Урок "Власні та загальні іменники. Велика буква у власних іменниках"

Про матеріал

На матеріалі уроку вчитель знайомить учнів з термінами "власні" та "загальні" іменники, удосконалює орфографічні навички учнів, вчить самостійно знаходити рішення поставленої вчителем проблеми, доводити власну думку.

Перегляд файлу

Тема. Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках.

 Мета. Продовжити роботу над формуванням в учнів вмінь розрізняти назви істот і назви неістот; ознайомити з новими термінами – «власні»  іменники і «загальні» іменники; удосконалювати орфографічні навички; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати, доводити власну думку.

Виховувати бажання поповнювати свої знання, самостійно знаходити рішення, викликати захоплення красою природи свого краю.

Обладнання: таблиця «Власні і загальні назви», картки для роботи в групах, предметні малюнки, карта України.

 Тип уроку: комбінований

Хід уроку

 І. Організація класу до уроку


Дзень-дзелень, співа дзвінок!

Всім пора нам на урок.

Щоб по крихітці щодня

Здобувать нові знання.

 

 

 


 ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Робота над загадкою

- Перш ніж почати роботу над новим матеріалом, слід добре повторити вивчене. Адже неможливо рухатись в навчанні далі, якщо не засвоїв попереднього. Тому відгадайте загадку. Свою відповідь доведіть.


 Добре думайте, гадайте,

 Хто це, діти, відгадайте!

 Він предмети називає.

 Хто це? Що це?, - всіх питає.

 Хто? Матуся, син, дівчатко.

 Що? Калина, світ, зернятко.

 Всім ……………  імя дав,

У свою сімю зібрав.

(Слайд 2)


 

  1. Каліграфічна хвилинка

Іменник Ім енн ик

  1. Повторення правил

- Що називається іменником?

- Які іменники відповідають на питання хто?

- Які іменники відповідають на питання що?

4. Робота в групах

Розподілити іменники на 2 групи: назви істот і назви неістот

(Учні обєднуються в 2 групи, залежно від того, якого кольору квіточку вибрали. Кожна група одержує завдання: розподілити іменники на 2 групи: назви істот і назви неістот. Записати їх на пелюстках квіточки.)

 1 група. Місто, село, собака, кінь, річка, дівчинка, хлопчик, гори, озеро, футболіст.

 2 група. Київ, Феневичі, Дружок, Орлик, Дніпро, Катя, Ваня, Карпати, Шевченко, Світязь.

 (Після виконання завдання діти вивішують роботу на дошці і пояснюють свій вибір.)

 - Чим схожі і чим відрізняються іменники, які записувала кожна група?

 (Слайд 3)

 ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

 - Ви правильно помітили, що відрізняються іменники перш за все написанням: одні пишуться з малої букви, а

 інші - з великої.Чи знаєте ви, чому це так?

 ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Робота з таблицею

- Щоб дати відповідь на це питання, уважно розгляньте таблицю і зробіть висновок про те, на які ще групи поділяються іменники.

 (Учні розглядають таблицю, аналізують її і двоє дітей висловлюють свою думку, чому іменники поділили на власні і загальні. Решта школярів, слухаючи пояснення друзів, приєднуються до тієї чи іншої групи, залежно від того, чию думку підтримують).

 

Загальна назва

Власна назва

Що означає власна назва

вчитель

Настенко Анатолій Іванович

прізвище, імя, по батькові

місто

Львів

географічна назва

село

Леонівка

географічна назва

країна

Україна

географічна назва

вулиця

Миру

географічна назва

річка

Здвиж

географічна назва

гори

Карпати

географічна назва

озеро

Світязь

географічна назва

кіт

Мурко

кличка тварини

 

 -Так, іменники можуть давати назви багатьом предметам, а можуть бути індивідуальною назвою якогось обєкта. Залежно від цього вони поділяються на власні і загальні. Загальні назви пишемо з малої букви, а власні – з великої.               (Слайд 4)

 2. Робота над правилами в підручнику

 (с. 120 – 121)

 (Організовується гра «Навчаючи – учусь». Учні 1 групи опрацьовують правило про власні іменники, а учні 2 групи -  про загальні. Після колективного вивчення правила кожною групою, відбувається обмін представниками, які розповідають своє правило і слухають правило іншої групи.

  (Слайд 5)

  3. Гра «Мікрофон»

 (Представники груп чітко формулюють правила, які вивчили.)

  1. Робота з підручником

Вправа 285

(Дібрати з довідки загальну назву для кожної групи власних назв. Записати 2 групи слів.)

  1. Гра-змагання «Логічне дерево»

- Використовуючи знання про власні і загальні іменники, побудуйте «логічні дерева», на яких швидко і повно відтворіть всю інформацію, яку отримали сьогодні на уроці. (Діти записують на кронах дерев приклади власних і загальних іменників, або створюють схему з термінів. Потім коментують написане. )

(Слайд 6)

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Творча гра «Лісовий кошик»

Зміст гри. Вчитель несе по класу кошик з дарами лісу: грибами, ягодами, шишками, горішками. Ці дари незвичайні. На кожному з них написане індивідуальне завдання для кожного учня. Діти вибирають собі «дари» і виконують самостійно завдання. Організовують взаємоперевірку. Дітей, що слабо навчаються – перевіряє вчитель. При потребі – допомагає в роботі. Після цього діти складають завдання в кошик.

Приклади завдань:

А) Вставити пропущені букви

 жачок олючка заліг спати до весни.

 Друзі олодя і арійка збирають гриби.

 За елом оснівка – дрімучі ліси.

 ічка движ протікає через наше ело.

 Б) Записати по 3 іменники:

 - назви міст

 - назви сіл

 - назви рік

 - назви рослин

 - назви тварин

 - клички тварин

  (Слайд 7)

 2. Гра «Хто найуважніший?»

Зміст гри. Вчитель, або учень, читає повільно текст, насичений власними назвами. Учні намагаються запамятати якнайбільше слів – власних назв. Потім по команді вчителя записують їх. Виграє той, хто запише найбільше слів.

Зразки текстів:

Найбільшою річкою України є Дніпро.До великих річок нашої Батьківщини належать Дунай, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець.

Дніпро – довга, могутня ріка. Вона протікає через Росію, Білорусію, Україну. У Дніпро впадають з двох боків малі і великі річки: Десна, Припять, Ірпінь, Тетерів, Рось, Сула, Псьол. На берегах Дніпра розташовані такі міста: Київ, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Херсон, Черкаси, Дніпродзержинськ, Кременчук, Канів.

Тарас Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині. Його дитячі роки пройшли в селі Кирилівка. Нині це село Шевченкове. У садибі батьків Тараса Григоровича знаходиться Музей Шевченка.

VІ. Підсумок уроку

- Що нового ви дізнались на уроці?

- Які іменники називаються загальними?

- Які іменники називаються власними?

- Чи є в нашому класі місце, яке ми можемо назвати «скарбничкою власних іменників»? Що це за місце?

-Скориставшись ним, назвіть за 1 хвилину якнайбільше власних іменників.(Учні називають географічні назви)

(Слайд 8)

VІ. Домашнє завдання. Вправа 287

 

docx
Додано
25 липня 2018
Переглядів
1848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку