Урок має на меті поглибити знання про вставні слова, удосконалювати вміння визначати вставні слова в реченнях, правильно інтонувати такі речення, розставляти в них розділові знаки, доречно й правильно вживати вставні слова в мовленні; розвивати увагу, логічне мислення, пам'ять; виховувати людяність, чуйність, прагнення творити добро. Конспект містить різноманітні форми роботи, презентації, відео, NB, тестування, елементи казок В. Сухомлинського
Урок української мови у 8 класі
Вставні слова (словосполучення, речення). Розділові знаки при вставних словах (словосполученнях, реченнях)
Мета. Поглибити знання про вставні слова, удосконалювати вміння визначати вставні слова в реченнях, правильно інтонувати такі речення, розставляти в них розділові знаки, доречно й правильно вживати вставні слова в мовленні; розвивати увагу, логічне мислення, пам'ять; виховувати людяність, чуйність, прагнення творити добро.
Епіграф:
Не залежить доброта від росту,
Не залежить доброта від віку,
Доброта з роками не старіє,
Доброта, без сумніву, як сонце, гріє!
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Активізація знань.
Вступне слово вчителя (перегляд відео (відео1), налаштування на роботу)
Бути добрим – то не менша доблесть, аніж рішучість, мужність чи хоробрість.
Без цього і Людина не зроста. З гнізда науки линуть у світи світанку юне сонце роздувати…
Та хочеться ще хоч на мить сховатись у прихисток долоні доброти.
З-під ніг тікають стомлені роки. Зерно добра розвіяв вітер часу.
В нас на землі завжди родило рясно посіяне із доброї руки.
Життя подати б через інтеграл, щоб щастя з плюсом в нескінченній днині...
Я на початку в формулі єдиній пишу:”Людина в степені Добра”.
Анатолій Гарбівненко
Скільки існує світ, людину цікавлять питання: Чому я тут, на цій Землі? Чи все роблю правильно? Чи потрібно дбати про чистоту душі? Навіщо творити добро?
Я думаю, відповідь на ці та інші питання ви для себе дасте під час сьогоднішнього уроку.
ІІІ. Повідомлення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності.
Сподіваюся, що гарний настрій буде супроводжувати вас протягом усього нашого уроку. А розпочнемо ми його із розв’язання проблемної ситуації. Працюючи з дітьми, я досить часто практикую аудіодиктанти. Учні записали речення, але думки їх розділилися. Одні вважають, що треба писати так. А інші – ось так. А ви як вважаєте? (Див. додаток 2)
Усе задумано правда мудро у природі – жити всьому у мирі та згоді.
Усе задумано, правда, мудро у природі – жити всьому у мирі та згоді.
Отож, щоб ваше писемне мовлення було грамотним, а в усному ви могли доречно використовувати вставні конструкції, на сьогоднішньому уроці ми будемо поглиблювати та вдосконалювати знання з теми «Вставні слова. Розділові знаки при вставних словах».
Виходячи з теми уроку, самостійно сформулюйте очікувані результати.
- Що ми повинні знати?
- Що ми повинні вміти?
Уся наша наступна робота і буде спрямована на досягнення очікуваних результатів.
ІV. Актуалізація опорних знань.
«Мікрофон»
...Здавна наші пращури склали символічну систему духовних цінностей, яка, безперечно, передається від покоління до покоління. З часом вона дещо змінюється, доповнюється, але, без сумніву, головними завжди залишаються людська доброта, порядність, почуття гідності, любов до рідної землі та її народу, працелюбність, лагідне піклування про малих та старих, протистояння злу... Мабуть, можна ще дуже довго перелічувати ті якості, які роблять людину Людиною. Та, безумовно, праматір'ю, їх основою, є доброта. Її нам дарують з перших хвилин життя батьки, потім - вихователі, вчителі, сторонні люди. Ця доброта немовби стає в душі тим ґрунтом, на якому зростають-квітнуть усі інші духовні цінності. І от, коли доброта стає твоїм натхненням і зіркою - дороговказом, ти, гадаю, можеш і собі, й іншим щиро зізнатися: "Я - щаслива людина!" (За В. Сухомлинським)
Словникова робота
Доброта – це чутливе, дружнє ставлення до людей; привітність, ласка, прихильність.
Спільнокореневі слова до «доброта” (Доброта – добро, добрішати, добродій, добрий, добросердечний, добродушний...)
Відповідь 1.2; 2.1; 3.3; 4.6; 5.4; 6.5. (3 бали)
На мій погляд, адже, чого доброго, будь ласка, ось, на жаль, ніби, здається, як на зло, по-перше, між іншим, без сумніву, за висловом, лише, отже, навіть. (2 бали)
Я не гірший за інших, на щастя, і за інших не кращий, на жаль (В. Забаштанський).
Цей рушник я дарую тобі на долю й на щастя.
І кожен фініш – це, по суті, старт (Л. Костенко).
Був, річ відома, молодим я (М. Рильський).
Майбутнє, зрештою, залежатиме від рівня духовності людини (У. Самчук).
Кажуть, мудрість приходить з роками (Л. Дмитренко)
Перепишіть, на місці крапок уставляючи дібрані з довідки вставні конструкції, розставте розділові знаки. Є потреба збільшити в тексті кількість вставних конструкцій? Чому? (надмірне вживання вставних слів засмічує мовлення) (3 бали)
… тільки в маленькому дитячому серці здатне прорости будь-яке насіння. Кожна насінинка ... може розквітнути чарівною квіткою, зробивши серце дитини добрим, ласкавим, ніжним. А може… зарости чорним колючим чортополохом зі злим, безжалісним серцем. Адже Зло теж не спить. Хоча воно й ліниве, і встає значно пізніше, усе ж устигає порозкидати зле насіння.
Довідка (Мабуть, думаю, на жаль.)
А зараз ми об’єднаємося в пари і розіграємо діалог на тему «Мої добрі справи», доречно вживаючи вставні слова. Час 3 хв
V. Підсумки. Перегляд слайдів (додаток 4), виконання тестових завдань.
VІ. Рефлексія.
VІІ. Домашнє завдання.
Складіть тести для однокласників, повторіть С. 191-196. Доведіть або спростуйте думку, використовуючи вставні конструкції, - «Ти повинен! Отже, можеш!»
Додатки
МИ ЗНАЄМО, ЩО
а) упевненість або невпевненість у тому, що повідомляється;
б) почуття мовця ( радість, задоволення, співчуття, здивування, обурення та ін.);
в) зв’язок думок, послідовність викладу;
г) джерело повідомлення;
д) привернення уваги;
не бувають вставними слова навіть, майже, приблизно, принаймні, все-таки, мовби, неначе, нібито.