Урок з алгебри і початків аналізу, 11 клас (рівень стандарту)

Про матеріал
Конспект першого уроку з теми "Показникові рівняння". Тип уроку "Засвоєння нових знань, умінь і навичок". На уроці вводяться поняття нового виду рівнянь, у яких змінна міститься тільки в показнику степеня і формуються вміння і навички розв'язування найпростіших показникових рівнянь різними способами. Використано підручник А.Мерзляка "Математика" (рівень стандарту)
Перегляд файлу

Тема.   Показникові рівняння

Мета. Формування в учнів навичок і вмінь розв`язувати найпростіші показникові рівняння різними способами, використовувати набуті знання на практиці; розвивати логічне мислення, творчу активність та самостійність, прищеплювати інтерес до математики; виховувати навички культури праці, вміння правильно сприймати і активно запам`ятовувати  нову інформацію.

Тип уроку:    засвоєння нових знань.

Обладнання: роздатковий матеріал (картки), ноутбук, опорні конспекти.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Два учні відтворюють розвязання вправ 1.11 і 1.13(1) на дошці з послідуючим обговоренням.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Учні класу відповідають на запитання:

  1. Дайте визначення показникової функції.
  2. Сформулюйте основні її властивості.
  3. Схематично зобразіть графіки показникових функцій з основою  а 1, 0 а 1.
  4. Які властивості має степінь з дійсним показником?
  5. Запишіть у вигляді степеня добутки  ах ּ  вх;  3 ּ 3х.
  6. Подайте числа  5 і 0.2,  25 і ,   у вигляді степенів з однаковими основами.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку.

Розвязування багатьох практичних задач зводиться до складання і розвязування рівнянь, у яких змінна міститься в показнику степеня. Розвязуванню деяких таких рівнянь присвятимо цей урок.

V. Вивчення нового матеріалу.

Набуття навичок і вмінь розвязувати  найпростіші показникові рівняння.

  1. Пояснення вчителя.

Показниковими рівняннями називаються рівняння, у яких змінна міститься в показнику степеня.

Вкажіть серед записаних рівнянь показникові. Поясніть свій вибір

  1. 2х-4 = 64  2) 5х – 4 х 5х+2 = 99 3) = x2х-1

4) 5х = 6х  5) х2 = х+5

Показникові рівняння, які ми будемо розвязувати, зводяться до найпростіших рівнянь, що мають вигляд  ах = аm, де  а 0, а ≠ 1 (якщо   а = 1, то рівняння має безліч розвязків).

Із змісту степеня з дійсним показником та рівності степенів з однаковими основами випливає  рівність їх показників:  х = m.

Під час розвязування показникових рівнянь використовують властивості степеня. Продовжити рівності:

22+х  =    41-х =

(3х)2  =    =

  1. Опорний конспект  1

 

=

f(x) = g(x)

Прирівнюємо показники при рівних основах

 

Розвязування показникових рівнянь зведенням до однієї основи

Розвязати рівняння

5х-1 = 25

5х-1 = 1

5х-1 = -5

5х-1 = 0

5х = 24

Розвязання

5х-1 = 52;

х – 1 = 2;

х = 3

5х-1 = 50;

х – 1= 0;

х = 1

Функція  у – 5х  набуває лише додатних значень, тому рівняння не має розвязків

х = log5 24

(будемо вчить пізніше)

 

2а) Робота з підручником (Математика, 11 кл. Рівень стандарту. Харків «Гімназія». 2019) № 2.1. стор.14.

  1.              Зведення показникових рівнянь до найпростіших шляхом винесення спільного множника за дужки.

 

Опорний конспект  2

Розвязати рівняння

3х+2 + 3х = 30

 

Винесемо за дужки спільний множник

Розвязання

3х (32 + 1) = 30;

Виконаємо дії в дужках

3х (9 + 1) = 30;

Розділимо ліву й праву частину на вираз в дужках

3х ּ 10 = 30;

3х = ;

 

Зведемо до однієї основи

 

3х = 31;

Прирівняємо показники степенів

х = 1

 

Користуючись опорним конспектом   2  розвяжемо  № 2.3 (3; 4).

  1.                   Зведення показникових рівнянь до найпростіших шляхом ділення лівої і правої частин на один із степенів.

Опорний конспект  3

Розвязати ріняння

2х-2 = 3х-2

Поділимо обидві частини рівняння на  3х-2 ≠ 0

= 1

Приведемо обидві частини до однієї основи, використовуючи властивості

() = ()x;  a0 = 1

()x-2 = ()0

Зрівняємо показники і розвяжемо одержане рівняння

х – 2 = 0;

х = 2

 

Розвяжемо самостійно  № 2.1 (12)

;

= 1;

()х2 – 2х = ()0;

х2 - 2х = 0;

х(х-2) = 0;

х = 0  або  х = 2.

VI. Закріплення.

Ділова гра «Лото математичне».

Перед вами математичне лото. Покладіть картки з правильними відповідями на відповідні рівняння.

4х = 64

( =

 

2х = 5х

32 =

0,2х+1 = 0,04

10 = 0,0001

 

Відповіді:

х = 3

х = - 1

х = 0

х = - 4

х = 1

х = 4

 

VII. Підсумок уроку за участю учнів.

Сьогодні ми:

  1. Повторили правила дій        над степенями
  2. Повторили властивості        показникової функції
  3. Засвоїли поняття                  показникових рівнянь
  4. Навчилися розвязувати      показникові рівняння

та ті , що безпосередньо зводяться до них.

VIІI. Домашнє завдання.

Вивчити  п.2 і опорні конспекти;

виконати вправи 2.2; 2.4.

 

 

 

docx
Додано
15 грудня 2020
Переглядів
776
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку