Урок " Писанка - символ України"

Про матеріал

Тема: Писанка – символ України

Мета :Ознайомити учнів з декоративно – прикладним мистецтвом – писанкарством. Пригадати повір'я, вірші, легенди пов'язані з писанкою. Завершити роботу над виготовленням панно. Розвивати увагу, фантазію, чіткість виконання завдань. Виховувати охайність та шанобливе ставлення до традицій українського народу.

Обладнання: ілюстрації, макет писанки, вірші, легенди, пісня «Намалюю писанку».

Тип уроку:урок-подорож.

Перегляд файлу

Ганнівський навчально-виховний комплекс

 « Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів

 дошкільний навчальний заклад»

 

 

«Писанка – символ України»

 

https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=28d3bcbcf1534ed086742be564a7d0f8&n=33&h=215&w=287 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 клас

                                                                       Вчитель Рєзнік Т.В.

 

 

2018 рік

 

 

 

 

 

Тема:  Писанка –  символ України

Мета :Ознайомити учнів з декоративно – прикладним  мистецтвом – писанкарством. Пригадати повір’я, вірші, легенди пов’язані з писанкою. Завершити роботу над виготовленням панно. Розвивати увагу, фантазію,  чіткість виконання завдань. Виховувати охайність та  шанобливе ставлення до традицій українського народу.

Обладнання: ілюстрації, макет писанки, вірші, легенди, пісня «Намалюю писанку».

Тип уроку:урок-подорож.

                                           Хід уроку.

І. Організація  учнів до уроку

Привітання

Перевірка готовності учнів до уроку.

  •  Візьмемо з собою на урок:

Працьовитість

д Исциплінованість

Самостійність

Активність

Наполегливість

К реативність

 Акуратність

  •  Яке слово для вас не зрозуміле?
  •  Яке слово отрималося?

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів .

Послухайте, діти, музику.

  •  Що вона вам нагадує? ( Казку)
  • Я хочу вам розказати цікаву казочку.

   На високій горі курочка знесла яйце. Було воно гарним, біленьким, раділо від того , що з’явилося на світ, і вирішило трохи помандрувати. Скотилося воно з гори і покотилося стежкою.

Котилось,котилось наше яйце й потрапило на зелену луку. Травичка пофарбувало його в зелений колір. Квіточки - в рожевий, червоний, жовтогарячий. Хмаринка притрусила краплинками блакитного кольору, а лагідні сонячна промінчики додали жовтого.

Здивувалося яйце, адже воно перетворилося з біленького на  різнокольорове.

ІІІ Повідомлення теми та мети уроку.

  • Діти, як ви гадаєте, чого так трапилось? (Скоро свято Великодня)

Так, перед Великодніми святами українці беруться за давнє мистецтво розписування писанок.

  • Які атрибути свята Великодня ви знаєте? (Паска, крашанки, писанки, вербове гілля)

Отже, сьогодні на уроці ми з вами  будемо виготовляти незвичайну  писанку - писанку-пташку.

V. Робота над новим матеріалом.

 Бесіда

– Що таке писанка?

Писанка – це куряче або гусяче яйце з барвистим кольоровим розписом.

Саме слово  «писанка» походить від слова « писати», тобто розписувати, прикрашати , орнаментувати. Писанкарство з’явилося дуже – дуже давно. Це вид українського мистецтва.

    Спочатку розписи на писанках були прості. Пізніше писанку почали удосконалювати. Люди придумали різні способи прикрашання писанок.

  • А як ваші мами та бабусі прикрашають яйця перед святом? ( фарбують спеціальними фарбами, цибулинням в один колір).

Яйце, пофарбоване в один колір називають «крашанкою».  Вони мають таке ж значення у свята як і писанки.

                         (  З’являється веселка)

  • Що означає кожен колір?

ЧЕРВОНИЙ – символ радості, життя

ЧОРНИЙ – смуток, печаль

ЖОВТИЙ – місяць, зорі, врожай

ГОЛУБИЙ – небо, повітря, здоров’я,

ЗЕЛЕНИЙ – весна, воскресіння природи,

БАГАТОБАРВЯ  - означає сімейне щастя , світло, любов.

Наші предки вважали, що чим більше кольорів на писанці, тим більша магічної сили воно набуває

                          (Казкова музика)

Наше різнокольорове яйце з задоволенням покотилося далі і потрапило до села, в якому давно не було дощів. Сонце пекло так, що навіть річки повисихали. Все живе почало гинути. Наше чарівне яйце захотіло допомогти їм. Воно почало качатися по землі. Після нього залишився слід,схожий на ромб. Потім яйце почало підскакувати і,в центрі ромба,з’явилися краплинки. Воно покотилося ще раз і з’явився знак, схожий на грабельки.

Всі люди звеселіли і почали малювати на землі такі ж знаки. І сталося диво:загримів грім і пішов дощ. З того часу на писанках стали позначати різні знаки.

     Одним з найпоширеніших знаків це  зображення Сонця.

СОНЦЕ-символ багатства

ВОГОНЬ-символ чоловічої сили

ДЕРЕВО ЖИТТЯ-продовження роду

СОСОНКА-звістка про весняне пробудження землі

ХРЕСТ-символ християнства

ОЛЕНЬ – символ пов’язаний з сонцем, він виносить сонце вранці, і  забирає  у вечері.

КІНЬ – ознака витривалості.

                ( Діти клеять символи на макет писанки) 

Отже писанка мала  магічну силу. Її закопували у землю, щоб був гарний врожай. Великоднього ранку дівчата вмивалися водою у яку клали крашанку і монети, для того щоб бути гарними і сильними.  Свячена писанка була оберегом житла  з ними діти влаштовували різні ігри.

  • Які ви знаєте ігри ( « Битки», «В кидки».)
  •  Є ще такі ігри як: «В транка», « В блудька».

 Писанки дарували один одному: дітям - світлих кольорів, юнакам та дівчатам - веселих, господарям з кривульками, літнім людям з поясами.

ІV. Практична робота.

                    (Лунає казкова музика)

     Задоволена писанка помандрувала далі. Завітала до Ганнівської школи до нас на урок спостерігати як ми готуємося до Великодня.

Існує таке повір’я - не можна писати писанку в той час, коли в тебе поганий настрій, коли ти с кимось посварився, чи був у гніві, адже писанка символ добра та сонця.

Виконання пісні «Намалюю писанку»

Ми налаштувалися на позитивні емоції і приступаємо до роботи.

Матеріали та інструменти.

Сьогодні на уроці ми будемо працювати з клеєм, наклейками, бісером.

Пригадаємо, як треба поводитися з клеєм? ( обережно щоб не розлити його, використовувати за призначенням і в потрібній кількості);

  • Як треба поводитися з ножицями? ( передавати кільцями вперед, використовувати за призначенням)
  • Як треба поводитися з бісером? (тримати його в коробочці щоб не розсипати , використовувати  за призначенням).

Виготовляючи писанки дотримуйся такої послідовності:

Інструкційна картка .

  1. Знайти середину яйця. По колу намастити клеєм. Приклеїти нитку і зав’язати.
  2.  Обмастити половину яйця клеєм і обкачати в бісер.
  3. Аналогічно обліпити другу половину яйця.
  4. Залишити,щоб висохло.
  5. Взяти серветку жовтого кольору . Скачати її в кульку. Краї серветки змастити клеєм і загладити. Виробити голову пташки.
  6.  Приклеїти голову до основи.
  7. Взяти четверту частину  паперової серветки іншого кольору. Скласти гармошкою.
  8. Розділити смужку на 3 рівні частини. Виробити 2 крила і хвіст,склеївши один бік. Приклеїти їх до основи.
  9.  Намалювати очі.

Діти виконують роботу. Вчитель допомагає   за потребою.

                 Під час роботи проводиться бесіди.

Повір’я

  • Які ще повір’я ви знаєте? Вам було завдання дізнатися  у своїх рідних.
  • Розпочинати писати писанки до сходу сонця;
  • Треба починати писанки писати у суботу – вони будуть довго зберігатися;
  • Потрібно розписувати тринадцять яєць, це символізує  дванадцять Апостолів  і Спасителя. Принесену з церкви крашанку розрізали на стільки частин, скільки членів сім’ї ;
  • Борони Боже, щоб хтось зайшов до оселі під час розписування писанок. Щоб не зурочили писанку - господиня  промовляла різні примовлянки;
  • Господиня одягала святковий одяг;

 

В народі існують легенди про виникнення писанки. Багато поетів склали вірші про писанку .

  • Хто підготував легенди, вірші? ( декламування віршів, розповідь легенди)

 

Фізкультхвилинка

Діти стають у коло , співають пісню і виконують відповідні рухи.

А вже красне сонечко, припекло, припекло (ходять по колу взявшись за руки);

Ясно – щире золото розлило, розлило ( руки назад)

На вулиці струмені дзюркотять , дзюркотять  (роблять хвильки руками)

Журавлі  курликають  та летять, та летять (махають руками ніби крилами)

Засиніли проліски у ліску, у ліску (рвуть квіти )

Швидко буде земленька вся в вінку , вся в вінку ( крутяться на місці руки в гору).

 

Хвилинка – цікавинка

В місті Коломиї у 2000 році відкрито єдиний у світі  музей писанкового розпису «Писанка»., архітектор Ігор Шуман. Центральна частина будівлі виконана у формі писанки, висота якої 13, 5 метрів а діаметр 10 метрів. Виготовлено її повністю з кольорового скла, загальна площа вітража понад  600 кв. м. В колекції музею зібрано більше 6000 писанок  з різних регіонів України та інших країн світу( Кіровоградської, Черкаської, Вінницької,Одеської, Львівської  та Тернопільської областей; з Білорусії,Польщі, Чехії, Швеції, США, Канади,Франції,Пакестану, Шрі  - Ланки та Індії.)

  • Чому писанки привезені з різних куточків світу, якщо  їх виготовляють лише українці? ( Так склалася доля в деяких людей,що вони були вимушені виїхати з нашої країни і поселитися за кордоном. Але вони не забувають ні рідної мови, ні звичаїв українського народу).

В багатьох містах України та інших країнах світу  відкриті пам’ятники присвячені Писанці:

М. Запоріжжя на о. Хортиця,  С. Братківці Стрийського району ,

  М. Сучаві (Румунія) ,М. Вегревіль (Канада) та інш.

 

V. Закріплення знань.

- Що нового ви дізналися на уроці?

- Що навчилися робити ?

- Яку роль в  житті твоєї родини відіграє писанка? ( святкуємо свято Великодня, мама  фарбує крашанки ,випікає паски , ходимо до церкви)

- Чи можна вважати писанку паспортом твоєї  нації? (Так, бо писанкарство – суто український витвір мистецтва )

 - Що крім писанки  по твоєму ідентифікує українців у світі ? ( українська вишиванка, пісня ,танець –  гопак, мова, символи: калина , верба,герб, гімн, прапор).

 

VІ . Підсумок уроку . Оцінювання .

Урок підходить до завершення,а наша героїня ще не до оформлена. Отже  давайте прикрасимо писанку своїми  емоціями, які  супроводжували вас протягом уроку. Виберіть відповідний смайлик і прикріпіть на дошці,створивши аплікацію на писанці.

  • Діти, виставте собі оцінки на шкалі оцінювання .

 Героїня нашої казочки залишилася задоволеною. Ви справжні майстри-українці .

 

VІІ. Домашнє завдання

Підібрати  загадки про квіти .

 

ІХ. Прибирання робочих місць.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Рєзнік Тетяна
Додано
22 квітня 2018
Переглядів
2467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку