Урок "Вставні слова (словосполучення, речення). Розділові знаки при вставних словах (словосполученнях, реченнях)"

Про матеріал

Урок має на меті поглибити знання про вставні слова, удосконалювати вміння визначати вставні слова в реченнях, правильно інтонувати такі речення, розставляти в них розділові знаки, доречно й правильно вживати вставні слова в мовленні; розвивати увагу, логічне мислення, пам'ять; виховувати людяність, чуйність, прагнення творити добро. Конспект містить різноманітні форми роботи, презентації, відео, NB, тестування, елементи казок В. Сухомлинського

Перегляд файлу

                                     Урок української мови у 8 класі

Вставні слова (словосполучення, речення). Розділові знаки при вставних словах (словосполученнях, реченнях)

Мета. Поглибити знання про вставні слова, удосконалювати вміння визначати вставні слова в реченнях, правильно інтонувати такі речення, розставляти в них розділові знаки, доречно й правильно вживати вставні слова в мовленні; розвивати увагу, логічне мислення, пам'ять; виховувати людяність, чуйність, прагнення творити добро.

Епіграф:

                                                                       Не залежить доброта від росту,

                                                                       Не залежить доброта від віку,

                                                                       Доброта з роками не старіє,

                                                                       Доброта, без сумніву, як сонце, гріє!

                                                 Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Активізація знань.

Вступне слово вчителя (перегляд відео (відео1), налаштування на роботу)

Бути добрим – то не менша доблесть, аніж рішучість, мужність чи хоробрість.

Без цього і Людина не зроста. З гнізда науки линуть у світи світанку юне сонце роздувати…

Та хочеться ще хоч на мить сховатись у прихисток долоні доброти.

З-під ніг тікають стомлені роки. Зерно добра розвіяв вітер часу.

В нас на землі завжди родило рясно посіяне із доброї руки.

Життя подати б через інтеграл, щоб щастя з плюсом в нескінченній днині...

Я на початку в формулі єдиній пишу:”Людина в степені Добра”.

                                                                                              Анатолій Гарбівненко

     Скільки існує світ, людину цікавлять питання: Чому я тут, на цій Землі? Чи все роблю правильно? Чи потрібно дбати про чистоту душі? Навіщо творити добро?

     Я думаю, відповідь на ці та інші питання ви для себе дасте під час сьогоднішнього уроку.

  • Скажіть, що ви очікуєте від уроку?
  • Що побажаєте своїм однокласникам?

ІІІ. Повідомлення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності.

     Сподіваюся, що гарний настрій буде супроводжувати вас протягом усього нашого уроку. А розпочнемо ми його із розвязання проблемної ситуації. Працюючи з дітьми, я досить часто практикую аудіодиктанти. Учні записали речення, але думки їх розділилися. Одні вважають, що треба писати так. А інші –  ось так. А ви як вважаєте?  (Див. додаток 2)

Усе задумано правда мудро у природі – жити всьому у мирі та згоді.

Усе задумано, правда, мудро у природі – жити всьому у мирі та згоді.

  • Готуючись до уроку, я передбачала, що можуть виникнути певні труднощі. Річ у тому, що в українській мові аналізовані синтаксичні конструкції є досить поширеними.

 Отож, щоб ваше писемне мовлення було грамотним, а в усному ви могли доречно використовувати вставні конструкції, на сьогоднішньому уроці ми будемо поглиблювати та вдосконалювати знання з теми «Вставні слова. Розділові знаки при вставних словах».

 Виходячи з теми уроку, самостійно сформулюйте очікувані результати.

- Що ми повинні знати?

- Що ми повинні вміти?

Уся наша наступна робота і буде спрямована на досягнення очікуваних результатів.

ІV. Актуалізація опорних знань.

  1. Робота з текстом допоможе нам актуалізувати вивчений на попередньому уроці матеріал про вставні слова
  • Прогляньте текст. Оцінюватимете себе сьогодні самі. На полях виставлятимете бали
  • Прочитайте виразно висловлювання.

«Мікрофон»

  • Доведіть, що пропоноване висловлювання – це текст. (логічність, зв’язність, послідовність, завершеність)
  • Назвіть тему.
  • Відшукайте і зачитайте речення із вставними конструкціями.
  • Що виражають вставні слова (користуйтеся підказками).
  • Поясніть пунктограми.

...Здавна наші пращури склали символічну систему духовних цінностей, яка, безперечно, передається від покоління до покоління. З часом вона дещо змінюється, доповнюється, але, без сумніву, головними завжди залишаються людська доброта, порядність, почуття гідності, любов до рідної землі та її народу, працелюбність, лагідне піклування про малих та старих, протистояння злу... Мабуть, можна ще дуже довго перелічувати ті якості, які роблять людину Людиною. Та, безумовно, праматір'ю, їх основою, є доброта. Її нам дарують з перших хвилин життя батьки, потім - вихователі, вчителі, сторонні люди. Ця доброта немовби стає в душі тим ґрунтом, на якому зростають-квітнуть усі інші духовні цінності. І от, коли доброта стає твоїм натхненням і зіркою - дороговказом, ти, гадаю, можеш і собі, й іншим щиро зізнатися: "Я - щаслива людина!" (За В. Сухомлинським)

       Словникова робота

  • Поясніть лексичне значення виділеного слова, знайдіть його в тлумачному словнику, доберіть синоніми, спільнокореневі слова.

Доброта – це чутливе, дружнє ставлення до людей; привітність, ласка, прихильність.

Спільнокореневі слова до «доброта” (Доброта – добро, добрішати, добродій, добрий, добросердечний, добродушний...)

  • Ще раз вимовіть слово «доброта”.Яке це слово за звучанням, характером, яка у нього душа? (Добре,світле, гарне, ласкаве, мелодичне).
  1. Кодовий диктант (встановити відповідність)
  1. Впевненість
  2. Невпевненість
  3. Джерело повідомлення
  4. Порядок викладу думок
  5. Почуття
  6. Ввічливі слова
  1. Очевидно, мабуть, либонь.
  2. Безперечно, без сумніву.
  3. Кажуть, на мою думку.
  4. На жаль, на щастя, як на біду.
  5. Доброго дня, вибачте, перепрошую.
  6. По-перше, по-друге, отже.

Відповідь 1.2; 2.1; 3.3; 4.6; 5.4; 6.5.       (3 бали)

  1. Гра «Зайве слово». Випишіть зайві, на вашу думку, слова, поясніть свій вибір.

На мій погляд, адже, чого доброго, будь ласка, ось, на жаль, ніби, здається, як на зло,   по-перше, між іншим, без сумніву, за висловом, лише, отже, навіть. (2 бали)

  1. Зоровий пояснювальний диктант. Прочитати речення, пояснити пунктограми. Підкресліть члени речення у виділених конструкціях. 

 Я не гірший за інших, на щастя, і за інших не кращий, на жаль (В. Забаштанський).

Цей рушник я дарую тобі на долю й на щастя.

 І кожен фініш – це, по суті, старт (Л. Костенко).

 Був, річ відома, молодим я (М. Рильський).

 Майбутнє, зрештою, залежатиме від рівня духовності людини (У. Самчук).

 Кажуть, мудрість приходить з роками (Л. Дмитренко)

  1. Конструювання. Пунктуаційний практикум

 Перепишіть, на місці крапок уставляючи дібрані з довідки вставні конструкції, розставте розділові знаки. Є потреба збільшити в тексті кількість вставних конструкцій? Чому? (надмірне вживання вставних слів засмічує мовлення)    (3 бали)

тільки в маленькому дитячому серці здатне прорости будь-яке насіння. Кожна насінинка ... може розквітнути чарівною квіткою, зробивши серце дитини добрим, ласкавим, ніжним. А може зарости чорним колючим чортополохом зі злим, безжалісним серцем. Адже Зло теж не спить. Хоча воно й ліниве, і встає значно пізніше, усе ж устигає порозкидати зле насіння.

Довідка (Мабуть, думаю, на жаль.)

  1. Діти озвучують таблицю. Користуючись підказками, дають відповіді на питання. (Див. додаток 3)
  2. Ситуативне  моделювання  /комунікативний практикум

    А зараз ми обєднаємося в пари і розіграємо діалог на тему «Мої добрі справи», доречно вживаючи вставні слова.   Час 3 хв

  1. Творча робота. Напишіть мініатюру «Лиш доброта, мабуть, врятує світ…»

V. Підсумки.  Перегляд слайдів (додаток 4), виконання тестових завдань.

VІ. Рефлексія.

  • Напишіть на стікерах свої чесноти, використовуючи вставні слова, словосполучення, речення, і прикріпіть до слова «Я». Почнемо з мене: «Кажуть, я щира»…
  • Нехай не буде слів невпевненості. А вірш, який є на екрані, стане вашим дороговказом. (Перегляд та коментування (відео 2)

VІІ. Домашнє завдання.

Складіть тести для однокласників, повторіть С. 191-196. Доведіть або спростуйте думку, використовуючи вставні конструкції, - «Ти повинен! Отже, можеш!»

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                    Додатки

  • Роздавальний матеріал

                    МИ ЗНАЄМО, ЩО

  • вставні слова (словосполучення) виражають ставлення мовця до висловленої ним думки;
  • за семантикою вставні слова виражають:

                     а)  упевненість або невпевненість у тому, що повідомляється;

                     б) почуття мовця ( радість, задоволення, співчуття,  здивування, обурення та ін.);

                     в) звязок думок, послідовність викладу;

                     г) джерело повідомлення;

                     д) привернення уваги;

  • вставні слова граматично не повязані зі словами в  реченні;
  • зв'язок вставних конструкцій з реченням здійснюється за допомогою інтонації;
  • за складом компонентів виділяють вставні слова, словосполучення, речення;
  • вставні конструкції приєднуються до речення без сполучників  або за допомогою сполучників сурядності ( і, а ) чи підрядності ( як );
  • місце розташування вставних конструкцій в реченні довільне ;

не бувають вставними слова навіть, майже, приблизно, принаймні, все-таки, мовби, неначе, нібито.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
3 липня 2018
Переглядів
2986
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку