Урок №2. Тема. Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках.
Мета. Сформувати в учнів знання про власні і загальні іменники, розвивати уміння писати власні іменники з великої букви, закріпити уміння розрізняти назви істот та назви неістот, удосконалювати орфографічні навички, сприяти патріотичному вихованню.
Обладнання: іграшка сови, таблиці, фішки.
Хід уроку.
І. Організація класу.
Послухайте вірш Дмитра Павличка « Два кольори»
Поміркуйте, чому герой поетичного твору зберігає вишиту матусею сорочку.
ІІ. Каліграфічна хвилинка
я з о р
Складіть і запишіть слово із цих букв.( Зоря)
ІІ. Ігровий момент.
Незабаром Новорічні свята і сьогодні ми будемо прикрашати ялинку. Хто буде добре працювати на уроці, той за кожну правильну відповідь буде отримувати – новорічну прикрасу і одягати на ялиночку. Їх кількість вплине на вашу оцінку за урок.
ІІІ. Повторення і закріплення вивченого матеріалу.
1. Попрацюємо разом. Прочитайте тему уроку. Визначте їхні завдання. З’ясуйте, що ви вже знаєте, обговорюючи домашню роботу.
.Рухова хвилинка
2. Робота в парах.
Повторення правила про назви істот та назви неістот
3. Робота в групах. Гра "Впіймай слово" ( з теми "Зима")
1 група. Записати 5 слів, що є назвами істот.
( Снігурочка,шишкар,синичка, снігур, білочка)
2 група. Записати 5 слів, що є назвами неістот.
( Заметіль, мороз, хуртовина, ковзани, сніжинка).
4. Прочитати уривок вірша та запиши каліграфічно
а) Мова рідна,слово рідне!
Хто вас забуває,той у грудях не серденько,а лиш камінь має.
б) Візьми учась у відеогрі « Спіймай букву».Познач номери слів, у яких букви є,ю,я.
( Власні і загальні іменники).
ІV. Повідомлення теми. Очікування.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Прочитай, прискорюючи темп.Попрацюй у парі. Відтвори одне одному виділену інформацію з пам’яті.
Іменники- назви істот і неістот-поділяють на загальні та власні.
Загальні іменники позначають назви однорідних предметів. Власні іменники позначають індивідуальні назви предметів.
Власні іменники (прізвища, імена і по батькові; клички тварин ;назви частин світу, країн, населених пунктів; назви водойм, планет, зірок і сузір’їв)
Які слова пишуться з великої букви? ( Канів, Дніпро, Тарас Григорович Шевченко, Чернеча )
Що вони означають?
2. Вправа 8.
Завдання. Прочитай текст, обвівши потрібні літери в дужках. підкресли власні назви. Поясни, коли пишуть малу, а коли велику.
Хомка
Купила (Б,б)абуся (О,о)рися своїм (О,о)нукам маленького (Х,х)ом’яка. Він такий біленький, тепленький, з червоними очима. а спритний який!
Діти назвали його (Х,х)омкою. Гризе (Х,х)ом’ячок сушений (Х,х)ліб, свіжу морквину, соковитий бурячок. Цікаво за ним спостерігати та доглядати його!
3. Вправа «Влучність»
А Кіт Мурко, собака Рекс, кінь Орлик.
Б Дмитро Павличко, Олександр Білаш, Тарас Шевченко.
В Учителька Світлана Павлівна, пані Олена.
4. Гра "Павутинка"
а). Відгадування загадки.
Має гребінь, а не може ним чесатися. (Півень)
б). Складання "Павутинки" до слова "півень". (Гребінець, Хитрунець, Забіяка. Співунець, Будильник, Голосисте Горлечко... )
Як називаються такі слова? ( Клички)
Як вони пишуться?
Якою кличкою ви б назвали свого домашнього півника?
Запишіть кличку з назвою тварини в зошит.
6. Гра "Інтерв'ю"
Слово до слова зложиться мова,
Ім'я до імені ... ( народ)
До якого народу ми з вами належимо? Чому?
Пропоную вам гру "Інтерв'ю". Відповідайте кореспонденту чітко і швидко.
В якій країні ми живемо?
Яке місто є столицею України?
Найбільша річка України?
В якому місті ти живеш?
На якій вулиці?
Як пишуться всі ці слова? Чому?
7. Пізнавальна хвилинка.
Прочитай скоромовку і виправ помилки Незнайка
Підберіть до них загальну назву. (імена)
Назвіть орфограму.
Доберіть іменники з такою ж орфограмою. Поставте до них питання.
8. Гра "Аукціон".
До поданих загальних назв дібрати іменники - власні назви.
Місто -
Море -
Письменник -
Країна –
Столиця -
VІ. Рефлексивно – оцінювальний етап.
Чи всі очікування ваші справдились?
На сьогоднішньому уроці я навчився...
Іменники поділяються на…
Власні іменники потрібно писати...
Загальні іменники потрібно писати...
Найцікавішим завданням на уроці було...
VІІ. Домашнє завдання.
Група А - скласти "ланцюжок" іменників - власних назв. (Наприклад, Іринка, Одеса, Кеша…)
Група Б - до 5 загальних назв дібрати власні назви.(Наприклад, донька, місто,кличка….)