Урок "Вибір цінностей"

Про матеріал
урок з предметів духовно-морального спрямування для 6 класу. Мета уроку прищепити розуміння ролі християнських цінностей у гуманізації життя суспільства і кожної особистості; розвивати в собі прагнення до моральних цінностей; виховувати вміння вибирати в житті найголовніше. Тип уроку: засвоєння нових знань. Форми роботи: тести, таблиця, робота з підручником, робота з крилатими висловами, робота із зошитом.
Перегляд файлу

Тема : Вибір цінностей

 

Мета: - навчити дітей розуміти роль християнських цінностей у гуманізації   

              життя суспільства і кожної особистості;

  • розвивати в собі прагнення до моральних цінностей;
  • виховувати вміння вибирати в житті найголовніше.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Біблійна основа: Мт. 13:44-45, Римлянам 14:17, Лк 17:20-21.

 

Ключовий вірш: “ Шукайте ж найперше Царства Божого і правди його, - а все це вам додасться”. (Мт. 6:33)

 

Основні поняття і терміни: ціна, цінності, вибір, небесні скарби.

 

Обладнання та наочність: Біблія, роздатковий та ілюстративний матеріали, таблиця.

 

Міжпредметні зв’язки: історія, культура.

 

Література до уроку: Біблія (пер. проф. І. Огієнка). К., 2002.

 Біблія для дітей – К., 1992.

 

ХІД УРОКУ

І. Вступна частина.

Вітання.

Налагодження контакту з дітьми.

 

 

ІІ. Актуалізація знань.

(Вчитель кожному учневі роздає завдання різної форми з розділу: “Новий Заповіт – джерело християнської моралі”.)

 

І. Добери правильне закінчення речення із вказаних варіантів:

 

1. Євангеліє написали...

а) пророки;

б) первосвященики;

в) євангелісти.

 

2. Євангеліє – це ...

а) розповідь про життя, смерть і воскресіння Ісуса Христа;

б) книга про життя людей на початку І тисячоліття;

в) розповідь про історію церкви.

 

3. Ми повинні читати Євангеліє...

а) щоб черпати з неї джерела життєвої мудрості;

б) щоб бути освіченою людиною;

в) щоб бути культурною людиною.

 

ІІ. Закінчи речення:

 

Євангеліє є основою християнської етики, тому що ...

 

ІІІ. Поміркуй і дай відповіді на запитання:

 

  1. Скільки років було Ісусу Христу, коли Він почав навчати людей?
  2. Скільки апостолів було в Ісуса Христа?
  3. Яке завдання мали виконувати апостоли Ісуса Христа?

 

ІV. Згадай і допиши:

 

  1. Притча – це...

 

V. Чому Ісус Христос використовував притчі для навчання людей, які приходили Його слухати?

 

VІ.  Допиши речення:

 

Будувати своє життя за Євангелієм означає...

 

VІІ. Напиши, який ключовий вірш тобі найбільше сподобався і чому?

 

VІІІ. Напиши, яка біблійна історія тобі найбільше сподобалась і чому?

 

 Представлення теми і мети уроку та очікуваних навчальних результатів.

ПЛАН.

  1. Що таке моральні та матеріальні цінності.
  2. Як зберігаються моральні цінності суспільства.
  3. Чим цінні для нас небесні скарби.
  4. Як зробити правильний вибір цінностей і здобути небесні скарби.

 

ІІІ. Основна частина.

 

( На дошці на аркушах написані два слова “Ціна” і “Цінності”. Вчитель заохочує учнів поміркувати над значенням цих слів і підводить їх до правильного розуміння цих понять. Учні записують в зошит визначення цих понять.)

Ціна – це вартість певної речі, виражена в грошових одиницях.

Цінності – те, що є особливо важливим у житті.

 

Поміркуйте і дайте відповідь:

  1. Які з перерахованих понять ви вважаєте цінними у своєму житті?
    • розваги
    • кохання
    • мода
    • гроші
    • здоров’я
    • популярність
  2. Які з цих цінностей належать до матеріальних?

Відповіді дітей.

 

3. За допомогою уявного мікрофона скажіть яка різниця між моральними і матеріальними цінностями.

Відповіді дітей.

 

4. Подивіться уважно на таблицю на дошці. Перерахуйте моральні цінності, які на ній вказані.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як ви вважаєте чому ці моральні риси названі цінностями?

Відповіді дітей.

 

Ісус Христос розповідає нам притчу про скарб і перлину, і в ній показав яке значення в житті людини має Царство Небесне.

 

Скерована розмова.

 

Робота з підручником (с. 48).

 

 Царство Небесне подібне до скарбу, закопаного в полі. Великою є радість людини, яка знайде цей скарб! Ця людина настільки щаслива, що готова продати все, що має, тільки б купити поле, де схований скарб.

Царство Небесне подібне також до купця, який шукає найдорожчу та найпрекраснішу перлину. А як знайде її – все продає, що має, і купує її.

 

Історична довідка.

 

В стародавні часи, особливо в Ізраїлі, де нерідко відбувалися війни, люди не могли зберігати свої дорогоцінності вдома, бо боялися їх втратити. Тому ховали їх у надійному місці – в землі, на полі, далеко від дому. Часто родина не знала, де заховані їхні скарби. Коли батько раптом помирав, чи трагічно гинув, то його скарби залишалися захованими в землі.

 

(Вчитель проводить бесіду з учнями)

 

Подумаймо над значенням притчі, яку ми щойно прочитали.

  • Як ви думаєте, що означає слово “Скарб” і як він виглядає?
  • Що робить людина, яка знайшла скарб?
  • Яку перлину шукає купець?
  • Чому людина, яка знайшла скарб, все продає заради цього скарбу?
  • Що означає поле, про яке йдеться у притчі?
  • Кого символізує купець?

 

Робота з Біблією.

 

 Ісус Христос навчає тому, що матеріальні скарби є скороминучими, а духовні -  вічними. Про це Він говорить такі слова (учні зачитують цитату з Біблії) Мт. 6:19 – 21: “Не складайте скарбів собі на землі, де нищить їх міль та іржа, і де злодії підкопують й викрадають. Складайте ж собі скарби на небі, де ні міль, ні іржа їх не нищить, і де злодії до них не підкопуються і не крадуть. Бо де скарб твій, - там буде й серце твоє”

 (учні роздумують над цитатою).

 

Отже, Ісус Христос у притчі про скарб і перлину наголошує про духовні скарби, які людина повинна шукати, а якщо вже знайшла, міцно тримати у своєму серці.

 

Як зберігаються моральні цінності суспільства. (розповідь вчителя)

 

Моральні цінності стосуються всіх сторін життя людини. Бо все, що робить людина, вона робить, дотримуючись певних правил поведінки і ставлення до оточуючого світу. Саме тому моральні правила зберігаються у дуже різних сферах діяльності людини.

Найперше -  це мова людини. З першими словами дитина починає вивчати моральні істини: чемний, слухняний, хороший... Через казки, колисанки ми починаємо розуміти, що таке “добро” і що таке “зло”, бачити це у своїх вчинках і у вчинках інших людей. Більшість слів, які використовуються в християнській етиці – це не тільки Біблійні терміни, а звичайні слова розмовної мови, загальновживані слова. Отже, засвоюючи мову, ми вивчаємо моральні цінності наших предків.

Ще одним джерелом, в якому зберігаються моральні цінності є прислів’я, приказки, крилаті вислови. Вони тисячоліттями передаються з покоління в покоління, несучи в собі настанови, як бути справжньою Людиною. Ці влучні вислови мандрують від одного народу до іншого. На цьому шляху вони доповнюються, змінюються, збагачуються новим змістом. Ці вирази складають у збірки, які відомі вже з давніх часів.

 

                             КРИЛАТІ ВИСЛОВИ

 

Дайте пояснення, які моральні правила містять дані вислови:

 

  • Хто не працює, той нехай не їсть (працелюбність)
  • Шануй батька свого і матір твою і щаститиме тобі, і довголітнім ти будеш на землі (пошана до батьків)
  • Хто рано встає, тому Бог дає (працелюбність)
  • Не біжи за двома зайцями, бо жодного не зловиш (постійність)
  • Що більше віддаєш, то більше маєш (щедрість)
  • Той сміливість має, хто слабших захищає (сміливість)
  • Слово не стріла, а глибше ранить (обережність із словами)
  • У хорошій компанії розуму наберешся, а в поганій і свій загубиш. (розсудливий вибір друзів)

 

Також моральні правила зберігаються у фольклорних творах: казках, переказах та у художній літературі. Ідеями добра і краси просякнуті твори майстрів пензля, скульпторів та інших митців. Отже, мистецтво – багате джерело морального досвіду.

Споконвіку моральні приписи втілювалися у звичаях та традиціях, повчаннях церкви.

Моральні цінності здавна становили основу законів. Сучасні закони найвищою цінністю вважають життя людини.

 

  1. Чим цінні для нас небесні скарби.

 

Вчитель. Ісус недаремно обирає порівняння Царства Небесного зі скарбом та перлиною. Багато поколінь відчайдушних людей присвятили своє життя пошукові золотих скарбів і, як правило, ці пошуки закінчувалися трагічно. Тому що шукали вони цінності матеріальні, а не мудрість, закладену у християнських цінностях.

  • Чим цінні для нас Небесні скарби?

Відповіді дітей.

 

 Небесні скарби – християнські цінності, те, що даровано Богом людині в  нагороду за її праведне життя.

 

Вчитель. Якщо ми хочемо жити щасливо, то не повинні у своєму житті на перше місце ставити матеріальні цінності (гроші, авто, модний одяг ...), а маємо прийти на те поле ( в Церкву), де знаходиться небесний скарб, найвищі християнські цінності. Хто знайшов Божу мудрість, той без жалю залишає все, що мав до того: неправедну віру, злі вчинки та звички, розкоші і багатства. Але не кожного з нас можна назвати таким купцем, як у притчі. Адже той купець купив поле зі скарбом, тобто повністю присвятив себе Богові. Ми ж з вами тільки збираємось купити поле і скарб на ньому. Наше завдання – відшукати цей скарб вірою в Господа і здобути його добрими ділами.

 

  • Які твори про шукачів скарбів тобі доводилося читати?
  • Як ви ставитесь до пошуків скарбів?
  • Що означають скарб і перлина у притчі Ісуса Христа?
  • Де знаходиться ця перлина?
  • Чому, на вашу думку, Божа мудрість, подібно до скарбу, прихована від більшості людей?
  • Що зробив купець, і як ми можемо повторити його дії у своєму житті?

 

Отже, Небесні скарби тим цінні для нас, що вони роблять нас щасливими на землі і допомагають нам потрапити в Царство Небесне .

 

  1. Як зробити правильний вибір цінностей і здобути Небесні скарби.

 

Вчитель. Живучи на цій землі, ми завжди маємо вибір між цінностями матеріальними і духовними. Саме від нас залежить які цінності ми вибираємо.

Вибір – спроба віддати перевагу одному перед іншим.

 

Повчальне оповідання.

                         Урок з життя Григорія Сковороди.

Якось, подорожуючи Україною, російська імператриця почула про видатного філософа Григорія Сковороду. Негайно звеліла своїм слугам розшукати його і переказати повеління, аби той переселився до столиці Росії. Але ніхто не знав, де шукати любомудра, бо він не мав постійного місця проживання. З Харкова, де зупинилася імператриця, в усі кінці краю полетіли вершники. Нарешті один із них зупинився на околиці села Гусинці. При дорозі сидів чоловік, якого назвали філософом, і грав на сопілці. Поблизу безтурботно пощипувала соковиту траву вівця. Вершник передав Сковороді волю імператриці. Філософ вислухав уважно, проте нічого  не відповів. Заграв на сопілці веселу мелодію. Розгублений посланець мусив вислухати її до кінця. Потім Григорій здивував його такими словами: “Скажіть цариці, що мені моя сопілка і вівця дорожча царського вінця”.

Так і поїхав імператорський посланець ні з чим. Вельможам не під силу було зрозуміти вчинок Григорія Сковороди – як це людина може відмовитися від теплого місця під сонцем, від благ і почестей.

                                                                           (За М. Слобошпицьким)

(Вчитель задає питання)

  • Чи знайшов Григорій Сковорода справжній скарб у своєму житті?
  • Як ви ставитесь до вчинку філософа?

 

Робота із зошитом (с.12).

 

Поміркуйте і розкрийте зміст твердження: “Людське життя – найвища цінність у світі”.

  • Чи погоджуєтесь ви із цим твердженням?
  • У чому ж цінність людського життя?

 

Вивчення ключового вірша.

 

“ Шукайте ж найперше Царства Божого і правди його, - а все це вам додасться” (Мт. 6:33)

 

ІV. Заключна частина.

 

  • З чим порівнює Господь Царство Небесне?
  • Чому людина, яка знайшла скарб, все продає заради нього?
  • Яку перлину шукає купець?
  • Що означають скарб і перлина у притчі Ісуса Христа?
  • Де знаходиться ця перлина?
  • Що означає у притчі поле?
  • Чого навчає нас притча про скарб і перлину?

 

Висновок.

 

Сьогоднішня притча навчає нас збирати в своє “серце” духовні скарби, які є вічними цінностями. Духовні цінності ніхто не може ні вкрасти, ні купити. Їх можна здобути тільки своєю наполегливою працею.

 

Домашнє завдання:

 

  • Опрацювати матеріал підручника $ 7.
  • Напишіть короткий твір-роздум на тему: “Найціннішою перлиною для мене є ...”

1

 

doc
Пов’язані теми
Етика, 6 клас, Розробки уроків
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
6334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку