Урок "Вступ до розділу «З чистого джерела народної творчості». Прославлення героїзму в народних казках. «Кирило Кожум’яка» (українська народна казка)"

Про матеріал

На матеріалі уроку вчитель знайомить учнів з поняттям "чарівна казка", вдосконалює навички читання,формує вміння в учнів працювати самостійно та у парах, групах.

Перегляд файлу

Літературне читання Клас 3

Урок 32 

Тема. Вступ до розділу «З чистого джерела народної творчості». Прославлення героїзму в народних казках.  «Кирило Кожум’яка» (українська народна казка)

Мета: ознайомити учнів із поняттям «чарівна казка»; розширювати уявлення про структуру та зміст чарівних казок; удосконалювати навички поділу тексту на частини, вміння будувати «асоціативний кущ»; виховувати любов і повагу до усної народної творчості.

Обладнання: підручник «Літературне читання», складова таблиця, скоромовка, картки з завданнями, малюнки літературних героїв.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

Пролунав уже дзвінок

І ми починаємо урок, а на уроці ми…

Уважні!

Розумні!

Організовані!

Кмітливі!

II. Мовленнєва розминка

1. Артикуляційна зарядка.

Артикуляційна вправа «Годинник»

Відкрити рот, губи розтягнути в посмішці, кінчиком вузького язика тягнутися то до правого, то до лівого вуха (в різні куточки язика). Рахунок: 1-2. Слідкувати, щоб щелепа і губи не рухались.

Артикуляційна вправа «Гірка»

Відкрити рот, заховати кінчик язика за нижні зуби, а спинку язика підняти вгору. Показати круту гірку. Рахунок: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

Артикуляційна вправа «Чистимо зубки»

Відкрити рот і кінчиком язика «почистити» зуби з внутрішньої сторони верхнього і нижнього зубного ряду, виконуючи рухи зі сторони в сторону та зверху вниз. Рахунок: 1-2.

2. Вправа на розвиток мовленнєвого апарата

Розчитування за складовою таблицею.

Результат пошуку зображень за запитом "складові таблиці для розчитування 3 клас"

3. Читання скоромовки

А дідусь Опанас

Нам купив ананас.

Тож приходьте до нас –

Почастуємо вас.

- Читання скоромовки мовчки.

- Читання скоромовки хором «дощиком».

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Етюд з негативними емоціями.  „Чорна рука – біла рука”

Дітям пропонується уявити й зобразити спочатку „чорну руку”, що готова до агресії, а потім, за сигналом, перетворити її на „білу руку”, добру руку, ту, що може пожаліти.

  • Де ми зустрічаємо боротьбу добра і зла?

2. Робота в парах

 Переставте рядки , щоб можна було прочитати вірш.

1-Дід корзиночки плів (5 3 1 4 6 2)

2-жив собі – не тужив…

3-Баба з дідом жила…

4-і на ринок носив,

5-В хатці, скраю села,

6-заробляв на хліб-сіль,

Що може починатися таким віршем? (казка)

Що таке казка? (Ка́зка — це твір про вигадані події, осіб, іноді за участю фантастичних сил. Казка це художній твір про фантастичні події та персонажі.)

3. Робота з прислів’ям

Прочитати слова з максимальною швидкістю в порядку зростання номерів.

 

3 та                    4 в                         1 казка                      5 ній

 

2 вигадка                 6 щось                8 зрозумій                  7 повчальне

 

Повторіть з пам’яті вислів. Поясніть, як ви його зрозуміли.

IV. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку

— Немає на цілій планеті такої дитини, яка б не любила казки. Та, напевне, крім дітей казки люблять ще й дорослі. Своїм дітям вони читають та розповідають найрізноманітніші оповіді і про тварин, і про чарівників та фей, і про зміїв та безсмертних чаклунів. А скільки казок знають наші бабусі. Вони — це справжня скарбниця! І ви, звісно, пам’ятаєте їх. Я  показую казкового героя а ви говорити назву казки.

