Урок "Вимова приголосних звуків. Милозвучність української мови – характерна ознака всіх її стилів. Орфоепічні норми"

Про матеріал

Конспект уроку, проведеного в лінгафонному кабінеті з використанням ІКТ. Є комп'ютерна презентація до заняття (див. матеріал далі). На уроці викоистано відеофрагменти, нестандартні завдання з теми.

Перегляд файлу

Урок № 9, 10

 

Тема. Вимова приголосних звуків. Милозвучність української мови – характерна ознака всіх її стилів. Орфоепічні норми.

 

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про норми української орфоепії, розширити уявлення про засоби милозвучності мови, ознайомити з сучасними тенденціями розвитку мови; розвивати правильне учнівське мовлення, логічне мислення; виховувати почуття гумору, любов до української літератури.

 

Мета відкритого уроку: застосування інноваційних засобів диференціації навчання на уроках української мови.

 

Тип: урок узагальнення і систематизації знань учнів.

 

Література: 1. Блик О.П. Українська мова: Частина ІІ. Підручник. – К.: Четверта хвиля, 1997. – 208 с.

2. Глазова О.П. Рідна мова. 10 клас: Плани-конспекти уроків. – Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2003. – 256 с.

3. Головащук С.І. Складні випадки наголошення: Словник-довідник. – К. : Либідь, 1995. – 192 с.

4. Ніколаєнко І.О. Збірник вправ і завдань з української мови. – К.: Освіта, 1997. – 224 с.

5. Плющ М.Я. Сучасна українська літературна мова: Зб. вправ: Навч. посібник. – К.: Вища школа, 1995. – 284 с.

6. Погрібний М.І. Орфоепічний словник. – К. : Радянська школа, 1984. – 629 с.

7. Тихоша В.І. Рідна мова: Підручник для 10 кл. – 2-ге вид. – К.: Освіта, 2006. – 352 с.

8. Тоцька Н.І. Сучасна українська літературна мова. – К. : Вища школа, 1995.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Організація початку уроку

 

  1. Реєстрація учнів.
  2. Інструктаж з техніки безпеки.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

  1. Перевірка домашнього завдання:

а) проговорити і записати на ПК підготовлену скоромовку;

б) відтворити, проаналізувати вимову однієї.

Решта – перевірятиметься, редагуватиметься пізніше або після уроку вчителем.

 

  1. Розказування скоромовки вчителем

«Усім подобається це куце цуценя» (демонстрація зображення).

  • Скільки разів повторюються звуки [ц], [ц´]?
  • Як на письмі позначаються?

 

ІІІ. Оголошення теми уроку

 

IV. Робота над темою

 

  1. Дублюючий диктант

- До запропонованого випадку вимови голосних і приголосних дібрати власний. (Завдання виконуються в групах за рівнями складності.)

  1. осінь (око, мило, ніс) – чітка, виразна вимова;
  2. зима (мине, живе, дива´) - [ие];
  3. весна (село, земля, перо) - [еи];
  4. казка (стежка, кладка, голуб) – дзвінкі не оглушуються;
  5. розквіт (розпис, розхитати, розтривожити) – оглушення в роз, без;
  6. косьба (боротьба, молотьба, рюкзак) – асиміляція за дзвінкістю;
  7. легко (нігті, дьогтю, вогко, кігті) – оглушення;
  8. розумник (кожух, зозуля, голубка, чому, ходжу, лопух) - [оу];
  9. пісня (сміх, світ, свято, цвях) – асиміляція за м’якістю;
  10.                      знайти (гай, край, йти) - [ĭ];
  11.                      повнота(бив, пив, грав, упав) - [ў];
  12.                      часто (курча, що, щастя, дівчата, чашка) - [ч];
  13.                      кукурудза (дзиґа, джміль, ходжу) – африкати.

 

(Запис в зошитах самостійно дібраних слів, перевірка фронтально з поясненням правила).

 

  • Який ще звук позначає буква «д»? «ж»? «з»?

 

 

 

  1. Графічний диктант

Африката чи ні? чи    —?

Віджимати, пробуджувати, народження, дріжджі, відзначити, підземелля, джаз, броджу, відзиватися, відзвук, відзнака, джентльмен, піджак, підзвітний, джура.

  • показ слів;
  • схематичне позначення буквосполучень дж, дз;
  • тлумачення значення слова «джура», демонстрація зображення;
  • перевірка.
  • Як розрізняємо?

Висновок про вимову і позначення в алфавіті.

  1. Бесіда про особливості української фонетики і графіки:
  • Які букви позначають два звуки? (щ, ї, я, ю, є).
  • Історія «еф» і [ф]. Тенденції в мові.
  1. «Ф» чи «хв»? Виконання тестової комп’ютерної програми з розподілу слів у залежності від правопису. Час виконання обмежено до 1 хв.

Факт, ухвала, фірма, хвалити, фігура, хвіст, філолог, хвіртка, фонетика, хвастати, цифра, кафе, хватка, хвилина, футляр, фуфайка, хвиля, фабрика, хвощ, формат, хворіти, бахвалитися, фіалка, фартух, хвоя, хворостина.

- Тлумачення значень слів «хвощ», «бахвалитися».

- У яких словах допущені помилки?

  1. Вибіркове списування, транскрибування слів із буквосполученнями, які зазнають змін у звуковимові:
  • читання речень;

1) Кайдашиха думала, що все те якось перетреться. 2) У Кайдаша в повітці лежало чимало деревні. 3) Вона не думала, що Мелашці буде так важко в свекрухи. 4) Крикнула в хаті Кайдашиха, неначе десь у діжці. 5) Лінивого не добудишся, як мертвого не докличешся. 6) Стояла баба Кайдашиха в білій сорочці, в здоровій хустці. 7) З хати виходить пишно заквітчана невістка.

  • знаходження слів із буквосполученнями ться, тц, жц, шся, чц, тч, шц;
  • запис їх фонетичною транскрипцією.
  1. Демонстрація відеофрагментів з порушенням звуковимови:
  • значення в тексті;
  • бесіда про культуру мовлення, засоби милозвучності;
  • важливість дотримання норм (гуля і ґуля, казка і каска; [с] і [з] в англійській мові).
  1. Робота зі словником. Значення правильного наголошування слів. Робота в групах.

1 група знаходить слова з єдино можливим правильним наголосом,

2 група – з подвійним наголосом,

3 група – у яких наголос змінює значення.

Атлас, об’єднання, обіцянка, приклад, комбайнер, читання, помилитися, завдання, орган, сім’я, випадок, батьківщина, слідом, усмішка, помилка, корисний, ознака, вірші, пора, листопад, зокрема, розбір.

1 група: обіцянка, читання, завдання, випадок, корисний, ознака, вірші, листопад.

2 група: батьківщина, весняний, комбайнер, слідом, усмішка, помилка, зокрема, розбір.

3 група: атлас, об’єднання, приклад, помилитися, орган, сім’я, батьківщина, пора.

 

  1. Змагання «Хто більше». Визначення засобів милозвучності мови.
  • У запропонованій поезії визначити якомога більше засобів милозвучності мови.

Вірш «Грім»

Була гроза, і грім гримів,

Він так любив гриміти,

Що аж тремтів, що аж горів

На трави і на квіти.

 Грім жив у хмарі, і згори

 Він бачив, хто що хоче:

 Налив грозою грім яри,

 Умив озерам очі,

А потім хмару опустив

На сад наш на щасливий

І натрусив зі сливи слив,

Щоб легше було сливі…

 

Засоби милозвучності:

  1. рівномірне чергування голосних і приголосних;
  2. чергування – грім, згори (з гір);
  3. спрощення – щасливий;
  4. варіанти службових частин мови – і, зі, у;
  5. варіанти частин слова – умив;
  6. алітерація - [гр];
  7. асонанс – на, сад, наш;
  8. звуковідтворення – грім, гримів;
  9. анафора – гроза і грім гримів;
  10. рима – гримів-горів.

 

  1. Комп’ютерне тестування з теми «Орфоепія».

 

V. Підсумок

- Зв'язок стилістики і орфоепії.

 

VI. Домашнє завдання

Написати твір з нагромадженням будь-якого звука.

docx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
3029
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку