Для підвищення техніки читання, а також для розвитку виразності читання використовую вправи для розчитування, роботу із скоромовкою і чистомовкою. Цікавими для учнів є вправа "Закінчи речення" , а також різноманітні дидактичні ігри на уроках літературного читання.
Гриценко І.М.,
вчитель початкових класів
КЗ НВО І-ІІІ ст. «Мрія»
м. Кропивницький
Урок літературного читання в 3 класі
Тема. Вступ до теми. Уявлення про істотні ознаки оповідань. Оповідання – роздум. Василь Сухомлинський «У привокзальному садку».
Мета. загальнокультурна - дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв'язно формувати компетентності: ключові (вміння вчитися — самоорганізову-ватися до навчальної діяльності у взаємодії; соціальна - брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації результатів висловлюватися в контексті змісту самостійно опрацьованого матеріалу підручника й додаткової літератури; здоров*язбережувальна ("життєві навички, що сприяють соціальному здоров'ю) - слухати пояснення вчителя, а у разі необхідності звертатися з проханням про індивідуальне консультування) та предметні ознайомити учнів з істотними ознаками оповідань; удосконалювати навички свідомого, правильного, виразного читання мовчки і вголос; розвивати зв'язне мовлення учнів; збагачувати їх словниковий запас; виховувати любов до рідного слова, почуття поваги до людей, радості від спілкування, бажання допомагати слабшим.
Обладнання: презентація, індивідуальні картки, папки для розчитування.
І. Організація класу
1.Привітання.
- Дуже важливо починати будь-яку справу з хорошим настроєм. Як ви гадаєте,що покращує настрій?
Відповіді дітей
Посміхнемося сусіду зліва і справа.
Побажаємо одне одному удачі та плідної праці.
2.Вправа «Очікування»
- У нас зараз урок читання. Чи подобається вам читати? Підніміть руки,кому подобається читати? А про що ви любите читати?
- А що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Які ваші очікування?
ІІ. Робота над удосконаленням техніки читання
1. Вправи для очей
Спочатку підготуємо наші очі.
Отже, вправа “Маятник”, “стрибки”, “день-ніч”.
2. Вправи для дихання
- надуйте кульку
- подуйте на кульбабку
- «насос»
3. Вправи на розчитування
(папка для розчитування)
4. Робота над чистомовкою.
Я назву склади, а ви - речення, де замість крапок потрібно вставити слово.
Учитель: Учні:
Ня - ня - ня, ня - ня - ня... Є у мене... зайченя.
Ні-ні - ні, ні - ні - ні... Дід приніс його... мені
На - на - на, на -на - на... Як настане.... Весна.
Ня - ня -ня, ня - ня - ня... Віднесу в ліс... зайченя.
5. Робота над скоромовкою.
Хтось хитренький хитрував
Нашу хвіртку поламав.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Знайдіть «зайве слово».
Метелик, жук, оповідання, джміль.
Роз’єднайте слова і прочитайте правило.
Оповіданняцерозповідний,прозовийтвіруякомурозповідається,оповідаєтьсяпрорізніподії, вчинкизжиттялюдей,тварин.
Байки пише … (байкар).
Вірші складає … (поет).
Казки вигадує … (казкар).
Прозу створює … (прозаїк).
Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ. Прочитайте його назву (с.112).
З оповідань, уміщених у розділі, ви дізнаєтесь про цікаві й повчальні пригоди з життя ваших ровесників.
Читайте і розмірковуйте: яким бути, а яким — ні.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
— Сьогодні ми почнемо ознайомлення з оповіданнями Василя Сухомлинського.
1. Біографічна довідка
У 1933 році Василь закінчив семирічну школу. Однокласники згадували, що у Василя був чудовий характер. Він був енергійним, життєрадісним хлопчиком, дуже любив читати твори Т.Шевченка, П.Мирного.
Фізкультхвилинка
1.Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «У привокзальному садку» (с. 113-114)
1) Передбачення.
- Що можна сказати про оповідання, якщо воно має таку назву?
1) Читання оповідання вголос вчителем, а потім учнями.
— Назвіть головних персонажів оповідання.
2) Словникова робота.
Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем; «буксиром» у парі.
Вокзалі поїзди
залізничному привокзальному
південному познайомились
льодовитого подружилися
3)Читання оповідання «ланцюжком».
- Де познайомилися Оля і Сергійко?
- Куди вони їхали?
- Чим вони займалися, чекаючи поїзда?
- Що трапилось з метеликом?
- Як на це відреагували діти?
4)Гра «Засічка — кидок».
5) Вибіркове читання.
- Де жили діти? Прочитайте.
- Які речення підтверджують, що Оля і Сергійко були дуже захоплені грою?
- Знайдіть діалог. Між ким відбувається розмова ?З яким настроєм треба читати ці слова?
6) Характеристика головних героїв.
- Якими словами можна охарактеризувати головних героїв оповідання ?
6) Робота з ілюстрацією до оповідання.
6) Визначення головної думки твору.
- Поміркуйте, чому маленькі серця стиснулись від жалю?
- Про що міг думати хлопчик?
- Чому вчить оповідання?
7) Робота в групах.
- Серед переліку прислів’їв виберіть те, які відповідає головній думці оповідання.
1 група. Добре діло роби сміло.
2 група. Світ не без добрих людей.
3 група. Щоб могли ми гарно жити, треба вчитися дружити.
4 група. Той добре серце має, хто слабшого захищає.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Який розділ почали вивчати?
З яким оповіданням ознайомились на уроці?
Хто автор цього оповідання?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати виразно оповідання В. Сухомлинського «У привокзальному садку», придумати 2-3 питання до твору.
Гра «Зроби світ добрішим»
Скринька добрих справ
- Любі діти, пам’ятайте, що добро зроблене вами повернеться добром до вас сторицею. Добро починається з вас, з ваших добрих справ. Нехай зараз кожен із вас пригадає і запише на карточці у вигляді серця ті добрі вчинки, які він робив за останній місяць.
Я гадаю, що наша скринька буде постійно поповнюватися вашими добрими ділами.
- Дорогі діти, нехай ваші маленькі серця завжди будуть відкриті лише для добра. Я впевнена, що сьогоднішній наш урок доброти переросте в щоденну потребу творити добро.
Підсумок: Людина для добра приходить в світ
Й покликана завжди добро творити!