Урок "Види обставин"

Про матеріал
Урок має на меті систематизувати й узагальнити знання учнів про обставини, формувати вміння розрізняти види обставин за значенням, користуватися ними у мовленні; розвивати вміння використовувати синонімічні конструкції; вихо¬вувати любов до рідного краю, його історії, традицій.
Перегляд файлу

Тема уроку: Види обставин (за значенням).

Мета уроку: систематизувати й узагальнити знання учнів про обставини, формувати вміння розрізняти види обставин за значенням, користуватися ними у мовленні; розвивати вміння використовувати синонімічні конструкції; вихо­вувати любов до рідного краю, його історії, традицій.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки, сканворди, мультимедійне обладнання.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

 

Організаційний момент.

  • Добрий день, друзі. Щиро рада зустрічі з вами. Надіюсь, що й у вас сьогодні гарний настрій, який допоможе нам ще глибше зануритись в безмежний океан нашої рідної мови.
  • Яким насправді є ваш настрій, допоможуть дізнатися ось ці кольорові картки. Оберіть ту, яка відповідає вашому настрою. Тепер зі зворотного боку  прочитайте, про що говорить ваше кольорове уподобання. Адже колір – це лакмусовий папірець вашого настрою. Той колір, який вам зараз подобається, говорить про внутрішній стан. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

 

 

Наша мова така ж різнобарвна, як картки перед вами. А з рідного слова, літератури, історії починається любов і повага до свого минулого, своєї Вітчизни. Прочитайте епіграф нашого уроку. Про яке минуле ми сьогодні поведемо мову?

І не буде переводу
Українському народу
Доки із глибин сторіч
Долина козацький клич.

Я. Яковенко

 

Актуалізація опорних знань учнів. Бліц-опитування:

  • Назвіть другорядні члени речення.
  • На які питання відповідає обставина?
  • На що вона вказує?
  • Якими частинами мови виражається обставина?

 

Оголошення теми та мети уроку. Отож сьогодні ми ще більше дізнаємось про обставину як другорядний член речення, навчимось знаходити її у реченні, розрізняти види обставин за значенням, використовувати різні обставини у мовленні. Запишіть тему уроку.

 

Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Завдання перше: з поданих словосполучень випишіть ті, в яких залежні слова відповідають на запитання як? яким чином? коли? куди? де?  Яку синтаксичну роль вони виконуватимуть в реченні? (словосполучення спроектовано на екран)

Героїчно захищати, шанували здавна, вірний побратим,  ставитись з повагою, далеко в степу, стояти мужньо, хоробрі вояки, сильний духом, безцінна воля, степовий дух, дух свободи.

  • Завдання друге: А чи знаєте ви, що для козаків  значила Покрова? Прочитайте текст. Знайдіть обставини та визначте, що вони виражають і на які запитання відповідають.

Свято Покрова встановлене на честь Божої Матері. Вона зняла зі своєї голови білу хустку-покрову і розкинула її над людьми, що знаходилися в церкві. Ось ця її довга біла покрова (омофор) і стала своєрідним оберегом України, символом її споконвічного прагнення до встановлення злагоди й миру між своїми і чужими землями.

Особливо шанували Покрову запорізькі козаки. Вона була їхньою заступницею в далеких походах. Після зруйнування Січі запорожці захопили з собою за Дунай і образ Покрови. (За В. Супруненком)

C:\Users\One\Desktop\image_fb12e.jpg

 

 

  • Завдання третє: на основі знань, отриманих раніше, та поданого дидактичного матеріалу (речення спроектовано на екран) складіть таблицю «Види обставин», порівняйте її з теоретичним матеріалом підручника, доповніть.

 

Вид обставини

На що вказує?

На які питання відповідає?

Чим виражена?

 

1. Нехай наші коні на чистому полі стріпнуться і знов заіржуть! (С.Руданський). 2. До бортів чайки обов’язково кріпили в’язанки очерету (З підручника). 3. На брамах,  що на ніч  замикалися, стояли гармати й козацька сторожа (А.Кащенко). 4. Важко переоцінити вплив, що його справив на пере­біг історії Богдан Хмельницький (О. Субтельний). 5. На знак побратимства запорожці мінялися хрестами з тіла, а далі в них усе було спільне: вони дарували один одному коней, зброю й інші речі. 6. У походах побратими бувало не з'їдять один без одного шматка хліба; в боях же вони билися поруч і рятували один одного від смерті або захищали своїм тілом (А.Кащенко).

 

 

 

Для того, щоб не плутати обставини з додатками, слід звертати увагу на правильну постановку запитань при аналізі членів речення: запитання мають бути природними, такими, як у живій мові. У ре­ченні Козаки спішать на Січ до словосполучення на Січ підходить лише запитання куди? Тому це обставина. Якщо до одного й того самого члена речення можна вдало поста­вити як запитання додатка, так і обставини, то в цьому слові збігло­ся два значення — додатка й обставини. Наприклад: Запорожці їхали (як? на чому?) на конях. Тому сполучення слів на конях можна розглядати і як обставину, і як додаток.

 

Закріплення вивченого матеріалу. Прочитайте та поясніть зміст поданих нижче прислів'їв та прика­зок. Якими частинами мови виступають у наведених приказках обставини?

Зроду-віку козак не був і не буде катом!

Козак з біди не заплаче.

Козак  у дорозі, а надія в Бозі.

Щирий козак ззаду не нападає.

Або волю добути, або вдома не бути.

 

Словниковий диктант. (Повторення правопису прислівників.) По-козацьки, хтозна-де, без кінця, без краю, на жаль, надвоє, тихо-тихо, де-не-де, всього-на-всього, востаннє, нарівні, втроє, спершу, скраю, додому, назустріч, під час, до вподоби.

Підсумки уроку. Тестове завдання.

Установіть відповідність між виділеними обставинами та їх групами за значенням.

1    обставина місця

2    обставина мети

3    обставина міри і ступеню

4    обставина допусту

5    обставина часу

 

 

 

 

 

А   Зняв я шапку та й поклонився аж до кінської гриви... стою перед ним, як перед гетьманом. (Н. Шумада)

Б    Запорожці завжди були дуже набожні люди й ніколи не шкодували грошей на храм (З підручника)

В   За весь час існування Запорожжя козаки поміняли п’ять Січей (З підручника)

Г    На знак побратимства запорожці мінялися натільними хрестами (З підручника).

Д   Незважажючи на складні оюставини, тривале  життя  було  характерним  для  козаків (З підручника).

 На початку уроку ми з вами визначали мету. Давайте з’ясуємо, чи досягли ми поставленої мети.

Зараз проведемо інтерактивну вправу «Незакінчені речення».

  • Сьогодні на уроці я дізнався…
  • Я зрозумів…
  • Я вивчив…
  • Я вмію…
  • Я збагатився інформацією про …
  • Мене зацікавило…
  • Я ніколи не чув про…
  • Мене вразило…
  • Мені не сподобалося…

 

Домашнє завдання: опрацювати теоретичний матеріал підручника, виконати вправу, знайти в Інтернеті інформацію про святкування Різдва на Січі (за бажанням).

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
3 грудня 2019
Переглядів
1004
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку