Конспект уроку з української мови для учнів 6 класу за підручником
В. Заболотного.
Тема. Відмінювання іменників. Поділ іменників на відміни
Мета уроку: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сформувати поняття про поділ іменників на відміни;формувати вміння самостійно відмінювати іменники, знаходити їх у тексті, позначати орфограми у відмінкових закінченнях; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення, пізнавальну активність, пам´ять, увагу, спостережливість, самостійність; виховувати бережливе ставлення і любов до природи.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Опитування.
-Що таке форма слова?
-Скільки відмінків мають іменники в українській мові?
-Які відмінки ми називаємо прямими, які - непрямими?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку.
1.Проблемне запитання.
-Іменник дівчинка та дівча належать до однієї відміни?
2.Робота в групах.
- Наведені іменники провідміняти. Виділити закінчення. Чому, на вашу думку, ці слова відмінюються по-різному?
1 група – зоря
2 група - сонце
3 група - любов
4 група – маля
- Над якою темою ми сьогодні будемо працювати? Навіщо нам треба її опанувати?
ІV. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1.Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу, с.142
2) Вибірковий диктант.
Наступне завдання для уважних і допитливих. З поданих вам слів ви повинні вибрати ті, які стосуються вашої тематичної групи.
1 варіант – предмети побуту,
2 варіант – меблі,
3 варіант – продукти,
4 варіант – домашній одяг і взуття.
Дзеркало, мама, сім’я, килимок, диван, телевізор, ліжко, іграшка, тато, бабуся, дідусь, батон, хліб, сир, масло, яблуня, кішка, молоко, годинник, торшер, ванна, капці, халат, Карпати, двері, брат, стілець, куртка, пальто, стіл, шуба.
- У вибраних словах визначити відміни.
3) Хто швидше?
Відгадайте загадки. Запишіть відгадки у стовпчик, додайте до кожного іменника прикметник, утворивши словосполучення, і визначте відміну.
1.Чорненький собака весь дім стереже. 2. Що без очей плаче. 3.Завжди в роті, а не проковтнеш. 4.Має гребінь, та не може ним чесатися. 5. Іде років двісті, стоїть на місці, лічить людський вік, а не чоловік. 6. Сидить баба серед літа, в сто сорочок одіта. 7. Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить.
Довідка: 1) замок; 2) дощ; 3) зуби; 4) півень; 5) годинник; 6) капуста;
7) річка.
4) Гра « Четверте зайве»
Знайди зайве слово у кожному рядку, обґрунтуй відповідь.
Холод, кінь, море, мати.
Мідь, січ, квітка,радість.
Вишня, Микола, плем’я, сім’я.
Ім’я, насіння, каченя, коліща.
5) Виписати іменники. Визначити відміну іменників та їх синтаксичну роль у реченнях. Звернути увагу на кличний відмінок.
Шипшина важко віддає плоди.
Вона людей хапає за рукава.
Вона кричить: - Людино, підожди!
О, підожди, людино, будь ласкава.
Ліна Костенко
VІ . Підсумки уроку. Оцінювання.
«Мікрофон»
Урок пройшов…
Відповідь на проблемне питання:
-Іменник дівчинка і дівча належать до однієї відміни?
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати правила с. 142. Виписати іменники з вірша Лесі Українки «Як дитиною, бувало…». Визначити їх відміну.