Тема: Види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням
Мета: ознайомити учнів з класифікацією речень за метою висловлювання, дати поняття про спонукальне речення; формувати вміння правильно інтонувати речення; виховувати любов до рідного краю, до рідної мови, до природи.
Хід уроку
Доброго дня, учні! Подивіться у вікно. Яка сьогодні погода? А який день тижня, число, місяць? Який у вас настрій сьогодні?
Речення — це синтаксична одиниця, яка слугує для формування повідомлення і передачі думки. За метою висловлювання речення поділяють на розповідні, питальні, спонукальні. Розповідні речення містять у собі повідомлення (У всіх було легко й радісно на серці); у питальних реченнях про що-небудь запитується (Хіба щастя може бути одноманітне?); у спонукальних реченнях виражається спонукання до дії (Розцвітай ти, весно красна!). Усі ці речення можуть бути також окличними, якщо вони виражають радість або сум, здивування або захоплення того, хто говорить (Гетьте, думи, ви хмари осінні! Тож тепера весна золота!), або неокличними, якщо вони є емоційно нейтральними, тобто додатково не виражають почуттів мовця.
Які розділові знаки ми ставимо в кінці різних за метою висловлювання та емоційним забарвленням речень?
Який розділовий знак буде в кінці розповідного речення?
А питального?
А окличного?
А неокличного?
Скоро випаде перший сніг.
Скоро випаде перший сніг?
Скоро випаде перший сніг!
Що є подібного та відмінного в цих реченнях? Визначте, до яких видів вони належать.
Спробуємо разом скласти речення різних видів
(відповіді учнів)
Рефлексія
Сьогодні на уроці я вивчив…
Що мені найбільше сподобалось?