Тема уроку : Як за первісних часів виникали мистецтво й релігійні вірування
Мета уроку : ознайомити учнів із розвитком знань, мистецтва та релігійних вірувань первісних людей; показати прикладний характер знань давньої людини, зв'язок релігійних уявлень із господарською діяльністю наших предків. Порівнювати різні уявлення та вірування людей; працювати з поняттями; розвивати вміння висловлювати власну думку, працювати з текстом; виховувати толерантне ставлення до думок інших людей.
Обладнання :підручник О. І. Пометун, П. В. Мороз, Ю. Б. Малієнко Київ видавничий дім «Освіта», 2014р. Зошит з друкованою основою П. В. Мороз, О. В. Галєгова. Кросворд. Додаток для створення пазлів https://www.jisgsawplanet.com/
Тип уроку : засвоєння нових знань та вмінь.
Основні поняття й терміни : «тотемізм», «анімізм», «фетишизм», «магія», «релігія».
Очікувані результати : Після цього уроку учні зможуть:
називати найдавніші форми релігії;
застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «релігія»;
розповідати, якими знаннями володіли перші люди;
пояснювати, чому виникли релігійні вірування;
висловлювати судження щодо рівня духовного розвитку давньої людини.
ХІД УРОКУ .
І . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ .
ІІ . МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ .
ІІІ . АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ .
Фронтальне опитування.
1) Як було відкрито трипільську культуру?
2) Якими були головні риси трипільської культури?
3) У чому полягає самобутність трипільської культури?
4) Чим відрізнявся спосіб життя скотарів від способу життя трипільців?
5) Чим відрізнявся спосіб життя землеробів і скотарів від способу життя давніх збирачів і мисливців?
ІV . СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ .
План уроку
1.Релігійні вірування первісної людини.
2. Мистецтво за первісної доби.
3.Практичні знання первісної людини.
1.Релігійні вірування первісної людини
Робота з друкованим зошитом с. 13. Розв'язання кросворду.
с |
т |
а |
р |
ш |
и |
н |
а |
|
|||||
|
п |
л |
е |
м |
я |
|
|||||||
|
в |
о |
ж |
д |
ь |
|
|||||||
|
ф |
е |
т |
и |
ш |
и |
з |
м |
|
||||
|
м |
а |
г |
і |
я |
|
|
||||||
т |
о |
т |
е |
м |
і |
з |
м |
||||||
|
ц |
и |
в |
і |
л |
і |
з |
а |
ц |
і |
я |
||
|
д |
е |
р |
ж |
а |
в |
а |
|
|||||
с |
т |
о |
я |
н |
к |
а |
|||||||
( Картинка ділиться на 6 елементів. Учні дають відповіді на 1, 2, 3. 7, 8 та 9 питання кросворду. Учень, який дає правильну відповідь , отримує право на встановлення елементу пазлу. Підсумком роботи є складений пазл.
Учні зачитують визначання, закінчують розв'язання кросворду ( питання 4, 5, 6) На основі складеного пазлу діти креслять схему
Релігійні вірування первісних людей
фетишизм тотемізм магія анімізм
Підводимо підсумок: Що, на вашу думку, можна назвати релігійними віруваннями? ( вправа «Мозковий штурм». Усі варіанти, запропоновані учнями, запусуються на дошці.)
Робота з підручником с. 29. Діти ознайомлюються з визначенням, яке вміщено в підручнику, й аналізують запропоновані власні варіанти. Зайве витирається з дошки. Визначення записується в друкований зошит на с.13
2. Мистецтво за первісної доби
Питання вчителя: Яке ключове слово вийшло у нас під час розв'язання кросворду? Відповідь – Альтаміра
Робота з підручником. Шляхом коментованого читання учні ознайомлюються з матеріалом підручника с.28.
3. Практичні знання первісної людини
Виступ учня ( випереджальне завдання). У результаті виступу учні повинні заповнити таблицю за зразком.
Наука |
Що знали |
Як застосовували |
|
|
|
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Дати відповіді на питання, що записані на дошці (вправа «Чиста дошка»).
Якщо на запитання надається правильна відповідь, воно витирається. у разі, якщо на всі запитання будуть надані правильні відповіді, дошка буде чистою.
1. Яких знань поступово набували первісні люди?
2. Що спонукало людей постійно поповнювати свої знання про навколишній світ?
3. Для чого суспільству потрібна писемність?
4.Чому люди ніколи не зупинялись у пізнанні світу?
5.Навіщо людям потрібно мистецтво?
6.Чому у творчості стародавніх народів основними персонажами є здебільшого тварини?
Гра «Оплески»
Учитель називає поняття, терміни, прізвища. Якщо поняття або термін використовувались на уроці, учні підтверджують це оплесками, якщо ні — мовчать. «Малюнкове письмо», «азбука», «петрогліфи», «фетишизм»,
«ієрогліфи», «анімізм», «буддизм», «ідол», «релігія», «тотемізм»,
«жерці», «магія».
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Заключне слово вчителя.— Уже в давнину закладалися основи наук, що допомагали людині осягати навколишній світ,— астрономії, медицини, математики, механіки, географії; знання перших людей мали прикладний характер — вони вивчали й досліджували лише те, що було для них життєво необхідним.
— Неспроможність зрозуміти й пояснити явища природи породила віру людей у надприродні сили й привела до появи релігії; першими формами релігії були язичництво, культ родючості, похоронний культ, тотемізм, анімізм, магія.
— Сучасна наука має чимало доказів того, що вже в епоху палеоліту існувало мистецтво — наскальний живопис, прикраси; пізніше з'явилося прикладне мистецтво.
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Опрацювати текст параграфа §7. Скласти розповідь «Мій день серед первісних людей».