Мета: формувати предметні і ключові компетентності:
літературознавчу – поглибити знання учнів про поетичний твір, оригінал і переклад, презентувати основні відомості про життєвий і творчий шлях Роберта Бернса, Генріха Гейне, К Симонова; удосконалювати вміння аналізувати віршовані твори, виразно читати поезію;
загальнокультурну – формувати уявлення про внесок творів Роберта Бернса, Г. Гейне, К. Симонова у розвиток світової ліричної поезії; сприяти вихованню культури почуттів;
міжпредметну естетичну – вчити порівнювати літературні та музичні твори;
комунікативну – удосконалювати вміння спілкуватися в колективі.
Обладнання: портрети поетів, збірки поетичних творів, комп’ютер , картки із завданнями
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Випереджальне домашнє завдання: підготувати повідомлення про життя і творчість Г.Гейне, Р.Бернса та К. Симонова
Коли любиш, то таке багатство відчуваєш, стільки ніжності, привітності, навіть не віриться, що так умієш любити А.П. Чехов.
Хід уроку
I.Організаційний момент. Емоційне налаштування на роботу.
.
II.Актуалізація опорних знань.
1. Слово вчителя
У стрімкому світі, де все так швидко змінюється, є цінності, які ніколи не тьмяніють і не втрачають своєї вартості. Це справжні «коштовності» — дружба й кохання. Напевно, кожен із вас задумувався над тим, для чого ж людині потрібно мати друзів або що таке кохання. Виявляється, що це почуття - чи не найголовніше у повсякденному житті. Для того, щоб збагнути, навіщо людині воно потрібне, треба передусім визначити, що це таке. Кожна людина кохання розуміє по-своєму, адже воно багатогранне.
Пригадайте щойно вивчену повість Шолом-Алейхема “Пісня над піснями”.Про що цей твір єврейського письменника?Що головне в Біблійній «Пісні пісень»?
(Відповіді учнів)
.
«Любов важливіша за все»,- проголошує твір письменника.
2.Робота з цитатами про кохання.
“Цитатна доріжка” - “Відомі люди про кохання”
-Той, хто кохає по-справжньому якусь одну людину, любить увесь світ. (Е.Фром)
-Кохання — це бажання бути коханим. (Платон)
-Кохання — найсильніше з усіх пристрастей, тому воно одночасно оволодіває головою, серцем і тілом. (Вольтер)
-Кохати глибоко — означає забути про себе. (Ж.Ж.Руссо)
-Любов наділяє благородством навіть тих, кому природа відмовила в ньому. (В.Шекспір)
-Найбільше щастя в житті - це впевненість, що тебе кохають. (В.Гюго)
-Любов, як свічка: від великого подиху вітру — розгорається, а від легенького вітерцю — гасне. (І.Франко)
3.Вчитель:
- Сподіваюся, що все сказане про кохання надихнуло вас на власні роздуми та узагальнення. А як би ви відповіли на запитання.
4.Прийом “Мікрофон”
- Що таке кохання?
III.Мотивація пізнавальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
1. Слово вчителя.
- Нашу розмову про кохання ми продовжимо знайомством із зарубіжними поетами, що жили та творили в різні часи, але їх твори об”єднала вічна тема - кохання.
2. Запис теми уроку до зошитів.
3. Визначення завдань уроку
IV.Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Слово вчителя
- Генріх Гейне, Роберт Бернс, Костянтин Симонов. Вони різні за своїм походженням, уподобаннями, розумінням багатьох житейських речей, вони навіть жили в різні епохи. Але єднає їх одне: глибоке розуміння світлого й прерасного людського почуття — кохання.
То ж починаємо наше знайомство з цими поетами
.
-Робота з епіграфом.
2. Ознайомлення із життям і творчістю Р.Бернса .
-Повідомлення учня про Р.Бернса (випереджальне завдання).
Роберт Бернс прожив недовге, але дуже насичене подіями життя. Він прославив своєю творчістю всю Шотландію. Про нього знає і говорить весь світ, його творчістю цікавляться літературознавці і просто шанувальники поезії і по сьогоднішній день. Це людина, яка за тридцять сім років свого життя любив і ненавидів, надихався і розчаровувався, і все це виливав у своїй творчості.
. Роберт Бернс не має благородного походження. Його батько був простим садівником, який досить поневірявся по життю і, врешті-решт, оселився з усією родиною в Йоркширі. Після народження дітей, сім’ї маленького Бернса часто доводилося перебиратися з одного селища в інше, тому все дитинство майбутнього поета пройшло в постійних переїздах.
