Урок позакласного читання
«Казка — це диво, сповнене краси»
Мета. Враховуючи навчально-пізнавальну компетентність розкрити перед дітьми казкові скарби літературного читання; працювати над розширенням читацького кругозору дітей; удосконалювати вміння творчо працювати над текстом; з метою розвитку когнітивної та комунікативної компетентності збагачувати словниковий запас учнів; розвивати смислову та образну пам'ять, вміння узагальнювати; для розкриття загальнокультурної компетентності виховувати любов до дитячої книги, бажання знаходити на її сторінках зерна людської мудрості та збагачуватися ними у своєму житті.
Обладнання: телевізор, аудіо казки (уривки 5 казок), картки індивідуальної та парної роботи, конверти з прислів’ями, декорації до «Старої казки на новий лад».
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель
До гостей всі поверніться,
Привітайтесь: «Добрий день!».
Посміхніться.
Хай сьогодні в кожне серце
Прийде часточка тепла.
А гостям ми побажаєм:
Здоров’я, щастя і добра!
Час уроку вже настав,
Сядьте рівно всі, будь ласка,
Бо у нас є безліч справ —
Поспішає в гості казка!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми помандруємо у чарівний світ казок.
Казки — найпопулярніші в народі твори. Їх люблять усі: від маленьких дітей, котрі ще ходити не вміють, але вже з великою цікавістю слухають «Курочку рябу», до стареньких дідусів і бабусь, які залюбки читають своїм онукам та правнукам казочки.
Казка — це світ чарівний та незвичайний,
Казка — це диво, сповнене краси,
Поринь у казку — це ж бо так цікаво,
Це справді свято, радість для душі.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Складання “ Асоціативного куща”
бабуся добро
початок зло
кінець казка народ
тварини герої
(Бабусі розповідають казки.
Казка буває авторською та народною.
Казка має початок і кінець.
У казці завжди добро перемагає зло.
Тварини часто бувають казковими героями).
— Так що ж таке казка?
Казка – вигадана історія з фантастичними подіями.
2. Конкурс «Чи знаєте ви казки?»
— Відгадайте казку, героя казки, назвіть автора
(аудіо казки – уривки 5 казок)
3. Гра «Цікавинка» (відгадування загадок, цікаві факти про тварин)
— А тепер нам необхідно дізнатися, яку ж саме казочку ми інсценуємо сьогодні. Відгадайте мої загадки:
В лісі тваринка живе полохлива,
Добра, пухнаста, та дуже ляклива.
Вушки вона притискає свої,
Шурхіт усякий лякає її. (Заєць)
Влітку заєць сірий, а взимку міняє шубку на білий колір. Заєць живе в нірці, яку риє в кущах, так він ховається від хижаків - вовка і лисиці.
Влітку медом ласував, досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг, позіхнув і спати ліг. (Ведмідь)
Взимку ведмідь спить у барлозі. Він не смокче лапку, а лиже. Просто з неї злізає стара шкіра, вона дуже свербить. Так ведмедик лікує лапку.
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться,
Як зовуть її? (Лисиця)
Лапи в лисиці на зиму обростають густою шерстю. Лисиця взимку, ніби у валянках, і лапки її не мерзнуть навіть у сильні морози.
Гострі зуби, сильні лапи
Дуже схожий на собаку,
І полює дуже ловко,
Що, впізнали, друзі, ... ? (Вовка)
Вовки живуть зграями. Хатки у вовка немає. Але коли вони виводять вовчат, облаштовують лігво.
В яких казках зустрічалися вам ці герої?
4. Робота в групах. Скарбничка народної мудрості
— А зараз ми зазирнемо до скарбнички народної мудрості. Складімо прислів’я, попрацювавши у групах.
Одна книга — ... |
без неї як без рук. |
Із книгою подружися — ... |
тисячі людей навчає. |
Книга вчить... |
розуму наберешся. |
Книга — твій друг... |
як на світі жить. |
Сонце — джерело світла, а... |
дітей до себе манить. |
Хто багато читає, той.... |
ключ до наук і знань. |
Книга не пряник, а.... |
книга — знань. |
Книга — ... |
багато знає. |
— Про що ви склали прислів’я? (Відповіді учнів.)
— Я згадала східну народну мудрість: «Дай мені рибку, і я їстиму її весь день, навчи мене ловити рибку, і я її їстиму все життя».
— Чи зможете ви пояснити її зміст?
— Ця мудрість відповідає змісту сьогоднішньої казки, адже саме з книжок можна навчитися як жити, як працювати, як заробляти на хліб і жити в добрі та достатку.
5. Інсценування казки «Стара казка на новий лад»
ІV. Підсумок уроку. Рефлексія
Всі ви, діти,— молодці!
Гарно працювали.
А тепер скажіть мені,
Про що ви дізнались?
Вам сподобався урок?
Багато зробили?
Я вам дякую усім
За те, що трудились.
— За плідну роботу на уроці отримуєте гарні бали та солодкі подарунки.