Тема: Реклама
Мета: формувати знання про рекламу як основний спосіб стимулювання збуту товарів; розглянути основні способи, форми втілення й основні види реклами; навчити здобувачів освіти практичного аналізу реклами; розвивати вміння й навички складання реклами в підприємництві.
Обладнання: зошит, дидактичний матеріал, мультимедійний екран.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Викладач пропонує здобувачам освіти із запропонованих тверджень обрати завдання маркетингу
Завдання. Функції або завдання маркетингу такі::
1) аналіз умов зовнішнього та внутрішнього середовища організації ( чи
відповідає підприємство умовам сучасного ринку);
2) дослідження ринку збуту товарів і послуг;
3) вдосконалення товарів і послуг;
4) аналіз методів збуту продукції;
5) ціноутворення;
6) реклама;
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Викладач пропонує здобувачам освіти переглянути уривок з мультфільму
«Як старий корову продавав» С. Михалкова та організовує його обговорення.
Запитання:
Як ви гадаєте, чому хлопцеві вдалося продати корову, яку, як ви пам'ятаєте, не міг продати старий? (Хлопець зумів розрекламувати корову, розповів про її переваги, хоча їх і не було,розхвалив. Як говорить прислів'я «Не похвалиш – не продаси».)
Отже, як ви вже здогадалися, тема нашого сьогоднішнього уроку: «Реклама».
(здобувачі записують тему уроку в робочі зошити)
Викладач: Не секрет, що люди просто намагаються не помічати яскравих ілюстрацій у журналі, ігнорують барвисті оголошення на сторінках газет, на транспорті, вуличних афішах, перемикають канали телевізора, скаржаться на спам в Інтернеті. Тим не менш, дійсно реклама настільки щільно увійшла в наше життя, що уявити картину сучасного світу без неї практично неможливо. Більш того, реклама як явище, просто не може зникнути, оскільки вона є невід'ємною функцією суспільства.
Реклама, з одного боку, доводить до споживача відомості, необхідні для купівлі та використання товарів. З іншого боку, поєднуючи свою інформативність з переконливістю і навіюванням, впливає на емоційний та психічний стани людини. Мети буде досягнуто, якщо автор реклами максимально врахує психологічні особливості своїх адресатів.
Тож сьогодні на уроці ми розглянемо такі питання (питання виводяться на екран):
та спробуємо створити власну рекламу.
1. Викладач розкриває значення поняття «реклама», «рекламодавець», «рекламовиробник».
Реклама (від лат. гесіатаге — «підтверджувати», «викрикувати», «протестувати») — інформація, поширена будь-яким способом і з використанням будь-яких засобів, адресована невизначеному колу осіб і спрямована на привертання уваги до об'єкта рекламування, формування інтересу до нього та його просування на ринку.
У сучасному бізнесі в рекламуванні товару беруть участь зазвичай кілька осіб:
Рекламодавець — юридична або фізична особа, що є джерелом рекламної інформації і зазвичай, реалізує рекламовані товари, роботи, послуги й тому замовляє рекламу в рекламовиробника, що надає рекламній інформації готової для поширення форми.
Рекламовиробник (зазвичай це рекламне агентство) створює сюжет реклами, вдале таємне звертання до покупця, а потім безпосередньо здійснює рекламний задум (знімає відеоролик, друкований рекламний плакат, створює оригінал-макет реклами для публікації в газеті й журналі.
Випереджальне домашнє завдання: повідомлення здобувачів освіти, підготовлені заздалегідь про історію виникнення реклами.
Реклама з'явилася й розвивалася одночасно з торгівлею. У Стародавньому світі професійними носіями рекламного слова були спеціальні оповісники. Поява писемності спричинила появу рукописної реклами. Одне з найдавніших рекламних оголошень було знайдено під час розкопок давньоєгипетського міста Мемфіс: «Я, Ріно, з острова Крит, за волею богів тлумачу сни».
Часто рекламу розміщували на стінах міських будівель. Безладні графіті на вулицях римських міст спотворювали зовнішній вигляд вулиць. Численні заборони не давали результату, тому влада вирішила створити спеціальні
місця для розміщення рекламних оголошень. Це була вибілена частина стіни, розграфлена в клітинку, повідомлення на якій писали вугіллям.
Основними поширювачами реклами залишалися спеціальні оповісники, які, блукаючи вулицею, вигукували похвалу товару, який рекламували, або ж оголошували анонси подій.
Новий період у розвитку реклами настає в середині XV ст. після винайдення друкарського станка Гутенбергом. Перше рекламне оголошення з'явилось через 22 роки після цієї події. Текст якого розміщували на дверях одного з храмів Лондона, що інформувало про продаж молитовника. Розвиток реклами в сучасному її розумінні в нашій державі припадає на XIX ст. — період активного формування періодики та розвитку промисловості в країні. У радянські часи реклама виконувала ідеологічні функції і втратила своє первісне значення. Значну увагу приділяли рекламному оформленню вітрин, ярмарків, виставок, магазинів, пакуванню товарів.
Із часом, удосконалюючи способи й засоби, реклама перетворилася на самостійну прибуткову сферу бізнесу. Сьогодні для успішного ведення бізнесу мало створити хороший товар, призначити привабливу ціну й забезпечити його доступність для потенційних споживачів, покупець може просто не дізнатися про цей товар, навіть якби він був готовий його придбати. Саме тому для будь-якої фірми необхідно підтримувати зв'язок зі своїми замовниками. Існують різні форми такої комунікації. Однак найпоширенішим і найбільш ефективним способом є реклама.
Викладач пропонує здобувачам переглянути рекламу різних епох
за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=56&v=q4sUhDwhSQ0&feature=emb_logo
https://www.youtube.com/watch?v=kKpmzgIziHY
https://www.youtube.com/watch?v=vM-OTxGjVwM
https://www.youtube.com/watch?v=-Sg4laKNkS8
(здобувачі називають спільні та відмінні риси, викладач схематично зображує на фліпчарті відповіді)
Викладач: Отже, що в Стародавні часи, що в радянські, що в нинішньому сучасному світі, мета реклами залишається незмінною. Спробуймо визначити її (колективне визначення мети реклами, запис даних визначень у зошит):
3. Види реклами та канали рекламного впливу
Викладач пропонує здобувачам самостійно визначити види реклами за картинками, які з'являтимуться у презентації.
Для полегшення роботи учасники освітнього процесу використовують картки із визначеннями видів реклами.
Види реклами
4.Робота з таблицею «Канали рекламного впливу .
Канали рекламного впливу |
||
Канали реклами |
Переваги |
Недоліки |
Друкована |
Значні наклади, невисока вартість, можливість осмислення реклами впродовж часу |
Велика кількість ЗМІ, що конкурують, часте ігнорування споживачем газетної реклами |
Телевізійна |
Охоплення масової аудиторії, високий рівень покриття, візуалізована подача інформації, створення яскравих образів, повторення реклами |
Висока вартість, короткочасність, вимагає від виконавців високої майстерності |
Радіореклама |
Охоплення масової аудиторії, високий рівень покриття, повторення реклами, низька вартість, можливість впливати на певний тип аудиторії |
Недостатня повнота сприйняття людиною, короткотривалість впливу |
Зовнішня реклама |
Добре помітна, ефективний вплив на сегмент споживачів із високим рівнем достатку (тих, які мають автомобіль) |
Охоплення певного географічного простору, швидкоплинний характер, стислість рекламного послання |
Реклама в транспорті |
Добре помітна, вплив упродовж тривалого часу |
Висока вартість, вплив на аудиторію із середнім і низьким рівнями доходу |
Реклама в Інтернеті |
Легка доступність для споживача більший порівняно з традиційною рекламою, має більший опис продукту і послуги; є більш дешевою для рекламодавця |
Недовіра рекламі в Інтернеті, складність знайдення потрібного сайту з потрібною рекламою в другий, третій, четвертий раз; |
Запитання.
Проаналізувавши переваги та недоліки кожного з каналів реклами, дайте відповідь, який спосіб реклами ви вважаєте найефективнішим?
5. Вимоги до створення реклами
Викладач: Завжди потрібно пам'ятати, що реклама має бути законною, пристойною, чесною та правдивою. Реклама має сильний потенціал впливу на споживача й може бути використана йому на шкоду, тому держава встановлює вимоги до реклами.
(матеріал демонструється на екрані)
Викладач: У зв'язку з тим, що реклама, поширена в ЗМІ, Інтернеті доступна не тільки дорослим, але й дітям, що відрізняються легковірністю й відсутністю досвіду, передбачено низку норм, що захищають неповнолітніх, а також психологічний клімат у родині. Так, не допускається:
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Викладач: Реклама органічно вписалася в наше життя. За даними статистики, щодня споживач стикається з трьомастами рекламними оголошеннями, переглядає понад сто рекламних роликів. І щорічно отримує по прямій поштовій розсилці близько тисячі інформаційно-рекламних матеріалів. Але, на жаль, лише невелика їх частина привертає увагу. І ще менша – досягає головної мети: формує у споживача стійке бажання придбати рекламований товар.
Практичне завдання.
(Здобувачі освіти поділяються на 6 команд: кожен називає канал реклами і в залежності від слова формуються команди. Кожна команда – це рекламне агентство. Завдання агентства:
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
Запитання:
Оцінювання здобувачів освіти, які готували індивідуальне випереджальне завдання.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Творче завдання
Придумати назву та римований слоган відповідно до отриманої картки - картинки.
Список використаних джерел
1. Закон України “Про рекламу” від 03.07.1996 р. № 39.
2. Закон України “Про захист від недобросовісної конкуренції” від 7 червня 1996 року №236/96;
3. Закон України “Про захист економічної конкуренції” 11.01.2001 № 2210-III;
4. Бєлявцев М.І. Маркетинг: навч. посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 328 с.
5. Бутенко Н.В. Маркетинг: підручник. - К.: Атіка, 2007. – 300 с.
6. Гаркавенко С.С. Маркетинг: підручник / С.С.Гаркавенко – 5-те вид.доп. – Київ: Лібра, 2007. – 720 с.
7. Діброва Т.Г. Маркетингова політика комунікацій: стратегії, вітчизняна практика. – К.: «Видавничий дім «Професіонал», 2009 – 320 с.
8. Котлер Ф. Маркетинг: загальний курс: підручник / Ф.Котлер, Г.Армстронг – М.: Эко, 2007. – 467с.
9. Мальченко В.М. Маркетинг послуг: навчальний посібник – К.: КНЕУ, 2006 – 360с. 36
10. Маркетинговий менеджмент: навч. посібник / [Комарницький І.М., Бублик М.І., Бєлуха О.М., Фарат О.В. та інші];за ред. Комарницького І.М. - Львів: Апріорі, 2007.- 1032 с.
11. Методи оцінки ефективності маркетингової діяльності [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://marketing-helping.com/konspekti-lekcz/17- konspekt-lekczj-discziplna-qmarketingq/323-metodi-ocznki-efektivnostmarketingovo-dyalnost.html
13. Мойсеєв В.А. Паблік рілейшнз. – К.: Академвидав, 2007. – 240 с.
15. Обритько Б. А. Реклама і рекламна діяльність / Б. А. Обритько. – К. : МАУП, 2002. – 240 с.
16. Окландер М., Литовченко І. Комплекс інтернет-комунікацій у маркетингу / М. Окландер , І. Литовченко // Маркетинг в Україні, 2008. - №3. – С. 29 – 35.
17. Організація зв’язків з громадськістю. – Опорний конспект лекцій, 2009 – Укладач Т.В.Дубовик. – 93 с.
18. Павленко А.Ф.. Войчак А.В., Примак Т.О. Маркетингові комунікації: сучасна теорія і практика: монографія. – К.: КНЕУ, 2005. – 408 с.
19. Пазуха М. Д. Реклама у підприємницькій діяльності : навч. посіб. / М.Д.Пазуха, М. В. Ігнатович. – К. : ЦУЛ, 2006. – 176 с.
20. Песоцкий Е.А. Реклама. – М.: «Дашков и Ко», 2010. – 398 с.
21.Примак Т.О. Маркетингова політика комунікацій: навчальний посібник. – К.: Атіка, Ельга-Н, 2009. – 328 с.
22. Чеботар С.І. Маркетинг: навчальний посібник / С.І.Чеботар – К: Наш час», 2007. – 504с.
23. Яременко С.С. – Роль інтегрованих маркетингових комунікацій / С.С. Яременко // Академічний огляд: економіка та підприємництво, 2007. - № 2. - С. 137 – 142.
Додаток 1.
ВИДИ РЕКЛАМИ
№ 1
№ 2
№ 3
№ 4
№ 5
№ 6
№ 7
№ 8
№ 9
№ 10
№ 11
№ 12
Додаток 2.
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ
Наприклад:
1