Пов’язане зображення Результат пошуку зображень за запитом "казкові герої" Пов’язане зображення Пов’язане зображення Результат пошуку зображень за запитом "вовк казковий герой" Результат пошуку зображень за запитом "казкові герої"Пов’язане зображення

(Діти називають казки «Колосок», «Лисичка-кума», «Рукавичка»...)

— Що об’єднує всі ці казки? (Усі вони — про тварин.)

Казки

 Про  

                                              тварин

— Але є інша група казок, героями яких є люди з надзвичайною силою, які гаряче захищають інтереси народу, гнівно карають ворогів, вступають у двобій зі злом та брехнею. Такі казки пов’язані обов’язково з чарами і дивовижними перетвореннями. Це — чарівні казки.

Казки

 Про  Чарівні

                                              тварин

 

Сьогодні ми поринемо у світ чарівної казки разом із казкою «Кирило Кожум’яка».

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання української народної казки «Кирило Ко жум’яка» (с. 47–49)

1. Виразне читання казки вчителем

— Коли відбулися події?

— Хто головний герой казки?

2. Словникова робота

Гра «Доберіть пару»

До поданих слів у лівому стовпчику треба добрати відповідні тлумачення з правого.

Леміш — частина плуга, що розрізає землю.

Урочище — ділянка землі, яка чимось відрізняється від навколишньої місцевості.

Городяни — люди, які жили у місті.

Пуд — міра ваги, близько 16 кг.

Старшина — шановані люди похилого віку.

Герой — особа, яка виявляє відвагу, хоробрість у бою і труді.

Поцупити — вкрасти.

Злинув у небо — полетів, піднявся.

Благати — просити.

Фізкультхвилинка

3. Гра «Хвостик»

Читає вчитель, продовжує читати той учень, ім’я якого називає вчитель «Хвостик ….»

— Поясніть походження прізвища головного героя.

4. Тестування (взаємоперевірка)

1. Де жив князь?

а) Київ;   б) Канів;    в) Полтава.

2. Кого князь послав змієві у дань?

а) Сина;  б) дочку;   в) дружину.

3. Над якою річкою жив богатир?

а) Дніпром;   б) Десною;  в) Дністром.

4. Кого послала князівна зі звісткою до батька?

а) Ластівку;   б) голуба;   в) горлицю.

5. Хто благав Кирила про допомогу?

а) Старі люди;  б) молоді дівчата;   в) малі діти.

6. Чим для змія закінчилася битва?

а) Перемогою;  б) поразкою;   в) перемир’ям.

1.а 2.б 3.а  4.б 5.в 6.б

5. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання

Прочитайте, яка була дочка у князя?

Чому змій не вбив дочку князя ?

Кого боявся змій?

Прочитайте, як він його описує?

Про що написала батькові князівна?

Гра «З циферблатом я дружу — зразу відповідь кажу»

— Скільки дочок віддав Київський князь змієві? (1)

— Скільки попросив бочок смоли Кирило Кожум’яка? (12)

— Скільки попросив возів конопель? Скільки пудів важила булава? (10)

— Скільки голубів вигодувала князівна? (1)

6. Робота в групах. Характеристика дійових осіб твору . «Мозкова атака»

До кожної букви в імені героя казки доберіть слова, які характеризують цей персонаж.

1 група 2 група

Красень                      Красуня

Обдарований             Ніжна

Жвавий                      Яскрава

Умілий                       Зосереджена

Милосердний            Іскриста

Яскравий                   Волелюбна

Коректний                  Наполеглива

Авторитетний            Акуратна

VІ. Підсумок уроку

— Яку тему почали вивчати на сьогоднішньому уроці?

— Яку казку вивчали?

— Чого вчить ця казка?

VІІ . Домашнє завдання

1 група Читати казку «Кирило Кожум’яка» (с. 47–49).

2 група Переказувати казку «Кирило Кожум’яка»

 

docx
Додано
3 листопада 2018
Переглядів
2050
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку