Тема: Вчимося додавати і віднімати числа.
Мета: Повторити терміни "Доданок", "Сума"; закріпити вміння додавати і віднімати по 1, по 2; активізувати розумову діяльність, розвивати логічне мислення, посидючість; пробуджувати інтерес до предмету через дидактичну гру, логічні завдання; формувати підприємницьку компетентність; прищеплювати любов до математики.
Обладнання: картки з числами в межах 10, м'ячик, таблиця, на якій написаний приклад на додавання (3 + 2 = 5) і позначені перший доданок, другий доданок і сума, малюнок із зображенням Марійки, Ванюшки, гусей-лебедів, малюнок із зображенням хатинки, ілюстрації до казки "Гуси-лебеді", книжка-розмальовка для кожного учня, м'які іграшки.
Хід уроку
I. Oрганізаційний етап
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось - не шуміти!
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати –
Щоб не було нам мороки.
Ви готові до уроку?
Тож гаразд. Часу не гаймо
І урок наш починаймо!
Що ж, почнемо ми з загадки
II. Актуалізаційний та мотиваційний етап
1. Загадка-жарт
- Півень залетів на тин, а там півник ще один.
Скільки півників усіх, порахуймо швидко їх! (2)
- Дві синички, дві сестрички у зеленому гаю,
Поруч ніжний соловейко веде пісеньку свою.
Лине звідти тихий сміх. Порахуйте їх усіх! (3)
- Як можна назвати тварин, що я називала (птахи)
- Сьогодні до нас в гості завітають ще й інші птахи, але спочатку скажіть мені, що вам необхідно було зробити, щоб дізнатись відповіді на наші загадки? А яку дію вам довелось зробити?
- На цьому уроці ми з вами згадаємо цифри, будемо розв’язувати задачі, закріпимо вміння додавати та вилучати по 1, по 2 та познайомимося з термінами «перший доданок», «другий доданок», «сума»
2. Гра «Де моє місце?»
- До нашої дошки вийшло 10 дітей, кожен з них отримав картку з числом від 1 до 10. Що ж, прошу вас швидко вишикуватися біля дошки по порядку.
- Чи правильно вишикувалися хлопці?
- Назвіть сусідів чила 3 (2 і 4)
- Назвіть число, що передує 7 (6)
- Назвіть число наступне після 8 (9)
- А тепер побудуйте з самого найбільшого до найменшого.
- Хто стоїть перед ________?
- А після _________?
- А між ___________ і __________?
- Хто тримає найбільше число?
- А хто тримає найменше число?
- Молодці!
3. Гра "Чарівний м'яч"
Діти, у нас в класі трапляються чудеса. До нас у вікно залетів чарівний м'яч. Давайте пограємо. Тому, кому м'яч потрапив в руки, треба назвати приклад на додавання чи віднімання 1 або 2 (наприклад 1 + 2 = 3, 3 + 1 + 4, 5-1 = 4)
4. Гра "Порівняння"
На стільцях біля дошки виставлені 2 стільці, на одному 4 іграшки, а другому 2 іграшки.
- На якому стільці іграшок більше?
- На скільки іграшок більше? Як ви це дізналися?
- Що потрібно зробити, щоб іграшок було порівну?
- Молодці!
III. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні, друзі, у нас не зовсім звичайні урок. На ньому ми з вами вирушимо в чарівний світ казок. Ви, звичайно її вже читали або бачили мультфільм. А зараз ви можете стати її героями. Я нагадаю вам початок казки.
Жили мужик та баба. У них була дочка та синок маленький.
— Донечко, — каже мати, — ми підемо на роботу, бережи братика! Не ходи з двору, будь розумницею — ми купимо тобі хустинку.
Батько з матір'ю пішли, а донька забула, що їй наказували: посадила братика на травичці під віконце, сама побігла на вулицю, загралася, загулялася.
Налетіли гуси-лебеді, підхопили хлопчика, понесли на крилах.
Повернулася дівчинка, дивиться — братика немає! Охнула, кинулася туди-сюди — немає! Вона його гукала, сльозами заливалася, голосила, що сваритимуть батько з матір'ю, — братик не відгукнувся.
Вибігла вона в чисте поле і тільки бачила, як полетіли далеко гуси-лебеді і пропали за темним лісом. Тут вона здогадалася, що вони забрали її братика: про гусей-лебедів давно йшла дурна слава — що вони маленьких дітей крадуть.
- Діти, давайте допоможемо дівчинці Марійці звільнити братика. Для цього нам прийдеться добре думати, рахувати і правильно виконувати завдання.
1. Випробування
Кинулася дівчинка наздоганяти їх. Бігла, бігла, побачила — стоїть піч.
— Пічко, пічко, скажи, куди гуси-лебеді полетіли?
Піч їй відповідає:
— З'їж мого житнього пиріжка та завдання мої виконай— скажу.
5-2=_ 7+1=_ _-1=5
8-1-1=_ 10-_=8 3+_+_=5
2. Випробування
Побігла дівчинка далі — стоїть яблуня.
— Яблуню, яблуню, скажи, куди гуси-лебеді полетіли?
— З'їж мого лісового яблучка та задачу мою розв'яжи— скажу.
«У небі летіло 5 гусей-лебедів. До них підлетіло ще 2 гусей-лебедів. Скільки всього летить в небі гусей-лебедів?»
3. Випробування
Побігла дівчинка далі. Тече молочна річка в киселевих берегах.
— Молочна річко, киселеві береги, куди гуси-лебеді полетіли?
— Поїж мого простого киселю з молочком, побудуй місточок з розв’язаних прикладів через мої береги— скажу.
5-2=
7-1-1= 3-1=
8-1= 2+2=
6+1+1= 4+1+1=
4+1=1= 6+2=
2+1+1= 8-1-1=
IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Що ж, саме час розім'ятися та пройти через наш місточок
Нахились уперед, нахились назад.
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Один, два, три, чотири – набираємося сили,
Нахились, повернись
І до друга посміхнись.
Руки вгору піднесіть.
Пальці швидко полічіть:
Ліворуч – 5, праворуч – 5,
Скільки разом? Як сказать?
Руки вгору піднесіть
І почнемо всі лічить.
Скільки пальців на руці
Хором скажемо усі.
V. Підведення підсумків. Узагальнення знань.
Ось наша Марійка і добігла до Баби-Яги. Але ж як їй витягти братика з хатинки? Для цього ми повинні їй допомогти розв'язати задачу №__ на сторінці__
Молодці! Виконали всі завдання і допомогли Марійці врятувати братика та бути вдома до повернення батьків і отримати від них подарунки. І ви отримаєте у подарунок за роботу розмальовку: будете рахувати та малювати!
1-жовтий, 2-червоний, 3-оранжевий, 4-зелений, 5-блакитний; 6-коричневий, 7-синій, 8-рожевий, 9-фіолетовий
VI. Рефлексія
Мені сподобалось як ви сьогодні працювали на уроці. А вам сподобалося? Що вам найбільше сподобалося?
- А тепер давайте згадаємо, які нові слова ми дізналися?
- Погляньте на дошку і розв’яжіть приклад: 6 + 2 = (8)
- А тепер давайте згадаємо: 6 - це ... (перший доданок),
2 - це ... (другий доданок), 8 - це ... (сума), а де ще є сума в цьому прикладі? (6 + 2)
Молодці! Нехай казка завжди буде поруч з вами!
Ось і скінчився урок і дзвенить для вас дзвінок!
Працювали добре друзі! Відпочиньмо по заслузі!