Мета: ознайомити учнів з особливостями правил спілкування на відстані; розглянути листування поштою та через мережу Інтернет, поглибити знання учнів у сфері використання ІКТ, розвивати вміння аналізувати матеріал і робити висновки; культуру мовлення, пам'ять, образне мислення, увагу та вміння висловлювати свою точку зору; виховувати шанобливе ставлення до співрозмовника, партнера по листуванню.
Презентація до уроку створена у форматі Prezi
Тема. Як спілкуватися, долаючи відстань. Що означає «вміти листуватися». Як оформити листа, що надсилається в мережі Інтернет
Мета: ознайомити учнів з особливостями правил спілкування на відстані; розглянути листування поштою та через мережу Інтернет, поглибити знання учнів у сфері використання ІКТ, розвивати вміння аналізувати матеріал і робити висновки; культуру мовлення, пам'ять, образне мислення, увагу та вміння висловлювати свою точку зору; виховувати шанобливе ставлення до співрозмовника, партнера по листуванню.
Обладнання: презентація Prezi, картки-завдання, ілюстрації, пазли
Перебіг уроку
Як добре, що люди придумали пошту...
Візьмеш шматочок душі, покладеш її в
конверт, заклеїш і кинеш його в
іншу душу – чекаючу і неспокійну...
Теффі
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Слайд 1
1. Інтерактивна технологія «Пароль».
Учитель. Східна мудрість говорить: «Як зробити довгий шлях коротким? – зайняти його бесідою». А для цього ми повинні вміти спілкуватися. Давайте пригадаємо правила спілкування.
- Бути в спілкуванні ввічливим і доброзичливим.
- Не вживати образливих слів і виразів.
- Не наголошувати надміру на своєму я.
- Звертатися до слухача, заохочуючи його до розмови.
- Не ображати співрозмовника.
- Виявляти увагу до того, хто говорить.
- Не перебивати, виявляти свою зацікавленість тим, що каже мовець.
- Виявляти чемність, якщо розмову потрібно перервати.
Перевірка домашнього завдання.
У залежності від того з ким, де і про що ми будемо говорити, потрібно використовувати різні етикетні формули. Вдома ви оформили вітальні листівки подрузі чи другу, мамі, вчителю. Чи однакові мовні засоби ви використовували?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
1. Прийом «Інтрига».
Зібрати картинки - пазли. Виконавши це завдання, ми дізнаємося про тему нашого уроку.
Сл. 2 Учитель. Отже, тема уроку «Як спілкуватися, долаючи відстань. Що означає «вміти листуватися. Як оформити листа, що надсилається в мережі Інтернет». (Діти записують дату і тему року в зошитах)
- Як ми будемо працювати на уроці? Підберіть, будь ласка, три іменника, три прикметника, три дієслова (Кожна група отримує своє завдання).
Сл. 3 Епіграфом до уроку візьмемо слова письменниці ХХ століття Теффі: «Як добре, що люди придумали пошту... Візьмеш шматочок душі, покладеш її в конверт, заклеїш і кинеш його в іншу душу – чекаючу і неспокійну...»
- Про який вид спілкування на відстані говорить письменниця? А що вона має на увазі, промовляючи: «…візьмеш шматочок душі, покладеш її в конверт…»?
ІІІ. Робота над темою уроку.
Сл. 4 Учитель.
Знов листа мені прислала мати.
Невеличкий лист — на кілька слів.
Пише рідна, що навколо хати
Наш садок вишневий забілів.
Наче вчора бігав я до школи
І садив ті вишеньки малі,
А тепер гудуть над ними бджоли
І поважні пустуни-джмелі.
Слів таких і треба небагато,
Та вони, як весняні пісні,
Принесли в гуртожиток в кімнату
Теплі-теплі спогади мені. (Василь Симоненко)
Сл. 5 Учитель. Іноді дуже хочеться написати комусь листа, на жовтому папері, пером ... або на звичайному стандартному А4 чорною ручкою. Закрити конверт, залити сургучем таємниці своєї душі і поставити печатку, якусь особливу, свою, яка б оберігала від чужих очей і всюдисущих пальців. Написати все, що думаєш, чим живеш, дихаєш .. і залишити не в ящику стола, а відправити .. комусь істинному, такому ж відкритому, рідному.... А також хочеться отримувати листи. Незалежно від пори року чи погоди ... чи навесні, коли лист буде обважнілим від вологи, трохи липнути папером до пальців, ніби проситися, щоб його відкрили ... або влітку, коли сонце наскрізь просвічує лист, як рентгеном, і буде здаватися, що ти читаєш не сама... чи восени, коли запах паперу і запах кленового листя доводить до граничного стану щастя ... або ... в кінці ... взимку, коли від конверта віє холодом і він приємно похрумкує в руках .. . і читати ... і щоб кожен рядок віддавався голосом адресата у вухах, заповзав в душу змійкою літер ...
