Що таке Батьківщина?
1. Ранкове коло «Де я проживаю?»
Привітайтеся з учнями. Попросіть їх «ланцюжком» розповісти, де вони проживають.
Ви можете для прикладу запропонувати модель власної відповіді (напр., «Я проживаю в Україні, у місті Сокалі, на вулиці Шевченка, 60), подати «казкову» модель, представивши театрального персонажа, напр., ляльку лелеки1 («Я – Лелека, живу у гнізді на стовпі, що біля лісу / біля річки») чи дочекатися відповідей учнів, які вони сформулюють самостійно без запропонованого зразка.
Важливо створити приємну і доброзичливу атмосферу початку дня, вислухати кожну дитину, навіть ту, яка, розгубившись, не пам’ятатиме місця свого проживання (тоді на допомогу їй прийде вже згаданий Лелека й підкаже) і зробити висновок про те, що власний дім – найрідніший і найзатишніший, бо з ним у нас пов’язані теплі моменти нашого життя.
Доречно буде розповісти віршик, який стане гаслом дня:
Різні в світі є країни,
Гарні є і є багаті,
Та найкраще – в Україні,
Бо найкраще – в рідній хаті.
Або ж:
Літака спитав Лелека:
– Ти куди летиш?
– Далеко:
В Україну, рідний край!
То, будь ласка, помахай
Над моїм малим гніздом
Хоч однесеньким крилом!
(Ігор Січовик)
Чорногуз-лелека
Прилетів здалека,
Сів на вершок хати
Давай клекотати;
Давай клекотати,
Рідний край вітати.
(Іванна Блажкевич)
До цього віршика варто повертатися упродовж дня кілька разів, щоб діти запам’ятали його.
А ще можна пригадати дітям народне прислів’я, яке часто говорять їхні бабусі й дідусі:
«Всюди добре, а вдома – найліпше».
Запитайте дітей, що таке «Батьківщина», «мала батьківщина».
Якщо правильної відповіді не прозвучить, пообіцяйте, що учні обов’язково дізнаються про це впродовж дня.
2. Продовження речення «Батьківщина – це … »
1. Підготуйте навчальні ресурси: малюнки чи фотографії краєвидів, визначних постатей або невідомих людей, ілюстрації символів України (калина, Тризуб, козак тощо, три-чотири ілюстрації на особу).
2. Об’єднайте дітей у групи по 4 особи. Покладіть на стіл кошик / коробку з різними ілюстраціями, пов’язаними з поняттям «Батьківщина». Попросіть, щоби діти обрали з кошика по кілька ілюстрацій, які їм до вподоби.
3. На допомогу знову покличте Лелеку. Він обере, наприклад, краєвид гір і скаже:
«Для мене Батьківщина – це гори і сонце, що сідає за гори. А для тебе, Марійко?»
«Для мене Батьківщина – це річка Буг і цей зелений берег, куди я ходжу гуляти з батьками». А для тебе, Михайлику?
«Для мене Батьківщина – це Тарас Шевченко, український поет».
«Для мене Батьківщина – це синьо-жовтий прапор».
Учні висловлюватимуть свої погляди у малих групах.
1. Попросіть кожну дитину полічити ті картки, які вона обрала, й позначити цифрою кількість карток.
Запропонуйте об’єднатися в пари й полічити спільні для пари картки, підшукавши відповідну цифру на позначення кількості. Нехай діти з’ясують, у кого рівна кількість карток.
2. Попросіть учнів полічити картки, що є в малих групах, та покласифікувати ілюстрації на фотографії і малюнки; люди – краєвиди тощо. Дайте завдання спільно порахувати кількість таких ілюстрацій. Не обмежуйтеся числом «4», нехай ті діти, які вміють рахувати, допоможуть тим, які поки що рахують до чотирьох.
3. Підсумуйте, що наша Батьківщина – це Україна. Це рідний дім для всіх, хто вважає себе громадянами України.
Запропонуйте дітям виконати таке завдання:
Послухай уважно вірш, знайди у ньому число, познач його цифрою
Мати – Україна
Перше наше слово з нами повсякчас,
Мати-Україно, ти одна у нас!
Ниви і діброви, і садів окрас –
Рідна мати Батьківщино,
Ти ж одна у нас!
Відгадай загадку. Знайди слово, що називає число.
У світі одна, всім потрібна вона. (Батьківщина)
3. Виконання «паспорта» України за спільно обговореним бланком із використанням заготовлених ілюстративних матеріалів. Презентація результатів групової роботи: «Що я розкажу про Україну?»
Заохотьте дітей до того, щоби створити «паспорт держави Україна», аби можна було розказати іншим про нашу Батьківщину. Запитайте, чи бачили вони паспорти своїх дорослих родичів, можливо, власні закордонні паспорти. Які рубрики там важливі?
Серед важливих паспортних рубрик мали б бути такі:
1. День народження / День Незалежності:
2. Герб:
3. Прапор:
4. Столиця України:
5. Гімн:
1. Дізнайтеся у дітей, чи знають вони, коли День народження святкує незалежна держава Україна? Запитайте, що традиційного відбувається цього дня у столиці України, у всіх українських містах і селах. Запишіть на дошці цей день.
2. Покажіть дітям герб України, запитайте, чи вони знають, що це таке. Розкажіть про історію нашого герба. З найдавніших часів Тризуб шанують українці як магічний знак, що оберігає від злих духів. Це зображення, що його знаходять науковці на давніх монетах, печатках, посуді, цеглі, настінних розписах, має майже два тисячоліття. Учені ще досі сперечаються, що означає наш тризуб. Одним він нагадує сокола, що витає в небі, інші бачать у ньому якір, ще інші – символ триєдиного світу. Українці – наші сучасники, бачать у тризубі зашифроване слово ВОЛЯ (покажіть це слово на тризубі). А що бачиш у нашому гербі ти?
3. Запитайте у дітей, чи знають вони, який вигляд має наш прапор, що він означає і що він теж має давню історію. Для підказки можна прочитати дітям віршик і запитати, про що він: Небеса блакитні сяють з глибини, А пшеничні й житні мерехтять лани. Образ цей не зблідне, хоч минуть жнива, Це знамено рідне – злото й синева. Прапор наш, як літо, в сонці майорить, По долині жито, по горі блакить.
Підготуйте розповідь про наш прапор приблизно такого змісту:
Наш прапор – синьо-жовтий. У народі пояснюють, що синій колір символізує небо, а жовтий – пшеничне колосся. Жовтий і синій кольори використовували здавна на гербах князів Київської Русі. Синьо-жовті хоругви мали наші лицарі-козаки.
Сто років тому під синьо-жовтим стягом українці боролися за Українську Народну Республіку. За радянських часів до проголошення незалежної України синьо-жовтий стяг був заборонений, за значок із синьо-жовтим прапором можна було потрапити до в’язниці.
Із цим прапором боролися за незалежність України, тому він став державним символом, який шанують українці. Тепер у незалежній Україні існує гарна традиція – на День Незалежності прикрашати свої домівки українським синьо-жовтим прапором.
Обов’язково з’ясуйте з дітьми значення незрозумілих слів, поясніть, що прапор, знамено, стяг, хоругва позначають те саме, тому це слова із близьким значенням.
4. Запитайте в учнів, чи знають вони, яке місто є столицею України? Запишіть слово «К И Ї В» друкованими літерами. Запитайте в учнів, хто вже побував у Києві? Хто планує це зробити? Пообіцяйте дітям, що принаймні уявну мандрівку до Києва вони обов’язково матимуть навесні, у травні.
5. Повідомте учням, що кожна держава має свою урочисту пісню, яка є символом незалежності. Ця пісня називається гімном. Гімн надихає до боротьби, допомагає людям об’єднуватися. Запитайте, чи діти знають, яка пісня є гімном України? Повідомте, що сьогодні ми навчимося співати гімн України, бо для цього треба знати не тільки слова і музику, а й розуміти, що ця пісня – особлива, тому її треба слухати стоячи, а ще можна тримати руку на серці.
4. Виконання «паспорта» України з геометричних фігур різної конфігурації.
Підготуйте навчальні ресурси для кожного учня: аркуш А4, що стане основою паспорта, паперові прямокутники синього і жовтого кольору, з яких можна скласти прапор і наклеїти на паспорт, круг, на якому зображено тризуб, квадрат, на якому зображено карту України, трикутники із гронами калини для оздоблення «паспорта».
1. Запропонуйте кожній дитині «Паспорт України». Попросіть скласти навпіл аркуш А4 (це буде бланком «паспорта») і на титульній сторінці цієї «книжечки» переписати з дошки слово УКРАЇНА.
2. Разом з’ясуйте, які фігури із запропонованих діти знають, а які – ні. Повторіть ті фігури, які дітям менш відомі.
Попросіть відкрити «книжечку», наклеїти, де потрібно, герб, прапор, калину для оздоби, а де потрібно списати текст із дошки.
День народження / День Незалежності: 24 серпня
Герб: (наклеїти)
Прапор: (наклеїти)
Столиця України: КИЇВ
Гімн: «Ще не вмерла України»
Проведіть рефлексію з учнями. Запитайте:
1. Що ви зобразили на «паспорті»?
2. Чому ці символи називають державними?
3. Які геометричні фігури ви використали?
4. Скільки геометричних фігур ви використали, які фігури залишилися зайвими?
5. Чи ви обмінювалися потрібними геометричними фігурами? Якщо так, то ви молодці, якщо ні, то наступного разу зможете це робити.
6. То що ж таке Батьківщина і мала батьківщина?
Підсумуйте відповіді дітей про те, що мала батьківщина – це рідний дім, місто чи село, де ми проводимо дитинство, виростаємо і навчаємося, це наші
рідні і друзі, це те, місце, куди ми будемо завжди повертатися. Україна – це
наша велика Батьківщина, країна, у якій ми живемо.
На закінчення попросіть дітей з’єднати цифру зі словом, попередньо одягнувши цифри в українські барви. Яка цифра позначає найбільше число? Яка цифра позначає число, більше за 2, але менше за 4?