На матеріалі уроку вчитель знайомить учнів з термінами "власні" та "загальні" іменники, удосконалює орфографічні навички учнів, вчить самостійно знаходити рішення поставленої вчителем проблеми, доводити власну думку.
Тема. Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках.
Мета. Продовжити роботу над формуванням в учнів вмінь розрізняти назви істот і назви неістот; ознайомити з новими термінами – «власні» іменники і «загальні» іменники; удосконалювати орфографічні навички; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати, доводити власну думку.
Виховувати бажання поповнювати свої знання, самостійно знаходити рішення, викликати захоплення красою природи свого краю.
Обладнання: таблиця «Власні і загальні назви», картки для роботи в групах, предметні малюнки, карта України.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Дзень-дзелень, співа дзвінок!
Всім пора нам на урок.
Щоб по крихітці щодня
Здобувать нові знання.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Перш ніж почати роботу над новим матеріалом, слід добре повторити вивчене. Адже неможливо рухатись в навчанні далі, якщо не засвоїв попереднього. Тому відгадайте загадку. Свою відповідь доведіть.
Добре думайте, гадайте,
Хто це, діти, відгадайте!
Він предмети називає.
Хто це? Що це?, - всіх питає.
Хто? Матуся, син, дівчатко.
Що? Калина, світ, зернятко.
Всім …………… ім’я дав,
У свою сім’ю зібрав.
(Слайд 2)
Іменник Ім енн ик
- Що називається іменником?
- Які іменники відповідають на питання хто?
- Які іменники відповідають на питання що?
4. Робота в групах
Розподілити іменники на 2 групи: назви істот і назви неістот
(Учні об’єднуються в 2 групи, залежно від того, якого кольору квіточку вибрали. Кожна група одержує завдання: розподілити іменники на 2 групи: назви істот і назви неістот. Записати їх на пелюстках квіточки.)
1 група. Місто, село, собака, кінь, річка, дівчинка, хлопчик, гори, озеро, футболіст.
2 група. Київ, Феневичі, Дружок, Орлик, Дніпро, Катя, Ваня, Карпати, Шевченко, Світязь.
(Після виконання завдання діти вивішують роботу на дошці і пояснюють свій вибір.)
- Чим схожі і чим відрізняються іменники, які записувала кожна група?
(Слайд 3)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Ви правильно помітили, що відрізняються іменники перш за все написанням: одні пишуться з малої букви, а
інші - з великої.Чи знаєте ви, чому це так?
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Щоб дати відповідь на це питання, уважно розгляньте таблицю і зробіть висновок про те, на які ще групи поділяються іменники.
(Учні розглядають таблицю, аналізують її і двоє дітей висловлюють свою думку, чому іменники поділили на власні і загальні. Решта школярів, слухаючи пояснення друзів, приєднуються до тієї чи іншої групи, залежно від того, чию думку підтримують).
Загальна назва |
Власна назва |
Що означає власна назва |
вчитель |
Настенко Анатолій Іванович |
прізвище, ім’я, по батькові |
місто |
Львів |
географічна назва |
село |
Леонівка |
географічна назва |
країна |
Україна |
географічна назва |
вулиця |
Миру |
географічна назва |
річка |
Здвиж |
географічна назва |
гори |
Карпати |
географічна назва |
озеро |
Світязь |
географічна назва |
кіт |
Мурко |
кличка тварини |
-Так, іменники можуть давати назви багатьом предметам, а можуть бути індивідуальною назвою якогось об’єкта. Залежно від цього вони поділяються на власні і загальні. Загальні назви пишемо з малої букви, а власні – з великої. (Слайд 4)
2. Робота над правилами в підручнику
(с. 120 – 121)
(Організовується гра «Навчаючи – учусь». Учні 1 групи опрацьовують правило про власні іменники, а учні 2 групи - про загальні. Після колективного вивчення правила кожною групою, відбувається обмін представниками, які розповідають своє правило і слухають правило іншої групи.
(Слайд 5)
3. Гра «Мікрофон»
(Представники груп чітко формулюють правила, які вивчили.)
Вправа 285
(Дібрати з довідки загальну назву для кожної групи власних назв. Записати 2 групи слів.)
- Використовуючи знання про власні і загальні іменники, побудуйте «логічні дерева», на яких швидко і повно відтворіть всю інформацію, яку отримали сьогодні на уроці. (Діти записують на кронах дерев приклади власних і загальних іменників, або створюють схему з термінів. Потім коментують написане. )
(Слайд 6)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Творча гра «Лісовий кошик»
Зміст гри. Вчитель несе по класу кошик з дарами лісу: грибами, ягодами, шишками, горішками. Ці дари незвичайні. На кожному з них написане індивідуальне завдання для кожного учня. Діти вибирають собі «дари» і виконують самостійно завдання. Організовують взаємоперевірку. Дітей, що слабо навчаються – перевіряє вчитель. При потребі – допомагає в роботі. Після цього діти складають завдання в кошик.
Приклади завдань:
А) Вставити пропущені букви
•жачок •олючка заліг спати до весни.
Друзі •олодя і •арійка збирають гриби.
За •елом •оснівка – дрімучі ліси.
•ічка •движ протікає через наше •ело.
Б) Записати по 3 іменники:
- назви міст
- назви сіл
- назви рік
- назви рослин
- назви тварин
- клички тварин
(Слайд 7)
2. Гра «Хто найуважніший?»
Зміст гри. Вчитель, або учень, читає повільно текст, насичений власними назвами. Учні намагаються запам’ятати якнайбільше слів – власних назв. Потім по команді вчителя записують їх. Виграє той, хто запише найбільше слів.
Зразки текстів:
Найбільшою річкою України є Дніпро.До великих річок нашої Батьківщини належать Дунай, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець.
Дніпро – довга, могутня ріка. Вона протікає через Росію, Білорусію, Україну. У Дніпро впадають з двох боків малі і великі річки: Десна, Прип’ять, Ірпінь, Тетерів, Рось, Сула, Псьол. На берегах Дніпра розташовані такі міста: Київ, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Херсон, Черкаси, Дніпродзержинськ, Кременчук, Канів.
Тарас Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині. Його дитячі роки пройшли в селі Кирилівка. Нині це село Шевченкове. У садибі батьків Тараса Григоровича знаходиться Музей Шевченка.
VІ. Підсумок уроку
- Що нового ви дізнались на уроці?
- Які іменники називаються загальними?
- Які іменники називаються власними?
- Чи є в нашому класі місце, яке ми можемо назвати «скарбничкою власних іменників»? Що це за місце?
-Скориставшись ним, назвіть за 1 хвилину якнайбільше власних іменників.(Учні називають географічні назви)
(Слайд 8)
VІ. Домашнє завдання. Вправа 287