Урок "Види й засоби міжфразового зв’язку"

Про матеріал

Основний вид діяльності під час уроку - робота з текстом: дослідження-зіставлення, дослідження-порівняння, пошукова робота, міні-диктант, тестові завдання за текстом.

Перегляд файлу

Урок №        Дата

Тема: Види й засоби міжфразового зв’язку.

Мета: поглибити знання учнів про текст, його ознаки, сформувати поняття про види й засоби міжфразового зв’язку компонентів висловлювання;

розвивати вміння аналізувати структуру тексту, визначати види й засоби зв’язку речень в ньому;

за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти усвідомленню ролі сонця в природі та в житті людини.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, мудьтимедійна презентація, індивідуальні картки.

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент.
  1. Читання вірша Надії Красоткіної «Сонце»
  2. «Мозковий штурм»
  • Діти, з якою метою я зачитала цей вірш? Чому ми знайомимося з ним саме сьогодні? (3 травня – Всесвітній день сонця)
  1. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
  1. Дослідження-зіставлення
  • Прочитайте два набори речень і визначте, який із них ми можемо назвати зв’язним текстом?

1. Ранньої весни напрочуд красиво сходить сонце. Воно підіймається з-за обрію й простягає руки-промінці до всього живого. Ходить між дубами та осичинами, заглядає до тихої напівсонної річки, вітає турботливих комашок. Вітає квітку й плід, вітер і трави, краплину води й найдрібнішу піщину. Раптом зазирає в ярок і розбуджує своїм сонячним світлом сонні тумани.

2. Край села на сонячному косогорі, неподалік запустілої церкви, стоїть школа. Вже давно зійшло сонце. Коні чули сталь стремен і кусали вудила. Криниця била з-під скелі, з-під каміння. Похмурий день восени. Дорога до лісу низова, де-не-де перелита повінню, хоч і не глибоко. Та, мабуть, для самої людини немає нічого дивнішого, ніж вона сама.

  • Назвіть основні ознаки тексту.
  1. Визначення теми, мети й завдань уроку.

Сьогодні на уроці ми будемо детально знайомитись із останньою ознакою тексту – граматичний зв’язок між реченнями. Сформулюйте самостійно тему й мету уроку.

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  2. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.
  1. Робота з теоретичним матеріалом (підручник с. 195, презентація)
  2. Дослідження-порівняння
  • У якому з текстів речення поєднані ланцюжковим зв’язком, а в якому - паралельним?

Ланцюжковий – Для Землі Сонце - могутнє джерело космічної енергії. Воно дає світло й тепло, необхідні для рослинного й тваринного світу, і формує найважливіші властивості атмосфери Землі. Воно визначає екологію планети. Без нього не було б і повітря, необхідного для життя. Повітря перетворилося б на рідкий азотний океан навколо завмерлих вод і обледенілої суші. Для нас, землян, найважливіша властивість Сонця в тому, що біля нього виникла наша планета і на ній з’явилося життя.

Паралельний – Сонце є центральною та єдиною зіркою Сонячної системи, навколо якої здійснюють обертання інші об'єкти. Сонячне випромінювання бере участь у процесі фотосинтезу, надає безпосередній вплив на погоду, клімат та зміну пір року на нашій планеті. Тривалість сонячного дня дуже сильно впливає на життєдіяльність організмів. До речі, Сонце світить білуватим світлом, але, проходячи через атмосферу Землі, воно стає жовтуватим.

  1. Робота з теоретичним матеріалом (підручник с. 196)
  1. Формування умінь і навичок у процесі практичної роботи.
  1. Написання міні-диктанту

Світає

1. Одна за одною гаснуть зірки на небі. 2. Синє небо на сході стало блакитне, згодом по обрію простяглася рожева смужечка й розлилася по всьому небосхилі. 3. І вода в ставку, і краплини роси на траві – все стало рожеве в ці хвилини. 4. І туман розлився кругом: у долині, над річкою, над селом. 5. Високо в небі злетів жайворонок і співає. 6. Його маленькі крильця вже освітило сонце. 7. І крильця стали рожеві. 8. Ось-ось із-за обрію випливе золоте покотьоло. 9. О, жайворонок співає, а я вже бачу сонце!

  • Визначте вид міжфразового зв’язку написаного тексту.
  1. Самостійна пошукова робота
  • Знайти й підкреслити в тексті засоби міжфразового зв’язку.
  1. Закріплення й систематизація здобутих знань.
  1. Виконання тестових завдань (за текстом)

1. Установіть відповідність між словом  та правилом написання м’якого знака в ньому.

1. Маленький  А. У дієслівних формах дійсного й наказового способу.

2. Крильця  Б. У суфіксах –еньк-, -оньк-,  -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-.

3. По всьому,

покотьоло   В. Після м’якого л перед наступним приголосним.

4. Гаснуть  Г. У суфіксах –ськ-, -зьк-, -цьк-, -ість-.

   Д. Після м'яких приголосних у середині складу перед о.

2. Доберіть правило до написання слів смужечка, над річкою.

А. М’який знак не пишеться після р у кінці складу або слова.

Б. М’який знак не пишеться після н перед ж, ч, ш, щ.

В. М’який знак не пишеться після шиплячих.

Г. М’який знак не пишеться після ц у кінці запозичених іменників чоловічого роду.

3. Написання ненаголошених е, и можна перевірити за допомогою наголосу в усіх словах, ОКРІМ:

А. розлилася;

Б. злетів;

В. над селом;

Г. хвилини.

4. Усі прийменники пишуться через дефіс у рядку:

А. з/за, із/за, з/посеред

Б. з/під, за/ради, з/проміж

В. за/для, з/попід, з/поза.

5. Слово, утворене поєднанням основ, вжито в реченні:

А. другому;

Б. четвертому;

В. восьмому.

6. Складним безсполучниковим є речення:

А. перше;

Б. друге;

В. п'яте.

7. Складносурядним є речення:

А. третє;

Б. четверте;

В. дев'яте.

8. Узагальнювальне слово вжито після однорідних членів у реченні:

А. другому;

Б. третьому;

В. четвертому.

9. Узагальнювальне слово вжито перед однорідними членами у реченні:

А. третьому;

Б. четвертому;

В. п'ятому.

10. Витлумачте значення слова покотьоло

А. Туго скручений у вигляді канату шматок тканини

Б. Замкнена крива, всі точки якої однаково віддалені від центра

В. Дерев’яна дитяча іграшка, що має форму обруча

  1. Взаємоперевірка тестових завдань та тексту диктанту.
  1. Підбиття підсумків уроку.
  1. Рефлексія
  1. Домашнє завдання.

Опрацювати § 35.

А. Виконати впр. 426 (с. 198).

Б. Виписати з художньої літератури фрагмент тексту (7-10 речень), визначити вид і засоби міжфразового зв’язку в ньому.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кайгородцева Татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
13979
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку