Урок "Євген Гуцало ""Лось"

Про матеріал
Розробка "Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків з оповідання «Лось», їхня невідступність у захисті гуманних переконань" може бути використана як готовий матеріал до уроку. Вона містить літературний диктант, бесіди, гру "Так чи ні". За бажанням, розробку можна доповнювати.
Перегляд файлу

Українська література. 5 клас

Євген Гуцало «Лось»

Тема :Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків з оповідання «Лось», їхня невідступність у захисті гуманних переконань.

Мета:

  • Навчальна : продовжити роботу над творчим доробком Є.Гуцала, подати відомості про ідейно-тематичну спрямованість оповідання «Лось», зокрема закцентувати увагу на співіснуванні людини і природи, добра та зла, любові та милосердя.
  • Розвивальна : розвивати вміння переказувати оповідання, визначати його тему та жанрові особливості, удосконалювати комунікативні вміння характеризувати образи, давати власну оцінку зображуваному;
  • виховна: виховувати турботливе ставлення до світу природи, до рідних людей, як неодмінну рису гуманної, гідної поведінки.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Літературний диктант

  1. Користуючись форзацом підручника, встановити, де народився Є.Гуцало? (Вінницька область)
  2. Як називалась перша книга письменника? («Запах кропу»)
  3. Хто ходить із коромислом по воду до моря? (Зірка)
  4. Якого колір має все у вірші «Зірка»? (Срібний)
  5. Який символ України згадано у вірші «Зірка»? (Мак і калина)
  6. Які два чарівники «в світі цім живуть віки»? (Ніч і ранок)
  7. Хто звик трудитись сам і всіх до праці будить? (Ранок)
  8. Ніч і ранок у творі – товариші  чи суперники? (товариші)
  9. Які птахи пролітають високо над землею у творі Є. Гуцала? (журавлі)
  10.  Що просить у птахів автор? (перо)
  11.  Над якою річкою стоїть автор, зустрічаючи журавлів з вирію? (над Дніпром)
  12.  Навіщо ліричному героєві твору потрібне журавлине перо? (щоб писати твори про рідний край)

2.Слово вчителя.

Робота в групах.Гра «Дешифратор». У кожному рядку закреслити зайве за змістом слово. Букву, що відповідає цьому слову, випишіть і прочитаєте назву оповідання є Гуцала, яке ми будемо сьогодні вивчати.

1

Соловей     А

Шпак        Н

кіт Л

Горобець     І

2

Ручка   Ю

Олівець   И

Фломастер  П

 Зошит    О

3

Зима   Р

Січень  С

Весна   Ж

Літо   Я

4

Дуб    Щ

Тополя   Б

 Ялина  Ь

 Клен    М

 

3.Робота з текстом твору. Виразне читання твору учителем та учнями.

4.Бесіда з учнями.

1. Як ви гадаєте, чому хлопці врятували тварину?Як це їх характеризує? Як би ви вчинили на місці хлопчиків?

2. Чому лось не злякався людей?

3. Чому дядько Шпичак убив лося?Який прикметник можна дібрати для характеристики образу дядька хлопців?

4. Знайдіть у тексті опис лося. Зверніть увагу на очі тварини.

5. Чи очікували діти подібної розв'язки пригоди? Як вони відреагували на вчинок Шпичака?

6. Про що свідчить бажання шпичака, щоб лось ожив?

7. як ви розумієте задум автора?

8. Що в оповіданні вас найбільше схвилювало?

9. Як ви гадаєте, чому хлопці не відступилися від свого наміру звернутись до заповідника?

10. Чому, на вашу думку, хлопці нічого не сказали Шпичаку, коли він пропонував їм роги лося?

 

4. Складання асоціативного грона до образу Шпичака, до образів хлопців.

5. Робота над структурою оповідання

Дібрати із твору цитати, які б відповідали наведеним структурним елементам тору:

  1. Зав'язка
  2. Розвиток дії
  3.  Кульмінація
  4. Кінцівка

 

  1. Гра «Так чи ні»
  1. Лось раніше жив у тайзі (Так)
  2. Василь Шпичак доводився рідним дядьком хлопцям (Так)
  3. Лось хотів піти до села, бо страждав від голоду (Ні)
  4. Лось пішов до річки, щоб напитися (Так)
  5. Діти спершу боялися рятувати лося (ні)
  6. Шпичак убив тварину випадково (Ні)
  7. Дядько пропонував роги і м'ясо лося за мовчанку. (так )
  8. Робота з підручником
  9. Творче моделювання
  1. Поміркуйте, якими виростуть брати-підберезники?
  2. Що чекає на дядька шпичака? Чи вдасться йому уникнути покарання?
  3. Чи зможе змінитися на краще вдача Шпичака?

 

VІ. ДЗ. Уявіть себе письменником. Вам запропонували написати продовження оповідання «Лось». Поміркуйте, що могло б статися далі. Запишіть.

docx
Додано
16 січня 2023
Переглядів
746
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку