Тема уроку: Тригонометричні рівняння з параметром
Мета уроку:
навчальна: Ознайомити учнів з основними методами розв’язування тригонометричних рівнянь з параметром, сформувати в учнів здатність до застосування цих методів при розв’язуванні тригонометричних рівнянь з параметром. Навчити застосовувати набуті знання при розв’язуванні тригонометричних рівнянь різного рівня складності.
розвивальна: розвивати уміння аналізувати, висувати гіпотези, логічне та критичне мислення, увагу.
виховна: виховувати інтерес до вивчення тригонометрії, культуру математичної мови та письма, уміння працювати в колективі, наполегливість у досягненні мети.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та вмінь.
Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер.
Хід уроку.
I. Організаційний етап.
Форма роботи: фронтальна. Метод: словесний.
Створення позитивного настрою учнів.
II. Формування мети й завдань уроку.
Форма роботи: фронтальна. Метод: словесний.
Доброго дня шановні учні та гості, що присутні сьогодні у нас на уроці! Сьогодні на уроці, ми ознайомимося з деякими методами розв’язування тригонометричних рівнянь з параметром та навчимося застосовувати набуті знання при розв’язуванні тригонометричних рівнянь з параметром різного рівня складності.
сьогодні повинні навчитися, які емоції повинні отримати? (хмаринка слів).
https://wordart.com/9eb08t3k0ih4/%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D1%82%D1%80
Бажаю всім успіхів у вивченні цієї теми!
III. Мотивація учбової діяльності учнів на уроці.
Форма роботи: фронтальна. Метод: словесний.
Оцінювання на сьогоднішньому уроці ми проведемо використовуючи аркуш накопичення оцінок, який лежить у кожного на парті. Запишіть до нього своє прізвище та ім’я. Правильна відповідь на усне питання оцінюється 1 балом.
● «Ніколи не зупиняйтесь на досягнутому! На шляху до своєї мети головне пройти всі перешкоди! Чим більше перешкод, тим вище самооцінка та рівень вашого успіху».
IV. Актуалізація опорних знань учнів.
1) Знайдіть значення виразу sin
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
2) Знайдіть значення виразу соs
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
3) Укажіть властивість функції у = sinх
А |
Б |
В |
Г |
Д |
D (у) = [-1;1] |
Е (у) = (-∞; +∞) |
Функція є спадною на D(у) |
Функція є непарною |
Функція є зростаю чою на D(у) |
4) Розв’яжіть рівняння 8 sinх = 7.
5) Розв’яжіть нерівність
А |
Б |
В |
Г |
Д |
[-1;3] |
[-3;1] |
(-1;4) |
[-2;4] |
(-3;1) |
6) Укажіть рисунок, на якому може бути зображений фрагмент графіка функції у = sinх
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Відповіді: 1Г; 2В; 3Г; 4А; 5Б; 6Б.
https://learningapps.org/watch?v=phsu58gxj20
V. Вивчення нового матеріалу.
Форма роботи: фронтальна, індивідуальна. Метод: проблемно-пошуковий.
Розв’язування біля дошки:
№ 1. (ЗНО – 2011) Знайдіть найменше значення параметра а, при якому має розв’язки рівняння
.
Розв’язання (аналітичний метод):
Розглянемо ліву частину даного рівняння:
Шукані значення параметра а – це розв’язки нерівності: , яка рівносильна системі:
Відповідь № 1. При рівняння має розв’язки.
Найменше значення а = -3,5.
№ 2. Визначте кількість коренів рівняння sinx = а на проміжку залежно від параметра а.
Розв’язання (графічний метод):
Зобразимо графік функції у = sinx на вказаному проміжку . Кількість коренів визначається кількістю точок перетину горизонтальної прямої у = а з виділеною частиною графіка функції у = sinx. Точка не належить виділеній кривій, а точка - належить.
Будемо переміщувати горизонтальну пряму у = а знизу вгору, спостерігаючи такий результат:
1) Якщо , то коренів немає;
2) Якщо , то рівняння має один корінь;
3) Якщо , то рівняння має два корені;
4) Якщо а = 1, то рівняння має один корінь;
5) Якщо а > 1, то коренів немає.
Відповідь: 1) Якщо або а > 1, то коренів немає;
2) Якщо або а = 1, то рівняння має один корінь;
3) Якщо , то рівняння має два корені.
VII. Формування умінь та навичок учнів.
Форма роботи: фронтальна, індивідуальна. Метод: проблемно-пошуковий.
Користуючись вивченими методами проведемо подальшу роботу в групах (по 8 учнів). Кожна група має консультанта, який керує роботою в групі. Завдання у груп різні: на 3 бали, на 4 бали та на 5 балів.
№ 1. (3б) Визначте, при яких значеннях параметра а рівняння
sin2x + (2a + 6) sinx + (2a - 7)(1 - 4a) =0 має розв’язки.
Розв’язання. Розглянемо дане рівняння як квадратне відносно sinх. D1=(3а - 4)2 Тоді отримаємо сукупність рівносильну даному рівнянню:
Шукані значення параметра а – це розв’язки сукупності:
Відповідь: а є [0;0,5] або [3;4].
№ 2. (4б) Визначте кількість коренів рівняння соs x = а на проміжку залежно від параметра а.
Розв’язання. Зобразимо графік функції у = cosx на вказаному проміжку . Кількість коренів визначається кількістю точок перетину горизонтальної прямої у = а з виділеною частиною графіка функції у = cosx.
Точка (0;1) належить виділеній кривій, а точка - не належить.
Будемо переміщувати горизонтальну пряму у = а, спостерігаючи такий результат:
1) Якщо , то коренів немає;
2) Якщо а = -1, то один корінь;
3) Якщо , то рівняння має два корені;
4) Якщо , то рівняння має один корінь;
5) Якщо а > 1, то рівняння коренів немає.
Відповідь: 1) Якщо або а > 1, то коренів немає;
2) Якщо а = -1 або, то один корінь;
3) Якщо , то рівняння має два корені.
№ 3. (5б) Визначте, при яких значеннях параметра а, рівняння sin2x - sinx + = 0
має на проміжку : 1) два корені; 2) три корені.
Розв’язання. Розглянемо дане рівняння як квадратне відносно sinх. D =
Тоді отримаємо сукупність рівносильну даному рівнянню:
Обчислимо: sin 0 = 0, sin=
Зобразимо графік функції у = sinx на вказаному проміжку . Друге рівняння сукупності на проміжку має два корені, тому для задачі № 1 треба, щоб рівняння sinx = а не давало нових коренів або не мало коренів на проміжку, що розглядається.
При корені рівнянь сукупності збігаються;
При або а > 1 рівняння sinx = а не має коренів на проміжку .
Відповідь № 1. При або або а > 1 рівняння має два корені.
Для задачі № 2 треба, щоб рівняння sinx = а мало лише один корінь на проміжку, що розглядається:
а = 1 або
Відповідь № 2. При або а = 1 рівняння має три корені.
Учні самостійно перевіряють виконану роботу, звіряючись з еталоном, виправляють помилки.
VIІI. Підсумок уроку.
Форма роботи: фронтальна. Метод: словесний.
Підведемо підсумок уроку, підрахуйте загальну кількість балів, отриманих за урок.
Картка самоконтролю Прізвище __________________________
|
||
1 |
1 завдання (тести) |
6 балів |
2 |
2 завдання (робота в групах) |
3 або 4 або 5 балів |
3 |
Усні відповіді |
по 1 балу |
|
Всього (балів) |
|
Оголошення оцінок, які отримали учні. В залежності від того, який результат отримав кожен учень:
IX. Повідомлення домашнього завдання.
Форма роботи: фронтальна. Метод: словесний.
Домашнє завдання:
№ 1 (середній рівень) При яких значеннях параметра а має розв’язки рівняння:
sin2x - sinx + а(2а + 1) = 0.
№ 2 (достатній рівень) Визначте кількість коренів рівняння sin x = а на
проміжку залежно від параметра а.
№ 3 (високий рівень) Визначте, при яких значеннях параметра а рівняння
sin2x - sinx + = 0
має на проміжку : 1) один корінь; 2) два корені.
X. Рефлексія діяльності.
Форма роботи: фронтальна. Метод: словесний.
Бесіда:
– З якими методами розв’язування тригонометричних рівнянь з параметром ми сьогодні познайомилися?
– З якими утрудненнями ці методи допоможуть вам справитися?
1