Методична розробка майстер-класу
Професія «МАЛЯР. РЕСТАВРАТОР ДЕКОРАТАВНО-ХУДОЖНІХ ФАРБУВАНЬ (дизайнер)»
Майстер виробничого навчання
13 тарифного розряду
Поп’юк М.І.
Тема програми:Основи кольорознавства.
Тема уроку:Змішування кольорів при пофарбуванні поверхонь.Комплементарність кольорів.
Мета майстер- класу:
Тип уроку:майстер- клас .
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ МАЙСТЕР- КЛАСУ
І. Підготовче-організаційний етап.
1.1. Повідомлення теми і мети майстер-класу.
Тема: «Основи кольорознавства»
Мета: Навчити вибирати колірне рішення для інтер’єру в залежності від психологічних особливостей людини, призначення приміщення та інших факторів.
2.2. Знайомство з учасниками.
Шановні колеги! Сьогодні ми з Вами проведемо майстер-клас за темою: «Основи кольорознавства»
ІІ. Основна частина.
2.1. Презентація ідей.
Що таке «Кольорознавство»?
Кольорознавство – це наука про колір, його властивості, закономірності утворення та сприйняття. Вивчення закономірностей кольору і світла людство займалось із часів свого існування. Велика кількість учених в різні часи зробила свій вагомий внесок у науку кольорознавство.
Питання кольору завжди було і залишається актуальним для всіх, хто використовує колір у своїй професійній діяльності. Для малярів колір є основним засобом, яким він оперує у своїй роботі, створюючи незабутнє враження про наші міста із різно кольоровими фасадами і неповторними інтер’єрами.
2.2. Представлення системи роботи.
1. Схема кольорового кола.2. Основнікольори: (жовтий, червоний, синій).
Давайте розглянемо кольорове коло
Всі кольори в ньому будуть гранично яскравими та чистими. Крім шести відомих нам кольорів з'являться проміжні сполучні відтінки без назв. Не варто теплий і освітлений відтінок зеленого називати «салатовим», оскільки і рослина і кулінарне блюдо «салат» буває різного кольору. Також і світло-фіолетовий не будемоназивати «бузковим», адже бузок зустрічається темно-фіолетового, рожевого і навіть чисто білогокольору.
3. Похідні (додаткові) кольори.4. Похіднікольори (спектр).
Спробуємо з допомогою шести відомих нам назв позначити всі відтінки кольорового кола. Сусідні кольори тут змішуються між собою і виходить новий відтінок, який включає обидва кольори але все ж таки відрізняється від них. Між жовтим і зеленим кольорами у нас буде жовто-зелений. Якщо між ними ми хочемо помістити не один, а два відтінки, то назвемо їх: біля жовтого (жовто - зелений), а поруч із зеленим (зелено - жовтий). Таким же чином зробимо, якщо потрібно скласти чотири градації. Тоді близько жовтого виявиться жовто - жовто - зелений, потім жовто - зелений, далі зелено – жовтий, а найближчий до зеленого, буде зелено - зелено - жовтий. Так з'являться червоно - червоно - фіолетовий і синьо - синьо - синьо - зелений, тобто зелений з холодним, дуже синім відтінком. Такий прийом показує,наскільки відтінок наближений до основного і додаткового кольорів. У цих назвах читається емоційна характеристика і одночасно пропорція колірної суміші. Тепер легко і точно запам'ятають і відтворять не тільки 24 але і 48 відтінківколірного кола.
5,6. Групписпорідненихкольорів (на основіжовтий і червоний, жовтий і синій).
На практиці ми рідко знаходимо фарби, що представляють ідеально чисті основні кольори. Професійні художники розрізняють фарби за хімічним складом (кіноварабобілилацинкові та інші). Для вивчення основ кольорознавства, нам досить знати до якої групи кольорів відноситься фарба. Згрупуємо наші матеріали (олівці, фарби, клаптики) за кольорами (жовтий, синій, червоний). До жовтих віднесемо: світлі холодні, щільні теплі і мутні вохри. Червоний колір теж представлять теплі і холодні, темні і світлі і навіть коричнювата вохра червона, а серед синіх виявляться: світлі кобальти, темний індиго, глибокі ультрамарин і блакить. Тепер виберемо з кожної групи по одній фарбі і складемо трикутник первинних вихідних кольорів. Простежимо, щоб кольори були врівноважені по світлоті і тепло-холодності. Занадто темний синій колір зробить важкою зону холодних кольорів. Якщо червоний і жовтий в палітрі занадто теплі, то всі відтінки (суміші) виявляться тепліше, а фіолетовий забрудниться і буде здаватися коричневим.
При побудові кола всі відтінки отримують, змішуючи тільки кольори розташовані в центральному трикутнику. Абсолютно виключено додавати «чужу» (наприклад, зеленуабофіолетову) фарбу. Вони відразу зруйнують єдність всієї системи. Важливо стежити за плавністю переходів градацій відтінків.
Скористаємося колірним колом, яке у нас вийшло, для складання контрастних і нюанснихвідносин при пошуку колористичного рішення композиції.
Існує сім типів колірних контрастів:
Колір треба вивчати по можливості все охоплююче. Тому важливо зрозуміти і порядок розташуваннякольорів у колірному колі, і систему загальних колірних співзвуч.
7. Теплікольори.8. Холоднікольори.
9. Дванадцятичастнекольорове коло..
Сімтипівколірнихконтрастів:
Покраскою поверхні різними кольорами можна прикрасити внутрішнє приміщення,стелю, стіни, та надати неповторний вигляд вашій оселі.
Інструменти: Для підготовки поверхонь.Змішування кольорів.
№ |
Назва інструменту/ засобу |
Додаткова інформація |
кількість |
1 |
Малярні кісточки, валики. |
різні за розміром |
7 шт |
2 |
Ємність для розмішування фарбників та ВА |
судок |
4 шт |
3 |
Ємність для води |
2 літрові пластикові відра |
2 шт |
4 |
Паличка малярна для розмішування суміші |
дерев’яні палички |
2 шт |
5 |
Кольорове коло |
|
1шт
|
5 |
Пензлик малярний |
натуральний ворс |
4шт |
6 |
Стіл малярний розкладний
|
|
1шт |
7 |
Плівка накривна водонепроникна |
|
1шт |
Матеріали:
|
|
|
Фарба водоемульсійна для внутрішніх робіт.
|
2.3. Проведення імітаційної гри.
Поділимося на дві команди зелену,жовту кожна команда виконує по два завдання одне –практичне, одне-теоретичне. Команда,яка виконає завдання краще буде нашим переможцем.
2.3.1.Змішування кольорів.
Для вміння підбирати необхідні кольори маляру необхідно знати основні принципи змішування кольорів. Існує два принципово різних типи змішування кольорів – додавальний і віднімальний. Внаслідок змішування кольорових променів і змішування фарб того ж кольору виходять різні результати, оскільки як в одному, так і в іншому випадку мають місце різні фізичні процеси. Для маляра важливо знати закони механічного змішування кольорів. Кольори сонячного спектру – червоний, синій і жовтий, які є основними, при змішуванні один з одним дають так-звані змішані кольори. Основний колір, який не входить в змішаний, є доповнювальним до нього (компліментарним). Так, змішуючи синій і червоний, отримуємо фіолетовий, а жовтий, який залишився, буде до нього доповнювальним. При змішуванні кольорів, слід враховувати наступний закон: два доповнюючих кольори, які розміщені поряд, підсилюють один одного, і навпаки, вони стають більш блідими і більши сірими, якщо їх змішувати. До цих законів кольорових контрастів додаються контрас титонів, які виникають із більшої чи меншої насиченості кольору. Таким чином, кольору, як такого, не існує;він проявляється лише у поєднанні з іншими кольорами. Дужеважливим нюансом, який слід знати маляру в підборі кольору є той факт, що з метою створення приглушеного (шляхетного, не солодкого) кольору слід добавляти фарбукомпліментарного кольору.
2.3.2.Виконуємо змішування кольорів:
Змішуванням кольорів, які розміщені поряд у кольоровому колі, ми отримуємо проміжні відтінки кольорів.Як ми знаємо, що синій, жовтий і червоний кольори є основними, тобто такими, що при механічному замішуванні можуть утворювати всі інші кольори.
-змішуємо синій та жовтий отримуємо зелений комплементарний колір червоний;
-змішуємо жовтий та червоний отримуємо помаранчевий комплементарний колір синій;
-змішуємо оранжевий та зелений отримуємо жовтий комплементарний колір фіолетовий;
-змішуємо синій та червоний отримуємо фіолетовий комплементарний колір жовтий;
Гра- завдання для команди жовтих
Гра-завдання для команди зелених
ІІІ. Заходи безпеки праці та індивідуального захисту:
ІV. Висновок.
Під час проведення майстер-класу Ви ознайомилися з технологією змішування кольорів нанесення їх на поверхню та компліментарність кольорів.
Розробив майстер в/н Поп’юк М. І.