Розробка уроку №3 на тему "Воєнні кампанії та події 1917—1918 років". Розділи "Перша світова війна. Війни та революції", "Облаштування повоєнного світу".
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Воєнні кампанії та події 1917—1918 років
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
Репродуктивна бесіда
«Мікрофон»
Чим Перша світова війна відрізнялася від попередніх військових зіткнень?
Вправа «Відгадай битву»
1. Від самого початку правий фланг німців під командуванням фон Клука, що просунувся 24 серпня до міста Провена, почав відходити, зважаючи на небезпеку бути обійденим нами; йому пощастило уникнути небезпеки, і він кинувся на наш фланг. (Битва на р. Марна)
2. …Зліва від нас були розташовані французькі колоніальні частини. Цим нещасним, мабуть, канадці зобов’язані своєю поразкою цього дня. Вдалині ми побачили хмару, що зростає, неначе з-під землі. Це була червоно-зелена хмара, і вона збільшувалася в об’ємі у міру просування. Вона нагадувала туман, але такий, що притискався до землі, заввишки не вище за два метри, що заповнює кожну щілину і ямку в землі. Ми не знали, що це таке… (Битва на Іпрі)
3. Увесь простір від землі до самого піднебіння увірвався гуркіт розривів і заповнив його від горизонту до горизонту. Цей гуркіт вивергали сталеві глотки важких снарядів, гаубиць і мортир, скорострільні польові гармати, міномети і кулемети, які своїм пронизливим «так-так-так» прорізали гуркіт снарядів крупного калібру… І так година за годиною, день за днем… Не було місця, не було укриття, куди б не проник цей ураган звуків. («Верденська м’ясорубка»)
4. …15 вересня англійці вперше застосували в бою танки. Незважаючи на те, що танків було лише 18, вони мали величезний психологічний тиск на німецьку піхоту. Англійці за 5 годин змогли пройти 5 кілометрів, тобто більш ніж за 10 днів до цього (за іншими даними — 2 км за 3 години)… (Битва на р. Соммі)
5. …4 червня на фронті від Луцька до Чернівців почався масований наступ армій Південно-Західного фронту, який тривав до 20 вересня 1916 р. Перевершуючи супротивника в піхоті в 2–2,5 рази, артилерії — в 1,5–1,7 рази, російські війська досить легко прорвали оборону австро-угорських формувань і вже 7 червня взяли Луцьк, а 18 червня — Чернівці. (Брусиловський прорив)
Зміст теми уроку дозволяє простежити останні події війни, яку сучасники називали «Великою війною» через катастрофічні втрати і руйнування, що згубно позначилися на розвиткові суспільства. Перша світова війна спричинила розпад імперій, які існували в Європі та Азії багато століть.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Проблемне запитання
У чому полягали перспективність і безперспективність Першої світової війни для держав, які брали в ній участь?
Організація пізнавальної діяльності в групах
Група І. «Вплив революції у Росії на хід війни».
Група ІІ. «Події на фронтах війни й антивоєнні виступи».
Група ІІІ. «Революція в Німеччині та розпад Австро-Угорщини».
Група IV. «Комп’єнське перемир’я. Наслідки війни».
Експертна група
Презентація роботи груп
Представники груп 1—4 по черзі виступають із повідомленнями про підсумки роботи. Представники групи експертів, узагальнюючи результати роботи всіх груп, доводять безперспективність продовження Першої світової війни для держав, які брали у ній участь.
Робота з поняттями
Прелімінарне перемир’я — попередня угода між воюючими сторонами, яка фіксує основні положення майбутнього мирного договору: умови припинення війни, територіальні зміни, встановлення майбутніх кордонів, обмін військовополоненими тощо.
Сепаратний мир — мирна угода (мирний договір), укладена з одним противником з воюючого блоку без відома або згоди союзників. Як правило, одна зі сторін, яка уклала такий договір, зазнає суттєвих матеріальних збитків та територіальних витрат.
На даному етапі уроку доцільно організувати групову роботу, запропонувавши завдання всьому класу.
Країна |
Основні показники |
Демографічні втрати |
Територіальні втрати |
Політичні зміни |
Економічні наслідки |
|
|
|
|
|
|
Робота з візуальними джерелами
Розгляньте фотодокументи. Придумайте підпис до кожного. Коротко опишіть події, про які вам розповідають запропоновані світлини.
Вправа «Історичний портрет»
Вкажіть ім’я діяча, зображеного на фото. Складіть його історичний портрет. (За браком часу завдання учні завершують дома)