Урок ""Вступ до теми. Уявлення про істотні ознаки оповідань. Оповідання – роздум. Василь Сухомлинський «У привокзальному садку»

Про матеріал

Для підвищення техніки читання, а також для розвитку виразності читання використовую вправи для розчитування, роботу із скоромовкою і чистомовкою. Цікавими для учнів є вправа "Закінчи речення" , а також різноманітні дидактичні ігри на уроках літературного читання.

Перегляд файлу

Гриценко І.М.,

вчитель початкових класів

КЗ НВО І-ІІІ ст. «Мрія»

м. Кропивницький

Урок літературного читання в 3 класі

Тема. Вступ до теми. Уявлення про істотні ознаки оповідань. Оповідання – роздум. Василь Сухомлинський «У привокзальному садку».

Мета. загальнокультурна - дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв'язно формувати компетентності: ключові (вміння вчитися — самоорганізову-ватися до навчальної діяльності у взаємодії; соціальна - брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації результатів висловлюватися в контексті змісту самостійно опрацьованого матеріалу підручника й додаткової літератури; здоров*язбережувальна ("життєві навички, що сприяють соціальному здоров'ю) - слухати пояснення вчителя, а у разі необхідності звертатися з проханням про індивідуальне консультування) та предметні ознайомити учнів з істотними ознаками оповідань; удосконалювати навички сві­домого, правильного, виразного читання мовчки і вголос; розвивати зв'язне мов­лення учнів; збагачувати їх словниковий запас; виховувати любов до рідного слова, почуття поваги до людей, радості від спілкування, бажання допомагати слабшим.

Обладнання: презентація, індивідуальні картки, папки для розчитування.

І. Організація класу

1.Привітання.

- Дуже важливо починати будь-яку справу  з хорошим настроєм. Як ви гадаєте,що покращує настрій?

Відповіді дітей

 Посміхнемося сусіду зліва і справа.

 Побажаємо одне одному удачі та плідної праці.

2.Вправа «Очікування»

- У нас зараз урок  читання. Чи подобається вам читати? Підніміть руки,кому подобається читати? А  про що ви любите читати?

- А що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Які ваші очікування?

ІІ. Робота над удосконаленням техніки читання

1. Вправи для очей

 Спочатку підготуємо наші очі.

  Отже, вправа  “Маятник”, “стрибки”, “день-ніч”.

2. Вправи для дихання

- надуйте кульку

- подуйте на кульбабку

- «насос»  

3. Вправи на розчитування 

 

(папка для розчитування)

4. Робота над чистомовкою.

Я назву склади, а ви - речення, де замість крапок потрібно вставити слово.

 

Учитель:                             Учні:

Ня - ня - ня, ня - ня - ня... Є у мене... зайченя.

Ні-ні - ні, ні - ні - ні...          Дід приніс його... мені

На - на - на, на -на - на... Як настане.... Весна.

Ня - ня -ня, ня - ня - ня... Віднесу в ліс... зайченя.

5. Робота над скоромовкою.

Хтось хитренький хитрував

Нашу хвіртку поламав.

  • Прочитайте мовчки
  • Прочитайте пошепки
  • Прочитайте напівголосно
  • Прочитайте швидко
  • Прочитайте швидко (рядами)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  1. Завдання .

Знайдіть «зайве слово».

Метелик, жук, оповідання, джміль.

  • Доведіть свою думку.
  1. Завдання.

Роз’єднайте слова і прочитайте правило.

Оповіданняцерозповідний,прозовийтвіруякомурозповідається,оповідаєтьсяпрорізніподії, вчинкизжиттялюдей,тварин.

 

  1. Гра «Закінчіть речення»

Байки пише … (байкар).

Вірші складає … (поет).

Казки вигадує … (казкар).

Прозу створює … (прозаїк).

  • Хто з названих письменників пише оповідання?
  • Чим оповідання відрізняється від казки і вірша?

 

Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ. Прочитайте його назву (с.112).

З оповідань, уміщених у розділі, ви дізнаєтесь про цікаві й повчальні при­годи з життя ваших ровесників.

Читайте і розмірковуйте: яким бути, а яким — ні.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 Сьогодні ми почнемо ознайомлення з оповіданнями Василя Сухомлинського.

1.    Біографічна довідка

  •                  1.  Працює дослідницьке бюро:
  •  
  • 1 дослідник. Народився В.О. Сухомлинський 28 вересня 1918року в с. Василівці на Кіровоградщині в родині бідного селянина.

 У 1933 році Василь закінчив семирічну школу. Однокласники згадували, що у Василя був чудовий характер. Він був енергійним, життєрадісним хлопчиком, дуже любив читати твори Т.Шевченка, П.Мирного.

  • 2 дослідник. Закінчив Кременчуцький педінститут і працював учителем української мови і літератури, був завучем.
  • 3 дослідник. У 1941 році, коли розпочалася війна, Василь Олександрович пішов на фронт. Але довелося воювати недовго, бо був двічі поранений і довго лікувався. 
  • 4 дослідник. У 1948 році Василь Олександрович стає директором Павлиської школи. Сухомлинський – автор близько 1200 художніх творів. Гасло його життя – серце віддаю дітям.  Давно вже немає Василя Олександровича Сухомлинського, але справу його продовжують інші вчителі.

Фізкультхвилинка

1.Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «У привокзальному садку» (с. 113-114)

1) Передбачення.

- Що можна сказати про оповідання, якщо воно має таку назву?

1) Читання оповідання вголос вчителем, а потім учнями.

 Назвіть головних персонажів оповідання.

2) Словникова робота.

Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем; «буксиром» у парі.
Вокзалі               поїзди

залізничному привокзальному

південному  познайомились

льодовитого подружилися

3)Читання оповідання «ланцюжком».

- Де познайомилися Оля і Сергійко?

- Куди вони їхали?

- Чим вони займалися, чекаючи поїзда?

- Що трапилось з метеликом?

- Як на це відреагували діти?

4)Гра «Засічка кидок».

5) Вибіркове читання.

- Де жили діти? Прочитайте.

- Які речення підтверджують, що Оля і Сергійко були дуже захоплені грою?

- Знайдіть діалог. Між ким відбувається розмова ?З яким настроєм треба читати ці слова?

6) Характеристика головних героїв.

- Якими словами можна охарактеризувати головних героїв оповідання ?

6) Робота з ілюстрацією до оповідання.

  •    Розгляньте  малюнок  до  твору . Знайдіть  і  зачитайте  уривок  тексту , який зобразив  художник .

6) Визначення головної думки твору.

- Поміркуйте, чому маленькі серця стиснулись від жалю?

- Про що міг думати хлопчик?

- Чому вчить оповідання?

7) Робота в групах.

 - Серед переліку прислів’їв виберіть те, які відповідає головній думці оповідання.

1 група. Добре діло роби сміло.

2 група. Світ не без добрих людей.

3 група. Щоб могли ми гарно жити, треба вчитися дружити.

4 група. Той добре серце має, хто слабшого захищає.

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Який розділ почали вивчати?

З яким оповіданням ознайомились на уроці?

Хто автор цього оповідання?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Читати виразно оповідання В. Сухомлинського «У привокзальному садку», придумати 2-3 питання до твору.

 

Гра «Зроби світ добрішим»

 Скринька добрих справ

- Любі діти, пам’ятайте, що добро зроблене вами повернеться добром до вас сторицею. Добро починається з вас, з ваших добрих справ. Нехай зараз кожен із вас пригадає і запише на карточці у вигляді серця ті добрі вчинки, які він робив за останній місяць.

Я гадаю, що наша скринька буде постійно поповнюватися вашими добрими ділами.

- Дорогі діти, нехай ваші маленькі серця завжди будуть відкриті лише для добра.  Я впевнена, що сьогоднішній наш урок доброти переросте в щоденну потребу творити добро.

Підсумок: Людина для добра приходить в світ

Й покликана завжди добро творити!

docx
Додав(-ла)
Гриценко Ірина
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
1534
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку