Урок "Властивості складних систем. Біосфера, основні положення вчення В. І. Вернадського про біосферу"

Про матеріал

Тема: Властивості складних систем. Біосфера, основні положення вчення

В. І. Вернадського про біосферу

Мета:

Освітня: розглянути основні особливості складних систем, звернути увагу на те, що ряд їх властивостей не є властивостями окремих елементів, а виникає лише внаслідок взаємодії всіх елементів системи; дати уявлення про біосферу та її місце серед обо­лонок Землі, ознайомити учнів з основними поло­женнями вчення В. І. Вернадського про біосферу;

Розвиваюча: розвивати навички аналізу в процесі порівняння живих і неживих складних систем;

Виховна: виховувати вміння аналітично мислити.

Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит

Тип уроку: засвоєння нових знань

Перегляд файлу

Урок 11 клас

Екологія

 

Тема: Властивості складних систем. Біосфера, основні положення вчення

В. І. Вернадського про біосферу

 

Мета:

Освітня: розглянути основні особливості складних систем, звернути увагу на те, що ряд їх властивостей не є властивостями окремих елементів, а виникає лише внаслідок взаємодії всіх елементів системи; дати уявлення про біосферу та її місце серед обо­лонок Землі, ознайомити учнів з основними поло­женнями вчення В. І. Вернадського про біосферу;

Розвиваюча: розвивати навички аналізу в процесі порівняння живих і неживих складних систем;

Виховна: виховувати вміння аналітично мислити.

Обладнання й матеріали:  підручник, робочий зошит

Тип уроку: засвоєння нових знань

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів

  1. Які соціальні аспекти пов'язані із сучасними екологічними проблемами?
  2. Які економічні проблеми виникають унаслідок спроб розв'язання екологіч­них проблем?
  3. Які організації займаються міжнародною координацією екологічних захо­дів?
  4. Яка роль громадськості в розв'язанні екологічних проблем?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми і мети уроку

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

План:

  1.     Властивості складних систем.
  2.     Біосфера, основні положення вчення В. І. Вернадського про біосферу.

 

  1.     Властивості складних систем.

Великі складні системи — складаються з численних взаємозалежних і та­ких, що взаємодіють між собою, різнорідних елементів і підсистем. Складні системи мають принципово нові властивості, яких не має жодний зі складових елементів. Приклади складних систем: живий організм, екосистема, підприєм­ство, галузь економіки тощо. Такі системи характеризуються високим рівнем невизначеності свого поводження.

Однією з основних функціональних одиниць екології є екосистема. Цей тер­мін уперше був уведений англійським біологом А. Тенслі в 1935 р.

Екосисте́ма — це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного проживання в певному середовищі існування, утворюючи з ним єдине ціле.

Екологічній системі властиві ознаки систем:

  • Емерджентністьвиникнення нових властивостей, які характеризують систему, за рахунок взаємодії її окремих елементів. Якісно нові емерджентні властивості екологічного рівня не можна передбачити, виходячи з власти­востей компонентів, що становлять цей рівень. Дійсно, окремі лісові дерева, кущі, трави, гриби, птахи, комахи, звірі мають свої якісні характеристики, але всі разом вони творять нову якість — ліс.
  • Сукупність — сума властивостей кожної системи, тобто наявність сукупних властивостей (наприклад, народжуваність для популяції — сума інди­відуальної плодючості особин виду).

  Гетерогенність системи (або принцип різноманіття) — полягає в тому, що система не може складатися з абсолютно ідентичних елементів.

  1.     Біосфера, основні положення вчення В. І. Вернадського про біосферу.

 

Біосфера — це оболонка Землі, склад, структура й обмін енергії якої визначає діяльність живих організмів. Вона є стійкою глобальною екосистемою вищого порядку (макросистемою), що інтегрує в собі природні та соціальні складові. Учення про біосферу розробив В. І. Вернадський.

 

Властивості біосфери: термодинамічно відкрита, самоорганізована, саморегульована, динамічно зрівноважена система.

 

В. І. Вернадський виділив у біосфері декілька типів речовин:

1. Жива речовина — сукупність усіх живих організмів.

2. Б іогенна — продукт життєдіяльності організмів (нафта, вугілля, вапняк).

3. Косна (нежива) — утворюється без участі живих організмів (гірські породи, вода).

4. Біокосна — продукт взаємодії живої речовини і неживої матерії (ґрунт).

 

В. І. Вернадський довів, що живі організми відіграють важливу роль у багатьох геологічних процесах: утворення осадових порід, ґрунту, формування та підтримання сталого складу атмосфери тощо.

 

Біохімічні функції живої речовини:

• газова — полягає у впливі життєдіяльності живих організмів на газовий склад атмосфери;

• окиснювально-відновна — забезпечує окиснення або відновлення певних сполук за допомогою живих організмів в оболонках Землі;

• концентраційна — поглинання живими істотами певних хімічних елементів із навколишнього середовища і накопичення їх у своїх організмах.

Межі біосфери визначаються межами розповсюдження живих організмів(живої речовини) в оболонках Землі: літосфері, гідросфері, атмосфері.

Атмосфера — газова оболонка, через яку здійснюється обмін речовин і енергії з космосом. Вона складається із шарів: тропосфера (до 18 км), стратосфера (до 80 км). На висоті 15–20 км розташований озоновий шар.

Гідросфера — водна оболонка.

Літосфера — зовнішня тверда оболонка.

Зміна якісних показників біосфери в гірший бік змінює на гірше і життя людей, бо вона є середовищем нашого існування і забезпечує всім необхідним нашу життєдіяльність.

 

V. Узагальнення та систематизація знань

1. Розкрийте зміст вислову В. І. Вернадського: «На земній поверхні немає хімічної сили, що більш постійно діє, а тому могутнішої за своїми кінцевими наслідками, ніж живі організми, взяті загалом».

2. Схарактеризуйте сучасний стан біосфери. Які екологічні проблеми біосфери є найбільш гострими?

3. Навіщо потрібні тривалі спостереження за процесами, що відбуваються екосистемах та в біосфері в цілому?

4. Американський еколог Б. Коммонер сформулював в афористичній формі чотири основні закони екології: 1 — «Все пов’язано з усім»; 2 — «Все повинно кудись діватися»;       3 — «Ніщо не дається задарма»; 4 — «Природа знає, що краще». Як ви розумієте сенс кожного з цих законів?

 

VІ. Підведення підсумків уроку

Обговорення та виставлення оцінок

 

ІV. Надання та пояснення домашнього завдання.

Опр. §4-6

doc
До підручника
Екологія (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Царик Л.П., Царик П.Л., Вітенко І.М.)
Додано
28 серпня 2018
Переглядів
3732
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку