Конспект уроку, проведеного в лінгафонному кабінеті з використанням ІКТ. Є комп'ютерна презентація до заняття (див. матеріал далі). На уроці викоистано відеофрагменти, нестандартні завдання з теми.
Урок № 9, 10
Тема. Вимова приголосних звуків. Милозвучність української мови – характерна ознака всіх її стилів. Орфоепічні норми.
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про норми української орфоепії, розширити уявлення про засоби милозвучності мови, ознайомити з сучасними тенденціями розвитку мови; розвивати правильне учнівське мовлення, логічне мислення; виховувати почуття гумору, любов до української літератури.
Мета відкритого уроку: застосування інноваційних засобів диференціації навчання на уроках української мови.
Тип: урок узагальнення і систематизації знань учнів.
Література: 1. Блик О.П. Українська мова: Частина ІІ. Підручник. – К.: Четверта хвиля, 1997. – 208 с.
2. Глазова О.П. Рідна мова. 10 клас: Плани-конспекти уроків. – Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2003. – 256 с.
3. Головащук С.І. Складні випадки наголошення: Словник-довідник. – К. : Либідь, 1995. – 192 с.
4. Ніколаєнко І.О. Збірник вправ і завдань з української мови. – К.: Освіта, 1997. – 224 с.
5. Плющ М.Я. Сучасна українська літературна мова: Зб. вправ: Навч. посібник. – К.: Вища школа, 1995. – 284 с.
6. Погрібний М.І. Орфоепічний словник. – К. : Радянська школа, 1984. – 629 с.
7. Тихоша В.І. Рідна мова: Підручник для 10 кл. – 2-ге вид. – К.: Освіта, 2006. – 352 с.
8. Тоцька Н.І. Сучасна українська літературна мова. – К. : Вища школа, 1995.
І. Організація початку уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
а) проговорити і записати на ПК підготовлену скоромовку;
б) відтворити, проаналізувати вимову однієї.
Решта – перевірятиметься, редагуватиметься пізніше або після уроку вчителем.
«Усім подобається це куце цуценя» (демонстрація зображення).
ІІІ. Оголошення теми уроку
IV. Робота над темою
- До запропонованого випадку вимови голосних і приголосних дібрати власний. (Завдання виконуються в групах за рівнями складності.)
(Запис в зошитах самостійно дібраних слів, перевірка фронтально з поясненням правила).
Африката чи ні? чи — —?
Віджимати, пробуджувати, народження, дріжджі, відзначити, підземелля, джаз, броджу, відзиватися, відзвук, відзнака, джентльмен, піджак, підзвітний, джура.
Висновок про вимову і позначення в алфавіті.
Факт, ухвала, фірма, хвалити, фігура, хвіст, філолог, хвіртка, фонетика, хвастати, цифра, кафе, хватка, хвилина, футляр, фуфайка, хвиля, фабрика, хвощ, формат, хворіти, бахвалитися, фіалка, фартух, хвоя, хворостина.
- Тлумачення значень слів «хвощ», «бахвалитися».
- У яких словах допущені помилки?
1) Кайдашиха думала, що все те якось перетреться. 2) У Кайдаша в повітці лежало чимало деревні. 3) Вона не думала, що Мелашці буде так важко в свекрухи. 4) Крикнула в хаті Кайдашиха, неначе десь у діжці. 5) Лінивого не добудишся, як мертвого не докличешся. 6) Стояла баба Кайдашиха в білій сорочці, в здоровій хустці. 7) З хати виходить пишно заквітчана невістка.
1 група знаходить слова з єдино можливим правильним наголосом,
2 група – з подвійним наголосом,
3 група – у яких наголос змінює значення.
Атлас, об’єднання, обіцянка, приклад, комбайнер, читання, помилитися, завдання, орган, сім’я, випадок, батьківщина, слідом, усмішка, помилка, корисний, ознака, вірші, пора, листопад, зокрема, розбір.
1 група: обіцянка, читання, завдання, випадок, корисний, ознака, вірші, листопад.
2 група: батьківщина, весняний, комбайнер, слідом, усмішка, помилка, зокрема, розбір.
3 група: атлас, об’єднання, приклад, помилитися, орган, сім’я, батьківщина, пора.
Вірш «Грім»
Була гроза, і грім гримів,
Він так любив гриміти,
Що аж тремтів, що аж горів
На трави і на квіти.
Грім жив у хмарі, і згори
Він бачив, хто що хоче:
Налив грозою грім яри,
Умив озерам очі,
А потім хмару опустив
На сад наш на щасливий
І натрусив зі сливи слив,
Щоб легше було сливі…
Засоби милозвучності:
V. Підсумок
- Зв'язок стилістики і орфоепії.
VI. Домашнє завдання
Написати твір з нагромадженням будь-якого звука.