Урок "Витинанка. Дерево життя"

Про матеріал
Дати поняття про мистецтво витинанки, яке прийшло до нас із далекої давнини; навчити практичних навичок виготовлення художніх творів із паперу;створити декоративну композицію «Дерево життя» у техніці витинанки.Сприяти розвитку інтересу до українського декоративно-ужиткового мистецтва.Виховувати зацікавленість у пізнанні багатогранної культури нашого народу
Перегляд файлу

                                                                  Вчитель: Мельник Ірина Андріївна

                                                               Скандинавська гімназія

                                                           м. Київ

                                                           2020р.

Урок

Тема. Витинанка « Дерево життя»
Мета. Навчальна – дати поняття про мистецтво витинанки, яке прийшло до
нас із далекої давнини; навчити практичних навичок виготовлення
художніх творів із паперу;створити декоративну композицію
«Дерево життя» у техніці витинанки.
Розвивальна – розкрити творчий потенціал учнів, пізнання ними
краси через мистецтво,сприяти розвитку інтересу до українського
декоративно-ужиткового мистецтва.
Виховна – виховувати інтерес до знань, зацікавленість у пізнанні
багатогранної культури нашого народу; виховувати акуратність,
бажання довести роботу до кінця.
Обладнання: зразки «Дерева життя» в різних техніках, зразки витинанок
Інформаційний матеріал: «Правила поводження з ножицями»
«Правила вирізування», шаблони, ножиці,кольоровий папір,
клей, простий олівець.
                                                                       Хід уроку

І. Організаційна частина

Доброго ранку! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки!
Сміється душа!
Хай рученьки ваші
творять чудеса!
 

Я рада бачити вас на уроці праці. Ми з вами будемо вивчати культуру нашого народу.

 І девізом нашого уроку я вибираю це прислів’я:
 

«Руки твої – найкращій скарб
Коли умієш їм дати лад».

Діти, подивіться яка чудова погода на вулиці, яке яскраве сонечко. Давайте візьмемо по промінчику і подаруємо тепло цього промінчика один одному. Нехай воно зігріє ваші маленькі сердечка.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

З давніх-давен, а саме  з тих часів, як люди перейшли від курінної хати до чистої світлиці, жінки-українки почали прикрашати їх рушниками, мальованками, витинанками, розписами.

Сьогодні ми з вами згадаємо історичні передумови виникнення одного з видів декоративно-прикладного мистецтва, навчимося використовувати його традиційні елементи, виготовимо дуже красиву річ. А що це буде за диво, ви дізнаєтеся трошки пізніше, коли відгадаєте загадку.

 

Блищать у ножицях кружальця,

Приваблюють до себе пальці,

Ті пальчики талановиті,

Рухливі, дружні, працьовиті,

Вони охочі до складанок,

Умільці гарних... (витинанок).

Так, ми сьогодні поговоримо про один з найдавніших видів декоративно-ужиткового мистецтва – витинанки.

 

4. Легенда про появу витинанок в Україні

Колись у давнину в одному українському селі ввечері сиділа над хатою дівчина і мріяла про свого нареченого, який давно пішов у далеку країну і не повертався.

Раптом затріпотів біля неї голуб і сів на коліна. Дівчина не сполохалася, бо то був їхній голуб. Він прилетів здалеку. Його брав із собою хлопець – коханий дівчини. Приніс голуб на клаптику паперу звісточку. Вона сповіщала, що хлопець живий-здоровий і незабаром повернеться в село.

Дівчина довго думала: «Яку б це відповідь дати?». Потім зайшла до хати, взяла ножиці та папір і почала витинати узор. І як розгорнула папір, то побачила гарну-прегарну витинанку. Вона і незчулася, як це в неї просто вийшло. Прив’язала витинанку-звісточку до голуба, і він поніс її в далекий край коханому. Коли ж наречений повертався додому, він мав цю витинанку з собою, і як заходив у село, то всім показував її. Люди дивувалися чарівному узору. І там, де хлопець проходив, всі почали витинати таку ж красу.

Так в Україні з’явилися витинанки.

Немов відтворення серпанку

З паперу вирізано все.

Ось перед нами витинанки -

Зразки чудової краси.

Легкі, прозорі, мов пушинки,

Цілком нагадують вони,

Серветки, зірочки, сніжинки,

Казковий витвір давнини.

Готують їх і витинають,

Здебільш до Новорічних свят,

Ними ялинки прикрашають,

Панелі замків і кімнат.

Ажурні витончені стрічки

Кладуть на шафи і полички,

А ті, що мають форму кіл,

Кладуть під печиво на стіл.

Щоб їх навчитись витинати,

Для цього слід приготувати

Робочих приладів набір:

Клей, ножиці, картон, папір.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Дhttp://do.gendocs.ru/pars_docs/tw_refs/260/259377/259377_html_m6327c485.jpgіти, сьогодні ви побуваєте у ролі майстрів і майстринь – і створите декоративну композицію « Дерево життя» у техніці витинанки. Більше дізнаєтеся про мистецтво витинанки, яке прийшло до нас із сивої давнини.
 

 

 

- Що таке витинанка?
- Коли і де вона з`явилася вперше?
- Про все це ми дізнаємось прямо зараз.
 

Презентація

Презентація дослідницької роботи групою учнів

Словникова робота
 

 

Витинанка – орнаментарні і фігурні прикраси житла, ажурно витяті ножицями, штампельками, ножем з білого або кольорового паперу.
(слайд 2)
Ажурні витинанки відомі ще з V ст. до н.е. Це були вироби з шкіри та хутра. Перші паперові прикраси, які можна вважати аналогами традиційних витинанок в Україні, виникли в Китаї і пов’язані з винаходом там паперу.
(слайд 3)
 

Витинанка в Україні відома з ХІХ ст. коли була побудована перша паперова фабрика. З того часу українці прикрашають своє житло цими витворами мистецтва. (слайд 4)
 

Найпоширенішим матеріалом для витинанки є тонкий папір яскраво насичених кольорів. Також можна використовувати фольгу, папір з особливою текстурою, канцелярський папір.


 

Інтерактивна технологія «Асоціативний кущ».

Діти, які асоціації виникають у вас коли ви чуєте слово «дерево»?

Так, плодові дерева, фрукти, дикорослі, родовідне дерево. А наші древні предки вкладали у це слово глибинний зміст. Саме тому «Дерево життя» або «Вазон» є найбільш яскравим і складним символом у декоративно-прикладному мистецтві. Воно складається із трьох частин: верхняя символізує сферу богів, душ померлих предків, середня-життя людей і всього живого на землі, а нижня частина- це коріння, основа і початок світу. Люди вважали, що символи і узори є магічними і оберігають від лиха, хвороб.Саме тому мотив дерева життя можна зустріти у розписах, вишивці, ткацтві. Поступово знак дерева життя трансформувався в тризуб-національний символ України. Дуже часто дерево життя зображують у вигляді вазона або деревця з квітами у вазі або горщику, а доповнюють його зображення птахів. А тепер кожен із вас створить своє «Дерево життя», використовуючи різні символи.

Світове дерево знаходиться в центрі світу і має триєдину будову: вершина його – небесне царство (світ богів), стовбур – земля (світ людини і тварин), коріння – підземне царство (світ підземних божеств і померлих предків).


 

З листка паперу дерево звелося,

І дивно якось все переплелося:

Минувшина людська і майбуття.

Його назвали – дерево життя.

В землі коріння, крона в небо пнеться.

Хто зна, чого вже так воно ведеться –

Нитки незримі все буття сплели,

В мінливості щось стале ми знайшли.

Вмирає щось, щоб знову відродитись,

Живим дощем через віки пролитись.

Зернята правди, мудрості, добра

Народна витинанка зберегла.

ІІІ. Демонстрування різних зразків витинанки.

 

12

 

ІV. Робота з технологічною карткою. Виготовлення витинанок «Дерево життя» відносно вертикальної осі симетрії.

  1. Доберіть сюжет.
  2. Підготуйте кольоровий папір та картон, гарне за кольоровим контрастом тло.
  3. Складіть аркуш навпіл кольором всередину, а потім учетверо, увосьмеро, залежно від малюнка.
  4. Нанесіть малюнок на кольоровий папір залежно від осі симетрії.
  5. Охайно виріжте за малюнком усі елементи композиції (птахів, квіти, листя, стовбур тощо).
  6. Покладіть під прес або випрасуйте усі елементи композиції.
  7. Визначте положення кожного елемента композиції на картоні. Зробіть помітки олівцем.
  8. Наклейте всі елементи витинанки на кольоровий картон.

 

  1.  Інструктаж з безпечної поведінки під час користування ножицями та клеєм
  2.  

Правила користування ножицями

1) Ножиці – це небезпечний інструмент. Поводитись з ним треба обережно.

2) На робочому місці поклади ножиці так, щоб вони не виходили за край парти.

3) Не тримай ножиці вістрями догори.

4) Не ріж на ходу. Під час різання не вставай з місця.

5) Передавай ножиці закритими і кільцями вперед.

6) Під час роботи з ножицями притримуй матеріал лівою рукою так, щоб він не потрапляв на лінію різання.

  1.  

Правила користування клеєм

1) Клей треба наносити пензликом від середини до країв.

2) При потраплянні клею на одяг його слід негайно змити водою.

3) Для притискання елементів аплікації і витирання рук треба користуватися матер’яною серветкою.

4) Закінчивши роботу, клей потрібно щільно закрити, пензлик і посуд помити.

 

 

V. Практична діяльність.

Учитель малює на дошці дерево, показує лінію складання паперу, вздовж якої потрібно робити ажурні прорізи.

Необхідно продемонструвати, як треба вирізати той чи інший елемент.

Крона дерева має бути широкою. Це дає велику можливість для витинання.

Вирізувати слід спочатку маленькі деталі, а потім – більші.

Перед тим, як наклеїти витинанку на картон, необхідно взяти до уваги характер колірних поєднань паперу та картону ( жовто-зелений, біло-синій, біло-чорний).

 

1. Повторення правил техніки безпеки:

- різати папір ножицями тільки від себе.

- передавати ножиці ручками вперед, а зімкнуті леза тримати в долоні.

- після завершення роботи прибрати своє робоче місце і скласти ножиці.

VІ. Узагальнення вивченого матеріалу.

Бесіда-опитування:

1. Коли з’явились перші витинанки?

2. З якою метою створювали витинанки?

3. Як оздоблювали ними житло?

4. Які оберегові символи зустрічаються у витинанках?

5. Як сьогодні відроджується витинальне мистецтво?

6. Яку витинанку ми сьогодні робили?

 

VІІ. Підведення підсумків заняття.

(Оцінювання дитячих робіт за такими критеріями, як оригінальність роботи, ажурність витинанки, правильність композиційного й кольорового рішення)

7.Виставка кращих робіт.

8.Прибирання робочого місця.

Діти, нехай це символічне «Дерево життя» буде оберегом вашого класу і захищає вас від всіх негараздів на довгі роки.
Цінуйте своїх матусь і татусів –вони дали вам життя. А в майбутньому ви – дівчатка і хлопчики будете продовжувати своє родовідне дерево –
« Дерево життя».

9.Рефлексія

Вправа «Палець»

  • Якщо наприкінці уроку у вас позитивна оцінка емоційного стану – направте великий палець угору, якщо погана – вниз.


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ярчук Альона Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Таран Наталія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 жовтня 2020
Переглядів
20178
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку