Тема уроку: Види обставин (за значенням).
Мета уроку: систематизувати й узагальнити знання учнів про обставини, формувати вміння розрізняти види обставин за значенням, користуватися ними у мовленні; розвивати вміння використовувати синонімічні конструкції; виховувати любов до рідного краю, його історії, традицій.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки, сканворди, мультимедійне обладнання.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
Організаційний момент.
Наша мова така ж різнобарвна, як картки перед вами. А з рідного слова, літератури, історії починається любов і повага до свого минулого, своєї Вітчизни. Прочитайте епіграф нашого уроку. Про яке минуле ми сьогодні поведемо мову?
І не буде переводу
Українському народу
Доки із глибин сторіч
Долина козацький клич.
Я. Яковенко
Актуалізація опорних знань учнів. Бліц-опитування:
Оголошення теми та мети уроку. Отож сьогодні ми ще більше дізнаємось про обставину як другорядний член речення, навчимось знаходити її у реченні, розрізняти види обставин за значенням, використовувати різні обставини у мовленні. Запишіть тему уроку.
Опрацювання навчального матеріалу.
Героїчно захищати, шанували здавна, вірний побратим, ставитись з повагою, далеко в степу, стояти мужньо, хоробрі вояки, сильний духом, безцінна воля, степовий дух, дух свободи.
Свято Покрова встановлене на честь Божої Матері. Вона зняла зі своєї голови білу хустку-покрову і розкинула її над людьми, що знаходилися в церкві. Ось ця її довга біла покрова (омофор) і стала своєрідним оберегом України, символом її споконвічного прагнення до встановлення злагоди й миру між своїми і чужими землями.
Особливо шанували Покрову запорізькі козаки. Вона була їхньою заступницею в далеких походах. Після зруйнування Січі запорожці захопили з собою за Дунай і образ Покрови. (За В. Супруненком)
Вид обставини |
На що вказує? |
На які питання відповідає? |
Чим виражена? |
1. Нехай наші коні на чистому полі стріпнуться і знов заіржуть! (С.Руданський). 2. До бортів чайки обов’язково кріпили в’язанки очерету (З підручника). 3. На брамах, що на ніч замикалися, стояли гармати й козацька сторожа (А.Кащенко). 4. Важко переоцінити вплив, що його справив на перебіг історії Богдан Хмельницький (О. Субтельний). 5. На знак побратимства запорожці мінялися хрестами з тіла, а далі в них усе було спільне: вони дарували один одному коней, зброю й інші речі. 6. У походах побратими бувало не з'їдять один без одного шматка хліба; в боях же вони билися поруч і рятували один одного від смерті або захищали своїм тілом (А.Кащенко).
Для того, щоб не плутати обставини з додатками, слід звертати увагу на правильну постановку запитань при аналізі членів речення: запитання мають бути природними, такими, як у живій мові. У реченні Козаки спішать на Січ до словосполучення на Січ підходить лише запитання куди? Тому це обставина. Якщо до одного й того самого члена речення можна вдало поставити як запитання додатка, так і обставини, то в цьому слові збіглося два значення — додатка й обставини. Наприклад: Запорожці їхали (як? на чому?) на конях. Тому сполучення слів на конях можна розглядати і як обставину, і як додаток.
Закріплення вивченого матеріалу. Прочитайте та поясніть зміст поданих нижче прислів'їв та приказок. Якими частинами мови виступають у наведених приказках обставини?
Зроду-віку козак не був і не буде катом!
Козак з біди не заплаче.
Козак у дорозі, а надія в Бозі.
Щирий козак ззаду не нападає.
Або волю добути, або вдома не бути.
Словниковий диктант. (Повторення правопису прислівників.) По-козацьки, хтозна-де, без кінця, без краю, на жаль, надвоє, тихо-тихо, де-не-де, всього-на-всього, востаннє, нарівні, втроє, спершу, скраю, додому, назустріч, під час, до вподоби.
Підсумки уроку. Тестове завдання.
Установіть відповідність між виділеними обставинами та їх групами за значенням.
1 обставина місця 2 обставина мети 3 обставина міри і ступеню 4 обставина допусту 5 обставина часу
|
А Зняв я шапку та й поклонився аж до кінської гриви... стою перед ним, як перед гетьманом. (Н. Шумада) Б Запорожці завжди були дуже набожні люди й ніколи не шкодували грошей на храм (З підручника) В За весь час існування Запорожжя козаки поміняли п’ять Січей (З підручника) Г На знак побратимства запорожці мінялися натільними хрестами (З підручника). Д Незважажючи на складні оюставини, тривале життя було характерним для козаків (З підручника). |
На початку уроку ми з вами визначали мету. Давайте з’ясуємо, чи досягли ми поставленої мети.
Зараз проведемо інтерактивну вправу «Незакінчені речення».
Домашнє завдання: опрацювати теоретичний матеріал підручника, виконати вправу, знайти в Інтернеті інформацію про святкування Різдва на Січі (за бажанням).