чи стрічці підвішують під образами. Робили великодніх пташок ще із соломи, лляних ниток.

     Сьогодні я пропоную зробити великодю пташку із клаптика тканини. Це буде Пташка-Мотанка. Робити її надзвичайно просто і швидко. Якщо взяти великий клаптик, то всередину можна  замотати писанку. Така Пташка стане гарним подарунком у Великдень. Маленькою пташиною можна прикрасити великодню листівку.

    Сьогодні на уроці  ми з вами продовжимо вивчати тему «Народна іграшка» та  розпочнемо виготовлення Пташки-Мотанки.

 

  -  А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Отже, ми розширимо уявлення про народні традиції створення Пташок-

Мотанок.

Вчитель

    Насправді пташку-мотанку може зробити кожен. Для цього необхідно лише 

трішки часу, фантазія.  Пам’ятайте, пташка, зроблена власними руками, 

значно тепліша та добріша, ніж куплена-пластмасова, адже вона наша –

264пташка-мотанка! Часто у народі пташок виготовляли з клаптиків тканини способом загортання, як створюють вироби в техніці орігамі. Вони слугували як обрядові іграшки-ляльки. Виготовляли їх під час заклику Весни, що символізувала Птаха Радості.. Таку іграшку закріплювали на нитці й підвішували, щоб вона могла «літати».

260   -  Пригадайте, з яких матеріалів виготовлялися ляльки-мотанки?

А зараз погляньте на виготовлені з різних матеріалів саморобні пташки.

Перед кожним із вас найпростіший набір необхідних матеріалів для

виготовлення Пташки-Мотанки. Тож розпочнемо майстер – клас по 

виготовленню оберега.

 

 

Інструктаж з охорони праці.

 

Перед початком роботи будь ласка подивіться на своє робоче місце. Де б ви 

не знаходилися: на заняттях - необхідно бути дуже обережними. На заняттях 

ми користуватимемося різними предметами, дотримання техніки безпеки при 

цьому є обов'язковим.

Вимоги безпеки під час роботи:

  1. Дотримуйте   в   порядку   і   чистоті   робоче   місце, 
  2. Будьте уважні, не відволікайтеся і не заважайте іншим;

3.  Не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу;

     4.  Світло на вашу роботу повинне падати з лівого боку;

 5. Положення  тіла  при  роботі  повинне  бути  зручним,  відстань  до         виконуваної  роботи повинна бути 25-30 см;

Вимоги безпеки при роботі з ножицями:

 

  • Кладіть  ножиці  праворуч  від  себе  із  зімкнутими  лезами,  направленими  від  себе;

      -  Стежте  за  тим,  щоб  ножиці  не  опинилися  під  виробом,  оскільки,   беручи  виріб, їх можна упустити і поранити себе або працюючого поряд;

  • Передавайте ножиці кільцямими вперед, із зімкнутими лезами;
  • Не підходьте під час роботи з ножицями до інших учнів.

Вимоги безпеки після закінчення роботи:

 

Приведіть в порядок робоче місце;

Інструменти і матеріали зберіть і складіть в певне місце;

Сміття і відходи зберіть і складіть в спеціальний ящик.

Практична робота «Виготовлення пташки»

Вчитель: Тож почнемо майстер-клас по виготовленню нашого оберега (Показ 

слайдів «пташка»)

1. Отже, що нам знадобиться, для створення нашої- Птахи-Мотанки?

collage_photocat- Квадратний клаптик будь-якої тканини, але краще вибирати все-таки бавовна. Пам'ятайте, що чим менше квадрат, тим менше буде наш оберіг. Колір тканини, можете брати будь-якій, але чим яскравіше, тим ефектніше буде виглядати птах.

- Щільна кольорова нитка, так само повинна бути натуральною і підходити за кольором до тканини.

- Будь-які сушені трави, які мають приємний аромат. У нашому майстер-класі, ми взяли чебрець, але можна використовувати м'яту, ромашку, липу та інші трави. Так, наша пташка, буде пахнути, заспокоюючи наші нерви або ж допомагаючи нам заснути.

 

- Крихітний поліетиленовий пакет, або клаптик марлі або бинта, для того, щоб приховати нерівності, які можуть надати іграшці трави.

2. Ну що ж, почнемо створювати саморобку своїми руками.

269Перше що потрібно зробити, це перевернути наш клаптик тканини, виворотом вгору. Далі, по діагоналі, ми складаємо його вдвічі, потім зводимо інші кути, склавши тканину вчетверо, а потім, і в вісім разів. У підсумку, ми отримуємо трикутник з тупим центральним кутом.

  3. Далі, нам знадобиться саме цей кут і нитки. Притримуючи пальцем нитку, починаємо намотувати її на цей кут, приблизно на півсантиметра або трохи більше, в залежності від розміру майбутнього птаха, звичайно, і вашого бажання. Цією  дією, ми створюємо дзьоб, тому, його форма, залежить від вашого бажання і фантазії.

Важливо! Обов'язково потрібно закріпити нитку, не відриваючи її від мотка. Робимо це так: упевнившись, що дзьоб нашої пташки, вам подобається, робимо останній моток, залишаючи довгу петельку, її перекручуємо три рази і затягуємо навколо дзьоба.

4. Створюємо внутрішнє наповнення із запашних трав. Для цього нам і знадобиться наш поліетиленовий пакет. Вирізаємо з нього невеличкий клаптик, зверху кладемо подрібнені трави і загортаємо в невелику кульку. Це буде голова Птахи-Мотанки.

2685. Але як же нам зробити голову? Для цього повертаємося до нашого дзьоба, який ми зробили кілька пунктів раніше. Знову перевертаємо тканину на виворіт і кладемо кульку з травами в самий центр. Охайно  огинаємо кулю тканиною і створюємо шию птаха, намотуючи на неї нитку, не більше і не менше п'яти разів. І так само закріплюємо нитку, не відриваючи її від мотка.

 Важливо! Визначивши, де у пташки буде низ, а де верх голови, пускаємо нитку знизу, переходячи на створення наступної частини.

6. Далі, робимо другий шар з травами, але трохи більше попереднього, щоб створити тільце і хвіст, для нашої Птахи-Мотанки. І так само, як і в попередній раз, кладемо його в самий центр виворітного боку тканини. Відразу ж за шиєю. Далі, з'єднуємо два центральних кута і перемотуємо їх, п'ять разів ниткою.

 Важливо! Якщо ви маєте якесь бажання, то Птаха-Мотанка, може допомогти його виконати. Починаючи мотати цю ділянку, промовляйте своє бажання три рази.

2707. Далі, залишається створити крила, не забуваючи проговорити бажання три рази на одному крилі і три рази на іншому, а так само, пам'ятайте про закріплення крил.

 8. Отже, наша Птаха-Мотанка майже готова. Залишилося всього лише доробити її, намотуючи нитку по діагоналі тільця пташки так, щоб в результаті вийшов хрестик на животику і спинці. Можна доповнити її образ, пришивши на пташку намистинки або інші прикраси.

261Вчитель. Тепер кожен з вас має свою захисницю. Птаха-Мотанка має стояти  на видному місці. Іграшку в жодному разі не можна підвішувати за голову. Найкраще ставити її  на підставку, так, щоб вона оглядала кімнату. В крайньому разі її можна  почепити на стіну за спеціальну петельку ззаду на поясі.

262Коли ви вносите Птаху-Мотанку в дім і ставите її на призначене для неї місце, можна  їй «розказати», для чого вона прийшла у ваш дім. Не варто у присутності  Птахи-Мотанки лаятися або з’ясовувати стосунки. І не варто ляльку,  зроблену для вашого дому, передаровувати іншим людям. Разом з нею може  піти ваша домашня гармонія …

VI. Підсумок уроку

259

Закінчити хочеться  рядками:

Працювали ми, старались

Хвилювалися та грались

А тепер скажіть ви нам

Птахи до вподоби вам?

 

Оберіг в руках тримаю

Він велику силу має

Оберіг ми прикрасили

Зичимо здоров’я й сил

 

VIІ. Демонстрація кращих робіт.

 

 

docx
Додано
7 квітня 2018
Переглядів
2264
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку