Той, хто творить добро, творить саме життя
Тема:В.Сухомлинський «Добре слово»
Мета : Ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом педагога, письменника
В. Сухомлинського,формувати навички правильного виразного читання, вчити
давати характеристику головним дійовим особам,порівнювати вчинки і
поведінку персонажів, розвивати читацькі навички, пізнавальну активність,
зв’язне мовлення, увагу , мислення, виховувати доброту, чуйність, кращі
моральні риси.
Хід уроку
I.Організація класу
II.Повідомлення теми і мети уроку.
Читання вірша вчителем.
Запам'ятай, моя дитино, з юних літ
На все життя, щоб знала, як прожити.
Людина для добра приходить в світ
Й покликана завжди добро творити.
Нелегко це, хто що б не говорив,
Й не кожному зробити це вдається.
Бо в світі стільки смертних є гріхів,
Що доброта не завжди йде до серця.
Та ти людина і тому учись
Добро творити, людям співчувати.
До цього світу пильно придивись,
Злим помислам навчися лад давати.
Йди з добротою — це собі затям,
Із ласкою, прихильністю, привітно.
Й не розлучайся з добрим почуттям,
Хай доброта в душі суцвіттям квітне.
Виступи дітей.
Дитина. Бабусю, скажіть мені, будь ласка, а що таке доброта?
Бабуся. Доброта — це чутливе, дружнє ставлення до людей; привітність, ласка, прихильність. Таке визначення подається в тлумачному словникові української мови. Доброта — це ще й співчуття, щирість і щедрість людської душі і велика любов. Але добра людина з прихильністю і з любов’ю ставиться не лише до людей, а й до рослин і тварин. Адже всі ми — частинка живої природи. Всім однаково боляче, коли нас ударять, всім однаково образливо, коли нас принижують. Тому добра людина не образить, не принизить і не завдасть нікому болю. Недаремно ми наділені розумом, вміємо мислити, розуміти, говорити, співчувати, любити.
Запам’ятай!
Ти людина. А людина несе відповідальність за те, що відбувається у світі.
Онук. Дідусю, скажіть, будь ласка, з чим можна порівняти доброту і добру людину?
Дідусь
З чим порівняти нам добру людину?
З небом безмежним в погідную днину,
З сонцем, що сяє і всіх зігріває,
З ніжністю мами, що нас обнімає.
І з джерельцем, що дає до водиці
Спраглим вустам у жару притулиться,
З ніжним теплом і усмішкою тата,
І з вітерцем, що злітає крилато.
З хлібом духмяним, що з печі виймають,
З веснами ще, як сади зацвітають,
З чистими росами, ніжними квітами.
І з вечорами, що йдуть з оксамитами.
З теплим світанням, що ллє промінцями.
З чуйністю, ласкою й казкою мами.
Отож, онучку, в народі кажуть, що добрий чоловік надійніше кам’яного мосту, знай про це і сам будь таким надійним і добрим.
Запам’ятай!
Добра людина схожа на ясне сонечко, тому що всіх вона вміє зігріти своєю любов’ю, турботою, ласкою, щирістю та щедрістю.
-Як ви думаєте, чому присвячений сьогоднішній урок? ( так доброті)
Складання «Асоціативного куща»
співчуття
щедрість
любов до людей і всього живого
порядність
уважність
добре слово
підтримка
-Як ви думаєте, яка тема нашого уроку?
III.Вивчення нового матеріалу.
У клас заходить Доброта.
– Діти, в нашій країні 100 років потому народилася людина, яка в майбутньому стала дуже відомою – це В.О.Сухомлинський.
Перегляд презентації про В.Сухомлинського.
«Добре слово»
В однієї жінки була маленька донька Оля. Коли дівчинці виповнилося п'ять років, вона тяжко захворіла: простудилась, почала кашляти й танула на очах. До нещасної матері почали приходити родичі: Олині тітки, дядьки, бабусі, дідусі. Кожен приносив щось смачне й поживне: липовий мед і солодке коров'яче масло, свіжі лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Кожен говорив: "Треба добре харчуватися, треба дихати свіжим повітрям і хвороба втече в ліси й на болота".
Оля їла мед у стільниках і солодке коров'яче масло, лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Але нічого не допомагало - дівчинка вже ледве вставала з ліжка.
Одного дня біля хворої зібрались усі родичі. Дідусь Опанас сказав:
- Чогось їй не вистачає. А чого - і сам не можу зрозуміти.
Раптом відчинились двері і в хату ввійшла прабабуся Олі - столітня Надія. Про неї родичі забули, бо багато років сиділа прабабуся Надія в хаті, нікуди не виходила. Але почувши про хворобу правнучки, вирішила навідати її.
Підійшла до ліжка, сіла на ослінчик, взяла Олину руку в свою, зморшкувату і маленьку, й сказала:
- Немає в мене ні медових стільників, ні солодкого коров'ячого масла, немає ні свіжих лісових ягід, ні горіхів, немає ні перепелиних яєчок, ні курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-єдиний подарунок: сердечне бажання. Єдине бажання залишилось у мене в серці - щоб ти, моя квіточко, видужала й знову раділа ясному сонечкові.
Така величезна сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине серце забилось частіше, щічки порозовішали, а в очах засяяла радість.
- Ось чого не вистачало Олі,- сказав дід Опанас.- Доброго слова.
З тексту добери іменники до прикметників і дай відповіді у віконечко, починаючи з маленької букви.
6.Заповнення скриньки доброти.
Дуже мудро говорить народ: «Роби добро – і воно повернеться до тебе», а для того, щоб ми з вами стали кращими, давайте уявимо себе добрими чарівниками, які наділені силою творити добро. У вас у кожного є сердечко, напишіть на ньому, будь ласка, що ви бажаєте хорошого своїм однокласникам і вкиньте їх до чарівної скриньки доброти.
Фізхвилинка.
Знайомство ще з одним оповіданням «Дивний мисливець».
Чому діда Максима називали дивний мисливець?
Охарактеризуйте діда Максима.
З’єднай частини прислів’їв.
Добре роби погане на ум не піде.
Від доброго ніхто добре й буде.
Вчися доброму не тікає.
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро ы вищу правду выра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.