На матеріалі уроку вчитель знайомить учнів з поняттям "чарівна казка", вдосконалює навички читання,формує вміння в учнів працювати самостійно та у парах, групах.
Літературне читання Клас 3
Урок 32
Тема. Вступ до розділу «З чистого джерела народної творчості». Прославлення героїзму в народних казках. «Кирило Кожум’яка» (українська народна казка)
Мета: ознайомити учнів із поняттям «чарівна казка»; розширювати уявлення про структуру та зміст чарівних казок; удосконалювати навички поділу тексту на частини, вміння будувати «асоціативний кущ»; виховувати любов і повагу до усної народної творчості.
Обладнання: підручник «Літературне читання», складова таблиця, скоромовка, картки з завданнями, малюнки літературних героїв.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Пролунав уже дзвінок
І ми починаємо урок, а на уроці ми…
Уважні!
Розумні!
Організовані!
Кмітливі!
II. Мовленнєва розминка
1. Артикуляційна зарядка.
Артикуляційна вправа «Годинник»
Відкрити рот, губи розтягнути в посмішці, кінчиком вузького язика тягнутися то до правого, то до лівого вуха (в різні куточки язика). Рахунок: 1-2. Слідкувати, щоб щелепа і губи не рухались.
Артикуляційна вправа «Гірка»
Відкрити рот, заховати кінчик язика за нижні зуби, а спинку язика підняти вгору. Показати круту гірку. Рахунок: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Артикуляційна вправа «Чистимо зубки»
Відкрити рот і кінчиком язика «почистити» зуби з внутрішньої сторони верхнього і нижнього зубного ряду, виконуючи рухи зі сторони в сторону та зверху вниз. Рахунок: 1-2.
2. Вправа на розвиток мовленнєвого апарата
Розчитування за складовою таблицею.
3. Читання скоромовки
А дідусь Опанас
Нам купив ананас.
Тож приходьте до нас –
Почастуємо вас.
- Читання скоромовки мовчки.
- Читання скоромовки хором «дощиком».
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Етюд з негативними емоціями. „Чорна рука – біла рука”
Дітям пропонується уявити й зобразити спочатку „чорну руку”, що готова до агресії, а потім, за сигналом, перетворити її на „білу руку”, добру руку, ту, що може пожаліти.
2. Робота в парах
Переставте рядки , щоб можна було прочитати вірш.
1-Дід корзиночки плів (5 3 1 4 6 2)
2-жив собі – не тужив…
3-Баба з дідом жила…
4-і на ринок носив,
5-В хатці, скраю села,
6-заробляв на хліб-сіль,
Що може починатися таким віршем? (казка)
Що таке казка? (Ка́зка — це твір про вигадані події, осіб, іноді за участю фантастичних сил. Казка це художній твір про фантастичні події та персонажі.)
3. Робота з прислів’ям
Прочитати слова з максимальною швидкістю в порядку зростання номерів.
3 та 4 в 1 казка 5 ній
2 вигадка 6 щось 8 зрозумій 7 повчальне
Повторіть з пам’яті вислів. Поясніть, як ви його зрозуміли.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку
— Немає на цілій планеті такої дитини, яка б не любила казки. Та, напевне, крім дітей казки люблять ще й дорослі. Своїм дітям вони читають та розповідають найрізноманітніші оповіді і про тварин, і про чарівників та фей, і про зміїв та безсмертних чаклунів. А скільки казок знають наші бабусі. Вони — це справжня скарбниця! І ви, звісно, пам’ятаєте їх. Я показую казкового героя а ви говорити назву казки.
(Діти називають казки «Колосок», «Лисичка-кума», «Рукавичка»...)
— Що об’єднує всі ці казки? (Усі вони — про тварин.)
Казки
Про
тварин
— Але є інша група казок, героями яких є люди з надзвичайною силою, які гаряче захищають інтереси народу, гнівно карають ворогів, вступають у двобій зі злом та брехнею. Такі казки пов’язані обов’язково з чарами і дивовижними перетвореннями. Це — чарівні казки.
Казки
Про Чарівні
тварин
Сьогодні ми поринемо у світ чарівної казки разом із казкою «Кирило Кожум’яка».
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання української народної казки «Кирило Ко жум’яка» (с. 47–49)
1. Виразне читання казки вчителем
— Коли відбулися події?
— Хто головний герой казки?
2. Словникова робота
Гра «Доберіть пару»
До поданих слів у лівому стовпчику треба добрати відповідні тлумачення з правого.
Леміш — частина плуга, що розрізає землю.
Урочище — ділянка землі, яка чимось відрізняється від навколишньої місцевості.
Городяни — люди, які жили у місті.
Пуд — міра ваги, близько 16 кг.
Старшина — шановані люди похилого віку.
Герой — особа, яка виявляє відвагу, хоробрість у бою і труді.
Поцупити — вкрасти.
Злинув у небо — полетів, піднявся.
Благати — просити.
Фізкультхвилинка
3. Гра «Хвостик»
Читає вчитель, продовжує читати той учень, ім’я якого називає вчитель «Хвостик ….»
— Поясніть походження прізвища головного героя.
4. Тестування (взаємоперевірка)
1. Де жив князь?
а) Київ; б) Канів; в) Полтава.
2. Кого князь послав змієві у дань?
а) Сина; б) дочку; в) дружину.
3. Над якою річкою жив богатир?
а) Дніпром; б) Десною; в) Дністром.
4. Кого послала князівна зі звісткою до батька?
а) Ластівку; б) голуба; в) горлицю.
5. Хто благав Кирила про допомогу?
а) Старі люди; б) молоді дівчата; в) малі діти.
6. Чим для змія закінчилася битва?
а) Перемогою; б) поразкою; в) перемир’ям.
1.а 2.б 3.а 4.б 5.в 6.б
5. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання
Прочитайте, яка була дочка у князя?
Чому змій не вбив дочку князя ?
Кого боявся змій?
Прочитайте, як він його описує?
Про що написала батькові князівна?
Гра «З циферблатом я дружу — зразу відповідь кажу»
— Скільки дочок віддав Київський князь змієві? (1)
— Скільки попросив бочок смоли Кирило Кожум’яка? (12)
— Скільки попросив возів конопель? Скільки пудів важила булава? (10)
— Скільки голубів вигодувала князівна? (1)
6. Робота в групах. Характеристика дійових осіб твору . «Мозкова атака»
До кожної букви в імені героя казки доберіть слова, які характеризують цей персонаж.
1 група 2 група
Красень Красуня
Обдарований Ніжна
Жвавий Яскрава
Умілий Зосереджена
Милосердний Іскриста
Яскравий Волелюбна
Коректний Наполеглива
Авторитетний Акуратна
VІ. Підсумок уроку
— Яку тему почали вивчати на сьогоднішньому уроці?
— Яку казку вивчали?
— Чого вчить ця казка?
VІІ . Домашнє завдання
1 група Читати казку «Кирило Кожум’яка» (с. 47–49).
2 група Переказувати казку «Кирило Кожум’яка»