З раннього дитинства Бернс змушений був працювати на благо сім’ї нарівні з дорослими. Ця важка праця спровокувала захворювання серця, яке і призвело до смерті поета в ранньому віці. Однак, крім того, що змушував свою дитину трудиться ранньому віці, батько Роберта доклав усіх зусиль, щоб дати своїй дитині освіту. Разом із ще кількома батьками в своєму селищі Бернс-старший організував школу для дітей і запросив вчителя, який там викладав.
.
Поетичний талант Роберта Бернса проявився рано. Перший його вірш про світле дитяче кохання – «Прекрасна Неллі» - написаний у 15 років. Після нього з’явилися й інші. Їх підхоплювали, запам’ятовували друзі Бернса – сільська молодь, місцеві інтелігенти. “У мене не було бажання стати поетом, поки кохання не охопило всього мене, а потім уже прийшли Вірші і Пісні, вони стали тією безпосередньою мовою, якою говорило моє серце,”- так писав про себе Роберт Бернс в 1783р.
Помер Роберт Бернс у віці 37 років.
Тарас Шевченко назвав Роберта Бернса «Поетом народним і великим». Українською мовою його вірші перекладали Павло Грабовський, Іван Франко, Василь Мисик, Микола Лукаш.
- Вчитель:
Роберт Бернс — великий шотландський поет .
Його поезія нікого не залишає байдужим, він писав прості і гарні пісні, які співали по всій Шотландії. Він був чудовим ліричним поетом і міг писати гумористичні і сатиричні вірші, оспівуючи вірне кохання, дружбу і свою маленьку Шотландію.
Вірші він присвячував багатьом жінкам. І в кожному з них він загострював увагу на соромязливості, ніжності, відданості, благородстві.
-Завдання: прослухати вірш і дати відповідь на питання:
Що найбільше цінував поет в коханій Неллі у свої 15 років? (скромність, душевну чистоту)
МОЯ ЛЮБА НЕЛЛІ
Любив я дівчину колись,
Люблю її й тепер,
Любитиму завжди і скрізь,
Поки живу — не вмер.
Багато знаю я дівчат
Вродливих, як одна,
Та не траплялося стрічать
Такої, як вона.
Дівоча знаджує краса
Людей у всі часи,
Але краса — то ще не все,
Ще треба й до краси.
Усе, що в дівчині ціню,
В моєї Неллі есть:
I врода, й серце, і душа,
I добра слава, й честь.
Немає в неї пишних шат
I дорогих прикрас,
Та краща всіх вона стократ,
У що б не одяглась.
Чарує око пишнота,
Багатства щедрий дар,
Але душевна чистота
Сильніший має чар.
За це я Неллі вподобав
I щиро полюбив,
За це я серце їй віддав
Одній навік-віків.
-Повідомлення на тему «Це цікаво!»
Наслідуючи традиції фольклору, поет сміливо оспівував у своїх творах живе людське почуття, в якому природно поєднується і духовна близькість, і чуттєва пристрасть. Великий лірик, Бернс зумів передати в своїх піснях всю глибину, силу і чистоту кохання.
У 1785 році Бернс полюбив Джину Армор ,дочку мохлинського підрядчика Дж. Армора. Вони поклялись одне одному у вірності й підписали складене Робертом шлюбне свідоцтво, за яким назвали себе чоловіком і дружиною. Проте таке свідоцтво не визнавалося тогочасним суспільством. Багатий батько Джин не дав дозволу на шлюб і почав судове переслідування молодого поета. А Р. Бернс був бідним, тому мусив тривалий час переховуватися. Потрапивши до м. Единбурга, поет опублікував свої вірші, які пізніше ввійшли до його зібрання творів. Так він здобув популярність. А кохання жило в його серці. У 1788 р. він узяв офіційний шлюб із Джин Армор. Поет присвятив своїй дружині багато віршів. До речі, першим слухачем його творів була саме вона.
-Виразне читання вчителем поезії «Любов»у перекладі Миколи Лукаша .
Моя любов — рожевий квіт
В весінньому саду,
Моя любов — веселий спів,
Що з ним я в світ іду.
О, як тебе кохаю я,
Єдиная моя!
Тому коханню не зміліть,
Хоч висхнуть всі моря.
Нехай посхнуть усі моря,
Потануть брили скал,
А ти навік любов моя, —
Аж згасне сонця пал,
Прощай, прощай, мій рідний край,
Прощай, моя любов,
Та де б не був я, мила, знай —
Прийду до тебе знов!