Сл. 6
1. Довідкове бюро.
Лист – це написаний текст, метою якого є повідомлення про щось адресата.
Слайд 7
Адресат – той, хто отримує лист.
Відправлений лист знайшов адресата.
Адресант – той, хто надсилає лист.
Адресант повинен чітко підписуватися.
Сл. 8 2. Асоціативне гроно
Сл. 9 Учитель. Потреба передавати думки на відстань існувала споконвіку. Для задоволення її використовувались сигнали, до яких людина нерідко вдавалась навіть у часи існування писемності. Перегорнімо сторінки історії.
3. Інформативна хвилинка.
(Діти, працюючи в групах, за допомогою інфографіки розповідають про історію виникнення листування)
З найдавніших часів люди прагнули передати інформацію своїм одноплемінникам. Ще в кам’яному суспільстві існували «листи» - останні вісті передавалися димом або ударами в сигнальний барабан. Пізніше з’явилися перші листоноші, гінці, які передавали усні повідомлення. Вони повинні були завчити лист, а потім переказати його напам’ять адресату. На дорогах були розташовані трактири, у яких завжди були такі «бігуни». Поширеним було вузликове письмо – кіпу: зміст послань у ньому передавався через кількість прив’язаних до мотузки чи палиці шнурів і вузлів на них, їх колір; через форму, розташування. Чорний колір – смерть, білий – мир, червоний – війна, жовтий – золото, зелений – хліб. Прочитати такий лист було дуже важко. Давньоєгипетська писемність - це піктографія (лист малюнками). Кожен малюнок позначав те слово, що було зображено. Знаки називалися ієрогліфами. Їх налічувалося близько 750. У такому листі слова не відділялися один від одного, а тому початок нової фрази писали червоною фарбою. У часи Київської Русі писали на бересті. Спочатку листи пересилаються з випадковими людьми, найчастіше з багато подорожуючими купцями. Для того, щоб відправити листа, використовували і голубів. Прикріплювали до спинки або до лапки послання і відправляли їх додому.
Голубина пошта прекрасно працювала і під час Другої світової війни. Бувають випадки, коли голубина пошта діє і сьогодні. Першою поштовою скринькою був черевик, який прив’язали до гілки дерева і залишали там послання. Йому навіть встановили пам’ятник.
Сл. 10 4. «Картинна галерея».
Писати листи — дуже давня традиція. Перед вами репродукція картини І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану». В основу картини художник узяв історичну подію, що датується 1676 роком. Козаки вольної Запорозької Січі були оплотом України, охороняючи її на заході від польських панів і на півдні — від турок. Турецький султан Махмуд IV, бажаючи позбавитися від такого грізного сусіда, в 1676 році надіслав запорозьким козакам лист, у якому пропонував їм здатися без опору. Щоб злякати козаків і примусити їх скласти зброю, турецький султан навів на початку листа всі свої звання. Він писав: «Я, султан, син Магомета, брат сонця й місяця, онук і намісник божий, власник царств — македонського, вавилонського, єрусалимського, Великого й Малого Єгипту, цар над царями, володар над володарями, надзвичайний лицар, ніким непереможний, невідступний хранитель труни Ісуса Христа, опікун самого Бога, надія та втіха мусульман, збентеження й великий захисник християн…» і так далі. Запорозькі козаки, що не раз громили султанські орди, лише сміялися над пихатістю листа Махмуда і, зібравшись під керівництвом кошового отамана Івана Сірка, написали їдку відповідь султанові. Цей історичний епізод і взяв Рєпін для своєї картини.
Сл. 11 Учитель. Листи бувають різними: діловими (офіційними) та особистими. А зараз пригадайте книги про Гаррі Поттера. Листи там приносили сови. Як звали сову Гаррі? (Букля.) А сову Рона? (Стрілка.) Завітала Букля і до нас з листом до Гаррі Поттера.
Приклад ділового (офіційного) листа.
Шановний містере Поттер!
Ми отримали донесення, що в місці Вашого проживання сьогодні ввечері, о 21 годині 12 хвилин, було застосовано заклинання Левітації. Як Вам відомо, неповнолітнім чарівникам не дозволено поза школою використовувати прийоми чародійництва. Ще одна така провина, і Вас виключать із вищезазначеної школи згідно з Указом, що передбачає розумне обмеження чарівництва неповнолітніх (1875 р. Параграф 3.)
Також нагадуємо, що будь-який акт чарівництва, здатний привернути увагу того, хто не вміє чаклувати, є серйозним порушенням закону згідно зі Статусом секретності Міжнародної конфедерації чаклунів і магів.
Щасливих канікул!
Щиро ваша, Муфалда Хмелкірк.
Відділ зловживання магією,
Міністерство магії»
(Дж. К. Роулінг «Гаррі Поттер і таємна кімната»)
Учитель. Це – діловий лист. Ділові листи – це листи, направлені переважно у якісь установи, організації, представництва, органи управління. Вони повинні бути конкретні, лаконічні, максимально чітко висловлювати суть справи і суть причини написання.
В особистих листах часто висловлюються почуття, думки тих, хто пише, для прочитання тільки однією людиною. І тому в етикетних нормах існує таке правило: «Чужі листи читати не можна». Ми робимо виняток тільки в тих випадках, коли з дозволу рідних відомої людини ми можемо з листів дізнатися більше про знамениту людину, подивитися на неї не як на знаменитість, а як на просту людину.
Прочитаймо лист українського поета Василя Стуса до сина, написаного на засланні. Зверніть увагу на побудову листа і на використання етикетних словесних формул.
Сл. 12 С. 141 підручника.
Сл. 13 5. «Скарбничка етикету» пропонує нам сучасну схему написання листа
Початок: звертання до того, кому адресовано лист.
Основна частина: зміст листа.
Кінцівка: форми ввічливості: з повагою, на все добре, до побачення, до скорої зустрічі; підпис, дата.
Сл. 14 Учитель. Сова Гаррі Поттера Букля принесла також лист і кожному з вас. У ньому ви знайтеде правила листування. Опрацьовуємо їх самостійно.
6. Інформаційна хвилинка. Правила листування.
- Поспішно складене послання може зіграти погану службу. Не пишіть
листа поспішно!
- Якщо ви пишете від руки, почерк повинен бути розбірливим, акуратним. Якщо ж текст листа надрукований, підписують його від руки.
- Не пишіть листи олівцем!
- Папір для листа повинен бути білим, щільним, рівним; а конверт —не повинен просвічуватися.
- Адреса повинна бути точною і написана чітким почерком.
- Чужі листи читати не можна!
- Не можна посилати людям роздруковані листи.
- писати треба грамотно й охайно;
- дотримуватись правил оформлення листа;
- з перших рядків викладати суть справи;
- писати лише про хороше;
- листок повинен бути чистим і рівно обрізаним.
Учитель. У вас на партах є кольорові листочки-конверти. Напишіть на них правило листування, яке ви вважаєте найважливішим. Прикріпіть їх до дошки і озвучте.
Сл. 15 7. Словниковий диктант-кросворд.
А зараз перевіримо, чи знаєте ви слова, пов’язані із створенням листа. Розгадаймо кросворд.
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
4 5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі
3. Цифрове умовне позначення населеного пункту.
4. Інформація, привітання, прохання, написані на папері, що потрібно відправити на відстань.
По вертикалі:
1. Паперовий пакет, який зберігає таємницю послання.
2. Пункт призначення листа, місцезнаходження особи, якій воно надсилається.
5. Людина, яка приносить листи, телеграми, посилки
Сл. 16 8. Валеохвилинка. «Замилування природою». (Вправа включає в себе техніки кольоротерапії, ароматерапії та музикотерапії. Виконується під ніжні звуки природи, використовуючи хвойний або квітковий аромат)
Заплющіть очі. Уявіть, що ви перебуваєте в лісі, в затишній хатинці. Відчуйте запах хвої, квітів і трави. Прислухайтесь до звуків лісу: співу пташок, ніжного шуму вітру, шарудіння листя на деревах. Ранкове сонце освітлює все навколо ніжним приємним світлом. Відчуйте злиття з природою. Побудьте в цьому стані деякий час. Тепер уявіть, що виходите з хатинки на природу. Починається дрібний дощ – весняний, грибний, сонячний. Краплі дощу радо торкаються вашої шкіри. Ви бачите красиву веселку, яка утворилася після дощу. Відчуйте легкість і невагомість. Відштовхуючись від землі, підніміться в небо до райдуги і пройдіть крізь неї. Відчуйте, що ви наповнюєтесь червоним кольором, який передає вам свою силу… Тепер відчуйте, як помаранчевий колір проникає в вас і пробуджує чуттєвість… Вибираючи жовтий колір, відчуйте, як розвиваєте свої інтелектуальні здібності… Дозвольте зеленому кольору позбавити вас від сумних спогадів і подарувати любов… Для здобуття внутрішньої гармонії уявіть, як блакитний колір проникає в ва… Сприймаючи синій колір, відчуйте спокій і врівноваженість… Уявіть, як фіолетовий колір наповнює вас творчою енергією. Подякуйте кожному кольору і веселці в цілому. Повільно розплющіть очі.
Сл. 17 Звучить пісня «Напиши мені лист» у виконанні ансамблю «Синяя птица»)
9. Гра «Напиши мені лист…»
Учитель. Пропоную вам також написати лист. Перед вами – листочки із уривками тексту листа і один великий лист. Ви повинні розмістити та наклеїти ці частинки так, щоб правильно скласти лист. На роботу 2 хвилини. Поспішайте і не забувайте про правила роботи в групах.
1. Дорога Марійко!
2. Одержала від тебе листа, дякую
3. А у мене теж приємна новина: наш клас став переможцем школи з успішності. Трохи розповім тобі про шкільне життя.
4. Наш клас дружний. зараз ми організовуємо ляльковий театр. Хочемо показати спектакль для малюків. Нам допомагає класний керівник.
5. Напиши, як плануєш провести канікули, якими справами пишається твій клас.
6. До побачення. З повагою Тетянка. 22 лютого 2017 р.
Учитель. Пропоную тим, хто пише листи заплескати в долоні.
Щось овацій листуванню не вийшло. Напевно, тому що є більш сучасний і, навіть, модніший спосіб листування, яким користуються зараз майже всі. Це - …(електронна пошта через мережу Інтернет).
Сл. 18 10. «Інформаційна хвилинка».
Виявляється, перший лист, відправлений електронною поштою, було зафіксовано в 1971 році. Укладачем і відправником його був Рей Томлінсон, програміст. Саме він розробляв електронну пошту в комп'ютерній мережі «ARPANET», що стала прообразом усім відомої мережі Internet. Зміст листа не зберігся і, як стверджує його автор, там був написаний простий набір букв. А важливість його була в тому, що цей лист було відправлено з одного комп'ютера на іншій (підключених до однієї мережі) через «е-мейл». І значок «@», який ми використовуємо в електронній пошті, теж вперше був використаний цією людиною.
Учитель. Електронною поштою користуються мільйони людей – це зручно, швидко і доступно. Навіть листоноша Пєчкін освоїв цей метод листування. І сьогодні він у нас в гостях і з радістю навчить вас.
Сл. 19 (Відео з мульфільму «Троє з Простоквашина»)
11. Рольова гра.
Листоноша Пєчкін.
Доброго дня, любі друзі. Завітав до вашого класу, щоб поділитися радістю: нарешті і у мене розпочалося справжнє життя – вийшов на пенсію. І одразу взявся за діло: розібрався, що то за штука така – електронний лист. А то тільки і чув звідусіль: Інтернет, сервіс, електронна скринька… Усі знають, а я – ні. Не хотілося пасти задніх. А тепер я профі і з вами вирішив поділитися знаннями. Почнемо …
Щоб відправити на електронну пошту лист, Вам необхідний комп’ютер, інтернет, електронна поштова скринька. Для реєстрації поштової скриньки потрібно зайти на будь-який поштовий сервіс (Mail.ru, Yandex.ru, Gmail.com або ін.) і заповнити запропоновану форму. Отже, Ви завели пошту, і тепер Вам потрібно комусь написати. Як відправити листа електронною поштою?
Після реєстрації поштової скриньки Ви потрапите на сторінку, де будуть запропоновані папки «Вхідні», «Вихідні» та ін. Знаходимо кнопку «Написати» і клацаємо по ній. Перед Вами з’явиться бланк листа і поля «Кому» і «Тема».
У полі «Кому» вводимо адресу електронної пошти одержувача, наприклад ivanov@mail.ru. Якщо Вам потрібно відправити лист декільком адресатам, введіть через кому адреси отримувачів. Щоб не заповнювати адреси вручну, можна використовувати функцію «Адресна книга», яка знаходиться в рядку «Кому». Натискаємо на підкреслене слово «Кому», і Вам відкривається список адресатів (якщо Ви попередньо зберігали їх в записнику вашої поштової скриньки). Ставимо галочку з потрібним ім’ям або іменами і натискаємо «Додати вибрані».
У найбільшому полі пишемо текст листа. Клацаємо на кнопку «Надіслати». Електронною поштою можна відправляти не тільки листи, але текстові документи, звукові та відео файли, картинки та фотографії.
Сл. 20 12. «Займи позицію».
У ХХІ столітті, добі високих технологій, розвитку всесвітньої інформаційної мережі Інтернет, комп’ютеризації суспільства, існує думка, що писати звичайні листи не треба. Достатньо скористатися електронною поштою чи СМС-повідомленням за допомогою мобідльного телефону. Займіть позицію: хто згоджується з такою думкою, станьте праворуч, а хто вважає, що паперові листи мають право на існування – ліворуч. Обгрунтуйте свою думку-позицію.
Сл. 21
(Звучить пісня у виконанні гурту «Океан Ельзи» - «Лист матері»)
Сл. 22
Учитель. Хочеться вірити, що не зникне мистецтво створення листів. Мені здається, що припинивши писати листи, ми перестанемо мислити і загубимо частину сердечності, якої і так мало залишилося. Будемо вірити, що незважаючи на швидкий розвиток Інтернету, ніколи не припинять приходити у наші будинки листи, часточка тепла тих, хто нас любить.
Как мало все же человеку надо!
Одно письмо. Всего-то лишь одно.
И нет уже дождя над мокрым садом,
И за окошком больше не темно...
Зажглись рябин веселые костры,
И все вокруг вишнево-золотое...
И больше нет ни нервов, ни хандры,
А есть лишь сердце радостно-хмельное!
И я теперь богаче, чем банкир.
Мне подарили птиц, рассвет и реку,
Тайгу и звезды, море и Памир.
Твое письмо, в котором целый мир.
Как много все же надо человеку! (Е. Асадов)
IV. Рефлексія.
Сл. 23 1. Кросенс.
Самостійно скласти кросенс і пояснити взаємозв’язок між його елементами.
Сл. 24 2. «Уся справа в капелюсі».
(Учні під веселу музику передають капелюх один одному. Коли закінчується музика, той, у кого в руках залишився капелюх, аналізує свою роботу на уроці або ставить оцінку тим, хто відповідав, і обгрунтовує її).
Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці. (Учні отримують листи-подяки)
Сл. 25 V. Домашнє завдання
Прочитати параграф 25, опрацювати правила листування. Написати листа своєму однолітку із іншої країни, в якому розповісти про себе, свій клас, своє місто, свою країну або надіслати вчителю електронного листа*.
Сл. 26
Заключне слово вчителя.
Пишіть листи про те, як пахне вітер,
Про те, як дощ вистукує склади,
Про відблиски розсипаного літа,
Заховані у крапельках води.
Пишіть листи чорнилами й думками,
Опалим листям, травами в росі.
І почуттями, що були між вами,
І лініями щастя на руці.
Пишіть листи! Пишіть, заради Бога!
Нехай вони запалюють зірки,
Що поведуть, ховаючи тривогу,
Вперед, не відпускаючи руки. (Матеріали Інтернету)
Пишіть листи і надсилайте, чекайте відповідей і випивайте до денця кожен отриманий конверт з постскриптумом і епіграфами, такими чиїмись рідними думками, емоціями, зізнаннями ... і бережіть їх ... на полицях, у скриньках, серцях ...
Презентацію можна переглянути за посиланням
https://prezi.com/f_asnn96qx4-/presentation/