БІЛОЗЕРСЬКА МІСЬКА РАДА
ВІДДІЛ ОСВІТИ
Нововодянська ЗОШ І – ІІ ступенів
Тема
«STEAM-проєкт. Відсотки у нашому житті.»
Підготувала : учитель математики
Капля Людмила Миколаївна
Нововодянська ЗОШ І – ІІ ступенів
БІЛОЗЕРСЬКЕ – 2021
Методичний кейс
STEAM – ОСВІТА
КАПЛЯ ЛЮДМИЛА МИКОЛАЇВНА
Нововодянська загальноосвітня школа І – ІІ ступенів
Учитель математики і фізики
ПЕДАГОГІЧНЕ ЗВАННЯ « Старший учитель»
Педагогічний стаж: 44 роки
2021
STEM-освіта на уроках математики сприятиме підготовці учнів до реального життя, формуванню компетентностей, які дозволять розв’язувати реальні практичні потреби, а це відповідає запитам та вимогам сучасної освіти.
Першим кроком до інтеграції знань учнів можна вважати міжпредметні зв’язки.
Міжпредметні зв’язки відображають комплексний підхід до виховання й навчання, який дає можливість виділити як головні елементи змісту освіти, так і взаємозв’язки між навчальними предметами. Міжпредметні зв’язки на будь-якому етапі навчання виконують виховну, розвивальну й детермінуючу функції завдяки інтеграції знань, оскільки підвищують продуктивність перебігу психічних процесів.
Міжпредметна інтеграція (поєднання змісту двох або кількох навчальних дисциплін на одному уроці) набула останнім часом широкого розповсюдження
Приклади тем інтегрованих уроків для реалізації наскрізних ліній навчальної програми з математики
№ |
Наскрізна лінія навчальної програми |
Теми інтегрованих уроків (навчальні предмети, що інтегруються) |
1 |
Екологічна безпека й сталий розвиток |
«Відсоткові розрахунки» (хімія, фізика, фізкультура); «Елементи математичної статистики» (географія, фізкультура); «Додавання десяткових дробів» (фізкультура, біологія) |
2 |
Громадянська відповідальність |
«Натуральні та римські числа» (історія); «Елементи комбінаторики» (історія); «Елементи математичної статистики» (історія, інформатика, правознавство). |
3 |
Здоров’я і безпека |
«Відсотки» (фізкультура, основи здоров’я); «Елементи математичної статистики» (трудове навчання, фізкультура); «Задачі на рух» (фізика, основи здоров’я); «Середнє арифметичне» (фізкультура, географія, фізика). |
4 |
Підприємливість і фінансова грамотність |
«Дії з десятковими дробами» (інформатика); «Задачі, що зводяться до розв’язування рівнянь» (фізика, трудове навчання); «Елементи математичної статистики» (інформатика, фізика). |
Сфери діяльності людини, в яких використовується відсоток.
Відсотки у повсякденному житті використовуються практично постійно:
• у медицині
• на виборах
• у магазині
• у розчинах
• у банках
• у статистиці
• у податках
• у кулінарії
Сьогодні дитині потрібні не тільки знання, але і достатній рівень життєвої компетентності, сформованість таких особистісних якостей, які допоможуть знайти своє місце у житті, визначитися з колом своїх інтересів та уподобань, стати активним членом суспільства і щасливою, упевненою у власних силах людиною.
Основним засобом реалізації наскрізних ліній навчальної програми з математики є добір задач із практичною спрямованістю. Запровадження STEM-освіти сприятиме підготовці учнів до реального життя, формуванню компетентностей, які дозволять розв’язувати реальні практичні потреби, а це відповідає запитам та вимогам сучасної освіти.
Головне завдання вчителя математики — розвивати математичні здібності навички учнів, підвищувати престиж знань, формувати не тільки математичні, але й ключові компетентності, тобто формувати вміння використовувати набуті в процесі навчання знання в повсякденному житті.
Прикладне значення цієї теми дуже велике і зачіпає фінансову, економічну, демографічну та інші сфери нашого життя. Вивчення відсотка продиктовано самим життям. Уміння виконувати відсоткові обчислення і розрахунки необхідно кожній людині, тому що з відсотками ми стикаємося в повсякденному житті. Проаналізувавши програму середньої школи з математики, прийшла до висновку, що за "Навчальною програмою для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів" розв'язування задач на відсотки передбачено в основному в 5-6 класах, а в наступних класах даної теми віддана незначна частина навчального часу. Цей урок призначений для того, щоб учні озирнувшись навкруги, побачили, що вивчення відсотка продиктовано самим життям.
Урок алгебри у 9 класі
Тема: Відсотки у нашому житті.. Цілі: Математика
поглибити та систематизувати знання учнів про відсотки;
розширити відомості про різноманітність сфер застосування відсоткових розрахунків;
повторити способи розв'язування основних задач на відсотки, продовжити роботу над виробленням умінь застосовувати вивчені формули для розв'язування задач на відсоткові розрахунки; закріпити формули простих та складних відсотків, формувати вміння застосовувати отримані знання під час розв'язування задач на відсотки. Навчитися використовувати знання про відсотки не тільки на уроках математики, а й у повсякденному житті.
Інформатика
формувати вміння і навички роботи з додатковою літературою та створення комп’ютерних технологій, зокрема презентацій,
Фізика
Застосовувати набуті знання для обчислення відносної похибки та в темах : «Робота й енергія. Прості механізми» , «Теплові машини.» , «Насичена та ненасичена пара. Вологість повітря.», «Трансформатор» Ознайомити учнів з математичним апаратом у курсі фізики
Біології
На уроці вирішуються завдання з біології за допомогою математичних знань. Під час вивчення теми "Фотосинтез" учні розв"язують задачі, використовуючи знання з теми "Відсоткові розрахунки".