Переклад М. Лукаша
-Аналіз вірша.
-Визначте тему поезії(кохання та його значення в житті людини).
-Яким може бути кохання?(перше кохання, кохання з першого погляду, кохання без відповіді, трагічне кохання, вічне кохання).
-Охарактеризуйте образ ліричного героя .Що для нього є найголовнішим у житті?(кохання)
-Чи готовий до випробувань розлукою ліричний герой?
-Знайдіть у тексті слова, які вказують на художній час і простір(«поки», «безмежна»).Почуттям ліричного героя немає меж(«Яка краса твоя безмежна, така й любов моя»),він упевнений ,що кохатиме вічно(«поки всі висохнуть моря», «розтопиться граніт», «поки не западеться світ».
-Яким настроєм пронизана поезія?
-Про яку пору року йдеться в поезії?Чому саме весна?
-Яка роль образів природи у поезії?(увиразнюють силу кохання).Назвіть їх.
-Про який сад ідеться?(сад у душі, сад ,який дає плоди).
-Які засоби художньої виразності є у творі?
Провідна тема вірша |
Кохання та його значення в житті людини. Краса ко- хання розкривається через образи троянди та музики |
Епітети |
Рожевий квіт, веселий спів, рідний край, весінній сад |
Порівняння |
любов — рожевий квіт любов — веселий спів, |
(Гіпербола |
Нехай посхнуть усі моря, Потануть брили скал |
-Творче завдання «Усне словесне малювання»
Уявіть, що ви художник. Вам запропонували відобразити за допомогою фарб все, що ви відчули після читання вірша, то яким би був ваш малюнок?
- Клоуз-тест:
Роберт Бернс — великий шотландський _____________. В багатодітній сім`ї Роберту прищепили любов ____________. Завдяки матері та старенькій няні майбутній поет полюбив ______________________. Більшу частину свого часу змушений був віддавати ____________________. Перший його вірш був написаний у ____________. У своїй поезії наслідував ________________. Т. Шевченко називав його___________________________________________
3. Ознайомлення із життям і творчістю Г.Гейне
- Повідомлення учнів про Г.Гейне
Німецький поет, прозаїк, есеїст Генріх Гейне народився в родині єврейського торговця Самсона Гейне й Бетті ван Гельдерн у місті Дюссельдорфі, на Рейні. З 1810 по 1812 рік Генріх навчався у Дюссельдорфському ліцеї. Наступний рік провів у конторі багатого банкіра у Франкфурті-на-Майні. У 1816 році Генріх продовжив заняття комерцією у Гамбурзі у торговій фірмі дядька - мільйонера Соломона Гейне.
Перший літературний виступ Гейне належить до 1817 року, коли в журналі "Гамбурзький страж" були надруковані його перші вірші. Юнацька лірика Гейне була відгуком на перше нерозділене кохання до кузини Амалії.
На кошти дядька юнак вступив до Боннського університету (1819), звідки потім переїхав до Геттінгензького університету (1820)
У 1825 році Гейне захистив у Геттінгензькому університеті дисертацію наступінь доктора права. Потім він багато подорожує, відвідуючи Англію, Італію. Враження від цих поїздок відбились у його дорожніх нарисах.
14 травня 1831 року Гейне прибув до Парижа. Все подальше життя пройшло в столиці Франції. До Німеччини він боявся повертатися, адже йому загрожував арешт за гострі політичні твори. Упродовж життя Гейне побував у Німеччині два рази, щоб навідати матір і улаштувати діла з видавцем (1844). У подальшому поїздки до Німеччини були неможливими за станом здоров'я: у поета був параліч спинного мозку.
-Слово вчителя про збірку «Книга пісень»
Ліричні вірші раннього періоду творчості Гейне склали цілу книгу "Книга пісень" (1827). Ця поетична збірка принесла йому визнання у Німеччині, а згодом і в усьому світі. За життя автора вона видавалась 13 разів; багато віршів були покладені на музику Р. Шуманом, Ф. Шубертом, Й. Брамсом, П. Чайковським, Р. Штраусом, Е. Грігом та ін. Історія переживань ліричного героя образно передає світосприйняття молодого поета, котрий перебуває у глибокому розладі з навколишнім середовищем. Зміст перших циклів "Книги пісень" не вичерпується нещасною любов'юпоета до багатої гамбурзької родички кузини Амалії. Тема нерозділеної любові у "Книзі пісень" слугує лише поетичним вираженням трагічної самотності героя у світі. Без любові немає щастя, без щастя неможливе життя - це кредо ліричного героя "Книги пісень" Гейне. Ліричні вірші насичені ознаками повсякденності, котрі змушують повірити у щирість почуттів. Крізь ліричну схвильованість постійно проривається іронічна інтонація. Герой "Книги пісень", яким би не був щасливим, завжди пам'ятає, що це лише мить, а не одвічне блаженство. Вінз находить у собі сили посміхнутися навіть коли його почуття не поділяють, жити далі й знову кохати.
-Виразне читання поезії Г.Гейне «Коли настав чудовий май» в перекладі Лесі Українки.
Коли настав чудовий май,
Садочків розвивання,
Тоді у серденьку моїм
Прокинулось кохання.
Коли настав чудовий май,
І пташок щебетання,
Тоді я милій розказав
Мою журбу й кохання.
-Романс Микола Фокін «Коли настав чудовий май» (кліп)
-Аналізуємо твір .
Провідна тема вірша |
Кохання |
Епітети |
Чудовий май, |
Метафора |
Садочків розвивання |
-Бліцопитування :
-Де народився поет?
-В якому навчальному закладі отримав початкову освіту?
-Яка подія життя стала поштовхом до написання віршів?
-Чому більшу частину свого життя поет провів не на батьківщині, а у Франції?
-Назва поетичної збірки, яка принесла славу поету?
4. Ознайомлення із життям і творчістю К. Симонова
-Розповідь учня про життя поета
Костянтин Михайлович Симонов (справжнєім'я Кирило) — російський радянський письменник, громадський діяч.
Народився Костянтин 28 листопада 1915 в Петрограді. Але перші роки своєї біографії Симонов прожив у Саратові, Рязані. Батьками був названий Кирилом, але потім змінив своє ім'я. Виховувався вітчимом – викладачем військового училища. У 1930, після закінчення семирічки в Саратові, пішов вчитися на токаря. Потім у біографії Костянтина Симонова відбулися зміни: в 1931 році відбувся переїзд до Москви, після чого він працював на заводі до 1935. Приблизно в той же час були написані перші вірші Симонова, а надрукували його твори вперше в 1936 році. Після отримання вищої освіти в Літературному інституті імені Горького і закінчення аспірантури, відправився в Монголію.
З перших днів Великої Вітчизняної війни Костянтин Симонов перебував у діючій армії: був власним кореспондентом газет "Червона Зірка", "Правда", "Комсомольська правда", "Бойовий прапор" та ін У 1942 Костянтину Симонову було присвоєно звання старшого батальйонного комісара, в 1943 – звання підполковника, а після війни - полковника. В якості військового кореспондента побував на всіх фронтах, був у Румунії, Болгарії, Югославії, Польщі, Німеччині, був свідком останніх боїв за Берлін
Одними з відомих військових творів Симонова стали: «Жди мене», «Війна», «Російські люди».
Після війни для Костянтина Симонова в біографії настав період відряджень: він їздив до США, Японії, два роки жив у Ташкенті. Працював головним редактором «Литературной газеты»(рос.), журналу «Новый мир»(рос.), входив до складу Союзу письменників. За багатьма творами Симонова були зняті фільми.
Помер Костянтин Симонов 28 серпня 1979 в Москві.
Прах Симонова за його бажанням був розвіяний над місцями особливо пам`ятних йому боїв періоду Великої Вітчизняної війни.
-Літературний диктант
-Назвіть справжнє ім’я К. Симонова.
-Коли і де народився поет?
-Яку робітничу професію здобув Симонов?
-Коли К. Симонов почав писати вірші?
-В якому навчальному закладі письменник отримав вищу освіту?
-В якості кого Симонов перебував у діючій армії під час Другої світової війни?
-Назвіть найвідоміші воєнні твори К. Симонова.
-Слово вчителя про історію створення вірша «Жди мене».
Вірш присвячений відомій російській актрисі Валентині Сєровій дружині поета. У 1941 р. К. Симонов прочитав вірш лише найближчим друзям і не збирався його друкувати. Проте пізніше поет змінив рішення, коли один із друзів назвав цей вірш «ліками від туги за коханою». Уперше твір з’явився в газеті «Правда» на початку 1942 р. У 1943 р. за сценарієм К. Симонова був
знятий фільм з однойменною назвою «Жди мене» (ре&жисер О. Стоплер), де головну героїню зіграла Валентина Сєрова.
-Згадайте!!!
Що таке лист?
Правила листування.
Прослухайте вірш К. Симонова «Чекай мене» і доведіть, що це лист – послання.
Читання вірша «Чекай мене» самим К.Симоновим.
Жди меня, и я вернусь.
Только очень жди,
Жди, когда наводят грусть
Желтые дожди,
Жди, когда снега метут,
Жди, когда жара,
Жди, когда других не ждут,
Позабыв вчера.
Жди, когда из дальних мест
Писем не придет,
Жди, когда уж надоест
Всем, кто вместе ждет.
Жди меня, и я вернусь,
Не желай добра
Всем, кто знает наизусть,
Что забыть пора.
Пусть поверят сын и мать
В то, что нет меня,
Пусть друзья устанут ждать,
Сядут у огня,
Выпьют горькое вино
На помин души...
Жди. И с ними заодно
Выпить не спеши.
Жди меня, и я вернусь,
Всем смертям назло.
Кто не ждал меня, тот пусть
Скажет: - Повезло.
Не понять, не ждавшим им,
Как среди огня
Ожиданием своим
Ты спасла меня.
Как я выжил, будем знать
Только мы с тобой,-
Просто ты умела ждать,
Как никто другой.
-Аналізуємо твір .
-Яке враження справив на вас вірш? Що ви відчули?
-Які ключові образи протиставляються у вірші (знайдіть антитезу)
-Які кольори використовує Симонов? Що вони символізують?
-Якою постає природа у вірші? Як називається такий прийом?
-Слово вчителя.
Вірш К. Симонова «Чекай мене» — один із найвідоміших творів Другої світової війни. Його вчили напам’ять, переписували, носили біля серця ті, хто воював, і ті, хто чекав із війни своїх коханих. За своєю композицією твір нагадує молитву, звернення під час важких випробувань до близької людини. Поетичне слово у творі К. Симонова набуло такої великої сили, що кожен, хто читав вірш у роки війни, вірив, що його почуття обов’язково врятують рідну людину від смерті. Цей твір і після війни не втратив свого значення.
- Це цікаво!
Вірш Костянтина Симонова «Чекай мене…» знайшов відгук в серцях і душах не лише солдат, а й жінок, які вірно чекали своїх коханих з фронту, тому зауральські жінки написали відповідь на лист К. Симонова. Цей лист отримав назву «Жду тебе» і доброю звісткою полетів на фронт.
Жду тебя, хороший мой.
Очень крепко жду.
Жду уральскою зимой,
Жду весной в цвету
Жду тебя, и дни бегут,
Гаснут вечера.
И со мною вместе ждут
Все, кто ждал вчера.
Ждут по-прежнему друзья,
Всей душой любя.
Что ни делала бы я,
Это для тебя.
Для тебя припасено
Все давным-давно,
И початое вино
Выпьем мы вдвоем.
Снятся мне твои черты,
Где же ты теперь?
Жданный мой, когда же ты
Постучишься в дверь.
Верно, ты придешь опять,
Ласковый, родной.
Милый, я умею ждать,
Как никто другой.
Як ви вважаєте, у чому полягає актуальність вірша для наших днів? Чому такі твори нам потрібні?
Перегляд кліпу «Присвячується українським військовим та їх родинам». (відео)
V.Підсумок уроку.Рефлексія.
Скласти сенкан до слова кохання.
Кохання
Ніжне, чисте
Надихає, підкоряє, допомагає
Живе в серцях людей
Почуття
Метод «Незакінчене речення»
-Сьогодні на уроці я дізнався…
-Найбільше мене вразили поезії…
-Я хотів би більше дізнатися…
VI.Мотивоване оцінювання навчальної діяльності учнів на уроці.
Самооцінювання
Оцініть себе за кожним із визначених напрямів від 0 до 2 балів.
1.Я добре підготувався до уроку.
2. Я був активним на уроці.
3. Я виконував усі завдання вчителя.
4. Я був на уроці уважним.
5. Я допомагав іншим.
6. Я зрозумів тему.
Оцінка учня:
Оцінка вчителя:
Загальна кількість балів:
Д/з. Вивчити напам’ять вірш про кохання. (на вибір).
Дати розгорнуту відповідь на запитання «Чому так важливо, щоб тебе чекали?»
Заключне слово вчителя
Коли Любов живе в душі людини,
То негаразди враз стають малими,
По – іншому на небі сонце сяє,
Коли душа по справжньому кохає.
Лише Любов допомагає жити,
Підкорює серця, полонить час.
Я вам бажаю так життя прожити,
Щоб ви любили і любили вас!
1