Хімії
закріпити знання учнів про формули розв’язування основних задач на відсотки, при цьому значно поширити тематику таких задач та методи їх розв’язування при розв’язуванні задач, пов’язаних з обчисленнями концентрацій розчинів, задач, які надають можливість швидко та точно проводити такі розрахунки: це правило хреста, правило змішування та формула розбавлення водою концентрованих розчинів.
основи здоров’я
продовжити роботу над формуванням в учнів вміння розв'язувати задачі на пропорції та відсоткові розрахунки; інтеграція з основами здоров'я допоможе виховати в учнів бажання вести здоровий спосіб життя.
-формування ключових компетентностей:
Тип уроку: урок засвоєння знань, формування фінансової грамотності, підприємливості засобами математичних розрахунків.
Обладнання: презентація Microsoft PowerPoint, ПК.
Математику слід вивчати у школі ще й з тією метою, щоб одержані тут знання були достатні для звичайних потреб у житті.
М.І.Лобачевський
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Захист презентацій «Де використовуються відсотки?
Для чого вони мені? »
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Ключове питання: Чи потрібні людині знання про відсотки ?
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Метод передбачення
Я наведу приклади так званих «передбачень», а ви доповніть їх такими словами, якими б хотілося вам особисто.
Дякую вам. Сподіваюся, що всі ваші передбачення здійсняться. То ж розпочинаємо наш урок!
V.Повторення та систематизація.
VІ.Вдосконалення знань та умінь учнів.
Розв*яжіть задачі
1. Статист (статист – знає все, чисельність населення, його склад, наприклад віковий, прогнозує зростання та спадання виробництва і т.д.)
№ 1. В селі Нововодяне зі 120 будинків 35% користується пічним опаленням. . Яка кількість будинків на пічному опаленні?
№2. В селі Весна для освітлення центральної вулиці встановили ліхтарі. Через місяць 28 з них, що становить 35% від усіх встановлених ліхтарів - перегоріли. Скільки ліхтарів було встановлено?
№3. На виборчій дільниці № 85 с. Нововодяне прийняли участь у виборах 210 виборців, що становило 70% усього виборців . Скільки виборців у селі Нововодяне ?
2. Фермер
№ 1. Фермер взяв в аренду 200 га землі. З них 26 % він засіяв соняшником. Скільки гектарів землі засіяно соняшником?
№2. Із посадженого насіння соняшника зійшло 180 зернят насіння, що становить 90 % від кількості посадженого насіння. Скільки насіння соняшника було посаджено?
№3. Цього літа фермер видав на паї людям 180 т пшениці, що становить 40 % всього урожаю. Скільки тонн пшениці залишилося у фермера?
2. Кухар
№ 1. Щоб замісити пісочне тісто треба брати маргарину 70 % від маси борошна. Скільки треба взяти маргарину, якщо борошна 400 г?
№2. Щоб утворився 9% оцет, кухар взяв 22,5 мл оцтової кислоти. Скільки він отримав 9% оцту?
№3. Під час сушіння виноград втрачає 70 % своєї маси. Скільки кілограмів родзинок отримають із 10 кг винограду?
4. Швачка
№ 1. Для пошиття новорічного костюма шахової королеви використовували чорну та білу тканину. Білої пішло 1,2 м, що становить 48 % від усієї використаної тканини. Скільки всього пішло тканини на костюм?
№ 2. На ярлику светра написано: Склад – 60 % поліамід, 40 % - ангора. Скільки пішло на светр ниток ангори, якщо маса светра 900 г?
№ 3. В рулоні 50 м тканини. На пошиття одного смокінгу потрібно 5% тканини. Скільки метрів тканини потрібно для 6 таких смокінгів?
5. Менеджер з продажу (керівник, або продавець вищого рівня, який займається реалізацією партій товару)
№1. До магазину завезли цукор. За перший день продали 70 кг, що становить 20 % привезеного цукру. Скільки кілограмів цукру завезли в магазин?
№ 2. Менеджер отримав авансом 840 грн, що становить 12 % його заробітної плати. Яка заробітна плата менеджера?
№ 3. На весняному розпродажі ціну куртки, що коштувала 350 грн. знизили на 40%. Скільки коштує куртка.
VІІ. Підведення підсумків уроку ( отримання зворотного зв’язку ).
Чи здійснилися ваші передбачення, які ви висловили на початку уроку? Якщо ні, то чому?
Інтерактивна технологія «Незакінчені речення»
Висновок :
Знання про відсотки потрібні не лише математикам,
оскільки відсотки мають тісний зв’язок з практичною
діяльністю людини та іншими науками .
VІІІ.Домашнє завдання.
Підібрати задачі: в яких ще сферах діяльності використовуються відсотки.
Література: 5клас: Математика. Навчальна програма для учнів 5 — 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. (М. І. Бурда, Ю. І. Мальований, Є. П. Нелін, Д. А. Номіровський, А. В. Паньков, Н. А. Тарасенкова, М. В. Чемерис,М. С. Якір)
Н. А.Тарасенкова, І. М. Богатирьова, О. П. Бочко, О. М. Коломієць, З. О. Сердюк . Математика: підручник для 5 класу Видавництво: Київ. Видавничийдім «Освіта». 2013
Інтернет-ресурси:http://osvita.ua/school/lessons_summary/math/ http://aida.ucoz.ru
Відсотки на уроках фізики та хімії